recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Elektrikker hjælp ang. HFI
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Elektrikker hjælp ang. HFI

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
'DLG' Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-September-2007
Status: Offline
Point: 463
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 'DLG' Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Elektrikker hjælp ang. HFI
    Sendt: 18-December-2011 kl. 22:56
Hej derude. 

Jeg har for nyligt købt en lejlighed som skal sættes i stand. Har fået revet det hele ned, og er nu klar til opbygningsfasen. Elkabler er meget rodet sat op, og en del ligner at det ikke er en rigtig (måske bare dårlig) elektrikker der har sat det op. Jeg har så kigget på om kablerne til ovn og kogeplade har været tilstrækkeligt. Men opdager så at der ikk er jord ført med i det der er sat op. Eller måske er der ført jord med. Har lige taget nogle billeder af HFI'en, så jeg lige kan forklare bedre.

Nede til venstre kommer hovedkablet ind i HFI'en, med tre faser og nul. Men på nul, sider der også et jord kabel som går op til (kan ikk huske navnet) til noget andet jord

Her kan man se hvordan jordkablet der sidder på nul nede til venstre går op til de andre andre jord i toppen

Ydermere er der så brugt et blåt kabel på en fase, hvilket er et absolut no-go sådan som jeg har lært det. 

Spørgsmålet er så; Kan kan have jord igennem nul? Altså er det korrekt sat op, eller er der noget riv-rav-ruskende galt her?!!... 
Og kan det ske at en elektrikker ved et uheld har byttet om på farverne på, så nul ikke er blå på det ene kabel?

Vil sætte rigtig stor pris på noget hjælp ang. dette.
Niarn om en Mustang GT:
Den ser jo bare ud som om den har lyst til at slå dig ihjel ikk?
Det ligner bare en bil der har lyst til at flå hovedet af dig altså.
Til top
M-P-A Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-August-2005
Sted: Denmark
Point: 387
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér M-P-A Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2011 kl. 23:16
Oprindeligt skrevet af 'DLG' 'DLG' skrev:

Nede til venstre kommer hovedkablet ind i HFI'en, med tre faser og nul. Men på nul, sider der også et jord kabel som går op til (kan ikk huske navnet) til noget andet jord

Ydermere er der så brugt et blåt kabel på en fase, hvilket er et absolut no-go sådan som jeg har lært det. 

Spørgsmålet er så; Kan kan have jord igennem nul? Altså er det korrekt sat op, eller er der noget riv-rav-ruskende galt her?!!... 
Og kan det ske at en elektrikker ved et uheld har byttet om på farverne på, så nul ikke er blå på det ene kabel?

Vil sætte rigtig stor pris på noget hjælp ang. dette.

Den med jord kablet der går fra nul klemmen til jord klemmen er så vidt jeg ved fin nok - det kaldes nulling og bruges ret ofte i lejligheder og andre steder hvor det er ikke er nemt at komme til at banke et jord spyd ned. Nulling skal vist lige godkendes hos el-leverandør inden den udføres (dong / nesa)
Edit:
Efter et ekstra kig så er din nul tilgang til hpfi også sort ? 
Og den ene jord ledning til en brugsgenstand er rød/orange ? kan du se hvor mange ledere der er i det kabel ?

Så vidt jeg ved står der på gruppe afbryderen hvilken klemme der er til hvad, og den blå ledning er til N klemmen og ikke L klemmen, prøv at følg ledningen til næste samling i installationen og åbn samlingen og kig godt efter hvordan de er forbundet, hvis det er ligetil at afmontere den blå og den sorte og bytte om på den i samlingen og i tavlen så ville jeg gøre det.
Og inden jeg bliver sablet ned af el-politiet, så burde nok være en aut. der lavede det trick - men hvis det er forsvarligt og nemt at tilgå, så burde det med lidt logisk forsigtig sans være muligt at klare det selv.

Redigeret af M-P-A - 18-December-2011 kl. 23:26
Samsung F7005 & Pana TH-42PX80E
Samsung 3126 + Netget 7700
HTPC Xbmc:
Intel 2100-T, 8Gb ram, 64Gb SSD, mini itx.

FilServer/
xpenology HP N54L, 8gb ram - 4x3TB WD Red
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19569
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2011 kl. 23:23

Jeg har for nyligt købt en lejlighed som skal sættes i stand. Har fået revet det hele ned, og er nu klar til opbygningsfasen. Elkabler er meget rodet sat op, og en del ligner at det ikke er en rigtig (måske bare dårlig) elektrikker der har sat det op.

Er der lavet en el-teknisk rapport i forbindelse med ejerskifteforsikringen?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
M-P-A Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér M-P-A Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2011 kl. 23:28
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Jeg har for nyligt købt en lejlighed som skal sættes i stand. Har fået revet det hele ned, og er nu klar til opbygningsfasen. Elkabler er meget rodet sat op, og en del ligner at det ikke er en rigtig (måske bare dårlig) elektrikker der har sat det op.

Er der lavet en el-teknisk rapport i forbindelse med ejerskifteforsikringen?

Klaus

En del andelsboliger bliver solgt uden de store tjek besøg fra vvs - el - synsmænd, så måske er det sådan én.
HTPC Xbmc:

FilServer/
Til top
'DLG' Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 'DLG' Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2011 kl. 23:41
@mpa Den med den røde jord, der er to faser i kablet. Den kører til kogeplader lige nu, og kan sagtens skifte om på kablerne så blå igen er nul.

Mener ikk at der står noget ang. el i ejerskifteforsikringen. Det er en ejerlejlighed, og vi har allerede måtte ha skiftet en del Vvs, så håber ikk på flere overraskelser.
Niarn om en Mustang GT:
Til top
M-P-A Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér M-P-A Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2011 kl. 23:52

@mpa Den med den røde jord, der er to faser i kablet. Den kører til kogeplader lige nu, og kan sagtens skifte om på kablerne så blå igen er nul.  

Jeg skulle mene at du så skulle bruge minimum et 4 leder kabel derud til kogepladerne, 2 faser - 1 nul (blå)  - 1 jord (grøn) også vidt jeg husker det må jord ledningen IKKE være andre farver end grøn/gul (i nye installationer - ellers kan det give anledning til politi anmeldelse såfremt man gør det), nullen kan være andre farver afhængig af kablets alder og type.
Mener dog at der var nogle gamle kabler hvor PE-jord ledningen var rød.

Du skal nok ikke skifte om på tilgangen til hpfi'en mht at få blå ind i den rigtige klemme, forhåbentlig er der én der er mere el-kyndig end mig der kan give et svar på hvorfor det er gjort sådan (sort til N klemmen og omvendt)

Redigeret af M-P-A - 18-December-2011 kl. 23:57
HTPC Xbmc:

FilServer/
Til top
htpcdude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-September-2008
Point: 300
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér htpcdude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2011 kl. 23:53
Ser noget rodet ud. Man kan jo se det rå kobber et par steder, og løse ledninger.

Er du sikker på at det er lavet af en aut?

Hvis det var mig, så ville jeg hurtigst må en aut. til at kigge på det. Kan det ikke komme ind under fradrags ordningen for håndværkere?

Du har et ansvar for din husstand at tænke på.

Til top
M-P-A Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér M-P-A Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2011 kl. 00:00
Oprindeligt skrevet af htpcdude htpcdude skrev:

Ser noget rodet ud. Man kan jo se det rå kobber et par steder, og løse ledninger.

Faktiskt er det slet slet ikke så galt igen, at man lige kan skimte lidt rå kobber er heller ikke så galt når det er så lidt det drejer sig om.

Enig i at ledningerne kunne være bukket pænere og fordelt lidt pænere, men ikke ligefrem en sikkerheds risiko for beboerne af lejligheden.
HTPC Xbmc:

FilServer/
Til top
htpcdude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-September-2008
Point: 300
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér htpcdude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2011 kl. 00:08
Oprindeligt skrevet af M-P-A M-P-A skrev:

Faktiskt er det slet slet ikke så galt igen, at man lige kan skimte lidt rå kobber er heller ikke så galt når det er så lidt det drejer sig om.

Enig i at ledningerne kunne være bukket pænere og fordelt lidt pænere, men ikke ligefrem en sikkerheds risiko for beboerne af lejligheden.

Det lugter bare af dårligt håndværk. Nogle af ledningerne se også ud som genbrug, da de er krøllede. Det ville en ordentlig elektriker ikke bruge.

Mit råd er at få en aut. til at komme hjem til dig og se på det, og få et uforpligtende tilbud. Det koster jo ikke noget, og han skal nok sige hvis det 'lugter', det er han forpligtet til.

Til top
M-P-A Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér M-P-A Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2011 kl. 00:13
Okay jeg giver op.

Du burde nok ofre pengene og få lavet et el tjek af aut.

Efter at have zoomet frem og tilbage på dine billeder syntes jeg sku at det ser lidt underligt med farvevalget af ledninger til dine lysgrupper. (Begge 3 fasede og den ene 2 polede)
Er det 1.5 kvadrat der går ned i den 3-polede yderst til højre ? hvad står der på den 3 polede amperemæssigt, hvis det er mere end 13A så er det absolut no-go med 1.5kvadrat. (kunne så rykkes op i den tomme 2polede gruppe i toppen)

Hvilke brugsgenstande er der i lejligheden, komfur / kogeplader / opvaskemaskine / vaskem. / tørret ?

Redigeret af M-P-A - 19-December-2011 kl. 00:34
HTPC Xbmc:

FilServer/
Til top
M-P-A Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér M-P-A Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2011 kl. 00:16

Det lugter bare af dårligt håndværk. Nogle af ledningerne se også ud som genbrug, da de er krøllede. Det ville en ordentlig elektriker ikke bruge.

Mit råd er at få en aut. til at komme hjem til dig og se på det, og få et uforpligtende tilbud. Det koster jo ikke noget, og han skal nok sige hvis det 'lugter', det er han forpligtet til.

Mht de krøllede ledninger, så kunne det være en gammel installation der er blevet genbrugt da man satte en ny tavle op. Det er sikkert også derfor at farvekoden på kablerne ikke er helt up-to-date.

Men ja jeg ville nok også satse på et el-tjek, også mht at vurdere om der er kabler nok til de forbedringer i lejligheden OP kunne tænkes at lave, f.eks nye hvidevarer etc.
HTPC Xbmc:

FilServer/
Til top
'DLG' Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 'DLG' Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2011 kl. 00:35
Lige nu er der intet sat til ud over arbejdslamper. Har ryddet hele bulen. ;-)
De krøllede ledninger er højst sandsynligt fra da HFI blev udskiftet. Kan nemlig se hvor den gamle har siddet.
Niarn om en Mustang GT:
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu