recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er projektor på vej yt?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er projektor på vej yt?

 Besvar Besvar Side  123 7>
Forfatter
Besked
Fanastril Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 28-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 246
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fanastril Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Er projektor på vej yt?
    Sendt: 27-Februar-2013 kl. 19:41
Skal have en ny hjemmebio, min 60"-Kuro er på vej til at blive køkken-TV LOL
Afstand fra hoved til skærm er 4m.

I den forbindelse er jeg kommet i tvivl om projektor + lærret fortsat er vejen at gå.

En Sharp 80" TV kan fåes til 34.798. Hvor meget skal man give for en tilsvarende kvalitet/lysstyrke 80-100" projektor og f eks tab-tension lærret?

16.899 for 86" (http://www.av-connection.dk/?ML=1721)
10.799 for http://www.hifiklubben.dk/produkter/fladskarm/projektor/optoma_hd33_video-projektor.htm

Så er vi fortsat 7.000 under TV-pris (Og kan ha glæde af veggen til andre ting når lærretet er rullet op.)

Men hvor mange år til kurverne (for en normal 4-5  m siddeafstand) for alvor krydses?
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2011
Status: Offline
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2013 kl. 20:03
Spændende, jeg aner personligt stort set intet om projektore, da det aldrig har været relevant for mig at få. En væsentlig faktor må vel være kvalitet? Hvordan er sådan en Sharp skærm i forhold til projektoren? En stor negativ side ved projektore er vel generelt mørklægning? Det undgår man vel med Sharps fladskærm? Hvordan kvaliteten så er ja, det jo lige det :)

Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
Precious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2012
Sted: Ikast, Danmark
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Precious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2013 kl. 20:10
En rigtig interessant diskussion.

Jeg tror personligt der går længe inden et 80" TV bliver standard i hr og fru Jensens hjem.

Mange går p.t efter et 55" som jeg vil kalde for den nye standard indenfor TV. Der er stadig et stort hop til en 80", og et endnu større hop før 80" bliver en standard. Jeg vil til enhver tid tage en 80" Sharp over et tilsvarende 80" projektor. Dog vil jeg til enhver tid vælge en 120" projektor over en 80" Sharp.

Jeg tror der skal ske noget revolutionerende før kurverne krydses. Der kommer helt sikkert 100" skærme, men du skal 8-10 år frem før de kommer ned i en pris hvor almindelige dødelige vil købe et. Så mit ærlige gæt: Jeg tror aldrig på at du kan få 120" TV til samme pris som en 120" projektor. 

Du snyder desuden også lidt med dine priser, du behøver ikke et lærred til 17k :)
Til top
Fanastril Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 28-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 246
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fanastril Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2013 kl. 20:37
Oprindeligt skrevet af Precious Precious skrev:


Du snyder desuden også lidt med dine priser, du behøver ikke et lærred til 17k :)


Jo, men jeg ville gerne have tab tension og et kvalitets-lærred til at blive gammel i. Men det synes som om den meget billigere Lissau-version kun mangler det voodoo-agtige "ISF-godkendelse" så måske er der 10.000 at spare der på en lavere voodoo-faktor?  I så fald er det et stykke tid til kurven knekker, ja.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12242
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2013 kl. 20:59
Der er overhovedet ikke noget voodoo ved de ISF-godkendte lærreder fra Lissau. Der er en helt faktuelt beviselig forskel fra andre lærreder.
Til top
Fanastril Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 28-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 246
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fanastril Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2013 kl. 22:08
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Der er overhovedet ikke noget voodoo ved de ISF-godkendte lærreder fra Lissau. Der er en helt faktuelt beviselig forskel fra andre lærreder.


Givet at der er beviser (som du ikke refererer, kun påstår) er der dog "en forskel, der gør en forskel"?

Prisforskel for 92" tab-tension hos 'klubben er 5799 (ikke-ISF) vs 16.399 for ISF. La os antage at det mekaniske er det samme; og at mekanik er verdt det halve af den billige version. Så bliver lærredspris-*forskel* ca 13.000 kr. Dvs ca. fire gange dyrere. Er ISF så fire gange bedre? Selvsagt ikke. Er den 50% bedre? Og uanset, vil man mærke en forskel tilsvarende 13.000 kr?

Men her er det mærkelige:

'klubbens ISF 90" fastframe lærred fåes til 6.699 kr, mens 92" tab-tension ISF fåes til 16.399 kr. Så nu er det altså for mekanik verdt 9.000 ekstra?

For mig giver dette kun mening på voodoo-niveau. Den logiske pris for 92" ISF tab tension ud fra nævnte forskelle burde være 10.000 kr. Voodoo-afgift udgør altså ca 6.400 kr, eller 64%.  Eller er der en anden forklaring?



Redigeret af Fanastril - 27-Februar-2013 kl. 22:12
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-Januar-2012
Status: Offline
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2013 kl. 22:27
Oprindeligt skrevet af Fanastril Fanastril skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Der er overhovedet ikke noget voodoo ved de ISF-godkendte lærreder fra Lissau. Der er en helt faktuelt beviselig forskel fra andre lærreder.


Givet at der er beviser (som du ikke refererer, kun påstår) er der dog "en forskel, der gør en forskel"?

Prisforskel for 92" tab-tension hos 'klubben er 5799 (ikke-ISF) vs 16.399 for ISF. La os antage at det mekaniske er det samme; og at mekanik er verdt det halve af den billige version. Så bliver lærredspris-*forskel* ca 13.000 kr. Dvs ca. fire gange dyrere. Er ISF så fire gange bedre? Selvsagt ikke. Er den 50% bedre? Og uanset, vil man mærke en forskel tilsvarende 13.000 kr?

Men her er det mærkelige:

'klubbens ISF 90" fastframe lærred fåes til 6.699 kr, mens 92" tab-tension ISF fåes til 16.399 kr. Så nu er det altså for mekanik verdt 9.000 ekstra?

For mig giver dette kun mening på voodoo-niveau. Den logiske pris for 92" ISF tab tension ud fra nævnte forskelle burde være 10.000 kr. Voodoo-afgift udgør altså ca 6.400 kr, eller 64%.  Eller er der en anden forklaring?

Antagelsen med at det mekaniske er det samme på Lissau California-lærredet og den klassiske Tab-tension er forkert. California er på alle måder et discount produkt - men fint til prisen, i min bog.

Hvis du skal lave sammenligningen hvorfor så ikke tage udgangspunkt i prisen for det samme rammelærred med 2 forkellige duge?

Fra av-connection.dk:

Lissau LS Frame 16:9 90" (Mat hvid flex dug, gain 1.0)             6.080,-
Lissau LS Frame 16:9 90" (True Color ISF dug)                        7.300,-

Der er altså 1.220,- forskel. Er det voodoo-priser for et lærred der er ISF certifikeret?


Redigeret af Stereolab - 27-Februar-2013 kl. 22:33
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-Januar-2012
Status: Offline
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2013 kl. 22:30
Og så for lige at vende tilbage til emnet i tråden vil jeg stille spørgsmålet: Har projektorer nogen sinde været "in"? Er det ikke kun for entusiaster?
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Juli-2010
Status: Offline
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2013 kl. 22:51
Det har aldrig været "in" med projektorer fordi almeningheden betragter dem som at holde til i forelæsningslokaler eller i biografen.. der er ingen som skænker dem en tanke i stuen bort set fra os nørder.

Havde projektorer main stream interesse var de også fyldt med facebook, internetbrowser, Netflix mv..

Jeg synes egentlig det er en unfair sammenligning op ligger for dagen. Du har brugt 17k for et ISF lærrede.. du kan nøjes med meget mindre for at få et sammenligneligt billede som et low-end 80" tv med nævnte projektor og et mindre beløb afsat til mørklægningsgardiner.
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-Januar-2012
Status: Offline
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2013 kl. 23:07
Det var præcis det svar jeg fiskede efter, og jeg er meget enig.Wink
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12242
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2013 kl. 00:24
Oprindeligt skrevet af Fanastril Fanastril skrev:



Givet at der er beviser (som du ikke refererer, kun påstår) er der dog "en forskel, der gør en forskel?



Du kunne også starte med at bevise din påstand om, at der ingen forskel er.

Hvad angår prisforskelle, så er det jo meget forskelligt, hvor meget vi hver især vægter de sidste 5-10%. Jeg skal vel have lov til at mene, at det er alle pengene værd.
Til top
Fanastril Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 28-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 246
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fanastril Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2013 kl. 02:12
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Fanastril Fanastril skrev:



Givet at der er beviser (som du ikke refererer, kun påstår) er der dog "en forskel, der gør en forskel?



Du kunne også starte med at bevise din påstand om, at der ingen forskel er.

Hvad angår prisforskelle, så er det jo meget forskelligt, hvor meget vi hver især vægter de sidste 5-10%. Jeg skal vel have lov til at mene, at det er alle pengene værd.


Jeg har ikke noget sted påstået, at der ingen forskel er. (Og man kan heller ikke bevise en negativ påstand). Men når jeg hører om bevis, er det selvsagt interessant at se dem. Deraf mit spørgsmål. Og en ting er forskel teknisk, en ganske anden forskel oplevelsesmessig.

Men: Det mærkelige er fortsat, i mine øjne, at man, for at få den bedste dug, skal betale mer end selve dugen, for at få en motor som kun kører op og ned. Jeg kan ikke finde information som kan retferdiggøre den prisforskel, og det giver ikke tillid til produktet. Fordelen med diskussioner som denne er at komme forbi producent-tågen og ind til benet i hvad der er væsentlige forskeller, og hvad der ikke er.

Oprindeligt skrevet af Stereolab Stereolab skrev:

Og så for lige at vende tilbage til emnet i tråden vil jeg stille spørgsmålet: Har projektorer nogen sinde været "in"? Er det ikke kun for entusiaster?


Vores kontekst på recordere.dk er entusiaster, og spørgsmålet skal forståes som stillet til hjemmebio-folket. Der er jo åbenbart en udvikling igang:  købe 78" lærred+projektor, eller 65" LED? Imorgen er det 80" TV vs 90" lærred. Og en dag giver rum-størrelsen svaret. For den er konstant.


Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu