recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - den klassiske - ny computer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

den klassiske - ny computer

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
fc-andeby Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 203
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fc-andeby Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: den klassiske - ny computer
    Sendt: 06-Marts-2012 kl. 22:59
Hej

Skal have en ny computer og har derfor brug jeres hjælp, for der er sikkert nogle herinde der har mere forstand på den end mig.

Jeg skal have en gamercomputer og jeg har fundet frem til 2 computer. Jeg vil gerne vide om computeren er ok til prisen, samt vil jeg gerne have en rimelig lydlys computer, dvs. en god køler og en harddisk der ikke "larmer" når den loader. samt hvad i synes om cpu'en og grafikkortet.

Jeg har kigget på den her hos topdata:
http://topdata.dk/product.asp?product=8153

Samt den her ved MM version:
http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&menu=computer&varenr=99108&type=pcsystem
Bemærk dog at jeg vil bytte grafikkortet ud med en GeForce GTX580 1536MB grafikkort, altså den fra mm version.

Jeg overvejer også om det er værd at smide I7 cpu i, for jeg har planer om at skrifte grafikkortet om 2-3 år, er det en god ide?
Så vidt jeg kan se, er de to grafikkort næsten lige gode, forholdt til de de test jeg har læst.

MVH. Thomas

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2012 kl. 15:59
Jeg ved ikke om man ligefrem kan sige, at de to grafikkort er lige gode. Mm vision tager +1800,- for at opgradere den standard maskine du har kigget på med et 7970. Jeg ville ikke betale den mer-pris for 7970éren. Men det er dit behov som skal afgøre det.

Din vurdering ligger i, om du kan "leve med" GTX570. Og hvis du alligevel skifter om et par år (det er altså rigtig lang tid i computer verden), så er det måske værd at leve med det fremfor 7970éren. Om 2 år hedder gfx kortene noget helt andet, ja det gør cpuérne sandsynligvis også LOL

Om maskinerne larmer er en smagssag. Evt. brug penge på SSD diske og støjsvage blæsere. Du kommer ikke uden om harddiske/SSD og blæsere/afkøling. Og min erfaring siger mig, at færdig lavet maskiner kan "optimeres" nemt for egen hånd på disse områder. Så jeg ser slet ingen grund til at tage det med i betragtning.

En gamermaskine skal vurderes ud fra rå kraft, dvs. bundkort, cpu, ram, gfx og evt. hdd. Overclock er kun noget der er værd at overveje, hvis man vil spare de sidste mønter, eller simpelthen har det som en hobby, fordi man kan.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fc-andeby Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2012 kl. 18:01
Ok. Jeg har overvejer kraftigt at vælge den fra mm version. Så jeg vil jeg lade standard grafikkortet sidde og så evt invistere i en Intel® Core™ i7-2700K 4x3.50GHz i stedet for. Så kan jeg overvjer om et par år om jeg vil skrifte grafikkortet ud.

Nvidia GeForce GTX570 ser da ud til at klarer sig udmærket i test: http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

Hvad siger i til det forslag?

Det er hellere ikke fordi jeg er vildt kritisk med lyden, synes bare det er meget irreterende at høre på engang i mellem.
Til top
londahl Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-Oktober-2009
Sted: Lolland,Danmark
Point: 139
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér londahl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2012 kl. 18:53
En i7 2700K yder ikke meget bedre end en i5 2500K/2550K, især ikke i spil, der er de tæt på at være ens.

Er i mine øjne slet ikke de 900,- ekstra værd som mm-vision vil have.

Jeg ville nok bruge pengene på en SSD i stedet. Tro mig, det vil du kunne mærke i form af meget hurtigere opstart og loadtider i spil.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fc-andeby Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2012 kl. 22:27
Men SSD hardiske er der rimelige dyre og har ikke meget lager plads eller tager jeg fejl?
Til top
Roland Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Maj-2009
Sted: Kbh's Vestegn
Point: 1220
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Roland Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2012 kl. 23:03
Jeg har selv fornyeligt købt en Vision Monster fra mm-vision.dk. Overordnet konfig. kan ses i min signatur. Jeg tilkøbte en 120GB SSD hvor de install. win 764bit + en ekstra 1TB Seagate Sata3 disk og et lidt større kabinet.
Den klarer alting pivhurhugt og næsten lydløst og er noget af det bedste jeg har haft i min ca. 30 årige pc-tid.

Omkring i7 ctr. i5 cpu'en, så ville jeg også hellere bruge penge til, at få en 120GB SSD disk som system disk (koster 1099 kr. hos Vision).
Den sparker altså r.. og får hele ens brug til at køre smooth og hurtigt.
Bl.a når jeg f.eks. sidder og arbejder med 25mb store rawfiler fra mit EOS 5Dmk2 kamera. Eller når jeg spiller nogle af mine krævende spil i højeste opløsning. (Bl.a. Battlefield 2 og 3)

Ifl. de fleste store reviewsider så yder en i5 2500K næsten ligeså godt som en i7 (tjek evt. tomshardware e.lign sider) og er imo ikke de flere penge værd, især ikke ift. hvad en SSD systemdisk kan booste ens pc med.

Omkring gfx570, som jeg har i min Vision PC. Så kan det køre så at sige alt, jeg har ihf. ikke stødt på nogen problemer. 
Her tror jeg heller forskellen op til 580 er de mange penge værd. (jvf. de test jeg har kigget på rundt om på nettet).
Gfx570 bliver f.eks. ikke nær så varm som storebror og bruger heller ikke så meget strøm.

Redigeret af Roland - 07-Marts-2012 kl. 23:34
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19569
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2012 kl. 23:11
Oprindeligt skrevet af fc-andeby fc-andeby skrev:

Men SSD hardiske er der rimelige dyre og har ikke meget lager plads eller tager jeg fejl?

Nej, den er god nok, men de er også lynende hurtige.

Du bruger den til styresystem og installerede programmer. Dine data har du så på en almindelig disk.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fc-andeby Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2012 kl. 08:44

Ok. det lyder meget godt, tror jeg vælger den løsning. Jeg synes bare at man kan fylde 120 GB rimelig hurtig op med spil, men så må jeg jo slette lidt engang i mellem.

Er der en grund til at du har valgt en større kabinet?
Til top
Roland Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Maj-2009
Sted: Kbh's Vestegn
Point: 1220
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Roland Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2012 kl. 10:13

Ok. det lyder meget godt, tror jeg vælger den løsning. Jeg synes bare at man kan fylde 120 GB rimelig hurtig op med spil, men så må jeg jo slette lidt engang i mellem.

Er der en grund til at du har valgt en større kabinet?
SSD disken skal kun bruges som system disk, hvilket vil sige at styresystemet skal installeres på den.
(+ evt. Adobe Photoshop e.lign. meget tunge programmer)

Spil og andet kan du installere på den alm. harddisk - i dette tilfælde - Seagate 1TB Sata 3 disken.
Så behøver du ikke tænke over evt. plads problemer på SSD disken.

Det eneste du skal gøre, når du installerer dine spil er, at huske at ændre drev-bogstavet til din datadisk (Seagate'n), som også er hurtigere end normale Sata2 diske.
Det har jeg gjort og det kører bare på skinner. Smile 

Omkring kabinettet så fulgte der dette Unicorn Silent miditower da jeg i sin tid købte min Vision Monster Pc.

Redigeret af Roland - 08-Marts-2012 kl. 10:25
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fc-andeby Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2012 kl. 11:31
Fra Roland:
SSD disken skal kun bruges som system disk, hvilket vil sige at styresystemet skal installeres på den.
(+ evt. Adobe Photoshop e.lign. meget tunge programmer)
 Spil og andet kan du installere på den alm. harddisk - i dette tilfælde - Seagate 1TB Sata 3 disken.
Så behøver du ikke tænke over evt. plads problemer på SSD disken.

Ok. Jeg troet bare at man også skulle installere spil på ssd drevet, fordi at computeren skal jo loade spillet. jeg troet at spillene vil blive langsommere når de ligger på Sata 3.
Men vil optimale ikke være at installere spillene på SSD drevet?

Redigeret af fc-andeby - 08-Marts-2012 kl. 11:32
Til top
Prospect Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2008
Sted: Ølstykke
Point: 783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prospect Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2012 kl. 21:08

Ok. Jeg troet bare at man også skulle installere spil på ssd drevet, fordi at computeren skal jo loade spillet. jeg troet at spillene vil blive langsommere når de ligger på Sata 3.

Jo du har helt ret, det optimale ville være at installere på SSD drevet. Du vil ikke opnå SSD fordele ved at installere på en harddisk. Der hvor du opnår fordele er når der skal læses og skrives fra drevet. Det gøres ikke i så stor stil i spil men har dog en indflydelse. 

Jeg har selv en 120gb SSD som det eneste. Med windows installeret har du 100GB tilbage. Det må du gøre op med dig selv om er nok. Hvis du har en masse musik og film fungere det ikke ej heller hvis du er typen der spiller en masse forskellige spil på samme tid. Jeg har et par spil installeret som jeg jævnligt spiller, derudover spiller jeg gerne nogle nye imellem men sletter dem igen efter gennemførelse. Så må man installere det igen om 6 måneder hvis lysten til det skulle komme tilbage.

En fordel er at du tvinger dig selv til at rydde op jævnligt :)
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fc-andeby Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2012 kl. 08:26
Oprindeligt skrevet af Prospect Prospect skrev:

Jo du har helt ret, det optimale ville være at installere på SSD drevet. Du vil ikke opnå SSD fordele ved at installere på en harddisk. Der hvor du opnår fordele er når der skal læses og skrives fra drevet. Det gøres ikke i så stor stil i spil men har dog en indflydelse. 

Jeg har selv en 120gb SSD som det eneste. Med windows installeret har du 100GB tilbage. Det må du gøre op med dig selv om er nok. Hvis du har en masse musik og film fungere det ikke ej heller hvis du er typen der spiller en masse forskellige spil på samme tid. Jeg har et par spil installeret som jeg jævnligt spiller, derudover spiller jeg gerne nogle nye imellem men sletter dem igen efter gennemførelse. Så må man installere det igen om 6 måneder hvis lysten til det skulle komme tilbage.

En fordel er at du tvinger dig selv til at rydde op jævnligt :)

Ok. Jeg tror at jeg køber 2 SSD drev, Fordi det var planen jeg vil beholde den hardisk der sidder i, men den er kun 200 billigere end SSD drevet. Jeg kan godt leve med 2 * 120 GB ialt
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu