recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kompakt højtaler i stedet for Centerhøjtaler?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kompakt højtaler i stedet for Centerhøjtaler?

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Hifi_andy Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-November-2011
Sted: København
Status: Offline
Point: 123
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hifi_andy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kompakt højtaler i stedet for Centerhøjtaler?
    Sendt: 07-Oktober-2012 kl. 12:55
Hej alle,

Som titlen antyder søger jeg input for og i mod at anskaffe en enkelt kompakt højtaler og bruge som centerhøjtaler i mit setup.

Mit nuværende setup er to B&W 602 trukket af en Onkyo 515. Jeg bruger det til lige dele musik, film, tv og konsol enten på TV eller projektor. 

Lidt uddybende information.
Jeg oplever primært i film og serier at manglen af en center højtaler gør at jeg skal skrue op for lyden for at følge med i dialogen. Det resulterer i at alt anden lyd også forstærkes og så er jeg sådan lige vidt. Jeg har derfor kigget på centerhøjtalere men må indse at jeg ikke har plads i mit hifi møbel da pladsen er begrænset til 33x38x33 cm (HxBxD). 
Jeg undersøger derfor muligheden for feks. at købe en enkelt DM686 eller CM1 og bruge som centerhøjtaler i mit setup. 

Vil det hjælpe på mit problem eller vil det ikke være pengene værd og hvad går jeg eventuelt glip af i forhold til en rigtig centerhøjtaler?

Bud på alternativer der matcher B&Ws klang modtages også gerne.

På forhånd tak for alle input.

Mvh
Andy

Redigeret af Hifi_andy - 07-Oktober-2012 kl. 12:57
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2012 kl. 13:43
Der kan ikke ske noget ved at prøve. Men de fleste centerhøjttalere er optimeret til at gengive tale og toneområdet i omegnen. Du skal også være opmærksom på at den skal kunne vinkles nede i møblet så den peger mod lytteren, ellers mister du for meget.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2012 kl. 13:50
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Der kan ikke ske noget ved at prøve.

For dem som ikke får HiFi gratis kan der være en økonomisk konsekvens af sådan en hyggetest :-)
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2012 kl. 13:52
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Der kan ikke ske noget ved at prøve.

For dem som ikke får HiFi gratis kan der være en økonomisk konsekvens af sådan en hyggetest :-)
Du KAN godt låne højttaleren i HFK hvis du spør' pænt Wink
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hifi_andy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2012 kl. 13:56

Der kan ikke ske noget ved at prøve. Men de fleste centerhøjttalere er optimeret til at gengive tale og toneområdet i omegnen. Du skal også være opmærksom på at den skal kunne vinkles nede i møblet så den peger mod lytteren, ellers mister du for meget.

Tak for svaret. Heldigvis er det tilgængelig rum i mit hifimøbel midt mellem mine fronthøjtalere, lige under TV´et. Altså det naturlige sted at ville placere en centerhøjtaler.
Til top
kokkeole Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Februar-2006
Sted: Denmark
Point: 852
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kokkeole Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2012 kl. 14:05
Oprindeligt skrevet af Hifi_andy Hifi_andy skrev:

Hej alle,

Som titlen antyder søger jeg input for og i mod at anskaffe en enkelt kompakt højtaler og bruge som centerhøjtaler i mit setup.

Mit nuværende setup er to B&W 602 trukket af en Onkyo 515. Jeg bruger det til lige dele musik, film, tv og konsol enten på TV eller projektor. 

Lidt uddybende information.
Jeg oplever primært i film og serier at manglen af en center højtaler gør at jeg skal skrue op for lyden for at følge med i dialogen. Det resulterer i at alt anden lyd også forstærkes og så er jeg sådan lige vidt. Jeg har derfor kigget på centerhøjtalere men må indse at jeg ikke har plads i mit hifi møbel da pladsen er begrænset til 33x38x33 cm (HxBxD). 
Jeg undersøger derfor muligheden for feks. at købe en enkelt DM686 eller CM1 og bruge som centerhøjtaler i mit setup. 

Vil det hjælpe på mit problem eller vil det ikke være pengene værd og hvad går jeg eventuelt glip af i forhold til en rigtig centerhøjtaler?

Bud på alternativer der matcher B&Ws klang modtages også gerne.

På forhånd tak for alle input.

Mvh
Andy

Hej Andy.
Jeg mener da bestemt at du kan sætte din Onkyo op til at køre uden center. Så kommer dialogen i stedet fra fronterne i mono, tror jeg nok.

Hilsen Ole
Kokkeole
If it's not broken, don't fix it.
Marants NR1604
Panasonic DMP-BDT310
B&W DS 2 Dipole
B&W CM 1
Subwoofer BW PV1
Samsung UE-46D8005/SMT-H3126
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2012 kl. 14:21
Oprindeligt skrevet af kokkeole kokkeole skrev:

Hej Andy.
Jeg mener da bestemt at du kan sætte din Onkyo op til at køre uden center. Så kommer dialogen i stedet fra fronterne i mono, tror jeg nok.

Hilsen Ole
Det sker helt automatisk ved autokalibrering med mic.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hifi_andy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2012 kl. 14:27
Oprindeligt skrevet af kokkeole kokkeole skrev:

Hej Andy.

Hilsen Ole

Hej Ole,

Tak for dit svar. Altså den setting de beskriver på side 40 i manualen http://www.eu.onkyo.com/downloads/2/0/6/7/4/Manual_TX-NR515_En.pdf under Listening mode - Mono ?
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2012 kl. 16:59

Tak for dit svar. Altså den setting de beskriver på side 40 i manualen http://www.eu.onkyo.com/downloads/2/0/6/7/4/Manual_TX-NR515_En.pdf under Listening mode - Mono ?
To get the best from your surround sound system, you need to set the speaker settings automatically (➔ page 34) or manually (➔ page 52).

Nej det er det ikke det er endten automatisk side 34 eller manuelt side 52. Du SKAL have styr på om din Onkyo tror der er en center højtaler. Det bør ikke være et problem at høre hvad der bliver sagt hvis der er sat rigtigt op. Køre selv uden center og det giver ingen problemer.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19569
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2012 kl. 19:16

Jeg oplever primært i film og serier at manglen af en center højtaler gør at jeg skal skrue op for lyden for at følge med i dialogen.

Løb lige opsætningen af din forstærker igennem igen. Vær sikker på at den ikke tror at der er en centerhøjttaler.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2012 kl. 19:50

Men de fleste centerhøjttalere er optimeret til at gengive tale og toneområdet i omegnen.
Ovenstående er ikke korrekt... Centerhøjttaleren er ikke optimeret til noget som helst i forhold til de øvrige højttalere. Hvad er højre/venstre højttaler så optimeret til? Idéelt set skal der ikke være forskel på de 3 højttalere i fronten, men da dette ikke er muligt i en normal stue, har producenterne valgt at lave samme klang/tone blot i andre dimensioner i de dedikerede centerkanaler. Hvis de går ind og ændrer et toneområde i centeren i forhold til højre/venstre, er det jo en direkte fejl og vil resultere i forkert klangbalance i fronten.

Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2012 kl. 19:53
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Men de fleste centerhøjttalere er optimeret til at gengive tale og toneområdet i omegnen.
Ovenstående er ikke korrekt... Centerhøjttaleren er ikke optimeret til noget som helst i forhold til de øvrige højttalere. Hvad er højre/venstre højttaler så optimeret til? Idéelt set skal der ikke være forskel på de 3 højttalere i fronten, men da dette ikke er muligt i en normal stue, har producenterne valgt at lave samme klang/tone blot i andre dimensioner i de dedikerede centerkanaler. Hvis de går ind og ændrer et toneområde i centeren i forhold til højre/venstre, er det jo en direkte fejl og vil resultere i forkert klangbalance i fronten.

Det er min! Der sidder en ekstra stor mellemtone højttaler. Og så er den også designet til at sprede lyden horisontalt.
Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu