recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Overførsel til PC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOverførsel til PC

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Emne: Overførsel til PC
    Sendt: 20-Juli-2006 kl. 14:33
Der er adskillige steder på nettet, blandt andet her, hvor man beskæftiger sig med den bedste metode når det drejer sig om at få en optagelse fra en harddiskoptager over på en PC. Den normale metode er at bruge en DVD og siden overføre optagelsen til PC ved hjælp af forskellige mulige programmer.

Faktisk er det efter denne metode tilsyneladende ikke helt let. Og det er egentlig både tidskrævende og besværligt egentlig. Først skal man kopiere over på DVD og siden igen benytte et program eller 2 for at opnå et godt resultat på en PC. Der er forskellige metoder til det. Og endeligt lægger det beslag på den PC der bruges, det er svært at lave så meget andet imens hvis man vil være sikker på et godt resultat, ikke?  

Men jeg bruger personligt en anden metode.

Jeg benytter et TV kort med hardware encoder (pwr 150) og s-video indgangen på kortet. Det har den store fordel at man blot behøver at sætte optagelsen fra s-video i gang med den bitrate man selv vælger og efter nogen tid (realtime) har man resultatet. Det kræver at man har en s-video udgang fra harddiskoptageren , men det er almindeligt, ikke? Måske fra scart til s-video?

Jamen det bliver ikke godt. er der måske en der tænker. Det mærkelige er at det ser bedre ud end hvis jeg anvender den anden metode mad DVD, selv om jeg ikke re-encoder. Feks ved blot at omdøbe fra vob.  Men det kan da godt være, at lige den optager jeg benytter ikke er speciel god til at overføre til DVD. Den bruger ellers kun ganske kort tid til overførslen, hvorfor jeg ikke tror der sker nogen re encoding.  (SP, bitrate på 4200, 2 timer på en dvd)

Vil da godt lægge en prøve op på nettet  med forskellen. 2 * 5mb  a 10 sec.

Nå, ja, ok, men et sådant kort koster jo også hen ved 425 kr? (pwr 150 uden software som skal hentes på nettet) Jo, men koster softwareprogrammer ikke noget? Uden at have den samme værdi. At frigøre sin computer til alt muligt andet er guld værd. Selv et krævende 3d spil kan afvikles.        &am p;nb sp;     

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=138499

Og så har man pludselig også en extra optager som jo nu er koblet op via s-video til en hardiskoptager med god tuner og som måske igen har forbindelse til selector eller parabol. Nå, ja, der er jo også tuner på kortet.

ken

Redigeret af Ken_T - 20-Juli-2006 kl. 16:25
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Point: 7973
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2006 kl. 14:50

ja, naturligvis er ovennævnte metode en mulighed - det kan blot kræve et langt kabel fra DVD-optager til computer.

Desuden tager metoden noget længere tid end "DVD-RW metoden" og efter min erfaring kan man sagtens bruge computeren til andet imens. Jeg ved ikke med spil, spiller næsten aldrig og nu har jeg også en rimelig kraftig computer.

"DVD-RW metoden" foretrækker jeg klart hvis jeg skal have optagelser over på computeren. High-speed til DVD tager måske 10-15 minutter. Ved hjælp af TMPGenc DVD Author 2.0 indkøres indholdet på DVD'en til computerens HDD og det tager måske 5 minutter. og jeg kan for den sags skyld overføre to DVD'ere samtidig, fordi jeg har to DVD-drev - og jeg kan måske endda redigere noget andet imens. Samme program bruges nemlig også til redigering og er super fedt til formålet - absolut sin pris værd.

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2006 kl. 15:50
Jeg siger heller ikke at software metoden ikke dur, men snakker bare om en alternativ metode. Og hvad jeg også tænker på er en convertering til mpeg2. Fra dvd formatet (vob) kan du da ikke nøjes med blot 5 minutter, eller kan du? Men selvfølgelig er tiden begrænset. Og afstanden fra stuen til pc  er da også rigtig eller kan være det.

Men det er naturligvis lettere blot at starte en optagelse sat igang på ens hardiskoptager uden at man skal gøre andet. Lyder det ikke simpelt og let? Du skal ikke som sådan gøre noget særligt eller benytte et extra medie som en dvd, der igen skal ilægges din PC.  Altså naturligvis forudsat at resultatet er ok.

Men jeg kan feks overføre 8 timers optagelse hvis jeg vil, jeg skal ikke passe noget eller tænke på noget. Bagefter skal jeg blot dele filen op. Eller jeg kan skrive tiden ned fra min harddiskoptager og siden blot optage i de samme tider ved hjælp af scheduler. Et eller andet sted er det let, ikke?

Jamen jeg snakker bare om en alternativ metode der er let. Jeg siger ikke at sofware metoden ikke dur. Der er da forskellige forholdsvist nemme metoder at gøre det på. Men det er da heller ikke gratis.

5 minutter fra dvd til du har det færdige resultat på pc? Det går da stærkt hos dig? Hvad er det for et format du så sidder med?

mvh ken

Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10524
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2006 kl. 15:57

De fleste DVD optagere mangler unægteligt en USB2- eller firewireudgang til lynhurtig overførsel af optagelser til PC. Det ser dog ud til, at flere og flere producenter er ved at få øjnene op for dette.

Flemming

Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2006 kl. 16:00

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Og hvad jeg også tænker på er en convertering til mpeg2. Fra dvd formatet (vob) kan du da ikke nøjes med blot 5 minutter, eller kan du?

Vob er mpeg2. Bare omdøb filerne.

Flemming

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2006 kl. 16:09
fltk skriver:

Vob er mpeg2. Bare omdøb filerne.

-------

Nej så let er det ikke. Det er rigtig nok at man kan gøre det du siger, men så sidder du måske med 3 eller 4 filer af en bestemt længde, det er jo ikke så godt når det skal afspilles.

Desuden kan du ikke finde et program der kan redigere i alle de omdøbte filer, kun i den første.

Men man kan godt lave en sammenhængende mpeg2 fil med videoredo direkte fra vob uden nogen form for reconvertering. Det går også stærkt.

ken
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2006 kl. 16:24
Men den løsning jeg bruger har også en anden fordel, jeg behøver nemlig slet ikke at flytte noget selv om jeg har et sådant behov. Bruger en extern harddisk som jeg så kan flytte rundt i huset som jeg vil til de andre fjernsyn. Her er der en dvd med usb indgang.

Når jeg ved at jeg vil få behov for en optagelse på min externe harddisk, sætter jeg simpelthen mit tv kort til at optage det samme program direkte på min externe harddisk, via s-video ind. Min selector kobler til min harddiskoptager, som igen har forbindelse til mit tv kort via s-video.

Nå, ja, det er jo også for de helt dovne. Så skal man slet ikke rode med noget (næsten) Ja, man skal da lige starte optagelsen

FLTK du efterlyser en udgang direkte fra harddiskoptager via usb eller firewire. Der giver jeg dig helt ret. Hvorfor i alverden har man ikke det? Tror det måske kunne handle om beskyttelse af rettigheder eller noget? Hos mig ligger der da en beskyttelse på DVD en, (hedder det ikke microvision) Har en AV indgang men det er jo ikke det samme.

Ken

Til top
bibihest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Maj-2006
Point: 1435
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2006 kl. 16:25

Ja det kan godt være jeg spørger dumt, men hvorfor bruger du en harddisk optager for derefter at optage det igen på dit tvkort??

Optag det da direkte på din computer og spar bøvlet med at tage det frem og tilbage. Er der noget jeg ikke har forstået i din tekst?

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2006 kl. 16:28
Bibihest, du fik ikke lige den sidste jeg skrev. Men faktisk er der jo situationer hvor man ikke lige optager alt 2 gange, tit faktisk og så bliver det måske brugbart af en eller anden grund senere.

ken
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Point: 7973
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2006 kl. 16:39

Ja, ja- jeg er med på vi snakker om hvilke muligheder vi har.

5 minutter fra dvd til du har det færdige resultat på pc? Det går da stærkt hos dig? Hvad er det for et format du så sidder med?

Nu var det godt nok ikke kun 5 minutter - først et sted mellem 10-30 minutter inde på DVD-optageren afhængig af hvor meget der skal hældes ned på DVD-RW - derefter maks. 5 minutter for at overføre det fra DVD-RW til computer. Format? Ja, det er vel .vob filer - det kan mit program godt arbejde i direkte.

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2006 kl. 16:49

FLTK du efterlyser en udgang direkte fra harddiskoptager via usb eller firewire. Der giver jeg dig helt ret. Hvorfor i alverden har man ikke det? 

Det har jeg heldigvis også på min 2½ år gamle NorthQ 7200 harddiskoptager. Ikke nogen luksuriøs model, men netop på dette punkt er den de fleste mærkevaremodeller overlegen. USB2 tilslutningen fungerer begge veje, så jeg kan køre de redigerede filer tilbage på recorderens harddisk og afspille derfra.

Flemming

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2006 kl. 16:50

Hej Ken_T 

Ideen med at genoptage via en hardwareencoder i PC'en er såmænd fin nok, men der sker et kvalitetstab uanset om man lige kan se det eller ej, dels sker et tab gennem konverteringen fra RGB til s-video, dels skal der laves en reencodning som også introducerer et vist tab - et tab i kvalitet kan ikke undgåes. Syntes du det alligevel ser bedre ud, skyldes det et tab af detaljer der virker lidt som et støjfiler (muligvis kombineret med støjfiltrering i capturekort/software) og dermed kan give et subjektivt indtryk af "bedre" billede. Men der er uundgåeligt et tab af billedinformation og en forringelse i forhold til originalen.

Mht. tid - er der ikke noget at hente - en capture kan kun gøres i realtime - dvs 2 timer for en 2 timers optagelse osv.. Den samme optagelse kan brændes på dvd på 10minutter, og importeres og samtidig "konverteres" fra VR format til en almindelig lang mpeg fil på yderligere 10minutter. Helt uden reencodning og uden noget tab overhovedet. Samme bit for bit digitale fil som den lå på recorderen. Så på 20 minutter ialt har du samme resultat - blot i original kvalitet - som hvis du laver en ny hardwarecapture i realtime. 

Til dette behøves kun et program, TMPGenc DVD-author, så udgiften begrænser sig til dette, og samme program kan bruges til både almindelig dvd-authoring og simpel redigering. Ligeledes uden tab. Man har ikke brug for flere forskellige programmer for denne process. Det er iøvrigt en 3-kliks process som sættes igang hurtigere og nemmere end at sætte en capture process igang.

Mht. pc reccourser bruger DVD-author heller ikke flere ressourcer på at importere/konvertere til en mpeg fil, end hardwareencoderen og dens tilhørende capturesoftware bruger. Man kan altså bruge sin PC til andet samtidig ligeså godt som man kan under en hardware capture. Der er på ingen måde tale om at ens pc bliver mere beslaglagt end ved en hardwarecapture der tager et par timer, tværtimod.

Så selv om ideen er fin nok, og hardware capture kort kan have andre fordele (så som at capture direkte fra selector eller video til PC) - er der ikke noget at hente lige i denne situation efter min bedste overbevisning.

Men altid godt at få belyst alternative metoder der kan benyttes, hvis man af den ene eller anden grund ikke kan/vil benytte den "normale" metode. Eks. kunne man forestille sig at ens brænder i recorderen var i stykker og man havde behov for at tømme den inden man sender den til service. Eller man skulle overføre noget og ikke lige havde flere skiver.

Det optimale var helt klart en to vejs usb tilslutning på recorderne, så man kan føre filer frem og tilbage som man havde lyst til. Skal jeg komme med et gæt på hvorfor der ikke er det på "normale" recordere, så tror jeg det hænger sammen med at filerne ikke ligger på samme måde som en almindelig mpeg på en PC. Harddisken er normalt formateret i VR mode (alternativt dvd-video mode), og optagelserne er pakket ind i dette format da det skal indeholde oplysninger om kapitler, thumbnails osv., de ligger ikke blot som rå mpeg filer.

Redigeret af spawn - 20-Juli-2006 kl. 16:59
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu