recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forlængelse af fortrydelsesret
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forlængelse af fortrydelsesret

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
hunt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-April-2007
Status: Offline
Point: 520
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hunt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Forlængelse af fortrydelsesret
    Sendt: 20-September-2012 kl. 17:41
Hej
 
Jeg har købt et elektronik-produkt hos en butik på nettet. Hurtigt efter modtagelse bliver det klart for mig, at der er en løs forbindelse. Jeg sender derfor produktet retur i slutningen af fortrydelsesretsperioden. Butikken er hurtig til at løse problemet, men da jeg får produktet tilbage, har en del af produktet ikke været pakket korrekt. Dette har bevirket, at en stang er blevet bøjet og trykket ind mod det øvrige produkt. Ved dette er der kommet en mikroskobisk ridse, men da stangen er essentiel for produktets funktion, er jeg noget i tvivl om det virker efter hensigten.
 
Jeg gik desværre så meget i panik, at jeg ikke tog billeder af hverken det ene eller andet, inden jeg selv havde forsøgt at korrigere dette... :-(
 
Mens produktet var hos butikken, udløb min fortrydelsesret... Jeg skrev straks til butikken om problematikken igår, men har ikke fået noget svar. Hvad synes I, jeg kan gøre? Er min fortrydelseret forlænget af reperationen?
 
Mvh Peter
Til top
zczc Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 02-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zczc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2012 kl. 18:44
Oprindeligt skrevet af hunt hunt skrev:

Hej
 
Jeg har købt et elektronik-produkt hos en butik på nettet. Hurtigt efter modtagelse bliver det klart for mig, at der er en løs forbindelse. Jeg sender derfor produktet retur i slutningen af fortrydelsesretsperioden. Butikken er hurtig til at løse problemet, men da jeg får produktet tilbage, har en del af produktet ikke været pakket korrekt. Dette har bevirket, at en stang er blevet bøjet og trykket ind mod det øvrige produkt. Ved dette er der kommet en mikroskobisk ridse, men da stangen er essentiel for produktets funktion, er jeg noget i tvivl om det virker efter hensigten.
 
Jeg gik desværre så meget i panik, at jeg ikke tog billeder af hverken det ene eller andet, inden jeg selv havde forsøgt at korrigere dette... :-(
 
Mens produktet var hos butikken, udløb min fortrydelsesret... Jeg skrev straks til butikken om problematikken igår, men har ikke fået noget svar. Hvad synes I, jeg kan gøre? Er min fortrydelseret forlænget af reperationen?
 
Mvh Peter
 
Panik?
Til top
hunt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-April-2007
Status: Offline
Point: 520
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hunt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2012 kl. 19:10

Jeg pakkede den op og rettede armen uden at tage billeder først... :-(

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2012 kl. 19:49
Hvad er det for et produkt?
Til top
hunt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-April-2007
Status: Offline
Point: 520
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hunt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2012 kl. 20:00
PM sendt, da jeg ikke ønsker at udstille sælger.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2012 kl. 12:57
Det har som sådan ikke noget med fortydelsesret at gøre, det er stadig en reklamationssag. Men fortrydelsesretten gælder først fra du har fået leveret et tilfredsstillende produkt. Hvis produktet har taget yderligere skade af dit reparationsforsøg (det fremgår ikke rigtigt), så er det en helt ny situation.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2012 kl. 13:00
Det skal læses sådan at hvis du bare returnerer den på fortrydelsesretten fordi produktet har en skade, uden at gøre opmærksom på skaden, så kan du få problemer.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2012 kl. 14:16
Men omvendt giver det vel ikke mening at "fortryde" et køb pga. en opstået skade?
At man KAN bruge fortrydelsesretten i den angivne periode, er, som Otto siger, en helt anden situation.

Lad os lave nogle antagelse.
Jeg køber et produkt, men fortryder (uden yderligere begrundelse) og returner produktet inden for fortrydelsesretten. Ingen problemer.
Jeg køber et produkt, men fortryder fordi det er defekt - Jeg fortryder dermed ikke selve købet, men tilbagesender produktet pga. defekt. Dette har jeg som sådan ingen ret til, (Altså at fortryde købet). Og forhandleren kan i given fald afvise min returnering, selvfølgelig skal de afhjælpe defekte, medmindre den er selvforskyldt. Men ret til fortrydelse, det har jeg ikke.

Man kan så diskuttere og det er værd at debattere i fortrydelsesrets-perioden. Men det mener jeg principielt det er. Hvis man fortryder et køb, så fortryder man et køb, uanset produktets tilstand. Men man kan ikke fortryde et køb pga. en defekt. Det giver altså ingen mening.



Redigeret af Kandersen - 21-September-2012 kl. 14:16
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2012 kl. 14:19
Hov, glemte lige at nævne. At man kan OPHÆVE et køb pga. defekt. Men dette er ikke muligt før forhandleren har haft mulighed for at reparerer produktet i et ikke klart defineret antal gange.

Det har principielt intet med fortrydelsesret at gøre.
Til top
friediger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 557
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér friediger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2012 kl. 15:37
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Men omvendt giver det vel ikke mening at "fortryde" et køb pga. en opstået skade?
At man KAN bruge fortrydelsesretten i den angivne periode, er, som Otto siger, en helt anden situation.

Lad os lave nogle antagelse.
Jeg køber et produkt, men fortryder (uden yderligere begrundelse) og returner produktet inden for fortrydelsesretten. Ingen problemer.
Jeg køber et produkt, men fortryder fordi det er defekt - Jeg fortryder dermed ikke selve købet, men tilbagesender produktet pga. defekt. Dette har jeg som sådan ingen ret til, (Altså at fortryde købet). Og forhandleren kan i given fald afvise min returnering, selvfølgelig skal de afhjælpe defekte, medmindre den er selvforskyldt. Men ret til fortrydelse, det har jeg ikke.

Man kan så diskuttere og det er værd at debattere i fortrydelsesrets-perioden. Men det mener jeg principielt det er. Hvis man fortryder et køb, så fortryder man et køb, uanset produktets tilstand. Men man kan ikke fortryde et køb pga. en defekt. Det giver altså ingen mening.

Jeg mener du er gal på den. Der er vel ikke legitime og ikke legitime grunde til at fortryde et køb inden for fortrydelsesretsperioden. Hvis man antager, at man returnerer produktet i væsentligt samme stand som man fik de i inden for de første 14 dage er det vel underordnet hvorfor man gør dette. Hvis man tilfældigvis har modtaget et produkt som led af en mangel fraholder det jo ikke en fra at udnytte fortrydelsesretten, selvom man kunne have valgt at reklamere i stedet for.
 
Jeg mener det er ret sandsynligt, at jeg ville få kolde fødder over et produkt, hvis det var defekt ved modtagelsen, i en sådan situation virker det ulogisk, at man skulle tåle at sælger udbedrede eller ombyttede. Hvis man skulle følge denne logik, kunne man jo også bare vente til man fik ombyttet/udbedret varen og så sende den tilbage jf. fortrydelsesretten og det ekstra led er der vel ingen som er tjent med.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2012 kl. 15:38
Jeg har fået oplyst at produktet ER blevet ombyttet af forhandleren Wink
Til top
hunt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-April-2007
Status: Offline
Point: 520
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hunt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2012 kl. 18:03
Jeg har været på job idag og har ikke kunnet svare, men som kampus siger, vil forhandleren gerne ombytte produktet!
 
Jeg har hele tiden fået en helt fantastisk service!
 
Tak for debatten!
 
(F..., det var mange udråbstegn...) :-)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu