|
Elektrikker hjælp ang. HFI |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | ||
'DLG' ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 09-September-2007 Status: Offline Point: 463 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 18-December-2011 kl. 22:56 |
|
Hej derude.
Nede til venstre kommer hovedkablet ind i HFI'en, med tre faser og nul. Men på nul, sider der også et jord kabel som går op til (kan ikk huske navnet) til noget andet jord ![]() Her kan man se hvordan jordkablet der sidder på nul nede til venstre går op til de andre andre jord i toppen ![]() Ydermere er der så brugt et blåt kabel på en fase, hvilket er et absolut no-go sådan som jeg har lært det. ![]() Spørgsmålet er så; Kan kan have jord igennem nul? Altså er det korrekt sat op, eller er der noget riv-rav-ruskende galt her?!!... Og kan det ske at en elektrikker ved et uheld har byttet om på farverne på, så nul ikke er blå på det ene kabel? Vil sætte rigtig stor pris på noget hjælp ang. dette.
|
||
Niarn om en Mustang GT:
Den ser jo bare ud som om den har lyst til at slå dig ihjel ikk? Det ligner bare en bil der har lyst til at flå hovedet af dig altså. |
||
![]() |
||
M-P-A ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 21-August-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 387 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Den med jord kablet der går fra nul klemmen til jord klemmen er så vidt jeg ved fin nok - det kaldes nulling og bruges ret ofte i lejligheder og andre steder hvor det er ikke er nemt at komme til at banke et jord spyd ned. Nulling skal vist lige godkendes hos el-leverandør inden den udføres (dong / nesa) Edit: Efter et ekstra kig så er din nul tilgang til hpfi også sort ? Og den ene jord ledning til en brugsgenstand er rød/orange ? kan du se hvor mange ledere der er i det kabel ? Så vidt jeg ved står der på gruppe afbryderen hvilken klemme der er til hvad, og den blå ledning er til N klemmen og ikke L klemmen, prøv at følg ledningen til næste samling i installationen og åbn samlingen og kig godt efter hvordan de er forbundet, hvis det er ligetil at afmontere den blå og den sorte og bytte om på den i samlingen og i tavlen så ville jeg gøre det. Og inden jeg bliver sablet ned af el-politiet, så burde nok være en aut. der lavede det trick - men hvis det er forsvarligt og nemt at tilgå, så burde det med lidt logisk forsigtig sans være muligt at klare det selv.
Redigeret af M-P-A - 18-December-2011 kl. 23:26 |
||
Samsung F7005 & Pana TH-42PX80E
Samsung 3126 + Netget 7700 HTPC Xbmc: Intel 2100-T, 8Gb ram, 64Gb SSD, mini itx. FilServer/ xpenology HP N54L, 8gb ram - 4x3TB WD Red |
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19569 |
|
Er der lavet en el-teknisk rapport i forbindelse med ejerskifteforsikringen? Klaus |
||
![]() |
||
M-P-A ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 21-August-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 387 |
|
En del andelsboliger bliver solgt uden de store tjek besøg fra vvs - el - synsmænd, så måske er det sådan én.
|
||
Samsung 3126 + Netget 7700 HTPC Xbmc: Intel 2100-T, 8Gb ram, 64Gb SSD, mini itx. FilServer/ xpenology HP N54L, 8gb ram - 4x3TB WD Red |
||
![]() |
||
'DLG' ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 09-September-2007 Status: Offline Point: 463 |
|
@mpa Den med den røde jord, der er to faser i kablet. Den kører til kogeplader lige nu, og kan sagtens skifte om på kablerne så blå igen er nul.
Mener ikk at der står noget ang. el i ejerskifteforsikringen. Det er en ejerlejlighed, og vi har allerede måtte ha skiftet en del Vvs, så håber ikk på flere overraskelser. |
||
Niarn om en Mustang GT:
Den ser jo bare ud som om den har lyst til at slå dig ihjel ikk? Det ligner bare en bil der har lyst til at flå hovedet af dig altså. |
||
![]() |
||
|
Jeg skulle mene at du så skulle bruge minimum et 4 leder kabel derud til kogepladerne, 2 faser - 1 nul (blå) - 1 jord (grøn) også vidt jeg husker det må jord ledningen IKKE være andre farver end grøn/gul (i nye installationer - ellers kan det give anledning til politi anmeldelse såfremt man gør det), nullen kan være andre farver afhængig af kablets alder og type. Mener dog at der var nogle gamle kabler hvor PE-jord ledningen var rød. Du skal nok ikke skifte om på tilgangen til hpfi'en mht at få blå ind i den rigtige klemme, forhåbentlig er der én der er mere el-kyndig end mig der kan give et svar på hvorfor det er gjort sådan (sort til N klemmen og omvendt)
Redigeret af M-P-A - 18-December-2011 kl. 23:57 |
||
||
![]() |
||
htpcdude ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 06-September-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 300 |
|
Ser noget rodet ud. Man kan jo se det rå kobber et par steder, og løse ledninger.
Er du sikker på at det er lavet af en aut? Hvis det var mig, så ville jeg hurtigst må en aut. til at kigge på det. Kan det ikke komme ind under fradrags ordningen for håndværkere? Du har et ansvar for din husstand at tænke på. ![]() |
||
![]() |
||
|
Faktiskt er det slet slet ikke så galt igen, at man lige kan skimte lidt rå kobber er heller ikke så galt når det er så lidt det drejer sig om. Enig i at ledningerne kunne være bukket pænere og fordelt lidt pænere, men ikke ligefrem en sikkerheds risiko for beboerne af lejligheden.
|
||
||
![]() |
||
htpcdude ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 06-September-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 300 |
|
Det lugter bare af dårligt håndværk. Nogle af ledningerne se også ud som genbrug, da de er krøllede. Det ville en ordentlig elektriker ikke bruge. Mit råd er at få en aut. til at komme hjem til dig og se på det, og få et uforpligtende tilbud. Det koster jo ikke noget, og han skal nok sige hvis det 'lugter', det er han forpligtet til. |
||
![]() |
||
|
Okay jeg giver op.
Du burde nok ofre pengene og få lavet et el tjek af aut. Efter at have zoomet frem og tilbage på dine billeder syntes jeg sku at det ser lidt underligt med farvevalget af ledninger til dine lysgrupper. (Begge 3 fasede og den ene 2 polede) Er det 1.5 kvadrat der går ned i den 3-polede yderst til højre ? hvad står der på den 3 polede amperemæssigt, hvis det er mere end 13A så er det absolut no-go med 1.5kvadrat. (kunne så rykkes op i den tomme 2polede gruppe i toppen) Hvilke brugsgenstande er der i lejligheden, komfur / kogeplader / opvaskemaskine / vaskem. / tørret ?
Redigeret af M-P-A - 19-December-2011 kl. 00:34 |
||
||
![]() |
||
|
Mht de krøllede ledninger, så kunne det være en gammel installation der er blevet genbrugt da man satte en ny tavle op. Det er sikkert også derfor at farvekoden på kablerne ikke er helt up-to-date. Men ja jeg ville nok også satse på et el-tjek, også mht at vurdere om der er kabler nok til de forbedringer i lejligheden OP kunne tænkes at lave, f.eks nye hvidevarer etc.
|
||
||
![]() |
||
|
Lige nu er der intet sat til ud over arbejdslamper. Har ryddet hele bulen. ;-)
De krøllede ledninger er højst sandsynligt fra da HFI blev udskiftet. Kan nemlig se hvor den gamle har siddet. |
||
Niarn om en Mustang GT:
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |