recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - spyder4tv
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

spyder4tv

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
IrmaN Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-November-2009
Status: Offline
Point: 241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér IrmaN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: spyder4tv
    Sendt: 14-Juni-2012 kl. 12:20
Hej alle

er der nogen der ved om man kan bruge spyder4tv til at kalibrere en epson tw5900?
Og hvis ja, hvordan :-)
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2012 kl. 18:59
Jeg har en Spyder 4, men har ikke rigtig brugt den da den medfølgende software er elendig til projektor kalibrering, og HCFR Fork fungere ikke optimal sammen med Spyder 4 endnu.

Redigeret af stridsvognen - 16-Juni-2012 kl. 19:03
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
IrmaN Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér IrmaN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2012 kl. 21:09
Hmmmm - har selv opgivet tanken. Min problem er
At billedet er lidt for lys - men har bestilt en nd2 filter
Som jeg har fået anbefalet - og som forhåbentligt hjælper
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2012 kl. 21:16
Har du styr på de simpleste justeringer som kontrast og brightness.? Og er der ikke en iris i den maskine du kan justere ned så du får mindre lysudbytte.
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
IrmaN Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér IrmaN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2012 kl. 21:26
Har fundet et par kalibreringstips på nettet -
Så tror at jeg har styr på det. Billedet ser god ud men
Der er bare en "tåge" agtigt effekt, hvor f.eks. Sort
Ikke er rigtigt sort. Og den kan jeg ikke komme af med.
Og det eneste iris jeg kan gøre er at slå fra, normal eller høj - men
Lige meget hvad jeg vælger er der ingen effekt
På billedet what so ever
Til top
IrmaN Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér IrmaN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2012 kl. 15:58
hmmm -nu har jeg fået nd2 filter og det har så den effekt at billedet mister meget af farven :-(
har haft projektoren i to uger, og kan bare ikke få billedet til at se godt ud - enten er det for lyst eller for farve fattigt - 
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2012 kl. 18:33
Hvordan er dit rum..? En projektor kræver et mørklagt rum, hvor der ikke er nogle hvide væge, eller lys reflekterende genstande dioder osv.

Helst grå sort gulv væg loft.

Vi har heller ikke den fjerneste ide om hvilket lærred du bruger..? gain størelse osv.

Som de fortæller her den poor black level performance, så du skal nok ikke forvente at den bliver perfekt.

har du styr på dine levels og især brightness, fortæl lidt om hvad du bruger af test disc, afspiller og hvordan det er sat op 0-255 eller 16-235  color space RGB/ 4:2:2/ 4:4:4 osv.

Evt et screen shot af det test billede du bruger til justering af brightness.

Men igen.. Hvis du vil opnå perfekt sort skal du nok ikke forvente det af den projektor.

Perfekt black level performance = CRT
ellers er der JVC som er ret ok.

Har postet nogle screen shots, og HCFR kalibrerings filer af min CRT her fra før jeg begyndte at lege med Lumagen scaler.

Redigeret af stridsvognen - 25-Juni-2012 kl. 18:43
Til top
IrmaN Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér IrmaN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2012 kl. 15:51
Hej - lige nu har jeg ingen lærred. Får det lidt senere

Ser film på væggen men kun om aftenen når
Det er helt mørkt.

Film bliver afspillet fra Mac mini der kører dens standard opsætning (1080p, 60 hrz). Er
Koblet til denon 1912.

Jeg bruger primært dynamisk indstilling til at se film på - Cinema er for mørk.

Har desværre ingen test billeder - hvor kan man få dem ?

Væggen er hvid.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2012 kl. 16:20
http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/tv-tilbehor/dvd_dve-hd-basics-blu-ray_kalibrerings-dvd_jkpdvehdbasics.htm
Den kan købes her der og alle vegne.

først så har du slet ikke noget at bruge en spyder 4 til så længe du ikke har styr på det basale.

se efter at du har sat både projektor og afspiller til video eller PC level, og så få indstillet din brightness og kontrast så de passer til kæden. Og er en hvid væg ganske svær at vide hvordan opføre sig, så få købt dig et lærred.

Når du har styr på det, vil du ca. Ende med den black level performance din projektor kan lave.

Og jeg ville nok bruge cinema,home cinema, natural eller lignende profil istedet for dynamisk, som udgangspunkt.

Derefter kan du lege med HCFR og kalibrering. Men det vil nok være billigere og nemmere at finde en til at kalibrere dit setup, da det kræver en del viden og erfaring at få et godt resultat ud af en ikke perfekt projektor.

Til top
IrmaN Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér IrmaN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2012 kl. 17:13
Hej igen

Tak for tipsene og linket. Har selv overvejet at
Få en ekspert til at komme ud og se på det. Men når jeg
Googler det er det kun udenlandske der kommer frem.

Er der "firmaer" her i dk der laver kalibrering?
Til top
IrmaN Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér IrmaN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2012 kl. 17:22
"se efter at du har sat både projektor og afspiller til video eller PC level, og så få indstillet din brightness og kontrast så de passer til kæden. "

Hvad mener du helt præcis med denne (er newbie :-) ).
Er det 16bit/32bit farver vi snakker om? Og hvad menes med kæden?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2012 kl. 17:58
Oprindeligt skrevet af IrmaN IrmaN skrev:

"se efter at du har sat både projektor og afspiller til video eller PC level, og så få indstillet din brightness og kontrast så de passer til kæden. "

Hvad mener du helt præcis med denne (er newbie :-) ).
Er det 16bit/32bit farver vi snakker om? Og hvad menes med kæden?

Kæden er din komplette setup fra afspiller til projektor, Og hvordan det er sat sammen..

hvis din afspiller outputter 0-255/ PC level, og din projektor er sat til 16-235/ video level, så er der total rod i din kontrast og brightness. det vil sige at det er tale om 2 forskellige sort til hvid scalaer/ formater. Sørg for de er ens, og til DVD blu ray materiale helst 16-235.

Der er nok her du kan lave mest rod i dit sort, sammen med en forkert brightness justering.

Dine farve bit skal du stille til 8 bit pr farve, altså max 24bit total, det er det maximale du har på DVD og BLU RAY formater.

Brug 4:2:2 color space, da det også er det tætteste du kommer på materialet du afspiller. (DVD og BLU RAY)

Frame rate, prøv at hold dig til de frame rates der er på filmen. Blu Ray 24hz PAL DVD 50hz NTSC DVD/ LD 60hz

Har du ikke 24hz muligheden er 60hz langt at foretrække til blu ray. Men hold dine PAL DVD på 50 hz..

Det var for DVD og BLU RAY  film materiale, andgående pc afspilning og spil, så er der muligvis andre indstillinger der er optimale.

Aner ikke om der er scaler eller lignende i din Denon, men start med at køre direkte fra afspiller til projektor. Så du er sikker på din surround reciver ikke laver rod i det.

Det er svært/ nærmest umuligt at finde nogle i Danmark der vil kalibrere en projektor/ Tv de ikke selv har solgt. Men mon ikke i løbet af nogle år der så er marked for nogle der kalibrere og er uden forhold til det de kalibrere, og kan råde folk uden at tænke på hvad de har på hylden idag som de gerne vil have solgt.

Du kunne eventuelt starte en tråd om emnet og spørge efter hvad der er af uvildige kalibratoere i Danmark. Som vil og kan forholde sig krittisk til det udstyr du har, eller har overvejet at købe.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu