|
DR 1 Skærmformat passer ikke? |
Besvar | Side 123 19> |
Forfatter | |
urup
Guld medlem Oprettet: 12-December-2009 Sted: Odense, Danmark Status: Offline Point: 670 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 03-December-2011 kl. 20:16 |
Godaften allesammen
Her til aften ville jeg se Han, Hun, Dirch og Dario på DR 1, men desværre bliver filmen ødelagt af bjælker både foroven og forneden, men af en eller anden underlig grund også i siderne. Jeg modtager signalet via DTT og en Sagem boks, hvor outputtet altid har været HDMI 720P, men jeg har nu sat opløsningen ned til 576i og indstillet aspect ratio til 4:3 og pan/scan. Det store sprøgsmål er jo så bare hvorfor problemet dukker op nu? Jeg har haft boksen siden 2009 og der har aldrig været det problem før. Er der nogen som har en god idé? |
|
nesager
Guld medlem Oprettet: 05-November-2006 Sted: Nordvestjylland Status: Offline Point: 1854 |
Funktioner
Tak(0)
|
Mon ikke de har ændret noget,det er det samme med Triax 405,og Nissebanden på Grønland Mvh. |
|
urup
Guld medlem Oprettet: 12-December-2009 Sted: Odense, Danmark Status: Offline Point: 670 |
Funktioner
Tak(0)
|
Det er da bare underligt. Det ligner at de sender 16:9 signalet (Filmen inkl. bjælker foroven og forneden) som et 4:3 signal, sådan at der kommer ekstra bjælker. Gad vide hvilken klovn, der nu har trykket på en forkert knap hos DR.
Forhåbentlig fortsætter det ikke på DR 1 (HD) til januar. De kunne ligne dem, ikke at have styr på sådan noget. Redigeret af urup - 03-December-2011 kl. 20:28 |
|
hansie
Guld medlem Oprettet: 01-Juli-2004 Sted: Køge egnen Status: Offline Point: 7124 |
Funktioner
Tak(0)
|
Yousee laver samme møj.
|
|
HeartWare
Guld medlem Oprettet: 22-Oktober-2003 Sted: Bagsværd, DK Status: Offline Point: 4804 |
Funktioner
Tak(0)
|
Der er ikke noget i vejen - hverken med YouSee (DVB-C), Boxer (DVB-T) eller jeres fjernsyn.
Filmen er leveret i 16:9 aspect ratio i 4:3 format, og skal så selvfølgelig udsendes som sådan. Der er åbenbart ikke lavet en anamorfisk 16:9 udgave af denne film til TV-brug, så derfor sendes den i LetterBox i 4:3 format, og når et 4:3 format sendes ud og skal ses på et 16:9 TV, så laves der PillarBoxing (sorte bjælker i siderne). Det er derfor helt naturligt, at det ser ud som det gør. |
|
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver |
|
Vilhelm
Guld medlem Oprettet: 24-Marts-2009 Sted: København Ø Status: Offline Point: 1508 |
Funktioner
Tak(0)
|
Samme sag her, hvor jeg får signalet fra YouSee. Mit Panasonic V10 tv får - helt undtagelsesvis - signalet fra en digital boks som sender 720p via HDMI i formatet "automatisk". Jeg kunne straks fylde hele skærmen ud ved på tv'et at vælge skærmformatet "Zoom 2".
|
|
Venlig hilsen, Vilhelm
|
|
urup
Funktioner
Tak(0)
|
jeg mindes at have set Han, Hun, Dirch og Dario hvor det kun var bjælker foroven og forneden, så DR har haft styr på det engang Redigeret af urup - 03-December-2011 kl. 21:57 |
|
HeartWare
Guld medlem Oprettet: 22-Oktober-2003 Sted: Bagsværd, DK Status: Offline Point: 4804 |
Funktioner
Tak(0)
|
Ja - den gang du kun havde et 4:3 TV (eller havde - urgh! - sat dit 16:9 TV til at strække billedet ud af proportioner).
Der er også kun bjælker foroven og forneden (LetterBoxing) i det signal, DR udsender denne gang. Det er dit TV, der laver bjælkerne i siden (PillarBoxing) for at få et 4:3 TV-signal til at passe ind i et 16:9 TV. |
|
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver |
|
HeartWare
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg har lavet en lille demonstation, der måske kan belyse problematikken. Jeg havde desværre ikke et billede fra "Han, hun, Dirch og Dario", så jeg fandt et andet 16:9 billede i stedet for.
|
|
Keld R. Hansen
|
crisbo
Junior bruger Oprettet: 16-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 29 |
Funktioner
Tak(0)
|
Det er sådan set en god forklaring. Men i dette tilfælde må det altså være noget de lige har lavet om, da både Disney og nissebanden har bjælker i siden, og det er 100% sikkert at de indtil igår altid har kunne finde ud af at få Disney til at dække hele skærmen, så en eller anden har i hvert fald fået trykket på den forkerte knap.
|
|
urup
Funktioner
Tak(0)
|
Netop. Derfor tror jeg ikke kun at forklaringen er at filmen bare er sådan. Man kan vel glæde sig til genudsendelsen og se om det stadig er sådan.
|
|
crisbo
Junior bruger Oprettet: 16-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 29 |
Funktioner
Tak(0)
|
Som jeg sagde, så er det en god forklaring af hvordan tingene virker, men det er ikke brugbart i denne situation, da det helt sikkert først er noget der er opstået fra igår. Der er sgu nok under DR julefrokosten det er gået galt
|
|
Besvar | Side 123 19> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |