recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp - RAID vs. Spanning
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp - RAID vs. Spanning

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
jimjim86 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-August-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 126
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jimjim86 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp - RAID vs. Spanning
    Sendt: 24-April-2012 kl. 20:03
Hej folkens

Er der nogle som kan/gider uddybe fordele/ulemper ved RAID vs. spanning ift følgende produkt:
Handler om følgende udsagn:
"Du kan frit vælge om du ønsker at kører spanning eller RAID, med spanning får du “fuld” kapacitet og med RAID får du sikkerheden i altid at have 2 identiske diske, så går den ene ned, skifter du bare den defekte – da chancen for at 2 diske ryger samtidig er meget lille. Her kan du ligeledes se aktuel status for begge diske"

Venlig hilsen Jimmy

Redigeret af jimjim86 - 24-April-2012 kl. 22:12
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Point: 1234
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2012 kl. 21:33
Det lyder lidt som noget begrebs forvirring....

Som jeg læser det er spanning det der svarer til JBOD, hvor diskene optræder som én stor disk, og derved ved du ikke hvor (på hvilken disk) dine data ligger, og i tilfælde af nedbrud på én disk vil du miste den data der ligger på den disk (inklusive de filer hvor dele af dem ligger på den crashede disk).

RAID er i dette tilfælde det vidst det der hedder RAID 1, hvor indhold på den ene disk bliver spejlet på den anden, således at nedbrud på den ene disk ikke giver mistede filer, idet de stadigt ligger på den anden og kan genskabes ved at sætte en ny disk i og genskabe RAID'et.

Når jeg snakker om begrebsforviring er det fordi RAID dækker over langt mere end RAID 1. Der er også RAID´s der giver ekstra hastighed ved at kombinere de to diske (ala JBOD), dette er ved to diske det der hedder RAID 0.

Så det  du kan vælge i mellem er som jeg læser det RAID 1 eller JBOD.

BTW: Ret lige den overskrift til noget der er sigende for hvad du spørger om!

/ask

Redigeret af jacobask - 24-April-2012 kl. 21:44
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jimjim86 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2012 kl. 22:13
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Som jeg læser det er spanning det der svarer til JBOD, hvor diskene optræder som én stor disk, og derved ved du ikke hvor (på hvilken disk) dine data ligger, og i tilfælde af nedbrud på én disk vil du miste den data der ligger på den disk (inklusive de filer hvor dele af dem ligger på den crashede disk).

RAID er i dette tilfælde det vidst det der hedder RAID 1, hvor indhold på den ene disk bliver spejlet på den anden, således at nedbrud på den ene disk ikke giver mistede filer, idet de stadigt ligger på den anden og kan genskabes ved at sætte en ny disk i og genskabe RAID'et.

Når jeg snakker om begrebsforviring er det fordi RAID dækker over langt mere end RAID 1. Der er også RAID´s der giver ekstra hastighed ved at kombinere de to diske (ala JBOD), dette er ved to diske det der hedder RAID 0.

Så det  du kan vælge i mellem er som jeg læser det RAID 1 eller JBOD.

BTW: Ret lige den overskrift til noget der er sigende for hvad du spørger om!

/ask

Beklager overskriften - håber det rettet til noget mere sigende. Forstår mig ikke på området, så kan ikke komme på noget mere rammende.

Din forklaring forklarer dog mit spørgsmål, takker.
Til top
NightMartiN.DK Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-November-2007
Sted: Denmark
Point: 193
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NightMartiN.DK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2012 kl. 12:31
Lidt sjove betegnelser de bruger.

I fagsprog hedder det nu som følgende:

RAID 0 (striped) her kaldet spanning - deler data ud på begge diske og du opnår bedre performance. Hvis en disk står af taber du i teorien halvdelen af dine data.

RAID 1 (mirror) her kaldet Raid - som ordet hentyder til spejles den ene disk til den anden og du har derved sikret dig dine data hvis en af diskene skulle stå af.
Onkyo 606
Panasonic BD60
Samsung 65" 8005 serie
Sanyo Z4 + 90" Multibrackets lærred
Scandyna MiniPod + MicroPod + Jamo S60CEN
Intel NUC @ Kodi + Logitech DiNovo Edge
PS3 Slim 320GB
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jimjim86 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2012 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af NightMartiN.DK NightMartiN.DK skrev:

Lidt sjove betegnelser de bruger.

I fagsprog hedder det nu som følgende:

RAID 0 (striped) her kaldet spanning - deler data ud på begge diske og du opnår bedre performance. Hvis en disk står af taber du i teorien halvdelen af dine data.

RAID 1 (mirror) her kaldet Raid - som ordet hentyder til spejles den ene disk til den anden og du har derved sikret dig dine data hvis en af diskene skulle stå af.

okay, mange tak :)
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2012 kl. 12:47

Og i praksis, alle data da arrayet ikke kan rebuildes.

Der er så også kun den halve sikkerhed i forhold til en enkelt disk (ingen RAID) da du har 2 mulige fejlkilder (diske). En detalje der kan være værd at overveje.

BS
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jimjim86 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2012 kl. 12:51
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Og i praksis, alle data da arrayet ikke kan rebuildes.

Der er så også kun den halve sikkerhed i forhold til en enkelt disk (ingen RAID) da du har 2 mulige fejlkilder (diske). En detalje der kan være værd at overveje.

BS

okay - tak for uddybelsen - hvis det primært er til film og musik, hvad vil i så anbefale?
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2012 kl. 13:22
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

/ask

Men hvor lang tid vil det mon så tage en NAS at genopbygge RAID'et? Det er en problematik som feks smallnetbuilder.com har nævnt nogle gange samt sat spørgsmålstegn ved om RAID1 og store diske er en dårlig kombination når tingene skal genopbygges. En lille NAS har jo også begrænset RAM  mængde og CPU kraft til det, og hvis begge diske er lige gamle er der jo også en reel risiko for at nr2 disk bryder ned under genskabelsen.

Min løsning på backup er at jeg af og til tager backup på en ekstern harddisk som fysisk er placeret et helt andet sted end min NAS, dermed er jeg så også sikret mod brand og indbrud hvilket RAID1 og lign. af gode grunde ikke hjælper mod. Så vidt jeg husker så var et af de primære formål med RAID1 oprindeligt at sikre 100% oppetid på servere selvom en disk skulle brække ned.

Redigeret af db89 - 25-April-2012 kl. 13:23
Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2012 kl. 13:33
RAID er IKKE og kan ikke erstatte backup.

BS
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jimjim86 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2012 kl. 13:35

RAID er IKKE og kan ikke erstatte backup.

BS

Okay, så hvis jeg forstår jer ret, så kan jeg lige så godt køre spanning (RAID 0) og så lave backup fysisk af det vigtige?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2012 kl. 13:50
Som sagt fordobles din risiko for nedbrud ved at køre RAID 1. Hvis du ikke har brug for den ekstra hastighed er du bedre hjulpet ved at køre uden RAID og så lave backup. 

BS
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jimjim86 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2012 kl. 14:01

Som sagt fordobles din risiko for nedbrud ved at køre RAID 1. Hvis du ikke har brug for den ekstra hastighed er du bedre hjulpet ved at køre uden RAID og så lave backup. 

BS

Okay, så RAID 0 (spanning som de kalder det i reviewet) og backup er vejen frem lyder det til :)
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu