recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Købet hæves, men hvad med forsikringen?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Købet hæves, men hvad med forsikringen?

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
ehrnberg Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-April-2011
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ehrnberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Købet hæves, men hvad med forsikringen?
    Sendt: 17-Januar-2013 kl. 17:26
Jeg er ved at hjælpe min lillebror med en klagesag vedr. en bærbar pc. Den kan ikke spille spil flydende, og nogle spil nægter den at tage imod. Det er på trods a at den er købt som gamer pc med gamer spec. Endvidere har sælger garanteret at maskinen skulle kunne køre de nye og tunge spil, samt et andet specifikt spil. Den har været indleveret til rep 2 gange, hvor den første gang blev renset og formateret, uden resultat. Anden gang fik han er opkald en han der kiggede på den, som sagde at han ikke kunne finde en fejl.

Jf. paragraf 42 i købeloven har han ret på at hæve kørt for både pc, taske og forsikring.

Men... Er det den fulde forsikringspris, eller skal der fratrækkes noget af beløbet i og med computeren har været i brug, og forsikringen derfor har været der i noget tid? Håber i kan hjælpe mig, og ham, da vi vil fremlægge sagen for butikken i morgen.
Til top
Nick_S Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 384
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nick_S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2013 kl. 17:53
Da du i og for sig har haft gavn af forsikringen i al den tid du har haft computeren, vil du heller ikke kunne gøre krav på at få hele summen tilbage.
De vil derfor kunne gange prisen ud pr dag du har haft computeren og trække den sum fra. Resten vil du kunne få udbetalt. Dette selvsagt udelukkende såfremt forsikringen ikke har været brugt ved skade (så vidt jeg husker)
Til top
ehrnberg Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-April-2011
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ehrnberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2013 kl. 18:24
Jeg mener også at du har ret, men eftersom produktet ikke er som lovet, er forsikringen jo købt til det "forkerte" produkt. Og så bliver jeg i tvivl om han ikke skal krediteres for det hele?

Jeg vil helst ikke ind i butikken og ligne en kæmpe klovn, for det er jo ikke for at angribe butikken, men for at hjælpe min bror med at få pengene retur. Så derfor er det vigtigt at have tingene iorden inden.
Til top
clausols1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-September-2007
Sted: Hedehusene
Status: Offline
Point: 790
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér clausols1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2013 kl. 23:30
Lavpraktisk, men kig lige på hvad det drejer sig om i kr. (Fulde beløb for forsikringen kontra den "ubrugte del af forsikringen")

Er det værd at tage en, mulig, kamp for ?

/Claus
Til top
ehrnberg Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-April-2011
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ehrnberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2013 kl. 23:48
Jeg vil ikke tage en kamp op omkring noget jeg ikke har ret til. Men har jeg retten til det i dette tilfælde, så vil jeg da mene, at de 300,- er værd at tage med, når der alligevel bliver en sag. Det er ikke beløbet, men princippet.
Til top
michael9000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-November-2009
Status: Offline
Point: 786
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér michael9000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2013 kl. 00:12
Først og fremmest så er der de første 6 måneders garanti, hvor det er sælger der skal modbevise at der ikke er fejl på produktet.
Dernæst så har sælger solgt et produkt på "den kan køre nye og tunge spil, samt et andet specifikt spil"*. Jævnfør sidstnævnte, så vil jeg mene at du er i den fulde ret til at annullere handelen (hoved-produktet og den tilhørende forsikring til denne, som vil være ubrugelig uden) pga falsk eller ukorrekt markedsføring/salgsgejl.
Fejl og ukorrekt markdsføring/salgsgejl har intet at gøre med en anvendelse af en evt. tillægs-forsikringen, som dækker ekstra ud over det købeloven gør.
 
*Kan du dokumentere dette, så har du gode chancer hvis det ender i en klage/retsag.
 
 Edit:
Personligt ville jeg ikke acceptere et nej, og efter en "bestemt" forhandling med sælger uden resultat, nævne (delvist indirekte) at denne behandling af deres kunder ikke giver god omtale (aka hvis de pisser på dig 1 gang, så gør dem opmærksom på at du pisser tilbage på dem 10 gange Wink )
 
 
 


Redigeret af michael9000 - 18-Januar-2013 kl. 00:35
Til top
Nick_S Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 384
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nick_S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2013 kl. 00:59
Jeg kan love dig at hvis du tager en "offensiv" holdning, vil sælgeren begynde at blive ligeså offensiv. Og så trækker det først ud. Det nytter absolut ingenting at lave sådanne "trusler" som der nævnes ovenfor. Tro mig.
Til top
Stougaard Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2011
Status: Offline
Point: 363
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stougaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2013 kl. 01:04
Hmm har forhandlerne evt. En bedre computer der vil kunne klare spillene, i så fald gælder det vel bare om at få købt den nye, og få det således at forsikringen dækker den nye computer..

Dette afhænger jo selvfølgelig af hvor gammel den nuværende computer og forsikring er.. Her tænker jeg på paragraf 52..
Til top
michael9000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-November-2009
Status: Offline
Point: 786
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér michael9000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2013 kl. 02:13
Oprindeligt skrevet af Nick_S Nick_S skrev:

Jeg kan love dig at hvis du tager en "offensiv" holdning, vil sælgeren begynde at blive ligeså offensiv. Og så trækker det først ud. Det nytter absolut ingenting at lave sådanne "trusler" som der nævnes ovenfor. Tro mig.
Beskedenhed er det gyldne ord i denne sammenhæng.
Man skal da absolut ikke begynde at true sælgeren - en indirekte hentydning gør underværker. Fx når man kan argumenteret for at, forsikringen er ubrugelig uden den pc som den er solg til, ikke kan levere den ydelse som er blevet lovet af sælgeren (aka falsk markedsføring).
 
Er sælger absolut ikke til at snakke med, så få fat i chefen (der burde vide at omtalen fra én utilfreds kunde spredes 100 gange hurtigere end én tilfreds kunde) og giv en "udskæring i pap" om fakta - kan der ikke findes et kompromis her, så er det, igen, en pæn hentydning til "mulige konsekvenser", men ingen trusler.
 
PS jeg har aldrig oplevet et firma som ikke har været til at nakke med, i en høflig tone (med argumenerne/fakta i orden) når jeg ikke har været tilfreds med det jeg har fået leveret.
 
Til top
ehrnberg Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-April-2011
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ehrnberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2013 kl. 02:38
Jeg er selv uddannet sælger, så kommunikationen er der styr på :) Men ja, man kan i frustration komme til at smide en spids bemærkning ud.

Computeren er ca 1,5 år gammel, men er stadig fuldt med på spec. Min bror har interesse i at der kan byttes til en ny, hvor han evt skal spytte lidt flere penge i, så der er lidt at forhandle med.

Angående cheferne i butikken. Tjah. What to say. Jeg tror ikke de er uddannet sælgere. Der er ingen service, og je gentager INGEN!! De er det klassiske eksempel på, hvordan man ikke skal løse en reklamation.

Sælgeren der solgte computeren yder derimod den bedste service han nu engang kan med de chefer han har. Han er flink og hjælpsom, og computeren er ikke solgt under falsk markedsføring, for den har de specs der skal til for at kunne game. Men den kan bare intet. Så sælger handlede i god tro da han solgte, men det ændre dog ikke på det faktum at computeren ikke lever op til de krav, som blev stillet i købs øjeblikket.
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2813
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2013 kl. 07:17
En 1,5 år gammel bærbar er pr. defintion ikke "fuld med på spec.". 

Nu er der jo forskel på at køre et spil, og så skrue fuldt op for alle detaljer. Hvis jeg havde en 1.5 år gammel bærbar, ville jeg forvente at skulle skrue markant ned for detaljerne på nye og tunge spil og jeg ville ikke blive chokeret hvis der var noget som ikke kørte optimalt.
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3701
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zulfo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2013 kl. 08:00
Oprindeligt skrevet af ehrnberg ehrnberg skrev:


Computeren er ca 1,5 år gammel, men er stadig fuldt med på spec. Min bror har interesse i at der kan byttes til en ny, hvor han evt skal spytte lidt flere penge i, så der er lidt at forhandle med. 

Så sælger handlede i god tro da han solgte, men det ændre dog ikke på det faktum at computeren ikke lever op til de krav, som blev stillet i købs øjeblikket.
 
Kan maskinen spille de spil der var nye på købstidspunktet?
 
Man kan altså ikke forvente at en 1 1/2 år gammel gamer bærbar kan spille nyudgivelser uden at skulle justere på kvaliteten i spillet - det er et faktum.
 
Du får ikke en 1 1/2 år gammel bærbar til at spille alle de nyeste spil ved højeste opløsning, med alle detaljer, 16xAA slået til osv. - det er naivt.
 
Hvis maskinen stadig kan spille de spil der kom for 1 1/2 år siden, så har I i mine øjne ikke en sag - jeg ville som sælger pure afvise jer.
 
Det lyder i mine øjne som om I har glemt at forventningsafstemme med sælgeren i sin tid.
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu