|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||||||
ElSneakoWich ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 16-September-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 46 |
![]() Sendt: 08-December-2011 kl. 23:37 |
|||||
Hej Guruer.
Har virkelig prøvet at læse dette forum igennem.. og nu er jeg bare sådan lidt svimmel og småforvirret.
mit udgangspunkt er at jeg længe har ville bygge et nyt mediecenter, da mit første var nok til at få ideerne til at køre, men ikke godt nok udført. Det hakkede mange steder i interfacet trods Quad core kæmpede en del med forskellige formater. Og når man er på aftenarbejde og fruen ikke kan få lyd på den film hun lige har gjort sig klar til at se med popcorn og det hele, så kommer der mange grumme telefonopkald. ^ nu har så selv mediecenteret givet op - maskinen kommer aldrig til BIOS.
Da maskinen virkede i sin tid, kunne man selv fra toilettet både høre når dyret blev startet, og lige se lyset dæmpe ligesom når det er elkogeren. .. arh ok .. den sidste var måske lidt overdrevet. Et HTPC der bruger så meget strøm slukker man jo når man ikke bruger det, og hvorfor så ha det for så kan det jo ikke optage, og når man starter det så går der 20-25 minutter før man kan bruge det fordi det lige skal opdatere windows og sådan.. Nu det tidligere er futtet til de evige-silicum-marker, er det jo et meget godt tidspunkt at bygge et nyt. Især da fruen ikke er så tilfreds med denne 17 x 35 x 30 cm stålklods stående foran fjernsynet.. mit mål med mediecenteret er at kunne Optage DVB-C, se optagelser, se film der er lagt ind på harddisk, se tv serier, se feriebilleder og høre musik. Jeg har 2 stk Cinergy PCI DVB-C kort liggende, men tænker jeg ikke kan bruge dem da min plan for det nye mediecenter er at det skal være passivt kølet og passiv PSU. Samtidig er jeg ovre i at jeg gerne vil ha noget der er så småt som muligt. så .. mini-itx og noget i3 ? gerne input.. med andre ord - Larme så lidt som muligt. Derfor påtænker jeg også at det skal køre på en SSD da dette giver både fart og stilhed. Jeg kan ikke helt beslutte mig om jeg skal streame alt til og fra NAS (har en synology stående) eller om jeg skal smide en 2 tb disk i mediecenteret til lager. gerne input om dette også.. Indtil videre er jeg kommet frem til mini-itx med I3-2100T men er meget i tvivl. Er der stor forskel på HD2000 og HD3000 ? Hvad for et ITX kort skal man overhovedet have fat i ? Min tanke er at køre med hdHomerun? det tidligere mediecenter kører med wmc7 - bør man skifte til mediaportal ? Håber ikke det er for meget tekst, og håber der kunne komme nogle klare meldinger om hvilke kort og hvorfor. Og om det med sikkerhed kan køles passivt.
Alle kommentare er velkomne. Og håber at ha det bygget inden jul. |
||||||
![]() |
||||||
Psymon ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 25-September-2011 Status: Offline Point: 304 |
![]() |
|||||
Hvis du allerede har en NAS stående, så ville jeg droppe en stor disk i HTPC'en. Gå i stedet efter lille og stille. så kan det nemt gemmes i et TV møbel og forstyrre ikke filmoplevelser.
et bundkort med intel3000 og en i3 så er du godt kørende. Derefter en god stille CPU køler (det er lidt en jungle, find dit kabinet, find ud af hvad der er plads til og gå så på jagt) Mht disk, så er en ssd lækker, men ikke et must, 2.5" normale diske larmer ikke, slet ikke nå data'en hentes fra en ekstern enhed. Mht TV så synes jeg MediaPortal gør det rigtig, det har, efter min smag, et flottere interface end WMC7. Men mit råd angående software er at prøve dem begge og vælge den der passer dig bedst, for det er meget individuelt. En anden vej at gå er at finde et flot HTPC kabinet, som er stort nok til du kan have noget større end mini-itx, og derved bruge dine nuværende DVB-C kort, her er penge og spare, og du kan nemmere udvide den senere og eventuelt gøre den til data lager også og helt droppe din NAS. Håber det hjælper lidt med tankerne |
||||||
![]() |
||||||
wiesel ![]() Bruger ![]() Oprettet: 25-August-2008 Sted: Valby Status: Offline Point: 207 |
![]() |
|||||
![]() |
||||||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
|||||
Det er heller ikke et nemt spørgsmål, du søger svar på.
Fik du løst det her problem? (enten ud med fruen, eller fandt ud af, hvorfor det skete).
I 99% af tilfældende skyldes problemer som disse, hverken fruen eller hardware, men derimod den type film man har valgt at afspille ikke helt stemmer overens med valg af software.
Standby/dvale, my friend. Det er den simple og funktionelle løsning.
Så er der mange mulige løsninger.
Mindre god ide. En disk VARMER. Du skal undgå alt den varme du kan komme til, hvis du ønsker lydløse komponenter.
Medmindre du gider rode for meget i det, så vil jeg til enhver tid anbefale wmc 7.
Dog skal det siges, at jeg bruger ikke mit mediecenter til at optage TV på. Grundlæggende, så kan en almindelig PC idag funger ganske fremragende som MedieCenter. Det er valg af software og materialet man ønsker at afspille, som alt for ofte er skyld i problemer.
Mht. til optagelser, så kan der være ting i dette som gøre det lidt besværligt. Men jeg bruger det som sagt ikke, så jeg skal undlade at kommenterer det.
|
||||||
![]() |
||||||
gigabyte ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 543 |
![]() |
|||||
Hvis du vil have et "flydende" interface, køb en SSD, det hjælper gevaldigt, men en i5 er overkill, med mindre du vil rekomprimere dine film/optagelser. jeg kører selv med en i3, passivt kølet, intet problem, men husk at chipsettet også skal forbindes med heatpipe, til kabinettet. min anbefalibg til de fleste er: INTEL DH61AG bundkort, i3 2100T eller 620T (kan ikke vise blueray 3D) CPU, 8GB RAM, 80-160GB SSD, gerne en msata disk direkte i bundkortet, og så et passende kabinet (jeg bygger mine selv) F.eks. HFX micro. check silentpcreview.com, de har ofte test af gode passive kabinetter.
PS slå ALLE former for opdateringer fra, Windows, Flash, Java, ALT. ínst windows 7, inst alle drivere, når skidtet så kører, lav en recovery disk. en gang i mellem kommer MS med opdateringer der fucker med dit system, sådan er det bare.
Mvh Gigabyte Redigeret af gigabyte - 09-December-2011 kl. 14:22 |
||||||
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
|
||||||
![]() |
||||||
mbw2001 ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 09-August-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 463 |
![]() |
|||||
Hvorfor 8gig ram? Umiddelbart kæmpe overkill i min verden.
|
||||||
![]() |
||||||
ElSneakoWich ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 16-September-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 46 |
![]() |
|||||
Jeg kan sagtens følge dig med disken, men har bare haft nogle uheldige streaming oplevelser - det kan dog godt ske det har lidt at gøre med at det er 100 mbit og ikke gigabit - må hellere opgradere der.
Har planer om at bygge mit eget - Så det bestemmer jeg jo nok mest selv, men da mindre er bedre :)
Tanken med SSD er lige så meget hastigheden.
Vil jo netop ha noget så småt som muligt - hvis det en dag bliver til en "fler-bruger" løsning så bliver det en server et andet sted i hytten, og så kører den her videre som extender.
Jeg fik ikke løst problemet med manglende lyd - men jeg er sikker på at du har ret i det har noget at gøre med codec/komprimering og indstillinger. Men har intet problem med at re-encode alle film hvis det er det der skal til. Standby/Dvale er jeg sikker på vil være en hjælp - overvejer også om den bare automatisk skal tænde om eftermiddagen når vi kommer hjem og selv dvale om natten hvis man glemmer den. Igen kan jeg tilslutte mig varmen med Disken, og som nævnt tidligere er jeg nervøs for det med straming via net, men så er det jo heldigvis ikke værre end at jeg kan smide den til med USB kabel. har ikke noget problem med at rode med at få det til at virke - men der er også Wife Aproval Factor, så vigtigst er at noget virker 100% - så kan man altid fedte med en forbedret løsning bagefter. Så hælder også til WMC7
SSD it is then - og går helt bestemt efter en passiv 2100T. Go info med køling af chipsettet. Dog har jeg det problem at jeg ikke vil bruge et almindelig kabinet, men bygge et´selv som umiddelbart ikke vil være af metal. Hva faen gør man så? Kan se der er flere der foreslår AG kortet.. noget specielt der er godt ved dette kort ? Jeg lurede lidt på dette kort måske ? http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4869040 Jeg synes også 8 giga ram lyder af den del - måske jeg tager fejl ? Det kommer måske lidt an på om WMC streamer filen til ram og holder den der mens den spiller den? |
||||||
![]() |
||||||
gigabyte ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 543 |
![]() |
|||||
8Gb Ram er overkill, i dag, men da 8Gb kan erhverves for 270-300,-, var det ikke der jeg selv ville spare.
Ang køling, uden blæsere er der kun metal, og i store mængder der dur. du kan ikke bare tage en stor passiv køler og putte den ind i et lækkert træ/plast kabinet. (med mindre du har nogle gode kabinet blæsere, og så er man lige vidt.
en løsning kunne være at tage det ompalte Intel bundkort, og vende det mod en køleplade på 20*20cm eller størrer, direkte uden heatpipes, bare 2 ALU/Kobber klodser under chipset + Cpu
Så vill du få en 20*20*6-8cm tyk sandwitch, med alt direkte kølet, den kan stå op (bedste køling) eller være top i et frækt fladt kabinet. LINK til en køleplade
Bare et exempel, bundkortet sidder så nedenunder kølepladen, så chipset/cpu, (med en ca20mm alu klods) har termisk forbindelse direkte op til kølepladen. hvis den køleplade med en i3 2100T og et bundkort monteres lodret (stående) vil din MAX temp (100% CPU load), være ca 47 grader, (27g over 20 grader omgivelse). du kommer ALDRIG så højt op, max 35-40 grader.
Intel bundkoret er FEDT da det har indbygget PSU, bare en 19V laptop brik, og du er kørende, en tilsvarende PicoPSU, og en 12V brick til dit asrock board koster MEGET mere en forskellen imellem de 2 boards. derudover er der onboard mini-pci-e sokkel til et trådløst netkort, OG en msata SSD DIREKTE på bundkortet, genialt hvis du laver dit eget kabinet, så slipper du for sata kabler, power kabler, og en meget mindre (fysisk) SSd disk.
Intel har en 40-60-80GB msata SSD i serien 310, og næsten alle andre producenter har også msata diske.
Mvh Gigabyte Redigeret af gigabyte - 12-December-2011 kl. 23:30 |
||||||
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
|
||||||
![]() |
||||||
![]() |
|||||
Kan godt følge dig med rammene.. Det er et dumt sted at spare. Din besked med kølingen gør mig sku ked af det. Havde virkelig glædet mig til kabinettet af sort glas, men det er der jo som du siger ikke meget køle-effekt i. Kan nu ikke finde ud af om måske den ene side af den terning jeg vil bygge skal være metal, eller om jeg skulle smide den store køleplade i som du linker til, og så bare smide en lille-bitte-blæser i. Der tænkes så det knager. Jeg kan godt lidt se det med størmforsyningen, men den bekymrer mig ikke så meget endda. Hvis du kiggede lidt på det andet board jeg linkede til : http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4869040 så kan du se at der er trådløst netkort onboard (selvom streaming fra NAS jo bør køre kabel alligevel) og så er der sata600. Igen genere det med kabler til satadiskene mig ikke rigtigt - men der er frit valg mht diske hvis jeg laver det med kabel frem for msata. Er Msata voldsomt meget hurtigere end eks. sata600? Desuden har asrock kortet også IR modtager med og jeg har en harmony liggende. ang. lyden tror jeg ik der er den store forskel (med min entutiasme) på om det er et 10 kanals kort eller et 8 kanals kort. Men meget gerne lige kigge for mig på asrock kortet .. og se om jeg er helt ude og skide.. jeg vil med dette mediecenter være tilbøjelig til at sige at prisen ikke betyder noget - så længe det er den rette løsning i første hug - så hellere bruge lidt ekstra på det. |
||||||
![]() |
||||||
![]() |
|||||
Nej msata er bare en sata disk med et mini pci-e atik, så med ag boardet er det kun sata 3gbit.
Hvis det ikke er en 100% passiv løsning du går efter så kunne du bruge en big sc bunken eller en a. Den kæmpe køler med en 120mm fan på, samt en kabinetblæser. Lyder spændende med et diy kabinet. |
||||||
|
||||||
![]() |
||||||
![]() |
|||||
Hvad er en "big sc bunken" ? ..
Tænker måske den storekøleplade der .. måske tilpasset i størrelse og så en stor meget stille blæser der kører meget langsomt.. lurer stadig på at lave banditten passiv kølet. Hvis jeg nu finder plads til en ekstern metalplade på oversiden af kabinettet - hvor stor en plade skal der så til.. eller rettere.. hvor lille en plade kan man bruge ? cm x cm ? .. og er der mon nogen der kender til en super lydløs fan ? .. tænker med den store køleprofil at man kan klare sig med en 120mm med 2-300 rpm ? eller mindre.. den skal jo bare skifte luften i kabinettet i princippet.. |
||||||
![]() |
||||||
![]() |
|||||
|
||||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |