recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Marantz'en driller med lyden, hælp? :'(
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMarantz'en driller med lyden, hælp? :'(

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Direkte link til dette indlæg Emne: Marantz'en driller med lyden, hælp? :'(
    Sendt: 28-Oktober-2011 kl. 03:43
Hej,

Jeg har en Marantz SR5004 og har koblet et sæt Dali Concept surround (Concept 6, Center og 1) til den sammen med Dali Concept sub 12. Kabler er Van Den Hul The CS-122 Hybrid til fronter og Center, og QED Reference subwooferkabel. Alt lyden der bliver afspillet, film og musik, kommer fra min HTPC (media center, Intel Core i3) igennem HDMI, som digitalt stereo 96 Khz. og DTS-HD Master Audio/Dolby Digital TrueHD 192 Khz.

Uden subwoofer og i stereo musik synes jeg lyden bliver noget lys og mangler en del bas. Jeg har prøvet at lege med EQ'en for at at rette op på det, det gav en smule forbedring, men ikke tilfredsstillende. Sætter jeg subben til at spille sammen med fronterne kan jeg, efter at have indstillet sub-indstillinger og EQ, få det til at lyde nogenlunde, men stadig ikke tilfredsstillende. Det er som om basguitarer bliver for dominerende og mister en smule detalje ved de helt dybe toner og slagbas (stortromme) forbliver lidt svagt, manglende fylde og tryk. Her sammenligner jeg med min vens Cambridge Audio Atac 3 og QLN Qubic 222 stereo system (uden sub) og lidt med min gamle Denon AVR-3801 receiver og gamle HTPC med HDA X-plosion lydkort (samme højttalere, uden sub). Har også prøvet at sætte fronterne til en Yamaha RX-350 stereo receiver, hvor det lød meget mere harmonisk og sammenhængende (dog var diskant og mellemtone slet ikke så detaljeret som med Marantz'en). Så jeg ved at højttalerne intet fejler... de kan sagtens spille god, dyb, fast og fyldig bas med bløde kanter, som jeg kan li' det (specielt ved min vens stereo system).

I film kan jeg få det til at lyde næsten tilfredsstillende, men igen er flydende bastoner (basguitar-agtige lyde, f.eks. bas i bullet time effekt) dominerende og slagbas (tromme-agtige lyde, explotioner) lidt svagt. Det føles som om alt i mellem de to ydre mangler. Når jeg så har indstillet det til det bedste mulige til film og skifter tilbage til musik så bliver bassen aaaaaaaalt for høj.

Har prøvet at skifte mellem large og small fronter i indstillingerne og tweake lidt (crossover, level output), men stadig uden tilfredsstillende resultat. Og basforskellen mellem musik og film forbliver det samme. Men ellers lyder diskant og mellemtone rigtig godt og detaljeret. Audyssey EQ'en lyder bare underligt så den har jeg valgt at droppe.

Har også prøvet at skifte subbens placering, retning og phase, igen uden held. Confused

Her er et billede over min stue... skal lige tilføje at der er nogle hylder over mit TV.

Ville bare høre om der er nogen andre der har oplevet eller oplever det samme med deres receiver (Marantz, Denon, Onkyo, Cambridge osv. (AVR-2312, SR5004 osv.)) eller ej, og evt. hvad løsningen har været. Giv gerne info om hvilke kilder lyden kommer fra, hvilken receiver, hvordan lyden overføres, hvilken codec lyden har, hvilken højttalere der bruges og hvilke kabler osv.?

På forhånd mange tak. Smile

Hessi

Redigeret af Hessi - 28-Oktober-2011 kl. 04:08
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
jj79 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-August-2010
Sted: Vejen
Point: 539
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2011 kl. 06:45
Prøvet at flytte front og center lidt længere ud fra væggen? Wink
Til top
Irenicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-December-2009
Point: 1020
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2011 kl. 10:39
Som jj79 er en smule inde på, så kunne det godt hænge sammen med HT placering.
Et par tommelfingerregler er:
- Godt med luft bagtil og til siderne af HT'erne.
- Spil hellere på langs med lokalet, ikke på tværs.
- Få afkoblet korrekt! Dvs. på hårde gulve som f.eks. beton, kan du tilkoble med spikes. Men på bløde gulve skal du afkoble, med nogle bløde fødder.
Til top
karula Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 849
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2011 kl. 11:23
Prøv og stoppe en sok i basportene på alle højtaler.

Redigeret af karula - 28-Oktober-2011 kl. 11:24
Med venlig hilsen

Karula
PDP Pioneer 427xd / Marantz SR 7007/Panasonic BDP 35 / Sat Canal Digial HDPVR 5720-SX / lyd Quadral Cromium style 50- 5.1
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2011 kl. 11:49
Ja også min mening. De basporte er til større lokaler!

Og har du ikke flere muligheder for højttaleropsætninger i Marantzen? Det er helt korrekt at til film, må der godt være mere db til sub'en. Jeg kører med to vidt forskellige opsætninger, hvor sub'en er dæmpet 2-3 db til musik
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2011 kl. 16:56
Oprindeligt skrevet af jj79 jj79 skrev:

Prøvet at flytte front og center lidt længere ud fra væggen?

Har prøvet at flytte fronter og center op til 30 cm. ud fra bagvedstående væg. Desuden er basportene foran så, vildt meget forskel burde det ikke gøre. Smile

Oprindeligt skrevet af Irenicus Irenicus skrev:

Som jj79 er en smule inde på, så kunne det godt hænge sammen med HT placering.
Et par tommelfingerregler er:
- Godt med luft bagtil og til siderne af HT'erne.
- Spil hellere på langs med lokalet, ikke på tværs.
- Få afkoblet korrekt! Dvs. på hårde gulve som f.eks. beton, kan du tilkoble med spikes. Men på bløde gulve skal du afkoble, med nogle bløde fødder.

Som sagt har jeg prøvet med luft bagtil og der er masser af luft til siderne. Smile
Det er ikke en mulighed at spille på langs. Kan ikke om-indrette stuen. Cry
Har gammelt plankegulv og har 5 cm. høje betonfliser under højttalerne. Imellem gulvet og fliser er der kork og filt, og mellem flise og højttaler er der filt. Det hjælp en del på rungende og buldrende bas, men ovenstående problemer opleves stadig.

Oprindeligt skrevet af karula karula skrev:

Prøv og stoppe en sok i basportene på alle højtaler.
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Ja også min mening. De basporte er til større lokaler!

Og har du ikke flere muligheder for højttaleropsætninger i Marantzen? Det er helt korrekt at til film, må der godt være mere db til sub'en. Jeg kører med to vidt forskellige opsætninger, hvor sub'en er dæmpet 2-3 db til musik

Det har jeg til gengæld ikke prøvet, men det burde da ikke gøre den store forskel, prøvede jo højttalerne med min stereo receiver hvor det lød ret godt uden proppede basporte. Der kunne man bare tweake bassen noget bedre.

Problemet er jo at jeg skifter mellem musik og film på samme indgang i receiveren og den kan ikke indstilles pr. stereo eller pr. surround så hvis jeg skal skifte indstillinger kan det ikke ske automatisk og derfor skal jeg selv gøre det manuelt hver gang jeg skifter mellem musik og film. Samtidig med det stadig ikke lyder tilfredsstillende.

Vil prøve med sokken. Smile
Mvh.
Hessi

MinFotoVerden.dk
Til top
Irenicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-December-2009
Point: 1020
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2011 kl. 17:18
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Har prøvet at flytte fronter og center op til 30 cm. ud fra bagvedstående væg. Desuden er basportene foran så, vildt meget forskel burde det ikke gøre. Smile
Prøv lidt længere endnu. Mine DLS skal 50 - 100 cm. til siderne og væggene, bare 10 cm. gør en kæmpe forskel. Dertil betyder det ikke så meget hvilken vej bas portene vender.

Som sagt har jeg prøvet med luft bagtil og der er masser af luft til siderne. Smile
Det er ikke en mulighed at spille på langs. Kan ikke om-indrette stuen. Cry
Har gammelt plankegulv og har 5 cm. høje betonfliser under højttalerne. Imellem gulvet og fliser er der kork og filt, og mellem flise og højttaler er der filt. Det hjælp en del på rungende og buldrende bas, men ovenstående problemer opleves stadig.

Prøv med spikes mellem flise og HT. Mellem HT og noget med høj masse, ønsker man at tilkoble.

Kæresten sagde også at vores stue ikke kunne indrettes anderledes, men det endte den alligevel med :D
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2011 kl. 17:24

Prøv lidt længere endnu. Mine DLS skal 50 - 100 cm. til siderne og væggene, bare 10 cm. gør en kæmpe forskel. Dertil betyder det ikke så meget hvilken vej bas portene vender.

Problemet bliver jo så at de kommer til at stå mit på gulvet. LOL
Har jo som sagt testet dem med min Yamaha stereo receiver som fik det til at lyde ret godt fra samme position.

Prøv med spikes mellem flise og HT. Mellem HT og noget med høj masse, ønsker man at tilkoble.

Kæresten sagde også at vores stue ikke kunne indrettes anderledes, men det endte den alligevel med :D

Har heldigvis ikke en kæreste til at fortælle mig hvordan min stue kan indrettes, men det giver simpelthen ingen mening at hænge TV'et andre steder. LOL

Har desværre ikke råd til spikes lige nu. Cry

Tror altså desværre ikke at propper i basportene eller spikes kommer til at give mig den markante forbedring jeg søger. Confused Cry

Redigeret af Hessi - 28-Oktober-2011 kl. 17:26
Mvh.
Hessi

MinFotoVerden.dk
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2011 kl. 17:35
Skal lige tilføje at jeg har prøvet at sætte crossover til 100 hz. hvor det hjalp en smule og gav en overall bedre lyd, specielt med slagbassen, men stadig ikke tilfredsstillende.
Mvh.
Hessi

MinFotoVerden.dk
Til top
karula Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 849
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2011 kl. 17:41
Prøv da med en sok, det er et ganske gratis, og prøv crossover 120Hz samtidig, så fjerner du
måske rumlen fra dine fronter.
Med venlig hilsen

Karula
PDP Pioneer 427xd / Marantz SR 7007/Panasonic BDP 35 / Sat Canal Digial HDPVR 5720-SX / lyd Quadral Cromium style 50- 5.1
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19516
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2011 kl. 17:42

Problemet er jo at jeg skifter mellem musik og film på samme indgang i receiveren og den kan ikke indstilles pr. stereo eller pr. surround så hvis jeg skal skifte indstillinger kan det ikke ske automatisk og derfor skal jeg selv gøre det manuelt hver gang jeg skifter mellem musik og film. Samtidig med det stadig ikke lyder tilfredsstillende.

Da du satte din gamle forstærker til, var det vel ikke gennem HDMI?

Prøv at forbind Marantzen via samme analoge udgange som du brugte til den gamle forstærker - hvad sker der så?

Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
jj79 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-August-2010
Sted: Vejen
Point: 539
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2011 kl. 17:49
Det var dog ærgeligt - det virkede for mit gamle setup med SR5004/Dali piano-noble - så det kunne have været en nem løsningWink
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu