|
Epson TW3200 eller TW5900 (5910) |
Besvar | Side 123> |
Forfatter | |
Jilted Ace
Bruger Oprettet: 19-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 165 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 29-December-2012 kl. 14:25 |
Hejsa.
Jeg står og skal købe mig en projektor (til under 10K) og havde først og fremmest kigget på Epson 5900, da den har fået fine anmeldelser rundt omkring. Har så set at der nu også er kommet en 5910 med større lysstyrke (2100 ansi lumen mod 2000) og bedre kontrastforhold (40.000:1 mod 20.000:1) så det var jo nærmest en no brainer....... MEN.... Det slog mig så at jeg i virkeligheden ikke er den store 3D fan og at det kunne være virkelig rart med lens korrektion så projekteren er nemmere at placere. Ydermere køre 5900 og 5910 med 24db støjniveau (eco mode) som jeg efter at have testet 5900eren hos en kammerat syntes er lige i overkanten til min smag (men vi snakker nu petitesser). Jeg læser så om Epson 3200, som har et lavere støjniveau (22db eco mode) og har lens korrektion og OGSÅ har fået fine anmeldelser. Så i forhold til placering og lyd gener vil den måske være bedre til mit behov? Men i den forbindelse har jeg nogle spørgsmål : - er 22db blæserstøj hørbart lavere end 24db? - 3200eren har nogle år på bagen, vil de nyere projektore være bedre billedemæssigt/skarphedsmæssigt osv. End den "gamle" 3200? (Jeg tænker selv at man med de nye modeller får nogenlunde det samme billede og at det "nye" mest er implementeringen af 3D?) - hvor meget vil ansi lumens egentlig betyde for billedet? - jeg vil skyde billedet op på et 77 tommer lærred i et mørkelagt lokale på ca. 4x5 meter (hvide vægge). Projekteren vil ha en afstand på ca 3,5 meter til lærredet. 5910eren Har 2100 ansi og kontrast 40.000:1 imod 3200erens 1800 ansi og kontrast 25.000:1 Jeg ville sætte stor pris på jeres mening - tak! :) |
|
Best Regards. Sir Jilted Ace Himself
|
|
centric
Super bruger Oprettet: 25-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 422 |
Funktioner
Tak(0)
|
Du kan ikke høre forskel på 22 dB(A) og 24 dB(A). (Jeg går ud fra de er A-vægtet.) Jeg har selv 3200'eren og er meget tilfreds. Specielt det, at den er nem at placere har betydet mere for mig end jeg regnede med inden købet. Det har betydet at jeg kan sætte den i stuen lige der hvor den er pænest (i slukket tilstand), i stedet for at skulle indrette stuen efter projektoren eller hænge den op i loftet. Du sammenligner maks. lysstyrke og min lydniveau. Laveste lydniveau findes, som du skriver, i "eco-mode" hvor lysstyrken også er mindre. Jeg vil dog mene at alle tre projektorer sagtens kan give nok lys til din situation. Om du i praksis kan se forskel på kontrastforholdet ved jeg ikke. Jeg tror ikke du vil se forskel uden at sammenligne dem lige ved siden af hinanden, eller gå rigtig meget op i projektorer - og så ville du nok ikke behøve at spørge :). Jeg, ligesom mange andre, er meget tilfreds med 3200'erens formåen. Men det er da klart at jo højere reelt kontrastforhold (ikke blot fabrikkens tal) jo bedre. |
|
Supergris
Guld medlem Oprettet: 10-December-2006 Sted: Esbjerg Status: Offline Point: 1473 |
Funktioner
Tak(0)
|
Men 77 " er ikke ret meget, hvis du sidder på 4 - 5 meters afstand. Det passer bedre til knap 3 m..
5910 skulle have mærkbart bedre billede end 3200, men er så til gengæld sværere at placere. Jeg tror dog ikke, du vil blive skuffet ved billedet på 3200eren. M.h.t. støj er det næsten ikke hørbart ved eco-mode, som er den tilstand de fleste foretrækker ved filmkigning i et mørkt rum...
Redigeret af Supergris - 29-December-2012 kl. 15:29 |
|
T0biasDK
Ny bruger Oprettet: 03-Juli-2008 Status: Offline Point: 18 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg valgte imellem de samme for få uger siden og endte med TW3200.
Undersøgte det meget grundigt og nåede frem til at TW3200 skulle have bedre sort niveau og lens shift hvorimod 5910 har 3D, mere lys men dårligere sort og ingen lens shift - og ellers ikke rigtig nogle forskelle :) Redigeret af T0biasDK - 29-December-2012 kl. 17:15 |
|
Jakobsen88
Bruger Oprettet: 10-April-2008 Status: Offline Point: 74 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg har selv haft øje på TW3200 i længe, men BenQ W1070 for meget rosende ord rundt omkring.. Så måske var denne også et kig værd?
|
|
Jilted Ace
Bruger Oprettet: 19-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 165 |
Funktioner
Tak(0)
|
Mange tak for jeres input... :)
Centric@ Grunden til at jeg spørger ind til dB niveauet er at jeg engang har ejet en Panasonic AE3000 projector som havde et lydniveau på 22 dB, og jeg husker den bare som værende væsentlig mere lydløs end min kammerats Epson 5900, som jo ligger på 24db. Syntes også engang at jeg læste noget med at for hver dB man stiger FORDOBLES lydniveauet - men den er jeg selv lidt skeptisk over? :) Supergris@ Jeg kommer til at sidde ca. 3-3,5 meter fra lærredet, så de 77" er helt perfekt! :) TobiasDK@ Jeg regner heller ikke med at det at den har mindre lys blir et problem når projectoren er så tæt på lærredet og den ikke skal lave et størrer billede - det ENESTE jeg måske er lidt bange for er at de siden 3200eren kom ud skulle ha forbedret billedet i form af skarphed, bedre farver osv. Jacobsen88@ Tak for tippet, men jeg bliver nød til at anskaffe mig en LCD projector da jeg er MEGET disponeret overfor regnbue effekten på DLP projectorer - ydermere har DLP projektorer som regel også mere blæserstøj end LCD projektore! :) |
|
Best Regards. Sir Jilted Ace Himself
|
|
Supergris
Guld medlem Oprettet: 10-December-2006 Sted: Esbjerg Status: Offline Point: 1473 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg synes nu ikke, at du skal gå under 90 ". Size matters...
|
|
T0biasDK
Ny bruger Oprettet: 03-Juli-2008 Status: Offline Point: 18 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg tror ikke der er forskel i skarphed eller farver - jeg er i hvertfald ikke stødt ind i nogen der sagde det, har derimod været en del som har sagt at 3200'eren vil være den bedste hvis 2D er vigtigst.
Det skulle da lige være Supergris - hvor har du egentlig fra at 5910 skulle være bedre ? :)
|
|
kaizer
Guld medlem Oprettet: 08-Maj-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2350 |
Funktioner
Tak(0)
|
Det er vist 3dB der er en fordobling af lydeffekt. Jeg kan høre forskel på 25 dB og 23 dB, men hvor generet man er af støjen kommer meget an på hvilken frekvens der kommer fra projektoren, og ikke mindst hvor tæt man befinder sig på den.
|
|
Bruger udmeldt 43
-- Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Funktioner
Tak(0)
|
Det er vist nærmere 6 db der er en fordobling, men for nogle kan tallet føles højere
Redigeret af Kampus - 29-December-2012 kl. 19:01 |
|
centric
Super bruger Oprettet: 25-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 422 |
Funktioner
Tak(0)
|
Nu er lyd et meget indviklet felt som langt, langt de fleste misforstår og undervurderer både effekten og kompleksiteten af. Helt generelt, hvis du kun ser "dB" så har folk/firmaer ikke fortand på lyd. dB er et logaritmisk forholdstal. Det angiver altså kun en styrke i forhold til en reference. Der skal som minimum står "dB(A)", "dB SPL", "dB HL", "dB re. 2uPa" mv. eller hvilken reference der er brugt. Lyd består af en række frekvenser (fx toner) og lydstyrke for hver frekvens. Det er i sig selv svært at forstå/læse så typisk angiver man det A-vægtede lydniveau, som kun er et enkelt tal. Det betyder dog at to maskiner på hver 50 dB(A) godt kan lyde forskelligt og en ene kan være meget mere generende end den anden. Et andet element der komplicerer emnet, er at de fysiske lydbølger påvirkes kraftigt af omgivelserne, d.v.s. det har stor indflydelse på lyden (både frekvenser, lydstyrke, vibrationer mv.) hvor og hvordan enheden står. Dette er specielt vigtigt når fx højttalere, anlæg og lytteposition skal indstilles. Derudover er der stor forskel på hvilken slags lyd man snakker om. Er det det du kan høre, den samlede lydmængde enheden udgiver, lyden i en given afstand, lyden i et felt eller .... eller ....? Disse har forskellige referencer og derfor kan niveauerne ikke sammenlignes uden omregning. Nogle gange kan de slet ikke sammenlignes. Som tommelfingerregler: En stigning på 10 dB lydtryk opfattes som en psykisk fordobling af lydniveauet. En stigning på 3 dB er en fysisk fordobling af lydeffekt. En stigning på 6 dB er en fysisk fordobling af lydtryk. I laboratorium undersøgelser kan man høre forskel på 1 dB, men kun ved nogle frekvenser, og kun ved at sammenligne de to lyde afspillet lige efter hinanden. |
|
centric
Funktioner
Tak(0)
|
Beskrivelsen i linket er ikke særlig god. Der blandes noget sammen som de har misforstået og en smule er direkte forkert. Men resten passer nogenlunde. (Det er så også det samme som der er skrevet 1000000 gange før :) Det virker som om siden er lavet af en Belgisk firma/organisation og der er brugt flere penge på design/funktioner end på at skrive indholdet. :( |
|
Besvar | Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |