|
Anbefaling af Linux |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Raum ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 27-Oktober-2011 Sted: Hovedstaden Status: Offline Point: 278 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 24-Januar-2012 kl. 15:39 |
Jeg skal til at have en linux liggende ved siden af min WIN7, da jeg har hørt at videoredigering/foto-redigering er nemmere og hurtigere/mere flydende i linux.
Hvilken slags linux og version vil i anbefale til dette formål? Det skal ligge på en bærbar med i7 og 12GB RAM. Jeg har masser af HDD plads så der er ingen grænse der. |
|
![]() |
|
Hyl.dk ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 01-Januar-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 353 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvis du aldrig har rodet med Linux før ville jeg starte med Ubuntu eller Kubuntu. Der findes massere af andre muligheder, men mange af dem kræver ret god indsigt i UNIX verdenen for at komme i gang med. De to systemer jeg nævner er faktisk ét og samme system, de har bare forskelligt udseende. Kubuntu ligner mere windows og ser lidt mere fancy ud rent designmæssigt. Det nye Ubuntu er vist også bliver noget mere liret mht. design, men jeg kører på en ældre udgave der ikke har dette installeret. Du kan google noget youtube hvis du vil se forskellen.
Mht. til om det er godt til video/foto har jeg ingen ide. Så vidt jeg ved findes fx Photo Shop ikke direkte til Linux. Det kan fåes til at køre ok gennem et program der hedder WINE, men det kører ikke så godt som i windows. Alternativt findes Gimp, som er gratis, men det fåes vist også til windows og er ikke lige min kop te ift PS. Videoredigering har jeg ingen erfaring med på nogen platforme, så her vil jeg ikke udtale mig. Linux er en noget andet verden end Windows, så hvis du aldrig har prøvet det før kan du godt forberede dig på at bande noget i starten. Det kan til tider virke lidt træls at bruge, men min erfaring siger mig at jo mere man arbejder med det jo gladere bliver man for det og opdager at det i virkeligheden er rart at arbejde med. Jeg bruger udelukkende Ubuntu på min bærbare PC, men XP på min stationære. Ser ikke det ene system som meget bedre end det andet. Der er fordele og ulæmper ved begge systemer. Groft sagt bruges min XP mest til spil/sjov og Linux til særisøst arbejde (programmering, simulering, udregninger osv.) Du skal være velkommen til at stille spørgsmål. Generelt er folk inden for Linux verdenen meget ivrige i at lære fra sig. Når man møder et problem kan man næsten altid google sig frem til andre der har haft samme problem og få hjælp den vej.
|
|
Udstyr:
* Receiver - Pioneer VSX-LX60 * Effekt - XTZ Edge A2-300 (2 stk Bi-amp) * Front - XTZ 99.36 MK1 * Center - XTZ 99.25 MK1 * Sub - XTZ 99 W10.16 (m. 700W klasse-D modul) |
|
![]() |
|
Raum ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 27-Oktober-2011 Sted: Hovedstaden Status: Offline Point: 278 |
Jeg har før rodet med og undervist i Redhat. Dengang var det tungt og umanerligt langsomt, med mindre man kørte term.
Så har da en del viden om linux, men aner ikke hvad der er bedst/mest brugbart til det jeg har tænkt mig at bruge det til. Jeg skal ikke programmere eller beregne. Ej heller har jeg tænkt mig at køre semi-proff - dvs. de store foto-/video-redigerings-programmer har jeg ikke tænkt mig at købe. Jeg har brugt nogen gratis-programmer til WIN7 og vil fortsætte med disse, men fået at vide at disse ville køre bedre under linux. Er helt klar over at disse programmer slet slet ikke kan måle sig med PS eller andre større købe-programmer og det er heller ikke mit behov lige nu. |
|
![]() |
|
T-Duck ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 4057 |
Jeg ville tage ubuntu eller Linux mint 11. Jeg kører selv mint mht billede og video. Til video kan jeg anbefale openshot. Det kører super. Ubuntu og mint har nogen gode danske support fora. Hvor der altid er nogen der kan hjælpe hvis.man er kørt fast
|
|
![]() |
|
Der Alte ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 15-Januar-2011 Status: Offline Point: 367 |
Ingen tvivl om, at du skal starte med Ubuntu eller Kubuntu. Alene af den grund, at det er de Linux-versioner, du hurtigst kommer til at føle dig "hjemme i".
Umiddelbart er der dog ingen grund til at skifte til Linux pga. bedre muligheder for video- og foto-redigering. Det er min erfaring, at specielt video-redigering er et område, hvor Linux halter bagud. Materiale i mpeg-2 går fint med standardprogrammerne, som også findes til Windows, men jeg har endnu ikke fundet en brugbar mpeg-4 editor / cutter til Linux. Så lige specielt her er fordelene ved Linux begrænsede. |
|
![]() |
|
T-Duck ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 4057 |
Men openshot æder stort set alt. Du skulle prøve det |
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
jeg sværger selv til xubuntu - UI er en sjat hurtigere end kubuntu. Men der findes faktisk en distro som er optimeret til video/foto/lydredigering den hedder ubuntu studio! http://ubuntustudio.org/
prøv den først - eventuelt som boot via usb eller Cdrom og se om det er noget der kan bruges. |
|
![]() |
|
Tusind tak for jeres gode forslag.
Lyder umiddelbart som om jeg skal prøve med den ubuntu-studio først. Jeg prøvede sidste år at lave en mint til USB-boot, men det lykkedes aldrig. Er der nogen gode fifs til at få lavet en USB-boot? |
|
![]() |
|
Der er et program der hedder lili usb godt program til lave live nøgler
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |