recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Elektronisk zoom på scaler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Elektronisk zoom på scaler

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4462
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Elektronisk zoom på scaler
    Sendt: 10-Juli-2012 kl. 13:13
Jeg er ikke så meget inde i billedverdenen, så håber nogle af jer har svaret på mit spørgsmål.

Hvad er mulighederne for at lave et CIH billede, hvis man ser bort fra a-lens og projektorer med zoom? Kan man købe en scaler hvor man kan lave noget software-zoom direkte i scaleren (som kan styres via remote)? Hvis ja, hvilken/hvilke scaler(e) skal man købe for at dette kan lade sig gøre? Ved godt at det vil resultere i et tab af pixels i 16:9 materiale, men så længe 2.35:1 film er i orden, er det fint for mig.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2012 kl. 15:51
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jeg er ikke så meget inde i billedverdenen, så håber nogle af jer har svaret på mit spørgsmål.

Hvad er mulighederne for at lave et CIH billede, hvis man ser bort fra a-lens og projektorer med zoom? Kan man købe en scaler hvor man kan lave noget software-zoom direkte i scaleren (som kan styres via remote)? Hvis ja, hvilken/hvilke scaler(e) skal man købe for at dette kan lade sig gøre? Ved godt at det vil resultere i et tab af pixels i 16:9 materiale, men så længe 2.35:1 film er i orden, er det fint for mig.

Det skulle jeg mene at du kan med en iScan Duo, ja.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2012 kl. 16:37
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Det skulle jeg mene at du kan med en iScan Duo, ja.
Ok, så er det i den retning jeg skal kigge... Hader at begrænse mig til enten JVC eller Panasonic, så eneste løsning pt. er scaler. Er bare så nærig når det gælder billede, og synes 10k er meget for et komponent som bare "shrinker" billedet lidt.
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-Januar-2012
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2012 kl. 16:47
Hvad så med at springe på denne her? http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=224681

Den kan vist ikke 3d, bare så du ved det.
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2012 kl. 16:48
Jeg bider mærke i at din eneste kilde er en mac mini. Kan man virkelig ikke få den til at zoome så billedet bliver mindre. Jeg har en WD TV live. Med den kan man zoome så billedet ikke fylder hele skærmen. Altså hvis jeg trykker zoom (minus) er output over HDMI stadig 1080P, men der kommer en sort bjælke hele vejen rundt om billedet. Billedet bibeholder aspect ratio så i princippet kunne man bruge den til det du gerne vil. Jeg har dog ikke prøvet om zoom funktionen er finkornet nok til lige præcis at få et 16:9 billede til at passe i højden med et scope lærred.

MVH

Redigeret af tvkartoffel - 10-Juli-2012 kl. 16:51
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2012 kl. 16:54
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Jeg bider mærke i at din eneste kilde er en mac mini. Kan man virkelig ikke få den til at zoome så billedet bliver mindre. Jeg har en WD TV live. Med den kan man zoome så billedet ikke fylder hele skærmen. Altså hvis jeg trykker zoom (minus) er output over HDMI stadig 1080P, men der kommer en sort bjælke hele vejen rundt om billedet. Billedet bibeholder aspect ratio så i princippet kunne man bruge den til det du gerne vil. Jeg har dog ikke prøvet om zoom funktionen er finkornet nok til lige præcis at få et 16:9 billede til at passe i højden med et scope lærred.

MVH
Har også en PS3. 

Men du har ret, jeg kan godt bruge XBMC (software som jeg bruger til film etc) til at zoome. Men ved ikke om EyeTV (som jeg bruger til TV på mac) kan finde ud af det. tror ikke der er en universel zoom i OSX som kan  benyttes. 
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2012 kl. 16:55
Oprindeligt skrevet af Stereolab Stereolab skrev:

Hvad så med at springe på denne her? http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=224681

Den kan vist ikke 3d, bare så du ved det.
3D er komplet uinteressant for mig Smile Må lige læse lidt mere om den. 3000 er da et steal hvis den kan hvad jeg vil have.
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Point: 1840
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2012 kl. 17:49

Er bare så nærig når det gælder billede.

Jonas-h

Du har en af de fedeste hjemmebioer når vi snakker lyd ( og det har sikkert ikke været billigt )

Hvorfor vil du ikke investere i noget ordenligt billede
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2012 kl. 17:53
Oprindeligt skrevet af Pony65 Pony65 skrev:

Er bare så nærig når det gælder billede.

Jonas-h

Du har en af de fedeste hjemmebioer når vi snakker lyd ( og det har sikkert ikke været billigt )

Hvorfor vil du ikke investere i noget ordenligt billede
Det ville jeg skam også gerne men begrænsede midler og prioritering gør, at det ikke er muligt. Skal også nok ende op med en 3-chip DLP en dag, men det må vente. Skal til at lave rum osv nu, og vil hellere lægge pengene i materialer/akustik end en dyrere projektorløsning. Den kan altid skiftes ud - det kan rummet ikke bare Smile

Og derudover... Når først filmen kører, så er jeg slet ikke så kritisk hvad angår billedet. Et stort, skarpt og lysstærkt billede giver mig den biofølelse jeg har brug for. 
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2013 kl. 14:56
Jeg starter lige denne tråd op igen, da jeg stadig ikke har fundet præcis hvad jeg søger...

Den billige DVDO kan godt det jeg efterspørger, men det er meget bøvlet at skulle ind i menu, zoome osv osv. Umiddelbart ser det ikke ud til at man kan lave presets. 

Så det jeg gerne vil have:
- Mulighed for at "shrinke" billedet så 16:9 vises med black bars i siderne på et 2.35:1 lærred
- Mulighed for at "croppe" billedet, så man kan vise 16:9 med fuld bredde på et 2.35:1 lærred men hvor scaleren selv skærer overskydende top/bund af så det passer til lærredet.
- Mulighed for presets til at gemme ovenstående kombinationer som kan fremkaldes vha. et par tryk.

Findes det? :)

EDIT:
En mulighed der kunne være guld værd:
En algoritme som tager et 16:9 billede og "scaler om" til 2.35:1 uden at croppe. Har hørt om en sådan mulighed engang.

Redigeret af Jonas_h - 21-Februar-2013 kl. 15:03
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-Januar-2012
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2013 kl. 15:09
Min nuværende projektor Panasonic PT-AT5000 og min gamle projektor BenQ W6000 har begge funktioner indbygget som kan formindske et 16:9 billede, så det passer indenfor 2.35:1-framen. Er det ikke det du efterspørger? Det gøres med et enkelt tryk på remoten. Fungerer fint, og selvom man teoretisk set taber noget kvailtet, synes jeg ikke at det betyder det store i praksis. Nu har Panasonicen så indbygget lens memory, så regner med at jeg selv vil bruge den funktion i stedet.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2013 kl. 15:11
Jo det er sådan ca det jeg efterspørger (udover den sidste del med 16:9 -> 2.35 algoritme). Men det tror jeg umiddelbart ikke min crappy BenQ kan finde ud af. Vil gerne have en løsning der virker uanset hvilken projektor jeg har/får.
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu