recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 2 Subwoofere - Hvordan
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

2 Subwoofere - Hvordan

Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3792
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 2 Subwoofere - Hvordan
    Sendt: 17-November-2012 kl. 08:31
Hej Forum.

Dette er mit første indlæg men har benyttet siden længe da jeg syntes den er enkelt og fantastisk.
Men jeg har brug for noget hjælp nu. Jeg har et Harman/Kardon BDS 870 system, hvortil jeg netop har bestilt en ekstra subwoofer (hkts200), da den jeg har nu står i et hjørne og dermed hurtigt blir for kraftig når det går hårdt sig i film. Men ved alm tale og handling syntes jeg der mangler lidt dybde, hvis sub´en skal overleve de voldsommeste scener. Især Inception testede den af:).
Så jeg tænker at 2 sub´s med rette placering kan støtte hinanden.

Min nuværende står ved højre front højtaler og pænt dybt i det hjørne. Den anden jeg får tænker jeg at sætte ved venstre front.
I kan lige få et par billeder så i kan se hvad jeg mener:

Eller bør jeg finde en placering her ved baghøjtalerne?
Min lytte position er tæt på der hvor chaiselongen står, dog trukket lidt ud så den står med front direkte mod tv mm. Fra mine front speakers til bag er der ca 6 meter, hvis det har betydning.

Skal måske for god ordens skyld sige at højtalerne er et sæt HKTS 60
Håber på en masse brugbare idéer:)

Til slut skal jeg høre jer ad om jeg bør slår reverse phase on eller off i sådan et setup her?

Redigeret af Bromberg5 - 17-November-2012 kl. 09:39
Til top
smokey Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-September-2009
Sted: Denmark
Point: 102
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér smokey Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2012 kl. 08:58
Har du overvejet at skifte din nuværende subwoofer ud med en, som kan skrues op/ned m.v. via en fjernbetjening - feks Velonedyne ultra model. ? 
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2012 kl. 09:11
Hmmm jeg havde overvejet det kort. Men vidste ikke helt hvad der skulle søges efter. Men jeg burde kunne stille sub output via fjernbetjening imens det spiller. Har dog endnu ikke fået det til at virke
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19569
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2012 kl. 09:29
Du har ikke overvejet at dit problem er noget helt andet?

Din fronter går ikke særligt langt ned i frekvens og dermed skal din subwoofer ikke bare være sub, men også "bashøjttaler". For at kunne lyde nogenlunde normalt, skal du skrue højt op for din sub, hvilket resulterer i at den overstyrer og mister kontrollen når der så vitterligt kommer noget i subsporet.

Vil man have 2 subs, så skal man holde tungen meget lige i munden. Alene det at de får hver sine arbejdsvilkår (den ene i hjørnet og den anden på en lige væg) er nok til at de opfører sig vidt forskelligt.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2012 kl. 09:38
Hej KlausDM.. Jeg har ikke så mange kloge ord jeg kan sætte på, men jeg var selv inde på at mine fronter ikke afvikler ret meget bass og deraf bliver min sub også en "højtaler" i den forstand. Så det var rart du lige fik sat ord på der:). 
Når det så er sagt, hvad vil du så anbefale?. Pt har jeg sat min sub output til + 1db (-10 til +10), hvor jeg ca kan have halv styrke på selve subben. Eksperimenterer lidt med at justere op og ned på både recieveren og subwooferen, men kan ikke helt finde ud hvad jeg syntes bedst om.

Er dynamic range control min ven i sådan et system her så?

Jeg har ikke forventet at få et sæt der banker brystkassen ud på mig, men vil gerne finde det bedste kompromis. 
Og tak for dit meget brugbare svar

Redigeret af Bromberg5 - 17-November-2012 kl. 09:42
Til top
Henrik Bl Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 10-November-2012
Sted: Danmark
Point: 17
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik Bl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2012 kl. 09:58
Jeg har ingen gode råd til dig.. Men hvergang jeg ser på billeder af et tv setup, kigger jeg altid efter hvordan det er ophængt og finishen af dette.. Tror jeg er lidt "mr perfekt", og da dine billeder poppede op, fik jeg ro i mit indre.. flSmilet flSmilet.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2012 kl. 10:04
Henrik: Hehe tak tak:)
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Point: 1840
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2012 kl. 10:20
Jeg ville overveje at indrette stuen anderledes.

Drej det hele "et kvarter" mod uret, så TV'et kommer til at hænge her

Det vil gøre det lidt mere kompakt og alle i stuen kommer lige langt fra billede og lyden
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2012 kl. 10:27
Pony65:
Har jeg faktisk overvejet flere gange, men syntes det blir lige klemt nok, men perfekt til surround.
Fra enden af chaiselong-delen på sofaen er der ca 1.10 meter.
Og fra sofabord til væg du linker til meget lidt, uden jeg lige husker hvormeget

Men for pokker jeg godt gad være så tæt på min skærm:)

Redigeret af Bromberg5 - 17-November-2012 kl. 10:28
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2012 kl. 10:31
Oprindeligt skrevet af Henrik Bl Henrik Bl skrev:

Jeg har ingen gode råd til dig.. Men hvergang jeg ser på billeder af et tv setup, kigger jeg altid efter hvordan det er ophængt og finishen af dette.. Tror jeg er lidt "mr perfekt", og da dine billeder poppede op, fik jeg ro i mit indre.. flSmilet flSmilet.

Flot ja, men det ligner også et akustik-helvede.

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Vil man have 2 subs, så skal man holde tungen meget lige i munden. Alene det at de får hver sine arbejdsvilkår (den ene i hjørnet og den anden på en lige væg) er nok til at de opfører sig vidt forskelligt.

Det er en ret udbredt misforståelse at det er et problem. Tværtimod, så kan forskellige placeringer af subwoofere være med til at hjælpe hinanden - dvs for eksempel at dér hvor den ene sub har et dyk, skaber den anden så niveauet. Det er ikke en ulempe, men en fordel. Men selvfølgelig kan man ikke bare kaste dem ind med en skovl, nulstille alle justeringer og regne med at så lyder det godt, der skal da lidt tweaking til. Men skrækken for at flere subwoofere udfaser hinanden, er overdrevet og misforstået.

Procella, der laver ultra-highend hjemmebiografer, anbefaler specifikt den fremgangsmåde (assymetrisk placering af subwooferne) - og ikke nødvendigvis identiske subs.

Man kan også se sådan her på det: Så længe selve opstillingen i rummet ER assymetrisk (anlægget står i den ene ende af stuen), så vil allerede én subwoofer, uanset hvor du placerer den, være en assymetrisk opstilling.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2012 kl. 10:37
Otto J:
Lige præcis, tænker også en akoustisks helvede, men det er altså hvad jeg har at arbejde med:). Stor glad facade og mod et hjørne;)..

Spændende hvad du skriver om subwoofere, men vil du give et forslag til placering evt?
Som skrevet er min lytteposition ca hvor chaiselongen står (billed2) dog rettet lige mod tv. 
Hvis den placeres ved venstre front tænker jeg den skal spille med anden volume end den 1 subwoofer.
Jeg vil lige sige at jeg aldrig sidder i sofaen og ser film - kun almen tv-kigning. Så jeg tænker jeg ikke har det store behov for sub bagved medmindre det giver fyldighed i helhed
Til top
sani Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2007
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sani Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2012 kl. 10:37
akustik i din stue er mega hård , din sub betaler høj pris for den minimalistiske stil.. tingene bliver ikke bedere med subs pladsering i hjørne , 
du skal i gang med eksperimenering ang af pladsering af den , 
proøv at pladsere den til venstre for tv ( der ved vindue) og tjek hvordan ned lyder...
hvordan fungere din set op , har du nogen form for run EQ,

jeg tvivler på  køb af en extra sub løser dit problem ..
Til top

Besvar Besvar Side  123 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu