|
Hjælp til størrelse på lærred |
Besvar | Side 123> |
Forfatter | ||
JorgenC
Bruger Oprettet: 02-Juli-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 69 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 04-Marts-2013 kl. 20:47 |
|
Hejsa
jeg er ved at planlægge indretningen af en hjemmebio i vores kælder. Se tegningen herunder Spørgsmålet er så hvor stort lærred du ville vælge? Og hvilken projektor der passer til. Prisrammen for projektoren er 6-8000 kr. Da det er en kælder er loftshøjden "kun" 230 cm, så vi er lidt bekymret for at billedet kommer til at gå for langt ned, hvis man f.eks vælger et lærred der f.eks er 340 cm bredt? Håber der nogle kyndige folk, der kan hjælpe os med at komme videre. mvh Jørgen |
||
Steve Jones
Guld medlem Oprettet: 30-Juli-2010 Status: Offline Point: 1809 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Du vælger først projektor. Så ser du hvor stort billede den kan lave med den givne afstand til lærred. Så køber du en størrelse lærred mindre.
Done.
|
||
JorgenC
Funktioner
Tak(0)
|
|
Man kan jo altid placere projekteren i en passende afstand. Spørgsmålet gik mere på om nogen har erfaring med hvor stort lærredet skal være, hvis man som os, kommer til at sidde ca. 6-6.5 meter fra det? Eller skal man rykke det tættere på og simpelthen hænge det ude i rummet? Jeg har overvejet et lærred på 135" fra Elite Screens, se http://www.elitescreens.com/index.php?option=com_content&view=article&id=45&catid=2&Itemid=15&lang=en Model: 135XWH2, dets totalhøjde er 1962 mm, dvs. der godt 2350 - 1962 + 88 = 476 mm fra nederste del af billedet til gulvet. Er det for lavt? |
||
Fanastril
Bruger Oprettet: 28-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 246 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Prøv en Viewing distance calculator, for at finde optimale størrelser/afstande.
|
||
JorgenC
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ud fra de dimensioner som ovenstående lærred på 135" har, giver det en betragtningsvinkel på 27.2, hvilket måske er fint nok? Spørgsmålet er igang om, det reelt kommer til at hænge for lavt, hvis det kun er 47 cm over gulvet? Er der nogen der kan fortælle hvor højt deres lærred/billede er over gulvet
|
||
palle2612
Bruger Oprettet: 01-Februar-2006 Status: Offline Point: 108 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Mit 106" 16-9 er ca. 50 cm over gulvet.. og det ville jeg ikke have højere op.. du har jo som regel også sorte bjælker for oven og neden for.. det er 4 til 4,5 m væk..
|
||
65” LG G1
Marantz Cinema 60 AV-Reciever Dune HD Pro 4K Monitor Audio surround Phase Linear Aliante 12" LTD Sub. Earthquake ME320 sub plate amp |
||
JorgenC
Funktioner
Tak(0)
|
|
Tak for svaret, et 135" lærred vil kun være 2350 - 1962 = 388 mm over gulvet, jeg gættede på at billedet ville ende med at være ca 50 cm fra gulvet, hvis det altså er 16:9 film. Men det lyder som det ikke er urealitisk, at det hænger så relativt lavt.
Redigeret af JorgenC - 05-Marts-2013 kl. 06:12 |
||
Steen6400
Guld medlem Oprettet: 27-December-2010 Sted: Sønderborg Status: Offline Point: 2116 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Generelt vil jeg anbefale at du rykker sofaen 1m væk fra bagvæggen for at få bedre surround lyd.
|
||
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music |
||
Steve Jones
Guld medlem Oprettet: 30-Juli-2010 Status: Offline Point: 1809 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Og svaret er: så stort som du kan tillade dig. Jep. Du bliver aldrig træt af et for stort billede. Jo større det er, desto nemmere er det at indleve sig i filmen. Ergo, gå så stort op som du kan se fra siddepositionen. Find en projekter som kan fylde det ud.
|
||
p.las
Guld medlem Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
og en projektor med masser af lysoutput - det for du brug for
|
||
Willads
Super bruger Oprettet: 21-September-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 444 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg har et 120" lærred og sidder ca 4,5 meter fra lærredet og det passer fint. Jeg har til gengæld også ca 4 meter bagved siddepositionen hvor de to bagerste højtalere i mit 7.2 setup hænger for at få en bedre surround effekt ud af det. Så jeg er enig med Steen6400 i at det nok lydmæssigt vil være en fordel at rykke sofaen lidt ud fra bagvæggen, specielt hvis du vil køre et 7.1 setup. Jeg har også ca 2,30 i loftshøjde og underkanten af lærredet omkring 60 cm. fra gulvet hvilket også passer fint.
Jeg tror ikke du vil synes at 135" er for stort hvis du sidder 5-6 meter fra lærredet og jeg tror heller ikke du vil synes at det hænger for langt nede. Du skal imidlertid tænke på at der ofte også skal være plads til receiver, centerhøjtaler mv. under lærredet hvilket måske indretningsmæssigt kan blive problematisk hvis lærredet kommer for langt ned. Jeg kan i øvrigt anbefale 7.1 setuppet. Der er faktisk større forskel i forhold til 5.1 end jeg havde regnet med i særdeleshed på de film der er lavet i 7.1. De film der er lavet i 5.1 bliver også en anelse bedre fordi rummet ligesom fyldes bedre ud, men jeg har jo også relativt lang afstand til væggen bagved lyttepositionen.
|
||
Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
|
||
Willads
Super bruger Oprettet: 21-September-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 444 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Husk forøvrigt også at der skal være plads til fronthøjtalerne ved siden af lærredet på hver side. Så i forhold til din tegning skal du passe på du ikke får det hele rykket en smule skævt i forhold til siddepositionen når rummet kun er 348 bredt, et 135" lærred er jo ca 300 cm bredt +kant mv.
|
||
Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
|
||
Besvar | Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |