recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjemmelavet "autolink" til Lærred og Projektor
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjemmelavet "autolink" til Lærred og Projektor

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
ChristianSN Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 02-November-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ChristianSN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjemmelavet "autolink" til Lærred og Projektor
    Sendt: 08-Juni-2012 kl. 20:03
Vil lige dele min ide.
Jeg har længe været træt at at skulle køre mit lærred (Diplomat MD2417-Wop og ned og alt for nærrig til at give 2000,- kr for et Autolink system. Så jeg har bygget et selv.
Jeg ville gerne have at lærred kører ned når projektoren tændes og op når den slukkes.
Mit Lærred har bare en simpelt kontakt der ruller lærredet op og ned

Ideen gik på at lave det så simpelt som muligt, så jeg købte en Strømsparreskinne i Harald Nyborg til 70,-k

Ved at sætte projektoren til denne og lærred til output, kører lærred ned når projektoren tændes, vi skal bare have fikset at det kan rulle op igen.
Vi skiller dåsen ad.

Problemet er relæet der blot afbryder 220V.

Jeg køber et nyt relæ i Brink til ca 40 kr
Lodder det gamle ud (det store blå) og sætter der nye i. Da der ikke helt er plads til den 3. ledning så skal der lige files lidt i relæet.

Relæ pinout
*--* Højre omløb til lærred(Den der normalt er forbundet)
*--* 220V (får via print)
*--* Venstre omløb til lærred (det er denne i kan se på billedet neden under)

*   *

Husk at forbinde "0v"  (det plejer at være den blå ledning)

Og relæ sættes i igen.

Det hele samles igen og puttes i en lille kasse eller tilbage i stikdåsens (jeg kom desværre til at ødelægge min da jeg blev lidt for ivrig da jeg skilte den ad)

Sådan  - lærredet ruller ned og op når projektoren tændes og slukkes.

Blot lidt inspiration

/Christian

Redigeret af ChristianSN - 09-Juni-2012 kl. 13:47
Med venlig hilsen
Christian Søgaard
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2012 kl. 21:24
Fantastisk lille guide. Tak. 
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2010
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2012 kl. 22:36
Så du har lavet et autolink som virker og som koster 110 kroner?

Win.

PS: kunne du ikke linke til relæet?

Redigeret af Steve Jones - 08-Juni-2012 kl. 22:40
Til top
ChristianSN Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 02-November-2009
Sted: Denmark
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ChristianSN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2012 kl. 13:21
Ja under 150kr for et hjemmelavet "autolink".
Jeg tog relæet med i forretningen og de fandt et i samme størrelse og data, blot med slutte/bryde eller hvad det nu hedder.
Dette kunne være et bud, men du skal nok lige selv dobbelttjekke.

/Christian
Med venlig hilsen
Christian Søgaard
Til top
braarup Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 24-Februar-2008
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér braarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2012 kl. 23:19
Man skal nok også lige være sikker på at motoren i lærrede kan holde til at få konstant fase efter den har nået top punkt, nu svarer det jo til du bliver ved med at holde knappen inde når det er rullet op isteden for at den hopper ud i midtpunktet hvor ingen af viklingerne får strøm... hvis der ikke er indbygget et endestop der slår fra er det nok ikke en god ide Wink

Men ellers er det en smart og billig løsning, gid mit skulle rulles i bund og ikke kun "næsten" ned hvergang, så havde jeg stjålet iden Clap
Til top
PlasmaFreak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 24-November-2010
Point: 305
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PlasmaFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2012 kl. 13:49
Du burde da kunne stille top og bund stoppet det kan man på mit.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu