recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pro eller Air?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Pro eller Air?

Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Pro eller Air?
    Sendt: 30-September-2013 kl. 10:27
Jeg er godt nok kommet i tvivl om jeg skal købe mig en 13" Pro eller Air.

Vigtige fordelen ved Pro for mig
+ større harddisk
+ mulighed for HDMI igennem MiniDisplay
+ cd/brænder drev

Vigtige fordele ved Air for mig
+ vejer ikke noget, fed sofasurfer
+ hurtig ssd disk ved fødsel, dog ikke meget plads
+ holder længe på en opladning

Jeg synes det er så fedt at Air ikke vejer noget, og så tæller design også lidt, men Pro'en har bare de funktionelle ting.

Nogle her med samme "dilemma"? Hvad valgte i?
          
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Point: 1234
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 10:50
Jeg ville vælge en 13" pro med en SSD. Der er bare mere ydelse og lidt flere muligheder med denne. Air er fed, men syntes at der måske gås lidt for meget på kompromis for at få vægt ned og batteritid op.

/ask

EDIT: Men det er der ingen der kan vælge for dig. Hvad skal du bruge den til? Vil "Air" komme til kort HW mæssig i længden for dig, eller vil "pro" være overkill til dit brug?

Redigeret af jacobask - 30-September-2013 kl. 10:51
Til top
Callie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Februar-2005
Sted: Vestamager
Point: 563
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Callie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 10:50
Du får sjældent brug for cd-drev i det daglige, så det er tilstrækkeligt med et eksternt til 200,-.
Der er også mulighed for HDMI gennem thunderbolt-porten på Air.

Jeg valgte en Air.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 11:09
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Jeg er godt nok kommet i tvivl om jeg skal købe mig en 13" Pro eller Air.

Vigtige fordelen ved Pro for mig
+ større harddisk
+ mulighed for HDMI igennem MiniDisplay
+ cd/brænder drev

Vigtige fordele ved Air for mig
+ vejer ikke noget, fed sofasurfer
+ hurtig ssd disk ved fødsel, dog ikke meget plads
+ holder længe på en opladning

Jeg synes det er så fedt at Air ikke vejer noget, og så tæller design også lidt, men Pro'en har bare de funktionelle ting.

Nogle her med samme "dilemma"? Hvad valgte i?

HDMI gennem MiniDisplayport kan du også på en Air. CD-drevet kan løses med et eksternt, overvej hvor tit du i praksis bruger det.

Jeg har selv haft en Air, og skiftet til en Pro men har fortrudt. Skærmen er godt nok bedre på Pro'en, men jeg kan mærke at jeg tager den mindre med rundt, og derfor får brugt den mindre. Vægtforskellen ser måske ikke overvældende ud på papiret, men for mig er det nok til at gøre forskellen på om den er generende at bære på eller ej. Jeg vil sige at hvis du ikke har et helt specifikt behov hvor du er nødt til at købe en Pro, men bare vil have den "fedeste", så er en Air det bedste valg. Og hvis du havde dét, så ville beslutningen vel allerede være taget Wink
Til top
Lightyear Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Maj-2005
Point: 527
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lightyear Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 12:18
Jeg valgte en 13" Air i sommers, og har ikke fortrudt! Den er hurtig og lydløs, og kører langt på literen.
Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Februar-2006
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ThomasP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 12:18
Hvis du ikke SKAL have en Pro, fordi du ikke kan undvære computerkraften til redigering o.l., er det da oplagt at vælge en Air, som du synes er lækker. Hvis du sætter SSD i en Pro, får du alligevel problemet med en lille harddisk (med mindre du har rigtig mange penge). Og DVD-drevet kommer du aldrig til at savne.

PS. Jeg har selv en Pro 15", som jeg bruger til videoredigering.
Til top
mjohansen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: 2630 Taastrup
Point: 349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mjohansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 12:36
Hvis du ikke har alt for travlt med at købe den, så er det måske værd at vente lidt. Der kommer med stor sandsynlighed nye Pro modeller i næste månede.

LG OLED CX 55"| Sonos Beam | Vu+ Uno4K SE | Apple TV 4K
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 14:11
Tak for svar alle.

Når I spørger om jeg har brug for computerkraften fra Pro'en, er det så fordi Pro'en har 2.5 GHz hvor at Air kun har 1.3 GHz?

Men som Otto J er inde på, og i andre for den sags skyld også, så er Air den der tiltaler mig mest pga. den vejer mindre. Som sagt så er 0.5 kg. (cirka) måske ikke meget på papiret, men det kan altså mærkes synes jeg.

Men...

Nu skriver i godt nok at jeg ikke vil komme til at savne det DVD/CD-rom/brænder drev, men jeg kan godt li at brænde en gammeldags MP3 disk engang i mellem til bilen, eller til anlægget i vores lokale træningscenter. Desuden ser jeg også mange gamle film på DVD osv. men kan sådan et eksternt brænder/dvd-drev købes for små penge, eller hvad siger i? Til jer med Air, i blev ikke træt af at skal slæbe rundt på det eksterne drev hele tiden?

Ellers skal computeren ikke bruges til noget vildt. Jeg bruger den kun til at se film med når jeg er på farten (jeg rejser meget) ellers bruges den til billeder, musik og surf på nettet, og der kan jeg godt li den er let at sidde med og transportere.

          
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 14:28

Men...

Nu skriver i godt nok at jeg ikke vil komme til at savne det DVD/CD-rom/brænder drev, men jeg kan godt li at brænde en gammeldags MP3 disk engang i mellem til bilen, eller til anlægget i vores lokale træningscenter. Desuden ser jeg også mange gamle film på DVD osv. men kan sådan et eksternt brænder/dvd-drev købes for små penge, eller hvad siger i? 

Jeg købte Apple's USB Superdrive, den koster 600,-. Hvis du ofte ser DVD på farten på den bærbare, så er det naturligvis et emne du skal overveje, men når der lige skal brændes en DVD til et eller andet formål, så er det ikke det store problem at hive drevet frem fra skuffen. Jeg har brugt mit drev relativt tit, men jeg vil stadig hellere undvære at slæbe på den ekstra vægt, og så hive det frem når jeg skal bruge det.

Til jer med Air, i blev ikke træt af at skal slæbe rundt på det eksterne drev hele tiden?

Det gjorde jeg netop ikke. Hvis du føler du hænger så meget fast i brugen af skiver at du ville tage drevet med dig konstant, så er det nok ikke det rigtige valg. Alt efter hvor meget planlægning du har i din hverdag, så kan du jo overveje at rippe de film du gerne vil se hjemmefra.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 15:05
Jeg kan godt se hvad du mener, og SÅ mange DVD film ser jeg nu heller ikke, men det sker da engang i mellem.

Den vil PRIMÆRT blive brugt til iTunes, familiebilleder via iPhoto og surfing på nettet (bruge penge på forskellige sider), samt administrere dem via netbank. så jeg tror at Air vil være det helt optimale valg.

Men jeg falder bare over at så mange har spurgt ind til om jeg ønsker kraften fra Pro'en, og tænker om Pro'en virkelig er så meget kraftigere?
          
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6683
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 15:23
Det kan mærkes hvis man renderer eller omkoder film. Men så skal du op i en 15" med quad core i7.
Både 13" Pro og Air har dual core, så jeg tror ikke der er så stor forskel.

EDIT: Air er også helt nye med Hasswell cpu. Pro er ikke opdateret endnu.

Redigeret af Brixen - 30-September-2013 kl. 15:27
Venlig hilsen
KB
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2010
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 15:50
Hvis du vil se DVD'er på farten, hvorfor så ikke ligge dem ind på din PC? Fysiske medier er klart på vej ud og jeg må sige jeg ikke bruger mit drev til ret meget - alt jeg køber gøres digitalt.. Ergo, jeg har alt liggende på PC'en.

Ang. HDD, kan du så ikke bare skifte disken ud med en større? Det er vel bare et luksusproblem.
Til top

Besvar Besvar Side  123 6>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu