|
kontinuerlig udnytning af 14 dages returret |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |||||
mjmusicianmj ![]() Bruger ![]() Oprettet: 14-November-2012 Status: Offline Point: 191 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 01-November-2013 kl. 07:42 |
||||
Edter at have læse i tv sektionen, faldt jeg over brugere snakke om dette ved køb af nyt tv.
Hvad afholder mig, eksempelvis, fra at bestille tv over nettet, og blot sende det retur inden 14 dage? Det stunt kunne jeg givetvis gøre brug af i flere måneder, og ganske enkelt med hundredevis af produkt kategorier. Der må da være en forklaring bag..
|
|||||
![]() |
|||||
ClausJ ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 17-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 559 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
Der er sikkert ikke noget umiddelbart der vil afholde dig fra det, men jeg ville nok blive lidt træt af at udskifte TV hver 2. uge, og med hvad dertil hører (indlæsning af kanaler, styr på kabler m.m.)
Hvis du køber på nettet, har du jo også dine penge ude, fra du køber apparatet, og til returneringen er gået igennem.
Jeg gad ikke bøvle med det !
|
|||||
Sony Bravia KD-55X8505B, Samsung 3126, Pioneer VSX-922, Pioneer BDP-150, Mission 733, Mission 732, Jamo Center 100, B&W AS2 Sub
|
|||||
![]() |
|||||
kharder ![]() Bruger ![]() Oprettet: 26-December-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 191 |
||||
Hvad skulle idéen være med at skifte tv hver fjortene dag? Eller et andet produkt for den sags skyld...
Der vil helt sikkert ikke være noget der stopper dig i at gøre det, men det vil blive en underskudsforretning. Du skal selv betale for returnering og så, som nævnt, alt bøvlet.
|
|||||
![]() |
|||||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
||||
Returretten giver dig ret til at afprøve det du køber, men ikke tage det i brug. Det er naturligvis en gråzone, og kan være svært at bevise, og hvis man VIL misbruge butikkerne (og derved ødelægge motivationen for at yde god service til de ærlige kunder), så kan man jo slippe afsted med meget. Egoisme kan være svær at bremse.
|
|||||
![]() |
|||||
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8643 |
||||
Netop. Det er jo ikke fordi man så gratis kan have et tv hjemme, for pengene ligger jo konstant hos mindst én forhandler, og man vil nok nærmere have det dobbelte beløb liggende, da pengene ikke kommer retur fra den første forhandler inden man har fået et nyt tv fra forhandler 2. |
|||||
![]() |
|||||
HeartWare ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Oktober-2003 Sted: Bagsværd, DK Status: Offline Point: 4804 |
||||
For ikke at tale om omkostningerne ved at skulle sende det retur (du skal nemlig selv betale retur-portoen, med mindre der er fejl på varen).
Og så besværet med at skulle pakke op og ned hele tiden. Men rent juridisk er der ikke noget til hinder for det. Du må nemlig gerne tage varen i brug, i modsætning til, hvad Otto skriver. Men hvis du bruger det på en måde, så værdien forringes af betydning, så kan du ikke længere returnere. Men at købe et TV, sætte det op i stuen, benytte det på normal vis i 10 dage og derefter sende det retur (for egen regning), det er fuldt ud lovligt rent juridisk... Forhandleren kan dog beholde dine penge i op til 30 dage efter at fået apparatet retur før han returnerer dem, så du vil skulle have mindst 3 gange prisen for TV'et til rådighed på din konto for at kunne køre dette i længere tid... Redigeret af HeartWare - 01-November-2013 kl. 10:32 |
|||||
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver |
|||||
![]() |
|||||
noxity ![]() Bruger ![]() Oprettet: 21-April-2011 Sted: Esbjerg Status: Offline Point: 86 |
||||
HeartWave, det kræver dog at du ikke ødelægger indpakningen :)
|
|||||
![]() |
|||||
HeartWare ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Oktober-2003 Sted: Bagsværd, DK Status: Offline Point: 4804 |
||||
Nej, det gør det ikke. Hvis ibrugtagen af en ting kræver, at man ødelægger indpakningen, så er det fuldt ud acceptabelt at ødelægge den. Du har altid ret til at gøre, hvad der er nødvendigt for at kunne afprøve en vare i de omgivelser den skal bruges.
En forhandler kan ikke tape en kasse fuldstændig ind i tape og så nægte at tage varen retur bare fordi du har været nødt til at flå kassen fra hinanden for at kunne komme til at bruge indholdet. Og en forhandler kan ikke forlange at få en vare retur i original indpakning med mindre det *væsentligt* forringer varens værdi uden. |
|||||
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver |
|||||
![]() |
|||||
AnyFellow ![]() Bruger ![]() Oprettet: 26-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 100 |
||||
Der er mange nuancer i ovenstående.
Der er forskel på at skære en kasse op, der hvor den er tapet, og på at flå kassen fra hinanden. En forretning kan godt nægte at tilbagebetale det fulde beløb, såfremt emballagen er ødelagt mere end kunden har behøvet, for at kunne afprøve varen.
Dernæst er det korrekt som du skriver vedr. original indpakning, men jeg vil da formode at et fjernsyn til 20.000 kr. ikke kan sælges igen til mere end måske 15.000 kr., såfremt det ikke er i original indpakning. Det vil jeg da kalde en væsentlig forringelse og dermed er der basis for et lavere beløb retur. Dernæst kan forretningen så stille spørgsmålstegn ved om varen er forsvarligt indpakket, såfremt den ikke er i original emballage. Jeg vil vove den påstand, at det stort set ikke er muligt at indpakke et større fjernsyn forsvarligt, med mindre det sker i original emballage.
|
|||||
![]() |
|||||
||||
|
|||||
Keld R. Hansen
|||||
![]() |
|||||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
||||
Hmm, "ret til at afprøve, men ikke tage det i brug". Et eller andet sted, så kan jeg ikke li den formulering. For hvad er forskellen på "at afprøve" og "tage i brug". Jeg er af den opfattelse, at for rigtig mange mennesker, der er forskellen præcis ens. Og det er derfor noget vrøvl i sig selv. Min personlige holdning, uanset om jeg skal se det som forhandler eller forbruger, så er det en så tåbelig regel i forbrugerloven, som man overhovedet kunne lave. Der findes ikke eet eneste fornuftigt argument for, at en fjernhandel skulle berettiget mere til "14 dages afprøvning, eller fortrydelsesret, som det rettelig hedder" end nærhandel gør. Tværtimod er det min opfattelse, at de fleste af de mennesker der benytter fjernhandel, de benytter samtidig andre medier, som kan fortælle dem, om varen vil leve op til forventningen, som i realiteten var intentionerne bag reglen. Der er dog nogle punkter, som ikke helt kan bruges, f.eks beklædningsgenstande. Der kan jeg forstå meningen. Men i det her regi vi befinder os i her, der giver det absolut ingen mening, synes jeg. Men når så reglen er der, så kan man heller ikke fortænke folk i at benytte den. Alt andet ville jo omvendt være idiotisk. Ikke fordi jeg personligt synes man skal, blot fordi man kan. Men fordi det giver en reel fordel for forbrugeren, og der kan være fornuft i det, som forbruger. Det svare jo til, at man indføre nogle fordelagtige skatteregler, som man så ikke forventer bliver benyttet. Og såfremt man gør, så opfattes det som misbrug der ødelægger motivation og serviceniveau.. Den går altså bare ikke. Heller ikke selvom jeg godt kan følge din mening. |
|||||
![]() |
|||||
Guests ![]() Gæst ![]() |
||||
Og i mellemtiden så har forhandleren dine penge.
Redigeret af donfrankie - 01-November-2013 kl. 18:18 |
|||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |