recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - kontinuerlig udnytning af 14 dages returret
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

kontinuerlig udnytning af 14 dages returret

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
mjmusicianmj Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-November-2012
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mjmusicianmj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: kontinuerlig udnytning af 14 dages returret
    Sendt: 01-November-2013 kl. 07:42
Edter at have læse i tv sektionen, faldt jeg over brugere snakke om dette ved køb af nyt tv.
Hvad afholder mig, eksempelvis, fra at bestille tv over nettet, og blot sende det retur inden 14 dage? Det stunt kunne jeg givetvis gøre brug af i flere måneder, og ganske enkelt med hundredevis af produkt kategorier. Der må da være en forklaring bag..
Til top
ClausJ Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 559
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ClausJ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2013 kl. 07:50
Der er sikkert ikke noget umiddelbart der vil afholde dig fra det, men jeg ville nok blive lidt træt af at udskifte TV hver 2. uge, og med hvad dertil hører (indlæsning af kanaler, styr på kabler m.m.)
 
Hvis du køber på nettet, har du jo også dine penge ude, fra du køber apparatet, og til returneringen er gået igennem.
 
Jeg gad ikke bøvle med det !
Sony Bravia KD-55X8505B, Samsung 3126, Pioneer VSX-922, Pioneer BDP-150, Mission 733, Mission 732, Jamo Center 100, B&W AS2 Sub
Til top
kharder Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kharder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2013 kl. 08:53
Hvad skulle idéen være med at skifte tv hver fjortene dag? Eller et andet produkt for den sags skyld...

Der vil helt sikkert ikke være noget der stopper dig i at gøre det, men det vil blive en underskudsforretning. Du skal selv betale for returnering og så, som nævnt, alt bøvlet.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2013 kl. 09:04
Returretten giver dig ret til at afprøve det du køber, men ikke tage det i brug. Det er naturligvis en gråzone, og kan være svært at bevise, og hvis man VIL misbruge butikkerne (og derved ødelægge motivationen for at yde god service til de ærlige kunder), så kan man jo slippe afsted med meget. Egoisme kan være svær at bremse.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8643
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2013 kl. 09:15
Oprindeligt skrevet af ClausJ ClausJ skrev:

Hvis du køber på nettet, har du jo også dine penge ude, fra du køber apparatet, og til returneringen er gået igennem.


Netop. Det er jo ikke fordi man så gratis kan have et tv hjemme, for pengene ligger jo konstant hos mindst én forhandler, og man vil nok nærmere have det dobbelte beløb liggende, da pengene ikke kommer retur fra den første forhandler inden man har fået et nyt tv fra forhandler 2.
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4804
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2013 kl. 10:29
For ikke at tale om omkostningerne ved at skulle sende det retur (du skal nemlig selv betale retur-portoen, med mindre der er fejl på varen).

Og så besværet med at skulle pakke op og ned hele tiden.

Men rent juridisk er der ikke noget til hinder for det. Du må nemlig gerne tage varen i brug, i modsætning til, hvad Otto skriver. Men hvis du bruger det på en måde, så værdien forringes af betydning, så kan du ikke længere returnere.

Men at købe et TV, sætte det op i stuen, benytte det på normal vis i 10 dage og derefter sende det retur (for egen regning), det er fuldt ud lovligt rent juridisk...

Forhandleren kan dog beholde dine penge i op til 30 dage efter at fået apparatet retur før han returnerer dem, så du vil skulle have mindst 3 gange prisen for TV'et til rådighed på din konto for at kunne køre dette i længere tid...

Redigeret af HeartWare - 01-November-2013 kl. 10:32
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
noxity Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-April-2011
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 86
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noxity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2013 kl. 11:32
HeartWave, det kræver dog at du ikke ødelægger indpakningen :)
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4804
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2013 kl. 12:48
Nej, det gør det ikke. Hvis ibrugtagen af en ting kræver, at man ødelægger indpakningen, så er det fuldt ud acceptabelt at ødelægge den. Du har altid ret til at gøre, hvad der er nødvendigt for at kunne afprøve en vare i de omgivelser den skal bruges.

En forhandler kan ikke tape en kasse fuldstændig ind i tape og så nægte at tage varen retur bare fordi du har været nødt til at flå kassen fra hinanden for at kunne komme til at bruge indholdet.

Og en forhandler kan ikke forlange at få en vare retur i original indpakning med mindre det *væsentligt* forringer varens værdi uden.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
AnyFellow Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 100
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AnyFellow Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2013 kl. 13:16
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Nej, det gør det ikke. Hvis ibrugtagen af en ting kræver, at man ødelægger indpakningen, så er det fuldt ud acceptabelt at ødelægge den. Du har altid ret til at gøre, hvad der er nødvendigt for at kunne afprøve en vare i de omgivelser den skal bruges.

En forhandler kan ikke tape en kasse fuldstændig ind i tape og så nægte at tage varen retur bare fordi du har været nødt til at flå kassen fra hinanden for at kunne komme til at bruge indholdet.

Og en forhandler kan ikke forlange at få en vare retur i original indpakning med mindre det *væsentligt* forringer varens værdi uden.
 
Der er mange nuancer i ovenstående.
 
Der er forskel på at skære en kasse op, der hvor den er tapet, og på at flå kassen fra hinanden. En forretning kan godt nægte at tilbagebetale det fulde beløb, såfremt emballagen er ødelagt mere end kunden har behøvet, for at kunne afprøve varen.
 
Dernæst er det korrekt som du skriver vedr. original indpakning, men jeg vil da formode at et fjernsyn til 20.000 kr. ikke kan sælges igen til mere end måske 15.000 kr., såfremt det ikke er i original indpakning. Det vil jeg da kalde en væsentlig forringelse og dermed er der basis for et lavere beløb retur. Dernæst kan forretningen så stille spørgsmålstegn ved om varen er forsvarligt indpakket, såfremt den ikke er i original emballage. Jeg vil vove den påstand, at det stort set ikke er muligt at indpakke et større fjernsyn forsvarligt, med mindre det sker i original emballage.
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4804
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2013 kl. 13:22
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

En forhandler kan ikke tape en kasse fuldstændig ind i tape og så nægte at tage varen retur bare fordi du har været nødt til at flå kassen fra hinanden for at kunne komme til at bruge indholdet.
Oprindeligt skrevet af AnyFellow AnyFellow skrev:

Der er forskel på at skære en kasse op, der hvor den er tapet, og på at flå kassen fra hinanden.
Derfor skrev jeg også "tape en kasse fuldstændig ind i tape".

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Og en forhandler kan ikke forlange at få en vare retur i original indpakning med mindre det *væsentligt* forringer varens værdi uden.
Oprindeligt skrevet af AnyFellow AnyFellow skrev:

Dernæst er det korrekt som du skriver vedr. original indpakning, men jeg vil da formode at et fjernsyn til 20.000 kr. ikke kan sælges igen til mere end måske 15.000 kr., såfremt det ikke er i original indpakning.
Det vil jo altid være en vurdering, som i sidste ende må tages af f.eks. Forbrugerklagenævnet og/eller domstolene.

Oprindeligt skrevet af AnyFellow AnyFellow skrev:

Dernæst kan forretningen så stille spørgsmålstegn ved om varen er forsvarligt indpakket, såfremt den ikke er i original emballage.
Ikke ubetinget. Hvis du f.eks. selv leverer den tilbage til butikken, så er den forsvarligt afleveret igen (og behøver derfor ikke - af hensyn til "forsvarligt indpakket" - at være indpakket overhovedet). Forsvarligt i denne sammenhæng handler jo om varen kan eller bliver beskadiget i transporten...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2013 kl. 13:26
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Returretten giver dig ret til at afprøve det du køber, men ikke tage det i brug. Det er naturligvis en gråzone, og kan være svært at bevise, og hvis man VIL misbruge butikkerne (og derved ødelægge motivationen for at yde god service til de ærlige kunder), så kan man jo slippe afsted med meget. Egoisme kan være svær at bremse.

Hmm, "ret til at afprøve, men ikke tage det i brug". Et eller andet sted, så kan jeg ikke li den formulering. For hvad er forskellen på "at afprøve" og "tage i brug". Jeg er af den opfattelse, at for rigtig mange mennesker, der er forskellen præcis ens. Og det er derfor noget vrøvl i sig selv.

Min personlige holdning, uanset om jeg skal se det som forhandler eller forbruger, så er det en så tåbelig regel i forbrugerloven, som man overhovedet kunne lave. Der findes ikke eet eneste fornuftigt argument for, at en fjernhandel skulle berettiget mere til "14 dages afprøvning, eller fortrydelsesret, som det rettelig hedder" end nærhandel gør. Tværtimod er det min opfattelse, at de fleste af de mennesker der benytter fjernhandel, de benytter samtidig andre medier, som kan fortælle dem, om varen vil leve op til forventningen, som i realiteten var intentionerne bag reglen.
Der er dog nogle punkter, som ikke helt kan bruges, f.eks beklædningsgenstande. Der kan jeg forstå meningen. Men i det her regi vi befinder os i her, der giver det absolut ingen mening, synes jeg.

Men når så reglen er der, så kan man heller ikke fortænke folk i at benytte den. Alt andet ville jo omvendt være idiotisk. Ikke fordi jeg personligt synes man skal, blot fordi man kan. Men fordi det giver en reel fordel for forbrugeren, og der kan være fornuft i det, som forbruger. Det svare jo til, at man indføre nogle fordelagtige skatteregler, som man så ikke forventer bliver benyttet. Og såfremt man gør, så opfattes det som misbrug der ødelægger motivation og serviceniveau.. Den går altså bare ikke. Heller ikke selvom jeg godt kan følge din mening.

Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2013 kl. 18:15

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Det vil jo altid være en vurdering, som i sidste ende må tages af f.eks. Forbrugerklagenævnet og/eller domstolene.
Og i mellemtiden så har forhandleren dine penge.


Redigeret af donfrankie - 01-November-2013 kl. 18:18
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu