recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Reklamationsret på ombyttede harddiske
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Reklamationsret på ombyttede harddiske

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Hackerjac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-September-2008
Sted: Videbæk
Status: Offline
Point: 2735
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hackerjac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Reklamationsret på ombyttede harddiske
    Sendt: 05-Juni-2013 kl. 15:38
Jeg har lige fået ombyttet 2 stk hdd hos Seagate under garanti, de 2 jeg har fået retur er repereret (ikke dem jeg sendte ind med 2 andre), der står Certified Repaired HDD på dem, har jeg ikke på disse 2 stk hdd  nye 24 mdr reklamationsret ?

For når jeg tjekker warenty status på seagates side er der kun garenti på dem frem til 24 August 2013

Redigeret af Hackerjac - 05-Juni-2013 kl. 15:40
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2013 kl. 16:17
Fabrikken må stille de betingelser for fabriksgarantien de har lyst til, inklusive ikke at forlænge garantien ved en ombytning. Men butikken skal give dig to års ny reklamationsret ved ombytningen. Sker der fejl på de nye, er det derfor en sag mod butikken og ikke producenten.
Til top
Jens Thomsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-August-2008
Point: 136
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jens Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2013 kl. 20:08
Interessant. Jeg fik lige skiftet en SSD HD ud forleden i en Macbook Air fra september sidste år. Det var en ren garantisag. 

Ved udlevering sagde ekspedienten i Eplehuset, at reklamationsretten på den nye HD udløb samtidigt med den på resten af computeren, fordi "det er Apple, der har betalt for den nye HD og ikke dig". Der var altså, ifølge ham, ikke nogen ny reklamationsret for den skiftede del. 

Han fortalte desuden, at reklamationsretten udløb til september. Men det gælder vel kun for den såkaldte "Apple Limited Warranty"? Jeg har vel stadigvæk 2 års (dvs. nu 1 år og 3 måneder) reklamationsret efter dansk lov?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2013 kl. 21:30
Oprindeligt skrevet af Jens Thomsen Jens Thomsen skrev:

Interessant. Jeg fik lige skiftet en SSD HD ud forleden i en Macbook Air fra september sidste år. Det var en ren garantisag. 

Ved udlevering sagde ekspedienten i Eplehuset, at reklamationsretten på den nye HD udløb samtidigt med den på resten af computeren, fordi "det er Apple, der har betalt for den nye HD og ikke dig". Der var altså, ifølge ham, ikke nogen ny reklamationsret for den skiftede del. 

Jeg er ikke jurist, men jeg vil argumentere for at det er en anden situation. Her gælder reklamationsretten for hele PC'en, og den udskiftede harddisk kan man argumentere for er en reparation, ikke en ombytning. Der er som udgangspunkt ikke nogen egentlig reklamationsret på en reparation, på linie med dén der er ved et køb. Der er nogle forældelsesfrister osv, men de stiller dig ikke lige så godt som reklamationsretten ved køb eller ombytning. Derfor er det som udgangspunkt korrekt at sige at reklamationsretten ikke forlænges ved en reparation, men reparationen skal dog være ordentligt udført.

Han fortalte desuden, at reklamationsretten udløb til september. Men det gælder vel kun for den såkaldte "Apple Limited Warranty"? Jeg har vel stadigvæk 2 års (dvs. nu 1 år og 3 måneder) reklamationsret efter dansk lov?

Ja. Det er helt grundlæggende altid sælgeren der har ansvaret for reklamationsretten, om han udliciterer det til producenten kan aldrig stille dig dårligere end lovgivningen, og alt hvad lovgivningen indebærer, er en sag direkte mellem sælger og køber. Producenten eller en anden underleverandør kan aldrig blive indbefattet af lovgivningen overfor køber, og hvad producenten måtte stille af garantier og regler kan aldrig stille dig dårligere end lovgivningen overfor sælger.
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2013 kl. 22:42
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Jeg er ikke jurist, men jeg vil argumentere for at det er en anden situation. Her gælder reklamationsretten for hele PC'en, og den udskiftede harddisk kan man argumentere for er en reparation, ikke en ombytning. Der er som udgangspunkt ikke nogen egentlig reklamationsret på en reparation, på linie med dén der er ved et køb. Der er nogle forældelsesfrister osv, men de stiller dig ikke lige så godt som reklamationsretten ved køb eller ombytning. Derfor er det som udgangspunkt korrekt at sige at reklamationsretten ikke forlænges ved en reparation, men reparationen skal dog være ordentligt udført.

Ja. Det er helt grundlæggende altid sælgeren der har ansvaret for reklamationsretten, om han udliciterer det til producenten kan aldrig stille dig dårligere end lovgivningen, og alt hvad lovgivningen indebærer, er en sag direkte mellem sælger og køber. Producenten eller en anden underleverandør kan aldrig blive indbefattet af lovgivningen overfor køber, og hvad producenten måtte stille af garantier og regler kan aldrig stille dig dårligere end lovgivningen overfor sælger.

Er der ikke 2 års reklamationsret på den udskiftede del?

Det mente jeg ellers der var.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2013 kl. 23:02
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Er der ikke 2 års reklamationsret på den udskiftede del?

Det mente jeg ellers der var.

"Hvis værkstedet indsætter en reservedel i din bil i forbindelse med en reparation, vil reservedelen normalt blive betragtet som en del af reparationen, og delen vil derfor være omfattet af de tre års klagefrist, der gælder for reparationen.

Hvis der er tale om en del, der efter reparationen fremstår som en selvstændig enhed og er en væsentlig del af det aftalte arbejde, vil delen dog være omfattet af købelovens 2-årige reklamationsret. Det kan fx være en udskiftning af en defekt bilradio."

Så umiddelbart vil jeg sige nej, men det kan være en vurderingssag. Bemærk at de tre års klagefrist i praksis er en dårligere retsstilling end to års reklamationsret.

Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4804
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2013 kl. 07:23
Du overså (måske) det efterfølgende afsnit:

Oprindeligt skrevet af Forbrugerrådet Forbrugerrådet skrev:

Hvis der er tale om en del, der efter reparationen fremstår som en selvstændig enhed og er en væsentlig del af det aftalte arbejde, vil delen dog være omfattet af købelovens 2-årige reklamationsret. Det kan fx være en udskiftning af en defekt bilradio.

Jeg vil helt klart mene, at en HDD i en maskine er på lige linie med en radio i en bil, og at der derfor er 2 års (ny) reklamationsret på en ombyttet HDD.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2013 kl. 10:16
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Du overså (måske) det efterfølgende afsnit:

Oprindeligt skrevet af Forbrugerrådet Forbrugerrådet skrev:

Hvis der er tale om en del, der efter reparationen fremstår som en selvstændig enhed og er en væsentlig del af det aftalte arbejde, vil delen dog være omfattet af købelovens 2-årige reklamationsret. Det kan fx være en udskiftning af en defekt bilradio.

Jeg vil helt klart mene, at en HDD i en maskine er på lige linie med en radio i en bil, og at der derfor er 2 års (ny) reklamationsret på en ombyttet HDD.

Jeg overså det ikke, jeg citerede det sådan set i mit indlæg Wink Jeg er heller ikke nødvendigvis uenig, jeg siger bare at det ikke er en klokkeklar vurdering. Der kan være mange nuancer i den vurdering - f.eks. hvis dén bilradio der er tale om, er noget der kan købes i løs vægt hos forhandleren, evt. som opgradering, så vil det betragtes som et selvstændigt produkt. Det er ikke sikkert du kan det med harddisken, og som sådan kan det sagtens være at "en harddisk" vil blive vurderet forskelligt, alt afhængigt af om den sidder i en lukket Apple hvor der ikke som udgangspunkt er bruger-adgang til disken, eller i en saml-selv computer fra Proshop.  Kort sagt, det er ikke en universel vurdering.
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2813
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2013 kl. 17:00
Enig i, at situationen på harddisken kan fortolkes på flere måder. Jeg fik lavet præcist samme manøvre på en computer købt i Elgiganten, her stod harddisken af igen nogle måneder efter den oprindlige reklamationsret udløb, de skiftede den igen uden problemer. 
Til top
bjorno Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Oktober-2008
Sted: Hellerup
Point: 961
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bjorno Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2013 kl. 12:58
Hvis der foretages en reparation er der mulighed for at reklamere over denne i 3 år (dansk rets almindelige forældelsesregler). Det kan f.eks. være en lodning eller lignende.

Udskiftes der en selvstændig del (f.eks. en harddisk) er der to års ny reklamationsret på denne del.

Sådan var det i hvert fald da jeg i tidernes morgen læste jura. Så er der godt nok sket ændringer i såvel købeloven som forældelsesloven siden da, men kun til forbrugerens fordel.

Edit. Så for at svare på trådstarters spørgsmål, er der to års ny reklamation på de to diske. Seagate yder blot ikke garanti på dem. Svaret er forudsat der handles inden for EU.

Redigeret af bjorno - 19-Juli-2013 kl. 13:03
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu