recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvorfor køber i store lcd skærme
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvorfor køber i store lcd skærme

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Klyde Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 94
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvorfor køber i store lcd skærme
    Sendt: 09-August-2006 kl. 20:20
Jeg står for at skulle købe en 40" skærm.
I rigtigt mange af de tråde som jeg kan læse på recordere.dk synes jeg at mange har problemer med lcd når det gælder store størelser. Der optales ikke nær så mange problemer ang. plasma - er det fordi der sælges langt flere lcd?.
Det kan også undre at et stort firma som Panasonic ikke laver lcd over 37". Er det fordi de ved, at der er mange problemer med lcd over 37".

Jeg er blevet fortalt eller bildt ind at Samsung igen er begyndt at lave plasma skærme, det var de ellers tidligere ophørt med, netop fordi der er mange problemer med store lcd skærme.

Ved godt at der kan være problemer med indbrænding på plasma, men synes at der omtales langt flere problemer ang. lcd.

I en tvforretning fik jeg vist 2 skærme 40" som stod ved siden af hinanden, en lcd og plasma begge fra Samsung. Tv billedet var et analogisk tvsignal. Plasmaen stod perfekt, mens lcdén var grynet.

Hvorfor vil de fleste hellere købe en 40" lcd?.

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2006 kl. 20:45

Hej Klyde,

Jeg agter ikke at købe et, men vil da godt komme med et par bud:

Måske vil de

• Spare strøm
  • Undgå indbrændingsrisiko
  • Få flere pixels i panelet
  • Sige, at de er godt tilfredse med LCD på deres pc-skærm, så hvorfor ikke også LCD i TV'et?

Og måske har de heller ikke læst og brugt Ottos debatindlæg...

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
MikeOne Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-November-2005
Point: 565
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2006 kl. 20:53

Tja, jeg står selv i samme situation. Vil gerne købe en 40-43 tommers skærm og er indstillet p.t. på LCD (Samsung M/F 71/91 eller Philips 42pf9831d).

En af mine venner har købt en NEC plasma skærm og det står bare flot. Men jeg tror et eller andet sted at LCD er mere fremtiden. (uden at ville starte en ny (gammel) debat igen). For det er virkeligt individuelt fra person til person. Dem som står for Plasma er ikke til at omvende til LCD og ligeså den anden vej. Så der findes ikke en "løsning / forklaring" på dette spørgsmål.

Eks. Har jeg lige læst at Sony nu holder op med at producerer Plasma. Og vil gå 110% fremad med LCD - specielt med den nye 8G fabrik som Sony og Samsung bygger sammen (8G - Den næste generation som skulle komme til foråret 2007)

http://www.engadget.com/2006/08/04/sony-quits-plasma-market- for-reals/

Michael

Redigeret af MikeOne - 09-August-2006 kl. 20:53
Til top
Klyde Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2006 kl. 20:58
Det var noget af en tråd ang. Ottos debatindlæg.
Det er interessant at Otto hvis han skulle vælge fladskærm, så ville han vælge en Pioneer - hvilket vil sige plasma da Pioneer ikke laver lcd.
Til top
MikeOne Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-November-2005
Point: 565
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2006 kl. 21:01
Husk at indlægget er fra april - Der er sket meget siden da. Ikke fordi at Pio ikke stadigvæk topper, men med de nye Sony og Philips LCD modeller (og måske måske også Samsung M71), så bliver de bedre og bedre.
Til top
Klyde Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2006 kl. 21:12
Jeg har tidligere eftersøgt nogen som kunne dele ud af deres erfaring ang. Samsung M71. Der har været meget lidt til trods for den store interesse samt alle de bestillinger som jeg har kundet læse om.

Det jeg har læst om M71, er at de første versioner har forskellige problemer.

Vedr. Philips synes jeg ikke at man helt kan sammenligne med Samsung og Pioneer når man snakker omkring 40" hvis man også sammenligne m.h.t. prisen.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2006 kl. 21:32

Oprindeligt skrevet af Klyde Klyde skrev:

Jeg står for at skulle købe en 40" skærm.
I rigtigt mange af de tråde som jeg kan læse på recordere.dk synes jeg at mange har problemer med lcd når det gælder store størelser. Der optales ikke nær så mange problemer ang. plasma - er det fordi der sælges langt flere lcd?.

LCD har nogle svagheder (ligesom plasma har det), men jeg kan ikke se at de er relateret til størrelsen. En svaghed i billedopdateringen vil selvfølgelig være mere synlig på en stor skærm sammenlignet med en lille, men det gælder alle teknologier, inklusive CRT (tag f.eks. geometrifejl).

Oprindeligt skrevet af Klyde Klyde skrev:

Det kan også undre at et stort firma som Panasonic ikke laver lcd over 37". Er det fordi de ved, at der er mange problemer med lcd over 37".

Et gæt: de store LCD paneler er relativt dyre at fremstille p.t., og det giver plasma et bedre ydelse-pris forhold >= 37" (der laves ikke plasma under 37"). Samtidig laver Panasonic jo nogle rigtigt gode plasma TV, og måske vurderer de at deres LCD TV ville have svært ved at konkurrere med dem? Som sagt: dette er et gæt...

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2006 kl. 21:35

Oprindeligt skrevet af MikeOne MikeOne skrev:

Eks. Har jeg lige læst at Sony nu holder op med at producerer Plasma. Og vil gå 110% fremad med LCD - specielt med den nye 8G fabrik som Sony og Samsung bygger sammen (8G - Den næste generation som skulle komme til foråret 2007)

Omvendt har jeg lige hørt at Pioneer vil gå helt ud af LCD markedet...

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2006 kl. 21:40

Jeg havde den oplevelse for kort tid siden, at en af mine kollegaer - en rigtig "LCD nørd" kom besøg. Vi talte lidt om plasma kontra LCD. Jeg tændte for mit TV (plasma) og bad ham finde "fejl" i billedet - hvis han altså kunne finde nogle fejl - det kunne han ikke. Kommentaren fra ham var - lidt mumlende - at billedet er perfekt.  

Jeg spurgte ham om hvorfor at han så ville vælge LCD. Han svarede et eller andet mere eller mere mindre sammenhængene om tilslutning til et mediecenter. Jamen jeg har ikke behov for et mediecenter - jeg vil bare ha et godt billede, som jeg kan holde ud at se på, naturtro farver, og gerne hvor billedet kan nydes fra fra forskellige vinkler.

Valget er smag og behag, og måske lidt "religion".

Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Januar-2005
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2006 kl. 22:56
Der kan være mange gode grunde til,at vælge LCD. Bare ikke SD TV set via diverse antennesignaler.Og forøvrigt heller ikke mindre srømforbrug.
Til top
Klyde Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2006 kl. 22:58
Kommentar til JesperLund

ØH - så vidt mig bekendt har Pioneer slet ikke lcd.
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem

Oprettet: 21-November-2003
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2006 kl. 23:51

Oprindeligt skrevet af MikeOne MikeOne skrev:

Husk at indlægget er fra april - Der er sket meget siden da. Ikke fordi at Pio ikke stadigvæk topper, men med de nye Sony og Philips LCD modeller (og måske måske også Samsung M71), så bliver de bedre og bedre.

Min mening omkring LCD og plasma har ikke ændret sig, og der skal mere end småjusteringer til på LCD'erne før det sker. Og husk at plasma-teknologien på ingen måde står stille. Det korte svar er: Hvis man interesserer sig for det bedste/mest korrekte billede, så BØR man købe et plasma-tv. LCD har nogle helt grundlæggende ulemper omkring billedkvalitet som rækker langt ud over de ulemper man kan snakke om ved plasma - de er blot sværere at gennemskue end plasma'ernes ulemper, derfor overvurderer man ofte plasma's ulemper, samtidig med at man undervurderer LCD's ulemper. Hvad man så måtte have af forskellige argumenter for at foretrække LCD vil jeg ikke blande mig i, det kan være mere eller mindre velbegrundet - men vurderet på ren billedkvalitet kan intet LCD matche de bedste plasma, i hvert fald ikke ud fra min definition af billedkvalitet (og intet plasma kan matche en god projektor i et mørkt rum, men det er en anden snak...)

Men man har lov til at være uenig...

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu