recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Samsung eller Asus?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Samsung eller Asus?

Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7912
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Samsung eller Asus?
    Sendt: 04-September-2012 kl. 08:58
Hej.
Min chef bad mig om at finde en ny computer til ham, da han er bange for at hans nuværende måske snart står af. Krav: 17" (fordi det har han vistnok nu), så lille og let som muligt.

Min mail til ham, efter lidt undersøgelser var:
------------
Jeg har her under min frokostpause kigget lidt på computere. For at begrænse det, valgte jeg følgende kriterier:
- Skærm lig med 17,3".
- Harddisk minimum 750 GB.
- Ram minimum 8 GB.
- Ikke Acer og ikke HP.

Desuden kiggede jeg efter at harddisken ikke skulle være langsommere end 7200 RPM, hvilket en del faldt fra på. Og så kiggede jeg på fysisk størrelse og vægt (hvilket jo er et vanskeligt kriterie, når vi er oppe i en 17,3" bærbar). Jeg kiggede på maks. 4 kg og maks. 4 cm i højden (min er ca. 5 cm). Dem der er i samme serie som min så jeg bort fra da de er ret store i fysiske dimensioner, især i dybden - min er f.eks. 42x32x5 cm (breddexdybdexhøjde), til sammenligning.

Til sidst sad jeg tilbage med to computere, en Asus og en Samsung (de andre producenter faldt fra af den ene eller den anden grund). De to har meget de samme specifikationer mht. processor og så videre.

- Asus N76VZ V2G-T1052V (link til danske "edbpriser.dk).
- Asus N76VZ (link til Asus' hjemmeside).
- Størrelse: 41,5 x 28 x 3,49 cm, vægt 3,4 kg.
- Pris 8400,-

- Samsung Series 7 Chronos 700Z7C (link til danske "edbpriser.dk).
- Samsung 7-serien Chronos (link til Samsungs hjemmeside).
- Størrelse: 40,57 x 26,19 x 2,5 cm, vægt 2,84 kg.
- Pris 10636,-
------------
Men jeg har ingen anelse om hvor gode Samsung er på bærbare computere - men jeg ved at Asus er temmeligt gode (har selv en Asus i 17" segmentet). For ellers kunne den fra Samsung jo godt ligne en vinder - mht. størrelse og vægt.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Dorf Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2008
Point: 663
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dorf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2012 kl. 09:27

Hvis ikke den 17 tommer skærm var et krav, ville jeg anbefale ham at kigge på ASUS Zenbooks serien, de er utrolige lækre men findes som sagt kun i 13" eller 11,6".

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2012 kl. 09:34
Ja, det ville jeg også - men detsværre laver de ikke Zenbook lignende bærbare i 17" - eller 17" ultrabooks for den sags skyld. Men jeg vil tro at han vil synes at 13" er for lille og jeg tror ikke han har lyst til ekstern skærm, mus og tastatur. Han kan bedst med den bærbares touchpad. Plus at jeg ved ikke hvor gode mulighederne er for at sætte ekstern skærm, mus og tastatur til en Zenbook. (Kræver 2 x USB og 1 x HDMI). Men ja - de Zenbooks er sindsygt lækre! Jeg håber at de, når jeg skal have ny computer om ca. 3 år, har lavet zenbook lignende bærbare i 15, 16 og 17" segmentet - med 1000 GB SSD..... Ja, man må jo drømme.....

Thorvald.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9403
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2012 kl. 09:40
Kik evt også på lenovo hvis altså kvalitet betyder noget.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2012 kl. 09:50
Jeg ved ikke umiddelbart om Lenovo er specielt bedre kvalitet overfor f.eks. Asus. Jeg har aldrig brudt mig om IBM, men det kan jo godt være at nutidens Lenovo er mere interessante. Men iøvrigt udelukkede jeg kun Acer og HP, så jeg har kigget på Lenovo - men de faldt fra. Men en ting jeg ikke har prøvet er at sætte skærmstørrelsen til lig med 17". Nå det giver ikke noget, for så er der kun 4 GB ram - og det er kun Apple, HP og Lenovo.

Thorvald.
Til top
Jakabov Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Februar-2008
Sted: Vodskov
Point: 1330
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jakabov Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2012 kl. 10:09
Overvej evt. denne; 

Vægt, dimensioner, ram, cpu osv klarer skærene men med den pris er der plads til en stor SSD disk og en lækker ekstern USB 3.0 harddisk. Så bliver det ikke bedre. :-)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2012 kl. 10:22
Oprindeligt skrevet af Jakabov Jakabov skrev:

Overvej evt. denne; 

Vægt, dimensioner, ram, cpu osv klarer skærene men med den pris er der plads til en stor SSD disk og en lækker ekstern USB 3.0 harddisk. Så bliver det ikke bedre. :-)

Designmæssigt er den ret lækker. Men den falder pga. harddisken. Jeg ved godt du siger, at man bare kan sætte en SSD i, i stedet for. Men kan man få en 500-750 GB SSD til en rimelig pris og computeren leveret med denne SSD sat i, i stedet for harddisken? Tvivler lidt. Og hvad skal han med en ekstern USB harddisk? Ellers et udmærket forslag.

Men er der nogen, der kan kommentere på hvor gode Samsung bærbare er?

Thorvald.
Til top
Jakabov Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jakabov Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2012 kl. 10:41
Ideen med en SSD er for at give et løft ift. ydelsen, ikke størrelsen. Han vil kunne mærke meget stor forskel i hastighed med en SSD. Men i stor størrelse er de stadig ret pebrede. 

En alm. 7200RPM disk giver ikke et løft ift. til en SSD men mit forslag ville være at bruge SSD'en til styresystem og programmer og så have en hurtig ekstern disk til alt muligt andet. Kunne fx. være; 

og 

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2012 kl. 10:50
Nå ok - så du mener en intern SSD til styresystem og programmer og en ekstern til data?? Det er selvfølgeligt et forslag, men jeg tvivler på et det er en option, hvis jeg kender ham ret. Jeg ville tro at det hele skal være indbygget - ikke noget eksternt. En 7200 rpm HDD er bedre end en 5400 rpm - jeg tror godt man ville kunne mærke et pænt løft der.

Men det undrer mig at hybrid diske ikke er mere almindelige. Jeg har 1000 GB hybrid disk i min Asus G73SW fra sidste år. Men sådan én som denne her, kan vel ikke sættes i en bærbar?

Thorvald.
Til top
Jakabov Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jakabov Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2012 kl. 10:57
Ja det er lige præcis det jeg mener. Kan godt forstå at han vil have det indbygget men en SSD er sindssyg hurtig ift. en alm. 7200RPM disk så der vil han mærke et kæmpe løft. USB 3.0 er ca. 10x så hurtigt som USB 2.0 så der vil han også mærke stor forskel, plus at man så har fleksibilitet med den eksterne disk. Men går han fx med den 240GB SSD-disk jeg linkede til, så er der også noget plads til data på den bærbare. Den du linker til kan desværre ikke sættes i en bærbar. 

Redigeret af Jakabov - 04-September-2012 kl. 10:57
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2012 kl. 11:07
Nu ved jeg selvfølgeligt ikke hvor meget harddisk plads han egentligt har behov for, men derudover skal computeren højst sandsynligt være færdigsamlet, når han får den. Så jeg regner ikke med at idéen med at skifte en HDD ud med en SSD er en option.

Thorvald.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2012 kl. 11:34
Hvis jeg havde 8-10k til en ny bærbar, ville jeg kigge på en af disse "Ultrabooks", tynd og let...

Redigeret af Kampus - 04-September-2012 kl. 11:35
Til top

Besvar Besvar Side  123 6>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu