|
Vil en DAC være overkill? |
Besvar | Side 123 5> |
Forfatter | ||
benitez83
Ny bruger Oprettet: 29-Marts-2012 Status: Offline Point: 18 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 29-Marts-2012 kl. 11:15 |
|
Hej! Håber i kan vejlede mig en smule, eftersom HIFI er en uudforsket verden for mig.
Jeg kører udelukkende stereo i min stue, og har ingen planer om at ændre det til surround. Mine 2 gulvhøjtalere er B&W dm 683, som jeg syntes lød vildt godt i forretningen, men herhjemme mangler de lidt bund synes jeg (der blev brugt en nad forstærker til godt 8K). Forstærkeren jeg benytter er H/K 990, som i den grad burde kunne spille højtalerne op (tror jeg da hvertfald). Min lydkilde er min laptop, hvor jeg er ved at overføre alle mine cd'er (5-600 styks) over som apple lossless. det tager evigheder :D Kablerne jeg bruger er QED jack til phono (200 kr. i klubben) + Ground loop isolator (læste det var "meget" vigtigt med såån en). Mit spørgsmål er nu: Kan det svare sig at investere i en DAC, for at få bedre udbytte af mit lille setup? Jeg har kigget mest på cambridge's dacmagic, dacmagic plus og Arcams Rdac. De ligger mere eller mindre i samme prisleje og indenfor den sum penge jeg er villig til at spendere, hvis det altså vil udgøre en hørebar forbedring.. Jeg må i sidste ende nok låne en af hver hjem og lytte til det, men det er altid rart med second oppinions fra fagfolk :D På forhånd tak. - Hvis det har nogen betydning for valg af Dac, så hører jeg primært metal i alle dets afskygninger, og selvfølgelig gamle klassiker indenfor rock. Redigeret af benitez83 - 29-Marts-2012 kl. 11:21 |
||
Thomaszulu
Bruger Oprettet: 03-December-2009 Sted: danmark Status: Offline Point: 246 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hej
Hvad jeg ved af så vil en ektern DAC ikke gøre noget som helts hvis du kører den analog ud af computeren.
Der skal nok være nogen der kommentere dette, men så får du da dit svar
Du skal få det digitalt ud af computeren med et usb kabel... over i dac'en som laver Digitalt/analogt og så kører det analogt igennem din forstærker. Så får du en bedre D/A konvertering end din sorround forstærker.
Det er mit bud og jeg ville da mene at det var korrekt!
|
||
benitez83
Funktioner
Tak(0)
|
|
Tak for svaret.
Det var egentlig også min intention at overføre den digitale lyd fra pc til DAC via USB, og fra DAC'en skal lyden vel overføres med nogle phonokabler af en god kvalitet. |
||
SosFarum
Guld medlem Oprettet: 17-Juli-2007 Sted: Frederikssund Status: Offline Point: 1022 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Tror du vil få en del ud af en DAC da din laptop nok ikke har et ret godt lydkort.
Vælg en DAC med asynkron USB og se bort fra Dacmagic. Dacmagic Plus skulle være rimelig til prisen, har ikke selv hørt den.
|
||
brr_dk
Super bruger Oprettet: 25-Februar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 278 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hej benitez83
Jeg er selv den glade ejer af en Harman Kardon HK990, og det er en kraftig stereoforstærker der har masser af bund. Jeg "føder" den med et signal fra min Squeezebox Touch. Forstærkeren har indbygget DAC af fornuftig kvalitet, så du vil intet vinde ved at købe en ekstern DAC med mindre du kommer op i en meget høj pris og kvalitetsklasse. Derimod bør du kigge en ekstra gang på din signalvej, og finde ud af om du ikke har mulighed for at køre digitalt ud af din laptop og over i forstærkeren. Derved kan du vinde rigtigt meget. Forskellen hos mig ved at vælge at køre det samme signal digitalt og analogt ind i forstærkeren er meget stor. Ved analog signal mangler jeg dybde og bund, ved digital er begge dele tilstede. Mvh, Brian |
||
benitez83
Funktioner
Tak(0)
|
|
Tak for svarene :D
Jeg var egentlig ikke klar over forstærkeren havde en indbygget dac, og tilmed en fornuftig en som du nævner. Så bliver udfordringen altså at finde en digital vej fra laptoppen, og over i forstærkeren. Hmm!! Hvis H/H 990 dog bare havde en usb eller hdmi indgang, så ville løsningen jo være lige til... |
||
SosFarum
Guld medlem Oprettet: 17-Juli-2007 Sted: Frederikssund Status: Offline Point: 1022 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Havde ikke lige set at H/K 990 havde DAC indbygget....
Du mangler så sikkert en digital udgang på din laptop, har hørt godt om M2tech Hiface der konverterer USB til Coax eller Toslink/optisk.
|
||
brr_dk
Super bruger Oprettet: 25-Februar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 278 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Der er lige en mulighed mere her:
http://www.4sound.dk/shop/usb-lydkort/behringer/uca222-u-control.html |
||
Naiera
Platin medlem Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12328 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Du skal have en asynkron USB Convertor ligesom Musical Fidelity V-Link. Det vil give meget mere end en hvilken som helst DAC, i dit setup. Forstærkeren ser fin ud, og så bare du tilføjer en V-Link, så er enhver computer lige pludselig en rigtig, rigtig god digital kilde. V-Linken har optisk og koaxial udgang. Redigeret af Naiera - 29-Marts-2012 kl. 13:30 |
||
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon |
||
Irenicus
Guld medlem Oprettet: 02-December-2009 Status: Offline Point: 1020 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hvis man kan nøjes med coax er M2Tech mindre og billigere: http://www.vassagohifi.dk/cms/vassago-hifi-maerker-a-z/vassago-hifi-m2tech/m2tech-display/article/m2-tech-hiface-1502.html Eller er V-Link oplagt. |
||
lunddal
Guld medlem Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Online Point: 8600 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hvad er det for en laptop? Der er jo nogle som har kombineret analog og digital udgang i minijack-udgangen. |
||
Naiera
Platin medlem Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12328 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Er du sikker på at den er ligeså jitter-fri som en V-Link? EDIT: Ja, det siger anmeldelsen. Redigeret af Naiera - 29-Marts-2012 kl. 19:10 |
||
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon |
||
Besvar | Side 123 5> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |