|
Reklamationsret på ombyttede harddiske |
Besvar |
Forfatter | |||
Hackerjac
Guld medlem Oprettet: 25-September-2008 Sted: Videbæk Status: Offline Point: 2735 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 05-Juni-2013 kl. 15:38 |
||
Jeg har lige fået ombyttet 2 stk hdd hos Seagate under garanti, de 2 jeg har fået retur er repereret (ikke dem jeg sendte ind med 2 andre), der står Certified Repaired HDD på dem, har jeg ikke på disse 2 stk hdd nye 24 mdr reklamationsret ?
For når jeg tjekker warenty status på seagates side er der kun garenti på dem frem til 24 August 2013 Redigeret af Hackerjac - 05-Juni-2013 kl. 15:40 |
|||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Fabrikken må stille de betingelser for fabriksgarantien de har lyst til, inklusive ikke at forlænge garantien ved en ombytning. Men butikken skal give dig to års ny reklamationsret ved ombytningen. Sker der fejl på de nye, er det derfor en sag mod butikken og ikke producenten.
|
|||
Jens Thomsen
Bruger Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 136 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Interessant. Jeg fik lige skiftet en SSD HD ud forleden i en Macbook Air fra september sidste år. Det var en ren garantisag.
Ved udlevering sagde ekspedienten i Eplehuset, at reklamationsretten på den nye HD udløb samtidigt med den på resten af computeren, fordi "det er Apple, der har betalt for den nye HD og ikke dig". Der var altså, ifølge ham, ikke nogen ny reklamationsret for den skiftede del. Han fortalte desuden, at reklamationsretten udløb til september. Men det gælder vel kun for den såkaldte "Apple Limited Warranty"? Jeg har vel stadigvæk 2 års (dvs. nu 1 år og 3 måneder) reklamationsret efter dansk lov?
|
|||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Jeg er ikke jurist, men jeg vil argumentere for at det er en anden situation. Her gælder reklamationsretten for hele PC'en, og den udskiftede harddisk kan man argumentere for er en reparation, ikke en ombytning. Der er som udgangspunkt ikke nogen egentlig reklamationsret på en reparation, på linie med dén der er ved et køb. Der er nogle forældelsesfrister osv, men de stiller dig ikke lige så godt som reklamationsretten ved køb eller ombytning. Derfor er det som udgangspunkt korrekt at sige at reklamationsretten ikke forlænges ved en reparation, men reparationen skal dog være ordentligt udført.
Ja. Det er helt grundlæggende altid sælgeren der har ansvaret for reklamationsretten, om han udliciterer det til producenten kan aldrig stille dig dårligere end lovgivningen, og alt hvad lovgivningen indebærer, er en sag direkte mellem sælger og køber. Producenten eller en anden underleverandør kan aldrig blive indbefattet af lovgivningen overfor køber, og hvad producenten måtte stille af garantier og regler kan aldrig stille dig dårligere end lovgivningen overfor sælger.
|
|||
Hans j
Guld medlem Oprettet: 02-Marts-2007 Status: Offline Point: 4207 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Er der ikke 2 års reklamationsret på den udskiftede del? Det mente jeg ellers der var. |
|||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
"Hvis værkstedet indsætter en reservedel i din bil i forbindelse med en reparation, vil reservedelen normalt blive betragtet som en del af reparationen, og delen vil derfor være omfattet af de tre års klagefrist, der gælder for reparationen. Hvis der er tale om en del, der efter reparationen fremstår som en selvstændig enhed og er en væsentlig del af det aftalte arbejde, vil delen dog være omfattet af købelovens 2-årige reklamationsret. Det kan fx være en udskiftning af en defekt bilradio." Så umiddelbart vil jeg sige nej, men det kan være en vurderingssag. Bemærk at de tre års klagefrist i praksis er en dårligere retsstilling end to års reklamationsret. |
|||
HeartWare
Guld medlem Oprettet: 22-Oktober-2003 Sted: Bagsværd, DK Status: Offline Point: 4804 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Du overså (måske) det efterfølgende afsnit:
Jeg vil helt klart mene, at en HDD i en maskine er på lige linie med en radio i en bil, og at der derfor er 2 års (ny) reklamationsret på en ombyttet HDD. |
|||
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver |
|||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Jeg overså det ikke, jeg citerede det sådan set i mit indlæg Jeg er heller ikke nødvendigvis uenig, jeg siger bare at det ikke er en klokkeklar vurdering. Der kan være mange nuancer i den vurdering - f.eks. hvis dén bilradio der er tale om, er noget der kan købes i løs vægt hos forhandleren, evt. som opgradering, så vil det betragtes som et selvstændigt produkt. Det er ikke sikkert du kan det med harddisken, og som sådan kan det sagtens være at "en harddisk" vil blive vurderet forskelligt, alt afhængigt af om den sidder i en lukket Apple hvor der ikke som udgangspunkt er bruger-adgang til disken, eller i en saml-selv computer fra Proshop. Kort sagt, det er ikke en universel vurdering.
|
|||
Kasper_J
Guld medlem Oprettet: 30-Marts-2007 Status: Offline Point: 2813 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Enig i, at situationen på harddisken kan fortolkes på flere måder. Jeg fik lavet præcist samme manøvre på en computer købt i Elgiganten, her stod harddisken af igen nogle måneder efter den oprindlige reklamationsret udløb, de skiftede den igen uden problemer.
|
|||
bjorno
Guld medlem Oprettet: 15-Oktober-2008 Sted: Hellerup Status: Offline Point: 961 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Hvis der foretages en reparation er der mulighed for at reklamere over denne i 3 år (dansk rets almindelige forældelsesregler). Det kan f.eks. være en lodning eller lignende.
Udskiftes der en selvstændig del (f.eks. en harddisk) er der to års ny reklamationsret på denne del. Sådan var det i hvert fald da jeg i tidernes morgen læste jura. Så er der godt nok sket ændringer i såvel købeloven som forældelsesloven siden da, men kun til forbrugerens fordel. Edit. Så for at svare på trådstarters spørgsmål, er der to års ny reklamation på de to diske. Seagate yder blot ikke garanti på dem. Svaret er forudsat der handles inden for EU. Redigeret af bjorno - 19-Juli-2013 kl. 13:03 |
|||
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |