recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp: Placering af evt. højtalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp: Placering af evt. højtalere

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Kief Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: København
Status: Offline
Point: 2323
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kief Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp: Placering af evt. højtalere
    Sendt: 27-Oktober-2012 kl. 11:00
Hej alle

Jeg har fået sat mit tv op i min 'tv-stue' men er lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre med lyden. Problemet er at tv'et sidder asymetrisk i forhold til sofaen og hvis jeg benytter mig af eksterne højtalere, så kan jeg ikke helt finde ud af hvor jeg skal placere dem, så lyden fra filmen ikke bliver 'underlig'. (stemme kommer et andet sted end tv'et.

Har markeret på billedet nedenfor hvordan jeg tænker de måske kan hænge for ikke at være placeret forkert. TV'et sidder på et drejebeslag som så kan vinkles ud, når man skal se tv.

Håber I kan assistere lidt - tak :)

Redigeret af Kief - 27-Oktober-2012 kl. 13:08
Mvh.

Casper
Til top
Kief Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kief Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2012 kl. 11:04
Fejlpost.

Redigeret af Kief - 27-Oktober-2012 kl. 11:10
Mvh.

Casper
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Point: 1840
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2012 kl. 12:16
Er det det rigtige målestoksforhold som tegningen viser !

Til top
javilha Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-April-2012
Sted: kbh
Point: 455
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér javilha Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2012 kl. 12:34
Jeg ville vælge, at stille højttalerne på hver side af det vindue og derved have et godt "perspektiv" dér. Det hjerne vil, da der ikke er så stor afstand til tv'et hurtigt vænne sig til det og få dine sanser til at tro lyden alligevel komme fra tv'et. Alternativt kunne du overveje et sæt rigtig gode hoved tlf'er, eller et Add'on system som dette fra Audio Pro, som du placerer under tv'et og tilslutter hovedtlf udgangen på tv'et. Smile 
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*
Til top
Kief Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kief Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2012 kl. 12:44
Tak for jeres kommentarer - lad mig uddybe min tegning lidt.

Den er ikke målestokforhold men angiver meget godt rummet form og mulighed for højtaler placering. Dog er det ikke langt fra, tror måske der er lidt længere fra sofaen til væggen på den anden side, men nogenlunde fornuftigt.

Det er dog ikke et vindue men en fransk dobbeltdørs åbning. Vinduet er imellem de 2 (2)'ere, kan godt se jeg ikke bliver arkitekt hehe..
Mvh.

Casper
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Point: 1840
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2012 kl. 12:52
Kan du sætte nogle mål på tegning, så er det lidt nemmere.

Husk også væg med TV og sofa længde
Til top
javilha Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér javilha Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2012 kl. 12:54
Går ud fra at de døre så åbnes bort fra tv stuen, så de ikke går ind i denne. Så jeg ville stadig vælge min foreslåede placering. Smile
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*
Til top
Kief Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kief Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2012 kl. 13:07
Jeg har opdateret tegningen lidt bedre nu - håber de mange mål giver mening, men rød er rummet. Gul sofaen og turkis er synslængden hvis man sidder ved chaiselongen, sådan cirka.
Mvh.

Casper
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Point: 6668
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2012 kl. 14:01
Jeg har rettet tegningen efter målene, og foreslået en placering af højttalere.
Det bliver ikke så bredt, men jeg tror det bliver bedre lyd, da de så begge kommer ca. lige langt fra tv'et.

Redigeret af Brixen - 27-Oktober-2012 kl. 14:01
Venlig hilsen
KB
Til top
Kief Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kief Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2012 kl. 15:43
Interessant - det er 2 Dali Concept 1 i hvide, så de er lidt bulky at have hængende på væggen, men det kunne måske godt lade sig gøre på den måde. Går ud fra venstre højtaler så dækker en del af dem som sidder fjernest og den højre resten?
Mvh.

Casper
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Point: 6668
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2012 kl. 16:12
Oprindeligt skrevet af Kief Kief skrev:

Går ud fra venstre højtaler så dækker en del af dem som sidder fjernest og den højre resten?

Nej, ikke på den måde.

Du får stereolyd ud af højttalerne, og det lyder bedst for den person der sidder lige imellem dem, men det kan sagtens gå alligevel.

Det skal jo lyde som om lyden kommer fra tv'et, derfor dur det ikke at sætte dem som (2) på din tegning. Prøv at stille dem på et par stole el. lign. og lyt - så kan du lettere flytte rundt på dem.

Venlig hilsen
KB
Til top
javilha Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér javilha Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2012 kl. 17:19
Ved placeringen lige ved hjørnet, skal man så lige påregne noget bulder og måske lidt rungeri ved bassen og visse stemmer. Denne placering var mit første indskud, men valgte det alligevel fra. Fortrinsvis også fordi, at jeg gik ud fra at Kief selv havde det tankerne og ikke ville gøre sådan. Smile
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu