recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DR 1 Skærmformat passer ikke?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DR 1 Skærmformat passer ikke?

 Besvar Besvar Side  123 19>
Forfatter
Besked
urup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2009
Sted: Odense, Danmark
Status: Offline
Point: 670
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér urup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: DR 1 Skærmformat passer ikke?
    Sendt: 03-December-2011 kl. 20:16
Godaften allesammen

Her til aften ville jeg se Han, Hun, Dirch og Dario på DR 1, men desværre bliver filmen ødelagt af bjælker både foroven og forneden, men af en eller anden underlig grund også i siderne. Jeg modtager signalet via DTT og en Sagem boks, hvor outputtet altid har været HDMI 720P, men jeg har nu sat opløsningen ned til 576i og indstillet aspect ratio til 4:3 og pan/scan. Det store sprøgsmål er jo så bare hvorfor problemet dukker op nu? Jeg har haft boksen siden 2009 og der har aldrig været det problem før. Er der nogen som har en god idé?
Til top
nesager Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-November-2006
Sted: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 1854
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nesager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2011 kl. 20:24
Oprindeligt skrevet af urup urup skrev:

Godaften allesammen

Her til aften ville jeg se Han, Hun, Dirch og Dario på DR 1, men desværre bliver filmen ødelagt af bjælker både foroven og forneden, men af en eller anden underlig grund også i siderne. Jeg modtager signalet via DTT og en Sagem boks, hvor outputtet altid har været HDMI 720P, men jeg har nu sat opløsningen ned til 576i og indstillet aspect ratio til 4:3 og pan/scan. Det store sprøgsmål er jo så bare hvorfor problemet dukker op nu? Jeg har haft boksen siden 2009 og der har aldrig været det problem før. Er der nogen som har en god idé?


Mon ikke de har ændret noget,det er det samme med Triax 405,og Nissebanden på Grønland

Mvh.

Til top
urup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2009
Sted: Odense, Danmark
Status: Offline
Point: 670
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér urup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2011 kl. 20:27
Det er da bare underligt. Det ligner at de sender 16:9 signalet (Filmen inkl. bjælker foroven og forneden) som et 4:3 signal, sådan at der kommer ekstra bjælker. Gad vide hvilken klovn, der nu har trykket på en forkert knap hos DR.

Forhåbentlig fortsætter det ikke på DR 1 (HD) til januar. De kunne ligne dem, ikke at have styr på sådan noget.


Redigeret af urup - 03-December-2011 kl. 20:28
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6993
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2011 kl. 20:53
Yousee laver samme møj.
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2011 kl. 21:14
Der er ikke noget i vejen - hverken med YouSee (DVB-C), Boxer (DVB-T) eller jeres fjernsyn.

Filmen er leveret i 16:9 aspect ratio i 4:3 format, og skal så selvfølgelig udsendes som sådan.

Der er åbenbart ikke lavet en anamorfisk 16:9 udgave af denne film til TV-brug, så derfor sendes den i LetterBox i 4:3 format, og når et 4:3 format sendes ud og skal ses på et 16:9 TV, så laves der PillarBoxing (sorte bjælker i siderne).

Det er derfor helt naturligt, at det ser ud som det gør.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Marts-2009
Sted: København Ø
Status: Offline
Point: 1508
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vilhelm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2011 kl. 21:15
Samme sag her, hvor jeg får signalet fra YouSee. Mit  Panasonic V10 tv får - helt undtagelsesvis - signalet fra en digital boks som sender 720p via HDMI i formatet "automatisk". Jeg kunne straks fylde hele skærmen ud ved på tv'et at vælge skærmformatet "Zoom 2".
Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
urup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2009
Sted: Odense, Danmark
Status: Offline
Point: 670
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér urup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2011 kl. 21:56
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Der er ikke noget i vejen - hverken med YouSee (DVB-C), Boxer (DVB-T) eller jeres fjernsyn.

Filmen er leveret i 16:9 aspect ratio i 4:3 format, og skal så selvfølgelig udsendes som sådan.

Der er åbenbart ikke lavet en anamorfisk 16:9 udgave af denne film til TV-brug, så derfor sendes den i LetterBox i 4:3 format, og når et 4:3 format sendes ud og skal ses på et 16:9 TV, så laves der PillarBoxing (sorte bjælker i siderne).

Det er derfor helt naturligt, at det ser ud som det gør.


jeg mindes at have set Han, Hun, Dirch og Dario hvor det kun var bjælker foroven og forneden, så DR har haft styr på det engang Cry


Redigeret af urup - 03-December-2011 kl. 21:57
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2011 kl. 21:59
Ja - den gang du kun havde et 4:3 TV (eller havde - urgh! - sat dit 16:9 TV til at strække billedet ud af proportioner).

Der er også kun bjælker foroven og forneden (LetterBoxing) i det signal, DR udsender denne gang.

Det er dit TV, der laver bjælkerne i siden (PillarBoxing) for at få et 4:3 TV-signal til at passe ind i et 16:9 TV.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2011 kl. 22:23
Jeg har lavet en lille demonstation, der måske kan belyse problematikken. Jeg havde desværre ikke et billede fra "Han, hun, Dirch og Dario", så jeg fandt et andet 16:9 billede i stedet for.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
crisbo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 29
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér crisbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2011 kl. 22:50
Det er sådan set en god forklaring. Men i dette tilfælde må det altså være noget de lige har lavet om, da både Disney og nissebanden har bjælker i siden, og det er 100% sikkert at de indtil igår altid har kunne finde ud af at få Disney til at dække hele skærmen, så en eller anden har i hvert fald fået trykket på den forkerte knap.
Til top
urup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2009
Sted: Odense, Danmark
Status: Offline
Point: 670
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér urup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2011 kl. 22:54
Netop. Derfor tror jeg ikke kun at forklaringen er at filmen bare er sådan. Man kan vel glæde sig til genudsendelsen og se om det stadig er sådan. 
Til top
crisbo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 29
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér crisbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2011 kl. 23:07
Som jeg sagde, så er det en god forklaring af hvordan tingene virker, men det er ikke brugbart i denne situation, da det helt sikkert først er noget der er opstået fra igår. Der er sgu nok under DR julefrokosten det er gået galt Wink
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 19>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu