|
Stofa forringer tv-signalet igen igen |
Besvar | Side 123> |
Forfatter | |||
kcaroe
Bruger Oprettet: 25-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 124 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 11-Januar-2014 kl. 21:34 |
||
Så har Stofa igen forringet tv-signalet ved at flytte tv-signalerne opad frekvensmæssigt. Samtidigt har Stofa her i Bredballe også flyttet de sidste kanaler fra qam64 over på qam264, der kræver et bedre signal.
Konsekvensen hos os med en - i hvert fald efter Stofas opfattelse - halvdårlig stikledning, men måske kun med en ganske lille brist i en samling, at DR og TV2, lagt så højt som på 578mhz nu synes at reagere vildt på taxaer, der kommer forbi. Det samme skete sidste år i januar, hvor alle kanaler også fik et ryk opad med tilsvarende kvalitetstab til følge. Mon ikke flere og flere dropper Stofa helt, når selv ikke basale kanaler kan leveres korrekt, øjensynligt af hensyn til deres bredbåndseventyr, der åbenbart prioriteres langt højere i kabeltv-nettet. |
|||
fltk
Platin medlem Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10431 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Har også fået det problem her i Aalborg,hvor de har lagt Kanal 5, TV 4 Sverige samt deres prøvekanal på 581 MHz. Alle tre nævnte kanaler er ubrugelige på mit TV og mediecenter i stuen.
Flemming |
|||
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
|||
L'er
Guld medlem Oprettet: 19-September-2008 Sted: Kolding Status: Offline Point: 1228 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Husker I at bruge stofa godkendte antennekabler? De skulle efter sigende gøre meget for signalet.
|
|||
Pioneer PDP-LX5090
PS3 60GB og PS4 Onkyo TX-NR656 HarboSAT10 HarboSUB10 Nintendo Wii U |
|||
fltk
Platin medlem Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10431 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Ja, det fandt jeg også ud af d a jeg for et par år siden fik kabeltv, så der er ikke der problemet ligger. Flemming |
|||
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
|||
kcaroe
Funktioner
Tak(0)
|
||
Hele min installation er HF-tæt. Jeg har kun en ganske lille brist på stikledningen - synes blot det er forkasteligt at Stofa gang på gang forringer signalet, sådan at signalet kun virker, hvis man har en 100 procent ny-installation, som næsten igen har!
Stofa burde i stedet vælge qam64 (som Yousee) og placere kabeltv-kanalerne først i frekvensbådet. I øvrigt er det tankevækkende, at vi har boet på 2 adresser med Stofa og 2 med Yousee og begge Stofa-adresser har været med et dårligt/følsomt signal, sikkert på grund af QAM256. |
|||
reslfj
Guld medlem Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Stofa kan da kun have skiftet fra 64-QAM til 256-QAM en gang - så de kan da ikke 'gang på gang' have forringet noget signal. Man kan jo mindst lige så godt argumentere med, at det er et spild af ca 12 Mbit/s/8MHz-kanal i kapacitet, bare fordi du ikke vil sikre at have moderne kabler, stik og evt. forstærkere. youSee har fx her, hvor jeg bor, forlangt at vi skiftede de gamle kabler fra sløjfetiden ud med nye kabler med returvej til/fra hver enkelt bolig. youSee opdaterer sin kabel-opbygning i disse år, bla med færre kunder på hvert segment og med bedre forstærkere, så det er meget muligt, at de også vil anvende 256-QAM senest når de slukke de analoge signaler - eller allerede når de næste analoge slukkes. Stofa skal vel levere et signal, der overholder spec. inde i din bolig. Gør Stofa det, så kan du også ved korrekte kabler og en god kabelføring opnå et godt resultat. Lars PS! Der er hos youSee overvejelser om på lidt længere sigt også at kunne anvende endnu højere frekvenser i kabelnettet. Den nye DOCSIS 3.1 standard for internet over kabel-tv net har mulighed for at bruge frekvenser helt op til 1,5-1,7 GHz. Men nu skal DOCSIS 3.1 jo først omsættes til produkter Stofa/youSee og du kan købe (vel et par år). Redigeret af reslfj - 12-Januar-2014 kl. 15:34 |
|||
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
|||
kcaroe
Funktioner
Tak(0)
|
||
Stofa har nu også flyttet de sidste kanaler - de kanaler vi ikke har haft problemer med - over på qam256. Det er bl.a. dr1 og tv2. Derfor er der sket endnu en forringelse - og nu endog på de helt basale kanaler. Hertil kommer, at de igen har flyttet de fleste kanaler opad i frekvensområdet, hvilket er en foringelse igen (sidste år var begrundelsen to-tre-pakkeskift, som der ikke er noget af i år). Ændringerne kan således i år kun skyldes en favorisering af internet, der så går ud over tv-delen.
Jeg tvivler på at Yousee gør det samme, for jeg ved at de selv med helt nye HF-tætte installationer er problemer med at bussernes installationer i København (1.sals højde). 4G gør det næppe bedre. Her er vi dog på ingen måde påvirket af 4G, da vi har over 8 km til nærmeste 800mhz mast. Qam64 er i vist omfang frekvensspild, men driftssikkerheden er altså vigtigere. Under alle omstændigheder kunne Stofa have valgt at holde kanalerne på noget lavere frekvens, så de ikke på to afgørende punkter har forringet signalet. Hos os er det den sidste dråbe, der nu gør, at vi dropper Stofa helt og smutter over til waoo... |
|||
reslfj
Funktioner
Tak(0)
|
||
Men det er jo fordi din installation ikke overholder standarden, der grundlæggende siger at kablerne skal kunne overføre 5-862 MHz inkl. uanset om de gjorde det i går eller måske først i morgen eller næste år. Grænsen 862 MHz vil blive udvidet over den kommende tid, først til ca 1000MHz og siden muligvis yderligere. Man har bla. standarder, for at kunne ændre og tilpasse uden altid at skulle ændre eller have bøvl, fordi nogen troede at 'den går nok' eller her kan vi vist spare lidt eller .... Jeg siger normalt - det er helt uden betydning om det virker - det eneste der har betydning er om det overholder alle standarder (så virker det naturligvis også).
De problemer, der evt er med busserne har vel mere med dårligt afskærmede fjernsyn end med kablerne. Der er en meget god skærm - typisk 90-100 dB, vhis man bruger en god kvalitet COAX kabel og nyere stik. Det er en dæmpning med 1-10 milliarder gange. Du kan nok forvente, at der kommer en 800MHz mast tættere på dig, hvis du ikke allerede har flere master tæt på, der dækker 4G/LTE med fx 1800/2600 MHz båndene. Jeg mener at TDC regner med ca 6 km, som en typisk maks afstand.
64-QAM er spild, når man ved blot at omskifte alt udstyr til 256-QAM og nettet kan klare det. Det virker som om du kritisere STOFA fordi du ikke har det rigtige kabeludstyr? Det er årevis siden, man lavede kabelinstallationer der ikke gik helt til 862 MHz. Jeg flyttede i 1977 ind i en ejendom, hvor der var et fælles antenneanlæg fra et par antenner på taget. Det måtte udskiftes, da youSee blev leverandør engang for ca 20 år siden netop fordi de ikke understøttede UHF frekvenser. Men det er naturligvis dine kabler der skal skiftes, hvis du har så gamle COAX kabler. Sådan er det. Lars |
|||
|
|||
kcaroe
Funktioner
Tak(0)
|
||
Mit synspunkt er blot, at Stofa skal tage højde for, at folk netop ikke har 100 procent fejlfrie installationer og efterlade tilstrækkelig høj margin - alt andet er på den lange bane økonomisk alt for dyrt for alle parter. Fx ville vel 35 procent af alle hustande i vores område skulle bekoste nye stikledninger eller bore plads til nye kabler - vel en pris på ca. 5000,- pr. husstand. Lige nu tror jeg de fleste "lever" med forholdvis mange unødvendige pixelfejl, som skyldes Stofas valg.
Stofa kan efterlade mere margin ved at bruge enten qam64 eller benytte lavere frekvenser og undgå de frekvenser som nemt kan give anledning til forstyrrelser fx DVB-T-frekvenserne i lokalområdet. Øjensynligt har de allerede til dels anerkendt problemerne ved at flytte Charlie nedad i frekvensområdet - så kan man tale om positiv forskelsbehandling for de ældre, mens børnenes Disney Channel er lagt højt i frekvensbåndet og forholdsvis tæt på 4G-800 mhz. Ifølge mastedatabasen er der ingen aktuelle planer om udrulning af 4G på 800 mhz i vores område, men i byerne er 800 mhz så vidt jeg har forstået også irrelevant - og 1800/2600 mhz kan jeg ikke se skulle give nævneværdige indstrålinger af betydning. I øvrigt presses signalkvaliteten også af al den plads som bruges til bredbånd, så det burde Stofa også tage højde for sine valg. |
|||
LeChuck
Bruger Oprettet: 09-April-2011 Status: Offline Point: 173 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Et enkelt spørgsmål relateret til Stofa frekvens skift:
Min bror har et længere kabel ud til hans TV stue, og efter frekvensskiftet er signalet ikke stærkt nok til at han kan se DR1 og TV2. Antennekablet er nyt, alle samlinger er med F-connectorer, og der har aldrig været udfald før. Inden han ringer til antennemanden, ville jeg lige høre om det kunne være en løsning at smide en forstærker på?
Redigeret af LeChuck - 12-Januar-2014 kl. 21:20 |
|||
reslfj
Funktioner
Tak(0)
|
||
Nu har jeg den holdning, at det er helt fint, at man ligger, som man selv reder. Ja man burde udstille jer til skræk og advarsel for andre, der tror, de kan skyde genvej og 'smarte' sig til en billigere løsning. Men det er jo nok en tidligere bestyrelse, så det er vel svært. Det er jo en meget, meget gammel installation eller en meget nærig kabelforening, der har kloget sig i et forsøg på at sparet en krone eller to på kablerne. Det har ingen med nogen forstand gjort de sidste 40 år. Jeg kan heller ikke forstå, at kabel-foreningen ikke har planlagt en renovering og afsat penge de sidste mange år. Lars :) |
|||
|
|||
zulfo
Moderator gruppe Branchemedlem Oprettet: 05-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3701 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Jeg kan sagtens se problematikken, men en halvdårlig stikledning (og ja, selv en lille fejl introducerer problemer) kan vel ikke være Stofa's skyld? Udviklingen går kun en vej, som Reslfj skriver - så måske var det lige nu tidspunktet at få skiftet den skidte stikledning.
|
|||
Lars B
DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414 |
|||
Besvar | Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |