recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny HTPC med problemer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny HTPC med problemer

 Besvar Besvar Side  123 8>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ny HTPC med problemer
    Sendt: 19-Maj-2012 kl. 18:34
Så fik jeg samlet mit nye Mediacenter.
 
Hardwaren er sådan set lige til.
 
MB = Intel DH61AG
CPU = Intel I3 2120 processor
RAM = 4GB Kingston (et eller andet nummer jeg ikke kan huske).
HDD = 64GB SSD disk.
Kabinet = Streacom FC1
 
Win7 64bit installeret, alle driveere er opdateret til nyeste, inkl firmware til bundkortet. TMT5 installeret.
Alt virker umiddelbart fint, lige indtil jeg skal afspille BD, så har jeg problemer. Det hakker som en sindsyg. Og det er ikke framerate, det er galt med, men et eller andet decideret problem i hardware/software, som jeg bare ikke kan finde.
Der er ingen problemer med at afspille DVDére, så min mistanke ligger på/i omkring grafik og processore.
 
Der er eet enkelt alternativ, men som jeg dog ikke havde forudset skulle give dette problem. Og det er strømforsyningen. Jeg bruger en 90watt HP strømforsyning, simpelthen fordi jeg havde den. Men kan den være årsag til dette problem? Jeg har ikke fået målt forbruget endnu.
 
Varme problem er det ikke, for kabinettet kører pt. uden låg på netop af samme årsag, at så opstår der varme problemer. (den dyre 4cm blæser jeg havde købt, kan simpelthen ikke flytte nok luft alligevel. Så blev jeg så klog).
 
Er der nogen der har en ide?
 


Redigeret af Kandersen - 19-Maj-2012 kl. 18:41
Til top
Psymon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-September-2011
Status: Offline
Point: 304
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Psymon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2012 kl. 19:58
Nu kender jeg ikke TMT5, men kan man vælge et sted i indstillinger om den skal bruge software eller hardware decoding?

Prøv eventuelt anden afspiller for at finde ud af om det er afspiller relateret.

Hvis du har noget komprimeret i h.264 og med ordenlig bitrate i 1080p så prøv MediaPlayerClassic som afspiller for at se om problemet også opstår her.

Hvis dit BD er uden kryptering burde XBMC kunne afspille med hardware acceleration, prøv eventuelt dette.

Lige hvad jeg kunne finde på du kunne teste.
Til top
Brasch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 645
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brasch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2012 kl. 22:09
afspiller du selve disken i din htpc eller er det rips?
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MCenterFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2012 kl. 22:22
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Så fik jeg samlet mit nye Mediacenter.
 
Hardwaren er sådan set lige til.
 
MB = Intel DH61AG
CPU = Intel I3 2120 processor
RAM = 4GB Kingston (et eller andet nummer jeg ikke kan huske).
HDD = 64GB SSD disk.
Kabinet = Streacom FC1
 
Win7 64bit installeret, alle driveere er opdateret til nyeste, inkl firmware til bundkortet. TMT5 installeret.
Alt virker umiddelbart fint, lige indtil jeg skal afspille BD, så har jeg problemer. Det hakker som en sindsyg. Og det er ikke framerate, det er galt med, men et eller andet decideret problem i hardware/software, som jeg bare ikke kan finde.
Der er ingen problemer med at afspille DVDére, så min mistanke ligger på/i omkring grafik og processore.
 
Der er eet enkelt alternativ, men som jeg dog ikke havde forudset skulle give dette problem. Og det er strømforsyningen. Jeg bruger en 90watt HP strømforsyning, simpelthen fordi jeg havde den. Men kan den være årsag til dette problem? Jeg har ikke fået målt forbruget endnu.
 
Varme problem er det ikke, for kabinettet kører pt. uden låg på netop af samme årsag, at så opstår der varme problemer. (den dyre 4cm blæser jeg havde købt, kan simpelthen ikke flytte nok luft alligevel. Så blev jeg så klog).
 
Er der nogen der har en ide?
 
Gætter på at en reinstall m/win 7 32 bit og win 7 32 bit drivere vil løse dit problem. Købte selv en Medion Akoya laptop med Win 7 64 preinstalleret. Kun problemer!
Reinstalerede med 32 bit, kører som en drøm
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Juleulven Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 482
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Juleulven Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2012 kl. 00:41
hmm ... mit mediecenter kører faktisk også 32bit... men kontroller lige drivere... du har måske brugt dem der fulgte med motherboardet?
 
har du kontrolleret for diverse BIOS opdateringer mv?
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2012 kl. 10:45
Oprindeligt skrevet af Psymon Psymon skrev:

Nu kender jeg ikke TMT5, men kan man vælge et sted i indstillinger om den skal bruge software eller hardware decoding?
Det ædnre intet om jeg aktiveret hardware decoding eller deaktivere det. Resultatet er præcis det samme.
Oprindeligt skrevet af Psymon Psymon skrev:

Prøv eventuelt anden afspiller for at finde ud af om det er afspiller relateret.
 
TMT5 virker fint på min gamle HTPC, samme version. Så det skal være en kombination af den og så den nye hardware, hvis det skal være noget.
 
Oprindeligt skrevet af Psymon Psymon skrev:

Hvis du har noget komprimeret i h.264 og med ordenlig bitrate i 1080p så prøv MediaPlayerClassic som afspiller for at se om problemet også opstår her.
 
Jeg har kun fulde BD rips med DVDFab. Ripper dem selv 100% med menuer og alt, afspiller dem fint fra den gamle HTPC via min WHS server.

Oprindeligt skrevet af Psymon Psymon skrev:

Hvis dit BD er uden kryptering burde XBMC kunne afspille med hardware acceleration, prøv eventuelt dette.
 
De er uden kryptering, så en anden afspiller kan evt. komme på tale som forsøg, men det vil ikke være en varig løsning, da det SKAL køre via mediecenteret.

 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2012 kl. 10:46
Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:

afspiller du selve disken i din htpc eller er det rips?
 
Rips, og præcis de samme med samme software, som virker fra den gamle HTPC. Dog er hardwaren ændret (det primære formål med at skifte HTPC) og windows 7 er en 64bit. Sidstnævnt KAN godt være en årsag.
 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2012 kl. 10:50
Oprindeligt skrevet af Juleulven Juleulven skrev:

hmm ... mit mediecenter kører faktisk også 32bit... men kontroller lige drivere... du har måske brugt dem der fulgte med motherboardet?
 
har du kontrolleret for diverse BIOS opdateringer mv?
 
Alle drivere er opdateret, som skrevet. Inkl bios på bundkortet.
 
Men der kan være en årsag i, at jeg valgte at installere win7 64bit denne gang, og på den gamle HTPC bruger jeg 32bit. Det er softwaremæssig den ENESTE forskel på de to HTPCére, altså foruden at hardwaren er væsentlig nyere i den nye.
 
Er der nogen der har erfaring med Intel DH61AG bundkortet og i3 2120 CPU skulle have problemer med afspilning af BD med win7 64bit? Bruger alle andre 32bit?
 
Det tager en krig at geninstallere det hele, så hvis nogen har en 64bit installeret og de ved det virker, så vil jeg egentlig meget gerne høre om det. Omvendt er det også interessant, hvis alle bruger 32bit.
Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jespermart Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2012 kl. 10:51
Jeg ved godt du har udelukket refreshrate problemer som årsagen, MEN for mig lyder det som om TMT 5 afpiller ved 50Hz, hvis du IKKE apspiller ved 50Hz, men kører TMT 5 med refreshrate autoswitching i MCE 7 så slå autoswitching refreshrate fra i TMT of sæt desktop til 24Hz og prøv og se om det giver en forskel.

I mit setup, som er næsten identisk med dit pånær bundkort, kan jeg ikke få autoswitching af refreshrate via TMT 5 til at fungere.

Og apropos x64 contra x86, jeg kører x64 og det spiller bare så jeg tror ikke det er styresystemet som er problemet.


Redigeret af jespermart - 21-Maj-2012 kl. 10:53
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2012 kl. 11:45
Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

Jeg ved godt du har udelukket refreshrate problemer som årsagen, MEN for mig lyder det som om TMT 5 afpiller ved 50Hz, hvis du IKKE apspiller ved 50Hz, men kører TMT 5 med refreshrate autoswitching i MCE 7 så slå autoswitching refreshrate fra i TMT of sæt desktop til 24Hz og prøv og se om det giver en forskel.
Jamen, der er flere ting der gør, at refreshrate bliver fuldstændigt udelukket.
1. Jeg har set og levet med refreshrate problemer i lang tid. På min gamle HTPC ville TMT5 ikke selv skifte refreshrate, så der levede jeg med BD afspillede i 50hz. Det var kun når jeg "gad" skifte manuelt, at jeg gjorde det.
I og med jeg har erfaringer med, hvordan det ser ud, så kan jeg sige meget skråsikkert, at det her er et meget alvorligere problem. Som hvis man tog en totalt underdimentioneret HTPC og bad den afspille en BD. Helt konkret, så virker det som om maskinen i sig selv ikke kan følge med. Det er ikke bare små hakken i panoreringer, men voldsomt hakken.
2. Mit Samsung TV melder meget klart og tydeligt, at den skifter refreshrate, når jeg starter en BD afspilning i TMT5 nu med den nye HTPC, (24hz for BD og 30hz for 3D BD).

Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

I mit setup, som er næsten identisk med dit pånær bundkort, kan jeg ikke få autoswitching af refreshrate via TMT 5 til at fungere.
 
Hmm, det er sgu underligt må jeg erkende for faktisk var det det som triggede mig netop til at udskifte min gamle HTPC, at få TMT5 automatisk til at skifte til 3D og refreshrate. Og den gør det altså præcis som den skal.

Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

Og apropos x64 contra x86, jeg kører x64 og det spiller bare så jeg tror ikke det er styresystemet som er problemet.
 
Hmm, damit! Det var så ikke lige det jeg håbede på at høre. Men alligevel interessant.
 
Skal lige siges, at Intels Desktop Utilities (bruges bla. til at se hvor stor belastningen er på bundkort/CPU/GPU og temperaturer) den brillierer ved ikke at virke. Så jeg er lidt vingeskudt indtil jeg kan finde noget der tydeligt kan indikere problemer. Task Manager i windows er ikke til meget gavn. CPU ligger på ca. 30% forbrug ved afspilning af BD. Men mangler at se hvad der sker i GPU delen. Og specielt om det evt. er temperaturproblemer på CPU. (Det indikere forbruget ikke, men det er svært at vide præcis).
 
En lille side-detalje, for dem som overvejer denne konfiguration. Man kan IKKE bruge Intels box køler med Streacom kabinettet. Køleren er simpelthen ca. 0,5cm for høj, så man er nødt til at fjerne holderen til optisk drev. Det er pt. ikke et problem for mig, da jeg ikke har optisk drev i maskinen. Men CPU køleren skal skiftes.
 
Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jespermart Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2012 kl. 12:32
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

Jeg ved godt du har udelukket refreshrate problemer som årsagen, MEN for mig lyder det som om TMT 5 afpiller ved 50Hz, hvis du IKKE apspiller ved 50Hz, men kører TMT 5 med refreshrate autoswitching i MCE 7 så slå autoswitching refreshrate fra i TMT of sæt desktop til 24Hz og prøv og se om det giver en forskel.
Jamen, der er flere ting der gør, at refreshrate bliver fuldstændigt udelukket.
1. Jeg har set og levet med refreshrate problemer i lang tid. På min gamle HTPC ville TMT5 ikke selv skifte refreshrate, så der levede jeg med BD afspillede i 50hz. Det var kun når jeg "gad" skifte manuelt, at jeg gjorde det.
I og med jeg har erfaringer med, hvordan det ser ud, så kan jeg sige meget skråsikkert, at det her er et meget alvorligere problem. Som hvis man tog en totalt underdimentioneret HTPC og bad den afspille en BD. Helt konkret, så virker det som om maskinen i sig selv ikke kan følge med. Det er ikke bare små hakken i panoreringer, men voldsomt hakken.
2. Mit Samsung TV melder meget klart og tydeligt, at den skifter refreshrate, når jeg starter en BD afspilning i TMT5 nu med den nye HTPC, (24hz for BD og 30hz for 3D BD).

Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

I mit setup, som er næsten identisk med dit pånær bundkort, kan jeg ikke få autoswitching af refreshrate via TMT 5 til at fungere.
 
Hmm, det er sgu underligt må jeg erkende for faktisk var det det som triggede mig netop til at udskifte min gamle HTPC, at få TMT5 automatisk til at skifte til 3D og refreshrate. Og den gør det altså præcis som den skal.

Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

Og apropos x64 contra x86, jeg kører x64 og det spiller bare så jeg tror ikke det er styresystemet som er problemet.
 
Hmm, damit! Det var så ikke lige det jeg håbede på at høre. Men alligevel interessant.
 
Skal lige siges, at Intels Desktop Utilities (bruges bla. til at se hvor stor belastningen er på bundkort/CPU/GPU og temperaturer) den brillierer ved ikke at virke. Så jeg er lidt vingeskudt indtil jeg kan finde noget der tydeligt kan indikere problemer. Task Manager i windows er ikke til meget gavn. CPU ligger på ca. 30% forbrug ved afspilning af BD. Men mangler at se hvad der sker i GPU delen. Og specielt om det evt. er temperaturproblemer på CPU. (Det indikere forbruget ikke, men det er svært at vide præcis).
 
En lille side-detalje, for dem som overvejer denne konfiguration. Man kan IKKE bruge Intels box køler med Streacom kabinettet. Køleren er simpelthen ca. 0,5cm for høj, så man er nødt til at fjerne holderen til optisk drev. Det er pt. ikke et problem for mig, da jeg ikke har optisk drev i maskinen. Men CPU køleren skal skiftes.
 

Task manageren fortæller dig faktisk dit problem. Ved afspilning af BD ligger min CPU en core i3 2100T på mellem 3-7% forbrug, at du er helt oppe på 30% indikerer at du ikke kører med hardwareacceleration slået til i TMT5

At du afspiller BD 3D ved 30Hz er en fejl. 3D BD skal afspilles ved enten 24Hz eller 60Hz for at være korrekt.

Jeg har samme problem at 3D BD også afspilles ved 30Hz, men da du fortæller mig at du også har et Samsung TV så tror jeg det er kilden i samspil med intel bundkort og sandy bridge

Mit tidligere Panasonic 50VT20 afspillede korrekt 3D BD ved 24Hz og 60Hz med intel bundkort og sandy bridge

Hvis du har hardwareacceleration slået til i TMT5 så er der en sidste ting du skal checke og det er at følgende intel drivere SKAL være installeret på din Win 7 x64

Intel INF.
Intel Management Engine
Intel GFX


Redigeret af jespermart - 21-Maj-2012 kl. 12:41
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2012 kl. 12:57
Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

Task manageren fortæller dig faktisk dit problem. Ved afspilning af BD ligger min CPU en core i3 2100T på mellem 3-7% forbrug, at du er helt oppe på 30% indikerer at du ikke kører med hardwareacceleration slået til i TMT5
 
Jeg er ikke helt enig med det med taskmanageren. Men det er mere fordi jeg er fokuseret på udelukkelsesmetoder. 30% er jo stadigvæk slet ikke i nærheden af max belastning, som er det jeg ser resultatet af. Men du har ret i, at det kan indikere at noget er/kan være bedre. Hw-acc blev kun testet under få forsøg ved at aktiver/deaktivere inde i TMT5, samtidig med jeg afspillede. Jeg tjekkede ikke taskmanageren under dette, da resultatet var det samme, uanset hvad jeg satte den til.
Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

At du afspiller BD 3D ved 30Hz er en fejl. 3D BD skal afspilles ved enten 24Hz eller 60Hz for at være korrekt.
 
Har du ret i. Men igen fokuserede jeg på resultatet. TMT5 skiftede refreshrate (og til 3D automatisk), som var det problem jeg røg ind i på min gamle HTPC med Nvidia kort. For der skiftede den ikke selv til 3D, fandt jeg jo desværre ud af=.

Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

Jeg har samme problem at 3D BD også afspilles ved 30Hz, men da du fortæller mig at du også har et Samsung TV så tror jeg det er kilden i samspil med intel bundkort og sandy bridge
 
Lorte TV åbenbart Wink
 
Men igen, jeg er 110% sikker på, at problemet ikke er et refreshrate problem her. Det ser alt alt for voldsomt ud til at kunne være det. Og som sagt, så skifter den altså til korrekt refreshrate ved almindelig BD afspilning, men jeg har sammt symptom som ved afspilning af 3D BD.

Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

Hvis du har hardwareacceleration slået til i TMT5 så er der en sidste ting du skal checke og det er at følgende intel drivere SKAL være installeret på din Win 7 x64

Intel INF.
Intel Management Engine
Intel GFX
 
Hmm. Management Engine? Den tvivler jeg lidt på er installeret, må jeg erkende. Synes ikke jeg faldt over den nogen steder, udover i software til download på Intels hjemmeside.
Jeg roder videre med den i aften, så må jeg gå hårdere til den, for den her fejl må ligge lige om hjørnet. Jeg kan bare ikke se den, medmindre der skulle være fysisk fejl i hardwaren et sted. Hardwaren er mere end overdimentioneret til formålet, hvilket er lidt af grunden til, at jeg tog chancen med en 90watt PSU, (ikke nødvendigvis en god forklaring, men det var forsøget værd, da jeg alligevel havde PSUén).
 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu