recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er 48 FPS muligt på BluRay?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er 48 FPS muligt på BluRay?

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
Thomas_H Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 467
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas_H Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Er 48 FPS muligt på BluRay?
    Sendt: 21-December-2012 kl. 21:35

Jeg var inde at se Hobitten i HFR 48Hz og må indrømme at jeg var imponeret over roligheden ved panoreringer osv. Jeg har længe været irriteret over folks glædesudbrud ved 24Hz på BluRay og tænkte på om BluRay standarden egentlig muliggør at udgive de nye film i 48Hz?

24 Hz i 3D giver vel også 48 billeder i sekundet, så hastighed, båndbredde osv. burde vel være klar?
3D og 48Hz bliver nok et problem derimod :)




--
mvh
Thomas H. - www.thhe.dk
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2012 kl. 21:53
Man rykker nok ikke blot til 48 Hz, men derimod til 4K og 48 Hz. Dvs. 8 gange båndbredden af BluRay. Lige nu kan HDMI-standarden ikke klare mere end 30 Hz i 4K, så der er en flaskehals allerede i forbindelsen.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2012 kl. 22:15
Oprindeligt skrevet af Thomas_H Thomas_H skrev:

 
24 Hz i 3D giver vel også 48 billeder i sekundet, så hastighed, båndbredde osv. burde vel være klar?
3D og 48Hz bliver nok et problem derimod :)
 
 
Den tanke har jeg også haft. Altså at man kunne kode en 48fps 2D film på samme måde som en 3D film og så se den uden brillerne på. Teknisk tror jeg ikke der er noget i vejen for at gøre det, men jeg tvivler på at nogen lancerer det. Jeg tror Torben har ret i at man lancerer et nyt format med højere framerate og højere opløsning (og måske en bedre kodning/komprimering af signalet med større farvedybde og bedre detaljering. Man har jo lov at håbe :-)
 
MVH
Til top
Thomas_H Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 467
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas_H Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2012 kl. 22:41
Men hvis formatet understøtter det, er der jo ikke rigtig noget fokus pokus i det, andet end at filmen skal komme i en 2D 48fps og en 3D 24fps udgave.
Men ja, man skal i gang med en omfattende update hvis man skal følge med biograferne, 4K 3D 48fps = 16 gange båndbredde! Ellers må man sige, at biograferne har fået et forspring der bliver svær at hente.

Men så igen, nu vil pøblen jo have streaming, så kvalitet er ikke ligefrem et ønske :(


--
mvh
Thomas H. - www.thhe.dk
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12242
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2012 kl. 23:11
Oprindeligt skrevet af Thomas_H Thomas_H skrev:


Jeg har længe været irriteret over folks glædesudbrud ved 24Hz på BluRay (...)


Hvorfor det? Irriterer det dig at folk er glade for, at film kører med den rigtige hastighed, uden judder?
Til top
Thomas_H Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 467
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas_H Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2012 kl. 23:22
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Thomas_H Thomas_H skrev:


Jeg har længe været irriteret over folks glædesudbrud ved 24Hz på BluRay (...)


Hvorfor det? Irriterer det dig at folk er glade for, at film kører med den rigtige hastighed, uden judder?

Det er da kun den "rigtige" hastighed, i forhold til biograf! Højre frame rate vil da altid være bedre.

--
mvh
Thomas H. - www.thhe.dk
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12242
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2012 kl. 00:27
Biografen har den hastighed fordi det er sådan filmene laves.
Til top
Thomas_H Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 467
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas_H Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2012 kl. 00:40
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Biografen har den hastighed fordi det er sådan filmene laves.


Øøh ja. Smalfilm blev vist i 16 fps, derfor ser mest rigtigt ud, når man også optager i 16 fps, men det gør det da ikke nødvendigvis godt.

Folk optager i 24fps på deres DSLR, fordi man gerne vil have samme "film look" som biograf, men det look er jo i virkeligheden halvdårlig hastighed. Det er den del jeg synes er lidt fjollet.

--
mvh
Thomas H. - www.thhe.dk
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2012 kl. 08:16
Oprindeligt skrevet af Thomas_H Thomas_H skrev:

 

Øøh ja. Smalfilm blev vist i 16 fps, derfor ser mest rigtigt ud, når man også optager i 16 fps, men det gør det da ikke nødvendigvis godt.

Folk optager i 24fps på deres DSLR, fordi man gerne vil have samme "film look" som biograf, men det look er jo i virkeligheden halvdårlig hastighed. Det er den del jeg synes er lidt fjollet.


Pointen er at uanset hvad man synes om forskellige framerates, så er det sådan at NÅR en film nu er indspillet i 24 Hz, fordi det er sådan film-mediet har været indtil nu, så er det bedst at afspille dem ved 24 Hz. Den anden halvdel, at folk vil have "film look", det ser jeg intet galt i - der er tusind andre faktorer end frameraten, hvor en film IKKE forsøger at ligne virkeligheden, og der er meget andet end framerate der udgør et "film look". Og det synes jeg ikke er spor fjollet. Det svarer til at argumentere for at fordi fotografiapparatet er opfundet så skal folk holde op med at male, det kommer alligevel aldrig til at blive lige så godt som et fotografi.
Til top
Boogie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Boogie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2012 kl. 09:14
Nu har jeg ikke, endnu, set en film i hfr. Det må dog være teknisk muligt at filme med hfr og så evt. efterbehandle filmen så "filmlooket" bibeholdes -eller hvad? Hvis et studie og instruktør ønsker et bestemt udtryk i filmen, kan dette vil gøres uanset om det er 4k, 8k, 24p/48p eller noget helt fjerde?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2012 kl. 09:23
Oprindeligt skrevet af Boogie Boogie skrev:

Nu har jeg ikke, endnu, set en film i hfr. Det må dog være teknisk muligt at filme med hfr og så evt. efterbehandle filmen så "filmlooket" bibeholdes -eller hvad? Hvis et studie og instruktør ønsker et bestemt udtryk i filmen, kan dette vil gøres uanset om det er 4k, 8k, 24p/48p eller noget helt fjerde?

Så enkelt er det ikke. Lukker-hastigheden på kameraet har MEGET stor indflydelse på filmens udseende, og er noget der arbejdes meget aktivt med under produktionen af en film. Hvis du hæver frameraten, indskrænker du dine udfoldelsesmuligheder mht. lukker-hastighed. Du kan ikke bare smide hver anden frame væk, og nå frem til samme resultat som hvis du optog i 24 Hz fra starten.
Til top
Thomas_H Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 467
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas_H Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2012 kl. 09:38
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Pointen er at uanset hvad man synes om forskellige framerates, så er det sådan at NÅR en film nu er indspillet i 24 Hz, fordi det er sådan film-mediet har været indtil nu, så er det bedst at afspille dem ved 24 Hz. Den anden halvdel, at folk vil have "film look", det ser jeg intet galt i - der er tusind andre faktorer end frameraten, hvor en film IKKE forsøger at ligne virkeligheden, og der er meget andet end framerate der udgør et "film look". Og det synes jeg ikke er spor fjollet. Det svarer til at argumentere for at fordi fotografiapparatet er opfundet så skal folk holde op med at male, det kommer alligevel aldrig til at blive lige så godt som et fotografi.

Ja selvfølgelig har det været bedst at indspille dem i 24 fps, når udstyret afspiller i den hastighed.
Det andet er jeg så bare slet ikke enig i. Højere FPS = mere flydende bevægelser.
Jeg har altid været irriteret og judder i biografen, det synes jeg var væsentlig bedre i den HFR film.


--
mvh
Thomas H. - www.thhe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu