recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Licens efter 11/1-2012?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Licens efter 11/1-2012?

 Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muffeh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Licens efter 11/1-2012?
    Sendt: 15-Januar-2012 kl. 19:43
Hey folkens!

Jeg kom til at tænke på, da vi her i huset snakkede omkring det med skift til MPEG-4 her pr. 11 Januar 2012.
Og i den forbindelse  kom jeg til at tænke på, hvad med de personer, som kun modtog DR & TV2, førhen, og ejer et tv uden digital tuner, er de stadig tvunget til at betale licens, efter som de ikke længere kan modtage disse kanaler?
Jeg ved godt at bare du ejer en mobil, tablet, har internet, eller en radio skal man betale licens, men jeg ber jer lige om at se bort fra dette, og KUN tænke på tv'et!

Altså, hvis du spørg mig, burde man da lovligt ku gå ud og afmelde sin licens betaling til DR, indtil man enten anskaffer sig et TV med MPEG-4 tuner, eller en digital tuner til at klare det for sig. (eller selvfølgelig bestiller en anden tvpakke så man igen kan se tv)

Men er der nogen af jer, der rent faktisk ved hvordan loven er på det område? kan man blive fritaget fra licensen hvis ikke man kan se tv mere efter 11 januar?

Og hvor mange af jer vil give mig ret i min holdning?..
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muele Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 19:49
Hypotetisk pladder, vhis du spørger mig.

Men et tv der ikke kan bruges til at se tv på, kræver ikke mere licens end en computermonitor. Det er jeg også sikker på at du kan få licenskontoret til at godtage.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19370
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 20:34
Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:


Og i den forbindelse  kom jeg til at tænke på, hvad med de personer, som kun modtog DR & TV2, førhen, og ejer et tv uden digital tuner, er de stadig tvunget til at betale licens, efter som de ikke længere kan modtage disse kanaler?


Da der via antenne ikke har været sendt analogt siden 2009, har de haft en kende svært ved at se tv frem til skiftet til Mpeg4 her forleden, hvis de kun har analog tuner........

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5252
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 21:31
Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

Jeg ved godt at bare du ejer en mobil, tablet, har internet, eller en radio skal man betale licens, men jeg ber jer lige om at se bort fra dette, og KUN tænke på tv'et!
Fra DR info:

Medielicens
Hvis du har et eller flere af disse apparater, skal du betale medielicens:

  • Tv eller tilsvarende apparat
 
 
Så ja, der skal betales.
 
Mvh JørgenT


Redigeret af JørgenT - 15-Januar-2012 kl. 21:32
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muffeh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2012 kl. 00:28
@Muele - Kan godt være du syns det, men det nu meget aktuelt.

@KlausDM - Rigtigt, tænkte jeg ikke lige på. det var nu mest fordi de i vores antenneforening skiftede fra analog signal til digitalt signal på DR og TV2 er forleden, mens alle andre kanaler i vores kanalliste (tv3, discovery mm.) stadig sendes ud analogt. - Mit tv er et tv med kun MPEG-2, og først 6 måneder efter jeg købte det kom det med MPEG-4 frem. og de gamles tv er et gammelt et uden digital tuner, så vi har været nød til at sætte en MPEG-4 boks op for at de kan modtage kanalerne igen.

@JørgenT - Kan jo ikke være rigtigt man skal betale licens, hvis du har et tv der reelt set ikke kan modtage nogen kanaler? det svare jo næsten til at man skal betale licens for bare at eje en DVD film? Confused
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2012 kl. 01:05
Hvis du kun ejer et tv hvor du ikke har adgang til kabel tv eller andre former modtagelse og dit tv ikke understøtter MPEG-4 så vil jeg tro at du måske kunne slippe for at betale for licens hvis du ikke ejer noget som kan modtage radio eller har adgang til internettet. Jeg mener at man engang kunne blive fritaget for tv licens selvom man ejede tv hvis man kunne fremvise en kvittering fra et radio/tv værksted på at de havde fjernet tv tuneren.
Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19370
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2012 kl. 06:12
Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

@KlausDM - Rigtigt, tænkte jeg ikke lige på. det var nu mest fordi de i vores antenneforening skiftede fra analog signal til digitalt signal på DR og TV2 er forleden, mens alle andre kanaler i vores kanalliste (tv3, discovery mm.) stadig sendes ud analogt.


Var de der ikke som digitale kanaler også?

Klaus


Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1216
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2012 kl. 07:37
Som det fremgår af JørgenT's link, så er det stort set umiligt at undgå at betale licens medmindre man bor i en jordhule uden kontakt til omverdenen:

Hvis du har et eller flere af disse apparater, skal du betale medielicens:
  • Tv eller tilsvarende apparat
  • Computer med adgang til internet eller et andet netværk med en download hastighed på 256 Kbit/s eller derover
  • Computer med enhed, for eksempel tv-tuner, som kan modtage tv via radiobølger eller netværk 
  • Mobiltelefon med internetadgang
  • PDA'er og andre enheder, der trådløst kan modtage og gengive billedprogrammer og -tjenester
Der er vidst ikke mange der ikke har enten net eller telefon med net-adgang (du kan jo ikke købe en telefon i dag der ikke kan få adgang til nettet - jo nogle er virkeligt dårlige til det, men der er adgang).

/ask


Redigeret af jacobask - 16-Januar-2012 kl. 07:37
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2012 kl. 08:16
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Som det fremgår af JørgenT's link, så er det stort set umiligt at undgå at betale licens

Det er da bare at gå ind på dr.dk og melde den fra. 
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1216
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2012 kl. 09:03
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Det er da bare at gå ind på dr.dk og melde den fra. 


Ja ok, forkert formulering. kunsten er ikke at afmelde sig, men ikke at falde ind under en kategori der "skal" betale licens...

/ask
Til top
perf Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-November-2005
Status: Offline
Point: 327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér perf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2012 kl. 09:41
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

Jeg ved godt at bare du ejer en mobil, tablet, har internet, eller en radio skal man betale licens, men jeg ber jer lige om at se bort fra dette, og KUN tænke på tv'et!
Fra DR info:

Medielicens
Hvis du har et eller flere af disse apparater, skal du betale medielicens:

  • Tv eller tilsvarende apparat
 
 
Så ja, der skal betales.
 
Mvh JørgenT
 
pointen er vel at det gamle TV ikke længere falder ind under kategorien "TV"
 
mvh
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2012 kl. 12:43
Du kan ansøge på de gamles vegne om nedsættelse af licensen. I gamle dage var det vist til det halve
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu