recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kortene på bordet, hvad får man?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kortene på bordet, hvad får man?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kortene på bordet, hvad får man?
    Sendt: 13-December-2013 kl. 23:57
Jeg har altid haft MacBook Pro og Air, og aldrig en Windows laptop, eller jo dvs. jeg havde en HP, men den larmede og blev p.... varm efter ikke ret længes surf/YouTube, så den røg ud.

Så skiftede jeg til Mac (og har aldrig gået "back").

Nu så jeg så bare at man kan få en Windows laptop med næsten samme hardware specs som en MacBook Pro (set bort fra Retina skærmen) til en 4.000-5.000 kr. mindre, hvilket jo er en del. Det her var en Asus.

Så ved jeg der er faktorer som vægt, design og det med at en MacBook Pro kan arbejde sammen med andre Apple enheder nemmere, men er det "bare" det? Den var dog grim, meget grim, og skal man op og have en flot Windows laptop (altså flot i mine øjne, så er prisen tæt på en 13" MacBook Pro alligevel), men hvis man kan se bort fra det, hvad så?

Jeg bruger min computer primært til surf, arbejdsrelateret tekstbehandling og ganske lidt gaming i ny og næ, men ikke ret meget, da jeg gamer på min stationære Windows PC. Ellers bruges den til ganske normale hverdags ting. Jeg må bare indse at jeg er Apple "skadet" og det er nu det jeg køber og går ud fra.

Men hvis man er ligeglad med design og om det er OS X eller Windows, er der så mega forskel til mit forbrug? Eller er man bare ude i en merpris for mærke og design? Altså groft sagt. Jeg er klar over der er små fordele og ulemper ved begge styresystemer.

Jeg er ikke ude i at starte en præference krig, selvom det nok er det i sidste ende, og om man er villig til at give det ekstra for Apple. Men hvad er jeres syn på det? Er jeg helt ved siden af her?

Glemte lige at SSD disken selvfølgelig også er et stort plus ved MacBook Pro'en, men ja, der er stadig stor prisforskel mellem en grim Windows PC og en MacBook Pro, men de kan jo stort set det samme, som en computer.

Redigeret af ladiesman217 - 14-December-2013 kl. 00:09
          
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2010
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2013 kl. 01:31
Tja, rent udseendesmæssigt, så har Apple en fordel. Softwaremæssigt har Windows en kæmpe fordel da det er mest udbredt, så man kan få alt tænkeligt software.

Apple er generelt et mærke som ikke har noget decideret budget-hardware. Derfor finder man også at deres sortiment udgøres af produkter der kræses for, hvilket har en god effekt for brandet. Til windows kan man finde røv-billige bambus-pcere til bærbare med den vildeste opsætning. Det er derfor svært at lave en egentlig 1:1 sammenligning. Jeg vil dog mene det er en vildfarelse at bringe HP ind i sådan en sammenligning da jeg ikke har nogen deciderede gode erfaringer med dem.

Jeg sidder pt. med en 6 år gammel Lenovo T61. Den er ikke særlig pæn, men den kan holde til at få en masse tæsk. Netop thinkpad-serien har været kendt for at være ekstra hårdfør.

Der findes også, som du selv nævner, pæne bærbare som kører windows. Min favorit er UX serien fra Asus.. Men de er også ret dyre. Grunden til det er fordi de konkurrerer med Apple's laptops og derfor kan de kræve noget mere for designet.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6683
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2013 kl. 12:03
Windows er mere bøvlet end Mac OS, synes jeg. 

Jeg har brugt Windows pc'er privat siden Windows 1, og Mac på arbejde siden System 6 (1993), og har syntes Mac var for dyre. 

Det var først i 2008 at jeg fik råd til at købe en iMac til mig selv. Og det var fordi jeg blev mere og mere træt af Windows. Jeg gav ellers Windows Vista en chance, men kunne ikke lide det.

Den store forskel er Windows/Mac OS - og om du kan vænne dig til det - hardwaren kan fås lige så godt til Windows.

Venlig hilsen
KB
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2013 kl. 12:36
Lidt som Brixen siger, så er der minimalt med forskelle i HW (den er der, men det er sjældent noget man som "bruger" bliver konfronteret med) Jeg har også selv kørt windows siden de første generationer, og leget med alt linux og rigtig unix (solaris og irix) siden 93 og æble udstyr fra gud ved hvornår (havde sågar et kursus på uni hvor man lavede dataopsamling via en mac med 2x5,25" drev og MacDos fra 84 :) - som instruktøren sagde. Det sværeste var at lave en grafisk visning med de 8K han havde til rådighed)

Men jeg har også rodet i PC'ere siden de første 286'ere dukkede op, og mine prioriteter ligger nok ikke længere i at sidde og rode i et OS eller sidde og pille i en comp mere. Det var sjovt for 20 år siden. I dag skal skidtet bare virke uden alt for meget arbejde fra min side. Derfor er der et par macs i huset (mini'er) og en enkelt windows pc med win7 (som nu rent faktisk ikke har været geninstalleret siden 09 så den har faktisk holdt sig nogenlunde kørende, til gengæld har jeg faktisk ikke brugt tid på at geninstallere en eneste af mine macs, bortset fra da jeg skiftede maskine og smed en lille SSD i min 1.gen intel mac mini til at prøve og lege med. Den fik en ren installation)

Jeg kan dog se at når jeg sidder ved min pc, så bliver der brugt mere tid på administrative ting som oprydning og holden ved lige end når jeg er på min mac, så det kan godt være jeg sparer en smule ved at købe en windowsbaseret maskine, men til mit brug (som ikke er så forskelligt fra OP's) så er der sparet en hel del dage ved at sidde på mac og ikke på win maskine. og det har sådan set retfærdiggjort  den merpris der nu måtte være på mac'en.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19566
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2013 kl. 13:42
Hvad er det du rydder op på og holder ved lige?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu