recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til strøm
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til strøm

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
anoz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 30-September-2007
Sted: Fredericia
Status: Offline
Point: 421
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér anoz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til strøm
    Sendt: 21-September-2013 kl. 10:36
Først og fremmest må jeg hellere indrømme, at jeg ikke aner ret meget om el - så er det på plads :o)

Jeg har lige skiftet en lampe i køkkenet - min første fejl var, at jeg ikke fik kigget ordentligt efter, hvordan den gamle lampe var sat til.

Jeg har tre ledninger ud af lampeudtaget og de er alle tjekket med en polsøger: (a) uden strøm, (b) med strøm når der er tændt på kontakten og (c) med strøm i hele tiden.

Lampen er nu sat til med (a) og (b) og (c) er der sat en muffe på fordi jeg ikke vidste, hvad jeg skulle gøre med den... det betyder så nu, at emhætten og 2 andre stikkontakter i køkkenet ikke virker...

Så HJÆLP - hvor skal (c) forbindes? På grund af min manglende viden har jeg helt ærligt ikke turdet at prøve mig frem :o)
| sony vpl-hw40es | marantz sr7010 | 3*mk s-150 | 4*mk s-150t | 2*xtz s2 atmosphere | 2*mk mx350 mkii | ps4 | logitech harmony companion |
Til top
Bruger udmeldt 17 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-September-2013
Status: Offline
Point: 302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 17 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2013 kl. 10:50
Farverne på ledningerne fortæller mere om hvad der er hvad ;-)

Redigeret af Bastianboxer - 21-September-2013 kl. 10:50
Til top
anoz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 30-September-2007
Sted: Fredericia
Status: Offline
Point: 421
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér anoz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2013 kl. 10:51
Ups - ja, det er selvfølgelig vigtig info. Der er én sort (a) og to blå (b og c)...
| sony vpl-hw40es | marantz sr7010 | 3*mk s-150 | 4*mk s-150t | 2*xtz s2 atmosphere | 2*mk mx350 mkii | ps4 | logitech harmony companion |
Til top
Bruger udmeldt 17 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-September-2013
Status: Offline
Point: 302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 17 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2013 kl. 10:55
Oprindeligt skrevet af anoz anoz skrev:

Ups - ja, det er selvfølgelig vigtig info. Der er én sort (a) og to blå (b og c)...

Blå er NUL så de burde sidde sammen (b & c), så det er nok der problemet er :-D


Redigeret af Bastianboxer - 21-September-2013 kl. 10:57
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6640
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2013 kl. 11:04
Blå kan vel godt være leder i ældre installationer.
Og så tror jeg at sort er NUL.


Redigeret af Brixen - 21-September-2013 kl. 11:07
Venlig hilsen
KB
Til top
Bruger udmeldt 17 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-September-2013
Status: Offline
Point: 302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 17 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2013 kl. 11:09
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Blå kan vel godt være leder i ældre installationer.
Og så tror jeg at sort er NUL.

Det er jo et lampested og der skal jo være en leder fra selve kontakten ((( som (idag) er rød. (Fejl) Embarrassed )))

Jeg tror på at det er den sorte og de 2 blå skal sættes sammen for at nul kan komme videre til de ting der ikke virker nu. Wink


Redigeret af Bastianboxer - 21-September-2013 kl. 11:34
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6640
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2013 kl. 11:14
Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:

Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Blå kan vel godt være leder i ældre installationer.
Og så tror jeg at sort er NUL.

Det er jo et lampested og der skal jo være en leder fra selve kontakten som (idag) er rød.

Jeg tror på at det er den sorte og de 2 blå skal sættes sammen for at nul kan komme videre til de ting der ikke virker nu. Wink

Ja, det lyder fornuftigt. Jeg troede ikke at man sløjfede nul omkring et lampested. Men det giver jo mening at forbinde de to blå i lampestedet.

Venlig hilsen
KB
Til top
Bruger udmeldt 17 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-September-2013
Status: Offline
Point: 302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 17 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2013 kl. 11:21
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:

Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Blå kan vel godt være leder i ældre installationer.
Og så tror jeg at sort er NUL.

Det er jo et lampested og der skal jo være en leder fra selve kontakten som (idag) er rød.

Jeg tror på at det er den sorte og de 2 blå skal sættes sammen for at nul kan komme videre til de ting der ikke virker nu. Wink

Ja, det lyder fornuftigt. Jeg troede ikke at man sløjfede nul omkring et lampested. Men det giver jo mening at forbinde de to blå i lampestedet.


Det er rigtig nok at sort også kan være nul, men så vil fasen være hvid.
Til top
anoz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 30-September-2007
Sted: Fredericia
Status: Offline
Point: 421
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér anoz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2013 kl. 11:24
Så det I siger er, at de to blå skal samles - det virker ulogisk for mig, da det er de to med strøm i? Som sagt så aner jeg intet om det, men pga erfaringer fra andre ting i huset, ved jeg man ikke nødvendigvis kan stole på farverne Confused
| sony vpl-hw40es | marantz sr7010 | 3*mk s-150 | 4*mk s-150t | 2*xtz s2 atmosphere | 2*mk mx350 mkii | ps4 | logitech harmony companion |
Til top
skyking Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 01-December-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skyking Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2013 kl. 11:25
Det der med Sort er Nul skal tages med varsomhed, hvad nu hvis der er 2 sorte, hvad er så den brune (eller Grå) ?
Blå er normalt altid nul (220V nul eller hvad det nu hedder) Gul-Grøn er derimod Jord.
Rød er plus/leder men dog fortrinsvis når der er tale om jævnspænding.
En noget indforstået Joke, do not answer!
Til top
skyking Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 01-December-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skyking Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2013 kl. 11:26
Oprindeligt skrevet af anoz anoz skrev:

Så det I siger er, at de to blå skal samles - det virker ulogisk for mig, da det er de to med strøm i? Som sagt så aner jeg intet om det, men pga erfaringer fra andre ting i huset, ved jeg man ikke nødvendigvis kan stole på farverne Confused


Det kunne jo være at "den anden blå" kobles i forbindelse med korrespondence-lys.
En noget indforstået Joke, do not answer!
Til top
anoz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 30-September-2007
Sted: Fredericia
Status: Offline
Point: 421
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér anoz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2013 kl. 11:27
Jeg tænkte også selv, at det måtte være noget korrespondence, men jeg kan bare ikke finde den anden kontakt...
| sony vpl-hw40es | marantz sr7010 | 3*mk s-150 | 4*mk s-150t | 2*xtz s2 atmosphere | 2*mk mx350 mkii | ps4 | logitech harmony companion |
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu