recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Windows 7. 32 eller 64 bit
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Windows 7. 32 eller 64 bit

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
mondeo93 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 174
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mondeo93 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Windows 7. 32 eller 64 bit
    Sendt: 05-Februar-2014 kl. 11:53
Jeg har to Windows 7 DVDer en 32 bit og 64 bit

Jeg har to PCer jeg har lagt Windows 7 på, men de ville kun boote fra win. 7 32 bit udgaven

Den ene er en zeptor Znote 6025 WD 1.5 Ghz med 2 GB ram

Den anden er en Fujitsu Siemens Amilo pi 1505 1.5 Ghz med 1 GB ram

Spørgsmål. Jeg har så prøvet med en HP pavilion DV6000 2.0 Ghz med 2 GB ram. der kunne Win 7 64 bit godt boote fra

Ligeledes min stationære med 3.0 Ghz og 4 GB ram

Er det processorens hastighed der afgør om man kan ligge 32 eller 64 bit på en PC ?

og hvad er forskellen i grove træk på 32 og 64 bit udgaverne ?

Hilsen Ulrik

Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6640
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2014 kl. 12:27
Det er CPU'en der afgør det, men ikke hastigheden, kun om den kan køre 64 bit. Og 32 bit Windows kan kun håndtere ca. 3,5 GB RAM. 




Redigeret af Brixen - 05-Februar-2014 kl. 12:28
Venlig hilsen
KB
Til top
mondeo93 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 174
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mondeo93 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2014 kl. 12:32
Okay hvilke data omkring CPUen kan jeg gå ind og se der fortæller om den kan kører 32 eller 64 bit udover de 1.5 GHz som ikke har noget at sige ?
Til top
dkscan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1333
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dkscan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2014 kl. 12:34
Generelt kan det ikke betale sig at installere 64 bit Windows, hvis man har mindre end 4 GB RAM.
Per H. Nielsen
Dansk Scanner Information
Til top
mondeo93 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 174
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mondeo93 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2014 kl. 12:53
OKay

Men jeg vil så alligevel sige, at jeg har kørt 64 bit på en med 2 GB ram og det har kørt uden problemer, jeg spiller så heller ikke spil der kræver en masse af pcen.

Til top
dkscan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1333
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dkscan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2014 kl. 13:01
Ja man kan sagtens køre 64 bit med f.eks. 2 GB RAM, men det kan ikke betale sig. Med et 64 bit operativsystem fylder visse data mere og man ender med reelt at have mindre RAM til rådighed end hvis man kørte 32 bit. 
Per H. Nielsen
Dansk Scanner Information
Til top
Silentbob Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2014 kl. 13:03
Jeg tror det dkscan prøver at sige er, at du vinder ingenting ved at køre 64 bit hvis du har mindre en 4 GB RAM.

Du kan godt gøre det og det vil køre nogenlunde lige så godt som 32 bit.  Men det tjener ikke rigtig nogen formål. 

Så med hensyn til dine to bærbar med hhv. 1 og 2 GB RAM kan du bare "nøjes" med 32 bit.


Redigeret af Silentbob - 05-Februar-2014 kl. 13:04
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2014 kl. 13:30
Oprindeligt skrevet af Silentbob Silentbob skrev:

Jeg tror det dkscan prøver at sige er, at du vinder ingenting ved at køre 64 bit hvis du har mindre en 4 GB RAM.

Du kan godt gøre det og det vil køre nogenlunde lige så godt som 32 bit.  Men det tjener ikke rigtig nogen formål. 

Så med hensyn til dine to bærbar med hhv. 1 og 2 GB RAM kan du bare "nøjes" med 32 bit.

Den holdning til 64bit var aktuel for flere år siden. Sidenhen er den blevet mindre aktuel.
Problemet med 64bit var, at der var for lidt understøttelse, og ikke mindst manglende drivere. Og derfor var der dengang ikke rigtig nogen ide med det, medmindre man have et specifikt formål, der var fuldt understøttet af 64bit.

Idag skal man omvendt finde argumenter for at installere 32bit. Det kunne være fordi CPUén er 32bit. Så er det slet ikke muligt. 
Manglende RAM er ikke et argument for at ikke installere 64bit i dag. Omvendt er mere ned 3GB RAM et argument i sig selv for at installere 64bit.

En maskine der i dag hardwaremæssig understøtter 64bit. Den vil jeg ALTID anbefale 64bit. Simpelthen fordi jeg ikke har noget argument for at lade være.

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2014 kl. 14:04
Til mondeo93 - find ud af hvad processoren hedder i dine maskiner (enten T9300, eller P8600 eller core i3 et eller andet. etc.) - gå derefter på ark.intel.com her kan du så kigge under mobile cpu'er (kræver selvfølgelig at du ved om det er en core2duo eller en coreduo, core i etc) og find nummeret på din cpu. - under den vil der være et punkt der hedder "Instruction Set" - og dette skal så være 64bit  - er den det, så kan den køre en 64bit OS. Ellers er det en 32bit install der skal til.

Som Kim siger - i dag er det mere reglen end undtagelsen med 64-bit install, men personligt ville jeg så heller ikke installere en 64-bit på noget under 2GB ram.
Til top
Silentbob Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2014 kl. 14:11
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

En maskine der i dag hardwaremæssig understøtter 64bit. Den vil jeg ALTID anbefale 64bit. Simpelthen fordi jeg ikke har noget argument for at lade være.

Omvendt, så kunne man spørge hvad er argumentet for at gøre det? Hvad vinder han ved det? 

Personligt ville jeg altid installere 64 bit, men det er fordi jeg udelukkende har 64 bit Windows og fordi alle PCer i hjemmet har 4 eller mere GB RAM. Sådan er det vel for de fleste i dag og derfor man per default anvender 64 bit.

Men i det her tilfælde er der vel ingen gevinst ved at installere 64 bit. Derfor er som sådan hip som hap hvilken version han vælger og ikke som du indikere "bedst" med 64 bit.

Så jeg vil ikke mene jeg repræsentere en ældre holdning, men at jeg blot tager stilling til den aktuelle sag og ikke hvordan man generelt gør det.


Redigeret af Silentbob - 05-Februar-2014 kl. 14:12
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10312
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2014 kl. 14:34
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

gå derefter på ark.intel.com


Hvis det er en AMD cpu der sidder i PCen går han forgæves på denne side.

Flemming

Redigeret af fltk - 05-Februar-2014 kl. 14:35
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2014 kl. 15:26
Sorry Flemming - det har du selvfølgelig 100% ret i. - hvis maskinen er udstyret med en AMD - så er det ind på amd.com - men det er dælme en af de værste sider at finde noget relevant information om overhovedet. - så er det næsten lettere bare at google cpu'ens modelnummer sammen med 64 bit og se hvad der kommer frem. :-)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu