|
Signalkvalitet (støj) ved Stofa |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | |||
kimschurmann ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 09-November-2009 Sted: DK Status: Offline Point: 41 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 08-Marts-2012 kl. 09:28 |
||
Hej,
Jeg er lige flyttet ind i noget nybyggeri hvor der er stofa tv fra antenneforening aarhus, men har lidt problemer med signalkvaliteten - tror måske at kablet fra indgangen til lejligheden og hen til antennestikket er for dårligt. Umiddelbart er det kun på 3+HD (måske også 6'eren HD, har ikke testet endnu med mit nye antennekabel og indstillinger på tv'et) - og faktisk kan jeg kun se det når jeg ser fodbold - men det gør jeg så også en hel del :-) Det er som om at det "lagger" lidt i ryk - som om signalet kommer bagud nogle gange. Vil gerne høre om der er andre ting der kan være galt eller det er noget nogen af Jer har erfaringer med. Her er mine udelukkelser på baggrund af følgende tests: 1. Har 2 samsung fladskærms tv - det i stuen er et UE46D7005 det andet er et lidt ældre LCD Samsung. Det er kun i stuen, altså på det nye jeg har problemet. 2. Har skiftet antennekabel til et dobbeltskærmet hama kabel - og prøvet med det fra soveværelset af - uden forbedringer. Ergo er det umiddelbart ikke kablet, da det er fint i soveværelset. 3. Har prøvet at slå motionplus til og fra på tv'et og utallige indstillinger derimellem. Uden resultat. 4. Opdateret firmwaren på tv'et - uden resultat. 5. Fodbold på eks.vis tv2sport hd - bliver vist perfekt uden problemer - også i stuen! Så det er ikke tv'et der har en defekt. 6. I teknikskabet er det også som om at kabelet der er trukket ind til stuen er lidt tyndere (og sort) hvor de andre er hvide... Måske er det ikke dobbeltskærmet? 7. Prøvet at aktivere de to digitale støjfiltre på tv'et - og det ser faktisk ud som om det har taget 80% af det! Det er jo fedt! Men det får mig til at tænke over om det sidste kan forsvinde hvis jeg trækker et nyt kabel ind til stuen...? Er der andre ting jeg kan prøve eller har i haft samme problemer? På forhånd tak! |
|||
![]() |
|||
Plex ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-September-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 614 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
D8005 har ligende problemer, så måske dit D7005 lider af samme skæbne...
Du får i ikke du får noget ud af, at ændre kabling, når det er tv'et der har problemer med de hurtige bevægelser
|
|||
![]() |
|||
Peter Schrøder ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 15-Januar-2011 Sted: Danmark Status: Offline Point: 28 |
||
Derimod kan man tydeligt se, når tvkanalerne har problemer med udstyret.
|
|||
Med venlig hilsen
Peter Schrøder |
|||
![]() |
|||
kimschurmann ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 09-November-2009 Sted: DK Status: Offline Point: 41 |
||
Plex>> Men det virker jo fint på tv2sport hd ....
|
|||
![]() |
|||
||
Hvad mener du med "tv kanalerne har problemer med udstyret"?
|
|||
![]() |
|||
skyking ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 01-December-2011 Sted: Danmark Status: Offline Point: 348 |
||
"Tv kanalerne har problemer med udstyret"
Måske der menes noget med Kameraskift/Sceneskift. Kender mest dette fænomen når det er lyden der er forkert.
Men tynde kabler i anlæg er vel en mulighed? Nogen steder er dette anvendt på grund af direkte pladsmangel.
Redigeret af skyking - 08-Marts-2012 kl. 17:21 |
|||
En noget indforstået Joke, do not answer!
|
|||
![]() |
|||
Gun ![]() Bruger ![]() Oprettet: 30-Marts-2010 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 133 |
||
Umiddelbart synes jeg det lyder som om du skal prøve at skifte det sorte kabel. Men hvordan deles signalet fra antennedåse? Forstærker, splitter?
|
|||
![]() |
|||
||
GUN>> Fra antennedåsen går stikket direkte til tv'et, ingen fordelere eller andet i den stil.
Har undersøgt sagen lidt nærmere og kablet der er trukket fra fordeleren i teknikskabet og ud til antennestikket i stuen har en tyndere kobbertråd og ingen dobbeltskærmning. Ringede til Stofa i fredags og de sender en teknikker ud og kigger på det mandag - regner bestemt med at han skifter kablet og mine trængsler er ovre :) Jeg skal nok lige vende tilbage med om det afhjælper problemet og jeg nu kan se CHL i fred og ro uden at tænke på kvaliteten af billedet og signalet.
Redigeret af kimschurmann - 10-Marts-2012 kl. 14:50 |
|||
![]() |
|||
||
Tak for alt jeres input :-)
|
|||
![]() |
|||
||
Nu er kablet skiftet til stuen (af en stofamand) og jeg har prøvet at bytte rundt på de to stik i fordeleren (i teknikskabet)...
Vi målte signalet lige efter han gik, der så det fint ud... så da han når ned til bilen bliver signalkvaliteten meget ustabil igen og jeg får ham tilkaldt igen og han ser problemet... Efter at han tager stikkene fra og piller lidt ved dem bliver det godt igen... Men nu er signalkvaliteten meget skiftende igen, altså ingen forbedring. Tilgengæld ser det ud til at det kun er frekvens 634000khz der er problemet - hvilket bl.a. er 3+HD, kanal5HD, 6'eren HD. Den eneste konklussion jeg kan komme frem til er at det må være signalet fra stofa ind i huset der er dårligt. Jeg kontakter stofa igen for at høre hvad der kan gøres. Forslag er velkomne :)
|
|||
![]() |
|||
||
Sidste nyt i sagaen...
Stofa var ude og måle her til morgen igen og kunne ikke se nogen problemer. På tv'et kunne jeg se at frekvens 634000Khz kørte med 100% signalstyrke, men signalkvaliteten lå mellem 15-70, mest i den lave ende... Stofa tror det er mit TV - det kan jeg i princippet ikke udelukke, men det ville vel være mærkeligt da jeg så principielt skulle opleve dårlig signalkvalitet på alle kanaler? Jeg overvejer at låne et CA kort ved stofa (hvis man kan) og prøve de samme kanaler derigennem, der ligger de nemlig på en anden frekvens - hvis det afhjælper problemet kunne stofa måske være til at snakke med. Nogen tips?
|
|||
![]() |
|||
Peter Schrøder ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 15-Januar-2011 Sted: Danmark Status: Offline Point: 28 |
||
Det siger sig selv at hvis: Der er kvalitetsproblemer på een kanal men ikke på en anden, er det ikke tv'ets skyld. Jeg oplever fra tid til anden at billedet hakker, selv på kanaler som National Geographics, som eller har styr på kvaliteten. Den mest almindelige årsag er at filmen er optaget i dårligt lys og at lukkertiden på kameraet dermed forlænges, med en dårligere framerate til følge.
Hvis fodbolden danner streger på skærmen på een kanal men ikke på en anden, ligger problemet i enten a/ optagelsen, eller b/signalet.
Jeg oplever også kraftig banding fra tid til anden. Især under reklamer hvor langsomme farveforløb optræder i grundfarverne. Det vil være bekvemt at bebrejde tv'ets ringe farvedybde for dette, men når den samme reklame vises på en anden kanal, uden banding, vil det korrekte være at bebrejde skamkomprimeringen af billedet (eller muligvis båndbredden) i stedet.
Det er klassisk fejlsøgning.
|
|||
Med venlig hilsen
Peter Schrøder |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |