recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sort skærm under startup
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sort skærm under startup

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Eblermeister Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 13-August-2013
Sted: Ikast, Danmark
Status: Offline
Point: 39
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eblermeister Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Sort skærm under startup
    Sendt: 20-Oktober-2013 kl. 19:29
Hej :)
For godt et halvt år siden købte jeg en specialbygget spilcomputer til 15.000kr fra følgende side http://xnb.dk/
Den genstartes eller slukkes sjældent, da den normalt bare sættes på dvale. Forleden dag, da den blev slukket skete der noget underligt da jeg tændte den - den tændte for skærmlyset, men der var intet billede. Jeg kan på HDD lyset se at den arbejder som når den normalt starter op, samt at den stopper med at blinke ca. efter det stykke tid hvor jeg normalt ville være nået til log-on skærmen. Klapper jeg skærmen i, går den på dvale og åbner jeg den, fortsætter skærmen med at være sort, selvom at HDD knappen og de andre knapper lyser igen. Dette tyder vel på at den booter bagved skærmen?
Slukker jeg den og tænder den igen starter den normalt igen. Jeg har lavet nogle forsøg og skærmen går i sort ca. 1 ud af 10 boots.
Hvad kan dette skyldes? Jeg kører windows 8.1 men problemet var der også med win 8.
Jeg ved godt at der stadig er garanti på, men ved ikke hvordan at jeg skal beskrive fejlen, da risikoen er at de ikke støder på problemet inde til reparationen, da der jo kan gå mere end 10 boots før at det sker.
På forhånd tak :)
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2013 kl. 20:10

Hvor ofte laves der vedligehold på den.?
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eblermeister Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2013 kl. 20:43
Tak for dit svar :)
Altså hvor tit at jeg renser den eller?
Til top
Theilo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Marts-2010
Sted: Horsens,Danmark
Point: 1226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Theilo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2013 kl. 20:50
Har haft lignende fejl på andre maskiner, der virkede dette:

Sluk pc og tag strømstikket ud i ca. en halv time og prøv derefter igen.
Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eblermeister Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2013 kl. 20:54
Okay, mange tak.. det vil jeg prøve :)
det skal dog nævnes at det er en bærbar - skal batteriet tages ud også?
Til top
Theilo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Marts-2010
Sted: Horsens,Danmark
Point: 1226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Theilo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2013 kl. 20:57

Med bærbar kan det være anderledes

Ud med batteri, væk med strømstik og hold derefter powerknappen aktiveret i min. 30 sekunder.
Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eblermeister Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2013 kl. 21:05
Super, det tester jeg lige :)
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 25-December-2010
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2013 kl. 06:52
Oprindeligt skrevet af Eblermeister Eblermeister skrev:

Der menes diskoprydning, enten med Windows' eget program i Computer, eller Denne Computer. Du ved, højreklik på C-drevet, klik på Egenskaber, klik på Diskoprydning, vent indtil den har undersøgt, hvor meget digitalt "skrammel", der er, sæt flueben i alt, dog undlad at sætte flueben i Papirkurv, hvis du selv vil styre den. Og klik OK, og OK igen. Så ja - man kunne godt kalde det en form for rensning.

Derefter fanen Funktioner, Defragmenter nu...

Du kan også benytte programmet "C-Cleaner" til rensning.
Piriform, som laver programmet C-Cleaner, har også et program for defragmentering: "Defraggler", hedder det.

Derudover skal der også en gang imellem køres diskundersøgelse.

Det er efter at have højreklikket på C-drevet, fanen Funktioner, og undersøg nu... Flueben i begge felter, og genstart. Denne undersøgelse kan tage laaaang tid!

Du kan også, i en kommandoprompt, skrive chkdsk, så kører den en hurtig undersøgelse.

Redigeret af turbo2 - 21-Oktober-2013 kl. 06:52
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Point: 6683
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2013 kl. 10:22
Oprindeligt skrevet af turbo2 turbo2 skrev:

Oprindeligt skrevet af Eblermeister Eblermeister skrev:

Der menes diskoprydning, enten med Windows' eget program i Computer, eller Denne Computer. Du ved, højreklik på C-drevet, klik på Egenskaber, klik på Diskoprydning, vent indtil den har undersøgt, hvor meget digitalt "skrammel", der er, sæt flueben i alt, dog undlad at sætte flueben i Papirkurv, hvis du selv vil styre den. Og klik OK, og OK igen. Så ja - man kunne godt kalde det en form for rensning.

Derefter fanen Funktioner, Defragmenter nu...

Du kan også benytte programmet "C-Cleaner" til rensning.
Piriform, som laver programmet C-Cleaner, har også et program for defragmentering: "Defraggler", hedder det.

Derudover skal der også en gang imellem køres diskundersøgelse.

Det er efter at have højreklikket på C-drevet, fanen Funktioner, og undersøg nu... Flueben i begge felter, og genstart. Denne undersøgelse kan tage laaaang tid!

Du kan også, i en kommandoprompt, skrive chkdsk, så kører den en hurtig undersøgelse.

De ting kan vel ikke hjælpe på sort skærm.

CCleaner kan lave mere skade end gavn, hvis man ikke passer på, og ved hvad man gør. 

Mon ikke computeren i stedet skal retur til forhandleren, da der er reklamationsret på den.

Venlig hilsen
KB
Til top
nhj4 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-Maj-2010
Sted: Danmark
Point: 160
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nhj4 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2013 kl. 13:09
hej der!

vis det går helt galt så søg hjælp her http://www.spywarefri.dk/

det er klart at man skal holde sin maskine i orden selv, den laver ikke det hele for en, det er også en god ting at slukke helt for den i ny og næ så alle opdateringer kan komme på plads, og en anen ting det er og opdatere grafik driver, noget skal man selv lave.
Intet er svært når man først har får det lært, og man lærer så længe man lever, uanset hvem man er ;-)

Sølv er godt, sølv er sundt, derfor lytter jeg til det døgnet rundt ;-)
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 4945
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2013 kl. 16:44
Hvis det er en bærbar, så vil jeg mene at man skal henvende sig under garantien.

Hvis det er en stationær, så sidder der i mange nye maskiner to grafikkort.

Der sidder et onboard Intel kort og et PCI-E Nvidia eller AMD kort

Det kan være at den viser output til skærmen på ét af de andre stik.
Kontroller at din skærm sidder i stik 1 på sit skærmkort.

Man kan også opsætte i BIOS at din skærm skal starte på PCI-E, fremfor intern.

Sidste mulighed er at din skærm har svært ved at fange den opløsning som dit grafikkort smider ud til den. Er den tilkoblet med DVI eller med VGA?
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2013 kl. 22:09
Hvad med noget så simpelt som tålmodighed?
Du siger du kan se HDDén køre, og at den stopper.. Kan det tænkes, at der er tale om store massive opdateringer, efter at maskinen endelig har været slukket? (.NET opdateringer kan virkelig tage lang tid at opdater på en windows 7 maskine).

Blot et foreslag.

Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu