|
Tolkning af reklamer og disses påstande |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |||
fhansen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 08-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1349 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 08-Maj-2012 kl. 21:08 |
||
Hej alle
Sad lige nu og blev tilpas irreteret over en reklame, at jeg egentlig blev nysgerrig efter, hvad der egentligt må fastslåes i en reklame (kan godt lide at disse reklamer
![]() Min personlige holdning er, at det er for frit for firmaer, at postulere ting, som der intet hold er i. Jeg er godt klar over, at dette ikke er noget man kommer til livs og, at nogle reklamer bliver trukket tilbage, netop grundet påstande som ikke kan opbakkes. Fx. har Dating.dk netop måttet ændre deres reklame, hvor de påstod, at hvert fjerde forhold startede der. Det kunne de ikke dokumentere, og måtte derfor ikke postulere dette.
De to store spørgsmål herfra er: Hvad må de og på hvilket niveau skal de kunne påvise det?
Som skrevet, bare nysgerrig
![]() Alle meninger om emnet er velkomne.
|
|||
![]() |
|||
Lilleitnørd ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 29-Januar-2012 Sted: 7100, Vejle Status: Offline Point: 38 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Generelt er jeg ikke den store fan af reklamer, dog må jeg tilstå (uden at have aktier i CallMe) at deres reklame med "Tal ordentlig - det koster ikke ekstra" er gået lige ind som yndlingsreklame. De forsøger ikke at sælge noget og opfordrer danskerne til at tale med omtanke
![]() Det var lige et sidespring. Jeg har ikke noget mod at firmaer bruger statistikker eller lign. info til deres fordel så længe at det stemmer overens med virkeligheden. Som du nævner - synes jeg at det er helt fair at dating.dk er blevet bedt om at rette deres reklame, mod til gengæld at skrive hvor mange nye medlemmere de har fået i det indeværende år hvis det ellers stemmer nogenlunde overens med virkeligheden. Havde de "kun" fået 10.000 nye brugere, ville jeg mene at det er usandt og de bør rette reklamen. Kommer til at tænke på Klovborgs Oste - dem med sloganet "Lidt bedre end andre gode oste". Fair nok, der findes sikkert mange gode oste men de siger jo heller ikke at de har den bedste ost for det er ikke bevist
![]() Redigeret af Lilleitnørd - 08-Maj-2012 kl. 22:30 |
|||
![]() |
|||
NPIversen ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 19-Marts-2011 Status: Offline Point: 43 |
||
Tomme/subjektive udtalelser kan man generelt altid komme med. Det er kun objektive kvantificerbare størrelser der skal kunne dokumenteres. Ift. Dating.dk må det nok kunne lægges til grund, at et "forhold" kan have flere betydninger, men da ¼ er et utvetydigt udsagn skal dating.dk som minimum kunne dokumentere udtalelsen ud fra én fortolkning af hvad et "forhold" er. På samme måde kan man ift. Bingosjov måske diskutere hvad "danskernes" dækker over (om ikke-herboende danske statsborgere eksempelvis kan tælles med etc.) -men ”foretrukne” nærmer sig et objektivt kriterium. Bingosjov BØR således kunne dokumentere at de enten genererer mere trafik blandt deres kunder end tilsvarende sider, har flere hits stammende fra Danmark eller lign. Da det at være foretrukken dog er et nået løst begreb (blot fordi man foretrækker et vist produkt er det jo ikke det samme som det er det produkt man ofte køber etc.) er der dog tale om en gråzone. Redigeret af NPIversen - 09-Maj-2012 kl. 10:54 |
|||
![]() |
|||
fhansen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 08-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1349 |
||
Hæ hæ, ja. Godt eksempel med ostene. Den har de sgu formuleret ret godt. |
|||
![]() |
|||
||
Det kan jeg godt se hvad du mener. Ja, der har jo nok været nogle kloge mennesker til, at se reklamen igennem eller hjælpe med formuleringen, således påstanden enten er OK eller i en gråzone. Det der bare irriterer mig, er når de kommer med påstande, som de ikke bakker åbenlyst op. De kunne jo godt ha' lavet en undersøgelse, som de måske har liggende, men det er bare ikke noget jeg kan se. Derfor går jeg (måske lidt hårdt) ud fra, at der ikke findes en. Derfor mener jeg det bare er tomme ord, og finder det useriøst. Men jeg kan jo være gal på den. Overvejer at kontakte dem (måske i morgen) og høre dem ad. Bare for sjov ![]() |
|||
![]() |
|||
zirio ![]() Redaktionen ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 11-Juni-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 878 |
||
Jeg har selv siddet og overvejet reklamens juridiske kontekst, hvis man skulle gå mere i dybden! Jeg giver dig fuldstændig ret i, at de burde i så fald fremlægge en form for dokumentation for deres påstand, da begrebet ellers virker noget løst. For at trække en parallel til en anden branche (eks. restaurationsbranchen), så anvendes sloganet "Byens bedst ...." i mange annoncer. Her er det almen retspraksis, at det er op til forbrugerne selv at bedømme, om det pågældende produkt stemmerens med forretningens slogan!
Redigeret af zirio - 13-Maj-2012 kl. 23:55 |
|||
![]() |
|||
michael9000 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 01-November-2009 Status: Offline Point: 786 |
||
Den ligger på kanten af den hårfine grænse mellem at postulere fakta baseret på statistikker og et firma's slogan.
Hmmm jeg kan ikke lige komme på nogle eksempler (i min verden er reklamer = spol frem eller skift kanal). |
|||
![]() |
|||
Bromberg ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 292 |
||
Kan huske at der for en kort tid siden kørte en reklame fra dating.dk hvori de sagde at "hver 4. forhold starter her". Det blev der klaget over, da dating.dk ikke talte sandt. Hver 4. forhold starter på nettet, men ikke på dating.dk. Dating.dk ændreder derefter ordlyden til noget tilsvarende, men mindre konkret. Måske kunne det oprindelige spørgsmål perspektiveres til dette. Måske er bingo på nettet danskernes fortrukne spil, uden at det nødvendigvis er bingosjov.dk der er det dominerede site.
|
|||
![]() |
|||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
||
Det kan dem der har læst tråden også huske
![]() |
|||
![]() |
|||
michael9000 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 01-November-2009 Status: Offline Point: 786 |
||
Redigeret af michael9000 - 15-Maj-2012 kl. 19:59 |
|||
![]() |
|||
||
Det med Byens bedste, er jo også noget underligt noget. For hvad baseres det på. Syntes det er mærkeligt, at det er op til kunden/forbrugeren, om hvorvidt at postulatet er korrekt. Har i flere tilfælde hørt udtalelsen: "Måske byens bedste"; hvilket jeg syntes er okay, da de derved ikke konkret gør sig til de bedste, uden at kunne bevise det. Prøver at finde et tidspunkt at kontakte dem på. Kunne være meget sjovt at høre hvad de siger ![]() |
|||
![]() |
|||
||
Det er ikke firmaets slogan. Deres slogan er "Mere sjov i hverdagen", hvilket jo er fint nok. Det andet er vel egentligt bare øregas ![]() |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |