|
Jordvarme vs. Oliefyr |
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Forfatter | |
Iron Man ![]() Guld medlem ![]() ![]() Brugeranmelder Oprettet: 11-September-2007 Sted: Kolding Status: Offline Point: 1451 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 14-Oktober-2012 kl. 12:40 |
Vi står i den dejlige situation, at vi skal til at bygge nyt hus. Grunden ligger på landet, og vi kan ikke få fjernvarme.
I forbindelse med huset har vi diskuteret med vores arkitekt, om vi skal vælge et oliefyr eller jordvarme. Piller bliver det ikke. I forhold til det økonomiske, så er jordvarme en del dyrere, men på religionssiden er det måske det rigttige.
Huset bliver 220 kvm i to kvadratiske etager.
Der kommer brændeovn på 1. salen, men kun til hygge, da det sviner af H... til.
Oliefyr:
- Ifølge arkitekten (som ved meget om energibehov), så skal huset bruge omkring 700-800 liter olie om året. Ca. 10 tkr.
- Det er billigt og simpelt, alle kan forholde sig til et oliefyr.
- Der er ingen fremtid i et oliefyr. Det er ikke sikkert, at kommunen overhovedet vil tillade det.
- Når fyret skal skiftes om nogle år, så vil der helt sikkert skulle laves en anden løsning.
Jordvarme:
- Koster cirka 100 tkr. mere inkl. moms
- Årlig besparelse på varmeregningen omkring 5 tkr., hvis der skal bruges for 5 tkr. el.
- Mulighed for, at sætte solceller på taget som driver jordvarme systemet, hvilket giver gratis varme.
- Skal huset sælges kan nogle af pengene sikkert hentes hjem igen.
- Det er billgere at etablere jordvarme nu, hvor der alligevel skal laves jordarbejder.
- Tilkøbes jordvarme indenfor samme totalbudget, vil besparelsen i princippet komme fra dag 1, da det månedlige rådighedsbeløb vil være større.
Hvad er Jeres erfaringer?
Uden at tage hensyn til prisstigninger på olie, el, gensalgsværdi for jordvarmen, renter tilbagediskontering m.v., så vil det tage cirka 20 år, at tjene pengene hjem igen.
Vi får nok ikke råd til et Unoform køkken i første omgang alligevel, så umiddelbart hælder jeg mest til, at prioritere pengene til jordvarme nu. Redigeret af Iron Man - 14-Oktober-2012 kl. 12:41 |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Der er vist kun to ting der rykker i den rigtige retning lige nu: Solceller på taget og jordvarme.
Energipriserne vil fortsætte med at stige i takt med mere uro i "de olieproducerende lande". Og vores politikere vil fortsætte med at lægge højere "grønne afgifter" oveni energipriserne, da de ikke kan stramme skatteskruen mere.
Så sørg for at blive så selvforsynende som overhovedet muligt
![]() |
|
![]() |
|
Iron Man ![]() Guld medlem ![]() ![]() Brugeranmelder Oprettet: 11-September-2007 Sted: Kolding Status: Offline Point: 1451 |
Du har ret i det med priserne, så med solceller er der jo gratis varme. Solcellerne kan man dog altid montere senere, og vores "grønne" regering kan jo ikke lide at de mister afgiftskroner på solceller. Jeg frygter en ændring af nettomodregningsmetoden som gør, at man pludselig kun får 50 % af prisen for det strøm man producerer men betaler 100 %. De kigger pt. på det, men ingen ved hvad der sker. |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Foreløbigt er det kun tilskuddet til etablering af solceller på taget der bliver ramt. Men det er da rigtigt at de kan skrue på el-prisen som man får afregnet til.
|
|
![]() |
|
Forhåbentligt lader de det blive ved det. Ved du hvor stort tilskuddet er til indkøb? |
|
![]() |
|
Mener det er det samme som til andre miljømæssige forbedringer. Det er 15.000 kr fradrag pr person i husstanden.
http://www.solcelleguiden.dk/solceller_tilskud.asp
Redigeret af Kampus - 14-Oktober-2012 kl. 18:22 |
|
![]() |
|
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
Mht jordvarme, så er jeg ved at købe et sommerhus med pool, der er pt oliefyr, men jordvarme er noget af det jeg vil overveje at installere i fremtiden, jeg har dog været i sommerhuse med jordvarme (skallerup klit feriecenter) og hvis den vandtemperatur er normen, så ville jeg ikke kunne leve med det til forbrugsvand, men det vil være fint til gulvvarme (og til sommerhus med pool er det jo også ok), men jeg vil ikke have jordvarme uden et rimeligt supplement, så det hus jeg skal købe har oliefyr og det må blive på en eller anden måde med jordvarmen... Eller måske en varmepumpe som suplement.
Solfanger vil jeg ikke røre af flere grunde, den klimaskærm mit tag skal yde vil jeg ikke risikere på nogen måde, dernæst er de solfangere som monteres oven på et tag nogle øjebæ, og de integrerede er ikke omfattet af tilskudsregler som vi jo alligevel ikke kender i fremtiden alligevel. Måske noget varmepumpe var et alternativ?, så kan du også køle om sommeren, og eller affugte, det bruger vi i privaten, der har vi fjernvarme til opvarmning så vores varmepumpe bruges næsten kun til køl og affugt (vores er 1 udedel, og 3 indedele som alle er meget støjsvage), hvis man vil bruge dem til at opvarme skal man dog vænne sig til de laver en tør luft. |
|
Mvh
René |
|
![]() |
|
SosFarum ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 17-Juli-2007 Sted: Frederikssund Status: Offline Point: 1023 |
Byggede nyt hus som vi flyttede ind i sidste sommer. Det er 142m2, med ekstra isolerering og 3-lags energi ruder og jordvarme. Vores anlæg har absolut ingen problemer med at varme huset op og vi måtte justerer anlægget 3 grader ned i vinters. Vi har ca 300 m slanger i haven, eneste jeg har været lidt irriteret over er at vores byggefirma ikke med 100% sikkerhed kan fortælle os hvor langt slangerne ligger nede.
Et moderne jordvarmeanlæg giver 4,5-5 gange strømmen igen i varme - så det burde være langt mere effektivt end et oliefyr, som jeg faktisk også vil tror at i kan få svært ved at få lov til at etablere i et nybygget hus. I vores anlæg sidder der en 6kw elpatron som kan supplere, men den har vi slået helt fra, dette kan gøre at vi løber tør for varmt vand når der er mange der skal bade samtidig.
Solceller på taget er en god måde at spare nogle $ på - men som andre siger er der ingen der ved om reglerne snart ændres. Der er også meget forskel på hvor mange m2 man skal have for at nå de 6kw som er max tilladt. Der er også stor forskel på effektivitet af forskellige konvertere.
|
|
![]() |
|
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
Sos: hvad er brugsvandtemperaturen ved jordvarmeanlægget, for min anke ved de sommerhuse jeg har lejet har været 42grader eller sådan, og det syntes jeg er for lidt, det må godt være højere imo.
|
|
Mvh
René |
|
![]() |
|
Neobi/q ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 21-Juli-2010 Sted: Haslev Status: Offline Point: 355 |
Da normen inden for vvs hedder at brugsvands temperaturen skal ligge imellem 55-60 grader så er det, hvad den vil præstere. Desværre er der nogen der vælger at spare på elpatronen på trods den forhøjet risiko for bakterier.
|
|
Lukker jeg lort ud. Så skriv en pm. Det er altid rart at lære noget nyt
|
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19650 |
42 grader er ikke anbefalelsesværdigt, idet det er næsten perfekt temperatur for legionella.
http://www.ue.dk/nyhedsarkiv/28667.aspx Klaus |
|
![]() |
|
Jeg var på besøg hos en i går som havde et jordvarme anlæg fra Danfoss, der var vandtemperaturen 55 grader.
Hver 5 dag varmes vandet på til 100 grader af el patronerne for, at dræbe bakterier.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |