|
Ombytning af strømforsyning - reklamationsret? |
Besvar | Side 123 4> |
Forfatter | ||
Jimmbo
Guld medlem Oprettet: 17-August-2007 Sted: Risskov.. Status: Offline Point: 1966 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 06-August-2012 kl. 15:35 |
|
Hej!
Jeg har lige brug for et kyndigthovede, som ved noget mere om købeloven og forbrugerkøb end jeg selv gør. Sagen er den, at jeg var nede i Eplehuset i Århus i dag, for at få byttet min strømforsyning til min Macbook Pro. Problemet med ladderen er, at isoleringen på ledningen på en eller anden måde er gået op og der nu er blottet ned til "trådene". Min Macbook Pro er købt Maj 2010, men opladeren er byttet 20. Oktober 2010. Jeg fik så at vide der nede, og der ikke var reklamation tilbage på opladeren fordi min computers reklamation er udløbet. Det kan jeg bare ikke få til at passe, da jeg er ret overbevist om, at når der sker ombytning så får man ny reklamation på produktet. Derfør mener jeg, at jeg bør have reklamation til oktober i år. Gutten nede i Eplehuset påstod, at der ikke om ny reklamation på opladeren, fordi det var en "reservedel". Det kan jeg på ingen måder få til at passe. For mig bekend er reservedele også dækket af reklamationsretten.
|
||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Der er to års ny reklamationsret på den del der er blevet ombyttet. Punktum. |
||
Jimmbo
Guld medlem Oprettet: 17-August-2007 Sted: Risskov.. Status: Offline Point: 1966 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ja ikke. Det er noget fis at påstå, at strømforsyningen er en reservedel og derfor ikke er omfattet. Hvis de ikke vil bytte den, ved du så hvor man kan klage til ?
|
||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
|
||
HeartWare
Guld medlem Oprettet: 22-Oktober-2003 Sted: Bagsværd, DK Status: Offline Point: 4799 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Selv om det er en reservedel (f.eks. en kondensator), så er der to års reklamationsret på den del fra du får den reparerede enhed i hånden.
Så det er komplet ligemeget om det er en reservedel eller ej - en udskiftet "dims" påbegynder en ny 2 års reklamationsret (for den dims). |
||
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver |
||
Jimmbo
Guld medlem Oprettet: 17-August-2007 Sted: Risskov.. Status: Offline Point: 1966 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg sidder også leder nettet tykt efter, om der kan være en undtagelse. Men jeg kan simpelthen ikke finde nogen. Men hvad gør jeg, hvis de stadig ikke vil høre efter? Jeg fortalte også ham gutten, at nyt produkt er ny reklamationsret men han afviste det bare med "det er jeg ret sikker på det ikke er".
|
||
kaizer
Guld medlem Oprettet: 08-Maj-2005 Sted: Denmark Status: Online Point: 2346 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det er jo trist at forhandleren ikke kender reglerne. Jeg havde i sin tid en udskrift fra nettet (jeg mener det var fra forbrugerstyrelsen) der nøje beskrev reglerne om ny reklamationsperiode. Med den i hånden fik jeg byttet min Ps2 5 gange, og der var aldrig problemer med det. Så snart jeg rakte den til ekspedienten, fik jeg en ny Ps2 og en ny kvittering i hånden. Desværre kan jeg ikke finde den online mere. Som HeartWare og Otto J siger, er reglerne simple: Får du et nyt produkt, skal du have en ny reklamationsperiode. Får du f.eks. skiftet drevet i din dvd afspiller, har drevet en ny reklamationperiode og resten af afspilleren løber videre på den gamle reklamationsperiode. I sidstenævnte tilfælde er det derfor vigtig at få en dateret beskrivelse af reparation med.
Redigeret af kaizer - 06-August-2012 kl. 18:01 |
||
Jimmbo
Guld medlem Oprettet: 17-August-2007 Sted: Risskov.. Status: Offline Point: 1966 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Nå jeg har lige haft ringet der ned, og snakket med en af deres managere. Han var ikke helt sikker på reglerne, men han virkede i det mindste til at snakke med.
Han påstand var, at det er en Appleregel, at når man ombyttede en oplader så er det i virkeligheden bare en form for "surrogat du får ved den nye oplader altså at reklamationsretten gælder fra hvornår computeren er købt og ikke hvornår ombytningen sker. Jeg fortalte så igen, at jeg har ledet over alt på nettet for at finde noget der kan bakke hans påstand op men at jeg ikke kan finde det. Han ville undersøge sagen nærmere, men jeg skulle bare komme ind med ladderen så skulle de nok bytte den. Jeg begriber virkelig ikke hvorfor de ikke bare bytter den med det samme. Det er så mærkelig, at man ønsker at ens kunder skal være utilfredse og skal bruge tid på at undersøge at man egenlig har ret i sine påstande. Men jeg smutter ned med opladeren i morgen, og så skriver jeg lige en update i morgen. Tak for hjælpen indtil nu.
|
||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19458 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Apple kan have alle de regler de vil, men da sagen er en sag mellem dig og den butik, hvor du har købt varen, gælder den danske lovgivning og den kan Apple ikke "overrule". Sidst du fik byttet strømforsyningen, fik du da ikke en kvittering? Det skal du sørge for at få nu! Klaus |
||
Jimmbo
Guld medlem Oprettet: 17-August-2007 Sted: Risskov.. Status: Offline Point: 1966 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Apple kan da også påstå at jeg kun har 1 års reklamationsret. De er stadig underlagt dansk lovgivning. Deres "Apple-regel" er også ubrugelig, hvis den strider mod købeloven. Jeg fik en kvittering, plus at jeg står i deres egen database. Jeg loggede lige ind og kiggede da jeg kom hjem, og der står udleveringsdatoen på deres egen hjemmeside. Så jeg forstår slet ikke deres problem..
|
||
kaizer
Guld medlem Oprettet: 08-Maj-2005 Sted: Denmark Status: Online Point: 2346 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Fra: http://taenk.dk/gode-raad/tema/kend-din-kobelov/reklamationsret-10-vigtige-regler#taenk_regel10 Regel nr. 8:Reklamationsretten gælder for alle varer og deleDu har ret til at forvente, at et hvilket som helst produkt i sin helhed kan holde i to år, også brugte varer, tilbudsvarer, varer som er speciallavet, varer som er bestilt hjem specielt til dig og særlige dele som computerbatterier. Varer, som bliver brugt op, når de bruges og varer som pr. definition har en kortere holdbarhed, eksempelvis fødevarer er også omfattet af reklamationsretten, så du kan klage, hvis du opdager en fejl eller mangel ved varen. Det er dog ikke en fejl, når mælken bliver sur efter sidste salgsdato, da det er forventeligt ved den type produkt. Ergo holder deres alternative og hjemmelavede påstand om "surrogat-lader" ikke. og Se i sær pkt. 8: 8. Forretningen bestemmer reglerne for din reklamationAbsolut ikke! Købeloven afgør mine rettigheder og dermed, hvordan processen i en reklamation skal foregå. Da købeloven ikke stikker bestemte rammer ud, så som hvor mange uger reparationen må tage, eller hvor mange reparationsforsøg er de rette i netop min sag, kan forretningen ikke lave firkantede regler, som gælder hver gang. Undtagelsen er, hvis forretningens regler stiller mig bedre end købeloven, eksempelvis hvis reglerne siger, at jeg skal have en ny på stedet, hvis jeg ønsker det, eller at jeg altid skal have kompensation for mine gener og min ulejlighed. Igen understøtter det, at Apple ikke lever op til dine rettigheder. Print det du mener kan bruges og vis ham det. Redigeret af kaizer - 06-August-2012 kl. 18:17 |
||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
For lige at få detaljerne helt på plads, så bryder Apple ikke lovgivningen ved at tilbyde f.eks. 1 års reklamationsret. Det er noget de yder overfor forretningen, og dér er der ingen forbrugerregler der gælder - de må sælge til butikkerne helt UDEN nogen form for garanti eller reklamationsret hvis de vil, det er ikke ulovligt. Men butikken må ikke give dig mindre end lovgivningen. Dét der er pointen er at Apple's regler aldrig kan _begrænse_ dét butikken skal give dig, og derfor er det også generelt lige meget for dig hvad Apple's retningslinier er. Men de må altså GERNE have retningslinier som stiller forhandleren ringere, end forhandleren skal stille dig. EDIT: Ovenstående er gældende for når der er en forhandler ind imellem, køber du direkte hos Apple skal du naturligvis have de 2 års reklamationsret og de rettigheder der medfølger.
Redigeret af Otto J - 06-August-2012 kl. 18:37 |
||
Besvar | Side 123 4> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |