recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tolkning af reklamer og disses påstande
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tolkning af reklamer og disses påstande

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Tolkning af reklamer og disses påstande
    Sendt: 08-Maj-2012 kl. 21:08
Hej alle
 
Sad lige nu og blev tilpas irreteret over en reklame, at jeg egentlig blev nysgerrig efter, hvad der egentligt må fastslåes i en reklame (kan godt lide at disse reklamerLOL). Den specifikke reklame er for BingoSjov.dk, hvor Maria Hirse udtaler, at sitet er danskernes foretrukne spillesite. Nu har jeg lige lagt vejen forbi siden for, at finde ud af hvorvidt de har nogle data liggende, som påviser denne påstand. Intet kan jeg finde om dette.
Min personlige holdning er, at det er for frit for firmaer, at postulere ting, som der intet hold er i. Jeg er godt klar over, at dette ikke er noget man kommer til livs og, at nogle reklamer bliver trukket tilbage, netop grundet påstande som ikke kan opbakkes. Fx. har Dating.dk netop måttet ændre deres reklame, hvor de påstod, at hvert fjerde forhold startede der. Det kunne de ikke dokumentere, og måtte derfor ikke postulere dette.
 
De to store spørgsmål herfra er: Hvad må de og på hvilket niveau skal de kunne påvise det?
 
Som skrevet, bare nysgerrigSmile
 
Alle meninger om emnet er velkomne.
Til top
Lilleitnørd Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 29-Januar-2012
Sted: 7100, Vejle
Status: Offline
Point: 38
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lilleitnørd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2012 kl. 22:29
Generelt er jeg ikke den store fan af reklamer, dog må jeg tilstå (uden at have aktier i CallMe) at deres reklame med "Tal ordentlig - det koster ikke ekstra" er gået lige ind som yndlingsreklame. De forsøger ikke at sælge noget og opfordrer danskerne til at tale med omtanke Smile

Det var lige et sidespring. Jeg har ikke noget mod at firmaer bruger statistikker eller lign. info til deres fordel så længe at det stemmer overens med virkeligheden. Som du nævner - synes jeg at det er helt fair at dating.dk er blevet bedt om at rette deres reklame, mod til gengæld at skrive hvor mange nye medlemmere de har fået i det indeværende år hvis det ellers stemmer nogenlunde overens med virkeligheden.  Havde de "kun" fået 10.000 nye brugere, ville jeg mene at det er usandt og de bør rette reklamen.  Kommer til at tænke på Klovborgs Oste - dem med sloganet "Lidt bedre end andre gode oste". Fair nok, der findes sikkert mange gode oste men de siger jo heller ikke at de har den bedste ost for det er ikke bevist Smile


Redigeret af Lilleitnørd - 08-Maj-2012 kl. 22:30
Til top
NPIversen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-Marts-2011
Status: Offline
Point: 43
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NPIversen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2012 kl. 10:52
Oprindeligt skrevet af fhansen fhansen skrev:

Hej alle
 
Sad lige nu og blev tilpas irreteret over en reklame, at jeg egentlig blev nysgerrig efter, hvad der egentligt må fastslåes i en reklame (kan godt lide at disse reklamerLOL). Den specifikke reklame er for BingoSjov.dk, hvor Maria Hirse udtaler, at sitet er danskernes foretrukne spillesite. Nu har jeg lige lagt vejen forbi siden for, at finde ud af hvorvidt de har nogle data liggende, som påviser denne påstand. Intet kan jeg finde om dette.
Min personlige holdning er, at det er for frit for firmaer, at postulere ting, som der intet hold er i. Jeg er godt klar over, at dette ikke er noget man kommer til livs og, at nogle reklamer bliver trukket tilbage, netop grundet påstande som ikke kan opbakkes. Fx. har Dating.dk netop måttet ændre deres reklame, hvor de påstod, at hvert fjerde forhold startede der. Det kunne de ikke dokumentere, og måtte derfor ikke postulere dette.
 
De to store spørgsmål herfra er: Hvad må de og på hvilket niveau skal de kunne påvise det?
 
Som skrevet, bare nysgerrigSmile
 
Alle meninger om emnet er velkomne.
 

Tomme/subjektive udtalelser kan man generelt altid komme med.

 

Det er kun objektive kvantificerbare størrelser der skal kunne dokumenteres.

Ift. Dating.dk må det nok kunne lægges til grund, at et "forhold" kan have flere betydninger, men da ¼ er et utvetydigt udsagn skal dating.dk som minimum kunne dokumentere udtalelsen ud fra én fortolkning af hvad et "forhold" er.

 

På samme måde kan man ift. Bingosjov måske diskutere hvad "danskernes" dækker over (om ikke-herboende danske statsborgere eksempelvis kan tælles med etc.) -men ”foretrukne” nærmer sig et objektivt kriterium. Bingosjov BØR således kunne dokumentere at de enten genererer mere trafik blandt deres kunder end tilsvarende sider, har flere hits stammende fra Danmark eller lign.

Da det at være foretrukken dog er et nået løst begreb (blot fordi man foretrækker et vist produkt er det jo ikke det samme som det er det produkt man ofte køber etc.) er der dog tale om en gråzone.



Redigeret af NPIversen - 09-Maj-2012 kl. 10:54
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2012 kl. 20:51
Oprindeligt skrevet af Lilleitnørd Lilleitnørd skrev:

Generelt er jeg ikke den store fan af reklamer, dog må jeg tilstå (uden at have aktier i CallMe) at deres reklame med "Tal ordentlig - det koster ikke ekstra" er gået lige ind som yndlingsreklame. De forsøger ikke at sælge noget og opfordrer danskerne til at tale med omtanke Smile

Det var lige et sidespring. Jeg har ikke noget mod at firmaer bruger statistikker eller lign. info til deres fordel så længe at det stemmer overens med virkeligheden. Som du nævner - synes jeg at det er helt fair at dating.dk er blevet bedt om at rette deres reklame, mod til gengæld at skrive hvor mange nye medlemmere de har fået i det indeværende år hvis det ellers stemmer nogenlunde overens med virkeligheden.  Havde de "kun" fået 10.000 nye brugere, ville jeg mene at det er usandt og de bør rette reklamen.  Kommer til at tænke på Klovborgs Oste - dem med sloganet "Lidt bedre end andre gode oste". Fair nok, der findes sikkert mange gode oste men de siger jo heller ikke at de har den bedste ost for det er ikke bevist Smile


Hæ hæ, ja. Godt eksempel med ostene. Den har de sgu formuleret ret godt.
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2012 kl. 20:56
Oprindeligt skrevet af NPIversen NPIversen skrev:

Oprindeligt skrevet af fhansen fhansen skrev:

Hej alle
 
Sad lige nu og blev tilpas irreteret over en reklame, at jeg egentlig blev nysgerrig efter, hvad der egentligt må fastslåes i en reklame (kan godt lide at disse reklamerLOL). Den specifikke reklame er for BingoSjov.dk, hvor Maria Hirse udtaler, at sitet er danskernes foretrukne spillesite. Nu har jeg lige lagt vejen forbi siden for, at finde ud af hvorvidt de har nogle data liggende, som påviser denne påstand. Intet kan jeg finde om dette.
Min personlige holdning er, at det er for frit for firmaer, at postulere ting, som der intet hold er i. Jeg er godt klar over, at dette ikke er noget man kommer til livs og, at nogle reklamer bliver trukket tilbage, netop grundet påstande som ikke kan opbakkes. Fx. har Dating.dk netop måttet ændre deres reklame, hvor de påstod, at hvert fjerde forhold startede der. Det kunne de ikke dokumentere, og måtte derfor ikke postulere dette.
 
De to store spørgsmål herfra er: Hvad må de og på hvilket niveau skal de kunne påvise det?
 
Som skrevet, bare nysgerrigSmile
 
Alle meninger om emnet er velkomne.
 

Tomme/subjektive udtalelser kan man generelt altid komme med.

 

Det er kun objektive kvantificerbare størrelser der skal kunne dokumenteres.

Ift. Dating.dk må det nok kunne lægges til grund, at et "forhold" kan have flere betydninger, men da ¼ er et utvetydigt udsagn skal dating.dk som minimum kunne dokumentere udtalelsen ud fra én fortolkning af hvad et "forhold" er.

 

På samme måde kan man ift. Bingosjov måske diskutere hvad "danskernes" dækker over (om ikke-herboende danske statsborgere eksempelvis kan tælles med etc.) -men ”foretrukne” nærmer sig et objektivt kriterium. Bingosjov BØR således kunne dokumentere at de enten genererer mere trafik blandt deres kunder end tilsvarende sider, har flere hits stammende fra Danmark eller lign.

Da det at være foretrukken dog er et nået løst begreb (blot fordi man foretrækker et vist produkt er det jo ikke det samme som det er det produkt man ofte køber etc.) er der dog tale om en gråzone.



Det kan jeg godt se hvad du mener. Ja, der har jo nok været nogle kloge mennesker til, at se reklamen igennem eller hjælpe med formuleringen, således påstanden enten er OK eller i en gråzone. Det der bare irriterer mig, er når de kommer med påstande, som de ikke bakker åbenlyst op. De kunne jo godt ha' lavet en undersøgelse, som de måske har liggende, men det er bare ikke noget jeg kan se. Derfor går jeg (måske lidt hårdt) ud fra, at der ikke findes en. Derfor mener jeg det bare er tomme ord, og finder det useriøst. Men jeg kan jo være gal på den. Overvejer at kontakte dem (måske i morgen) og høre dem ad. Bare for sjovLOL
Til top
zirio Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 11-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 878
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zirio Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2012 kl. 23:53
Jeg har selv siddet og overvejet reklamens juridiske kontekst, hvis man skulle gå mere i dybden!
 
Umiddelbart vil jeg mene, at de befinder sig en gråzone, da de formentlig, hvis du tager kontakt til dem, vil fremhæve af de har en analyse liggende hvor der har været et repræsentativ gruppe af danskere der er blevet udspurgt om deres "bingovaner". Hvor repræsentativt den så er, ja det er godt spørgsmål. 
Jeg giver dig fuldstændig ret i, at de burde i så fald fremlægge en form for dokumentation for deres påstand, da begrebet ellers virker noget løst. 
For at trække en parallel til en anden branche (eks. restaurationsbranchen), så anvendes sloganet "Byens bedst ...." i mange annoncer. Her er det almen retspraksis, at det er op til forbrugerne selv at bedømme, om det pågældende produkt stemmerens med forretningens slogan!


Redigeret af zirio - 13-Maj-2012 kl. 23:55
Til top
michael9000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-November-2009
Status: Offline
Point: 786
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér michael9000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2012 kl. 01:02
Den ligger på kanten af den hårfine grænse mellem at postulere fakta baseret på statistikker og et firma's slogan.
Hmmm jeg kan ikke lige komme på nogle eksempler (i min verden er reklamer = spol frem eller skift kanal).
 
Til top
Bromberg Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 292
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2012 kl. 03:24
Kan huske at der for en kort tid siden kørte en reklame fra dating.dk hvori de sagde at "hver 4. forhold starter her". Det blev der klaget over, da dating.dk ikke talte sandt. Hver 4. forhold starter på nettet, men ikke på dating.dk. Dating.dk ændreder derefter ordlyden til noget tilsvarende, men mindre konkret. Måske kunne det oprindelige spørgsmål perspektiveres til dette. Måske er bingo på nettet danskernes fortrukne spil, uden at det nødvendigvis er bingosjov.dk der er det dominerede site.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2012 kl. 07:40
Oprindeligt skrevet af Bromberg Bromberg skrev:

Kan huske at der for en kort tid siden kørte en reklame fra dating.dk hvori de sagde at "hver 4. forhold starter her". Det blev der klaget over, da dating.dk ikke talte sandt.

Det kan dem der har læst tråden også huske Wink
Til top
michael9000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-November-2009
Status: Offline
Point: 786
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér michael9000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2012 kl. 19:58
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Bromberg Bromberg skrev:

Kan huske at der for en kort tid siden kørte en reklame fra dating.dk hvori de sagde at "hver 4. forhold starter her". Det blev der klaget over, da dating.dk ikke talte sandt.
Det kan dem der har læst tråden også huske Wink
 
 
Jeg vil gætte på at pointen i indlægget var (som min tanke ifht. slogan):
Oprindeligt skrevet af Bromberg Bromberg skrev:

Måske er bingo på nettet danskernes fortrukne spil, uden at det nødvendigvis er bingosjov.dk der er det dominerede site.
 


Redigeret af michael9000 - 15-Maj-2012 kl. 19:59
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2012 kl. 20:50
Oprindeligt skrevet af zirio zirio skrev:

Jeg har selv siddet og overvejet reklamens juridiske kontekst, hvis man skulle gå mere i dybden!
 
Umiddelbart vil jeg mene, at de befinder sig en gråzone, da de formentlig, hvis du tager kontakt til dem, vil fremhæve af de har en analyse liggende hvor der har været et repræsentativ gruppe af danskere der er blevet udspurgt om deres "bingovaner". Hvor repræsentativt den så er, ja det er godt spørgsmål. 
Jeg giver dig fuldstændig ret i, at de burde i så fald fremlægge en form for dokumentation for deres påstand, da begrebet ellers virker noget løst. 
For at trække en parallel til en anden branche (eks. restaurationsbranchen), så anvendes sloganet "Byens bedst ...." i mange annoncer. Her er det almen retspraksis, at det er op til forbrugerne selv at bedømme, om det pågældende produkt stemmerens med forretningens slogan!

Det med Byens bedste, er jo også noget underligt noget. For hvad baseres det på. Syntes det er mærkeligt, at det er op til kunden/forbrugeren, om hvorvidt at postulatet er korrekt. Har i flere tilfælde hørt udtalelsen: "Måske byens bedste"; hvilket jeg syntes er okay, da de derved ikke konkret gør sig til de bedste, uden at kunne bevise det.

Prøver at finde et tidspunkt at kontakte dem på. Kunne være meget sjovt at høre hvad de sigerSmile
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2012 kl. 20:52
Oprindeligt skrevet af michael9000 michael9000 skrev:

Den ligger på kanten af den hårfine grænse mellem at postulere fakta baseret på statistikker og et firma's slogan.
Hmmm jeg kan ikke lige komme på nogle eksempler (i min verden er reklamer = spol frem eller skift kanal).
 


Det er ikke firmaets slogan. Deres slogan er "Mere sjov i hverdagen", hvilket jo er fint nok. Det andet er vel egentligt bare øregasLOL
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu