recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - cd el. plade
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

cd el. plade

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
bsa Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 22-Juli-2011
Sted: Nørresundby
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bsa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: cd el. plade
    Sendt: 13-Februar-2014 kl. 18:22
Hej hvad er bedst en cd afspiller eller en pladespiller
Mvh. BSA
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2014 kl. 18:33
Hvad er dine præferencer? Plade har potentialet til at være bedst, men det er langt fra altid sikkert.

Og det kommer også meget an på lytteren. Nogen synes det er charmerende, at skulle rense og vedligeholde plader og pickup, samt det at jagte specielle men også ofte skide dyre udgivelser.
CD'er har den klare fordel, at de som regel er meget billigere og er nemme at få fat på. Dertil kommer, at man stort set kun skal sørge for, at man ikke ridser skiven.

Afspilleren har ingen eftervedligeholdelse og meromkostninger. Ingen rem der skal strammes og/eller skiftes. Ingen hastighedsindstillinger, alt efter om det er singler eller fuldlængde.
You get the point.

Personligt så foretrækker jeg alligevel vinyl, på trods af alt besværet. Men derfor er det langt fra noget for alle.
Til top
Denraretiger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Januar-2013
Sted: Aalborg
Point: 551
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Denraretiger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2014 kl. 19:27
Må sige jeg til dato aldrig har haft problemer med ridser i cd´er medmindre det har været på labelsiden eller været hjemmebrændt som næsten intet kan holde til.

Skal lige nævnes at rigtig mange af de plader der bliver solgt den dag i dag er af tvivlsom kvalitet på alle fronterThumbs Down
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2014 kl. 20:06
Oprindeligt skrevet af Denraretiger Denraretiger skrev:

Må sige jeg til dato aldrig har haft problemer med ridser i cd´er medmindre det har været på labelsiden eller været hjemmebrændt som næsten intet kan holde til.
Helt enig. Det var ikke ment som om, at det var et generelt problem med CD'er, blot at det kan forekomme.

Oprindeligt skrevet af Denraretiger Denraretiger skrev:

Skal lige nævnes at rigtig mange af de plader der bliver solgt den dag i dag er af tvivlsom kvalitet på alle fronterThumbs Down
Men det der er vi så ikke enige i. Kommer en på producer har styr på sidst skidt. Nu er jeg så "heldigvis" til metal og hård rock, og sjovt nok har producerne i den genre fattet, at en CD og en vinyl ikke skal laves af samme master.
Til top
zczc Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 02-Maj-2010
Sted: Danmark
Point: 398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zczc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2014 kl. 22:23
Oprindeligt skrevet af bsa bsa skrev:

Mvh. BSA

Til en cd er en cd-afspiller bedst, og til en 'plade' er en pladespiller bedst.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2014 kl. 22:25
Oprindeligt skrevet af zczc zczc skrev:

Oprindeligt skrevet af bsa bsa skrev:

Mvh. BSA

Til en cd er en cd-afspiller bedst, og til en 'plade' er en pladespiller bedst.

No shit sherlock ;-)
Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-November-2013
Point: 582
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2014 kl. 23:15
Cd er teknisk klart overlegen. Men det er ikke alle der synes at cd lyder bedst.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2014 kl. 23:44
Oprindeligt skrevet af moremusic moremusic skrev:

Cd er teknisk klart overlegen. Men det er ikke alle der synes at cd lyder bedst.

Det er jo netop det den ikke er. CD er begrænset til 44100hz ved 16bit. Det er vinyl ikke. Nu er det lidt svært at sammenligne analog og digital direkte, men vinyl har en opløsning, der svarer ca til 96000hz ved 24 bit. Potentielt, altså. Det er ikke ens betydning med, at alle vinyler er så gode.

CD er derimod teknisk overlegen, når det kommer til lethed i betjening.
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 25-December-2010
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2014 kl. 07:00
Selv om man har brugt lang tid på at rense en LP før afspilning, kan der godt lyde knas i højttlaerne. Dette kan være irriterende ved elektronisk musik, fx Jean Michel Jarre, eller klassisk musik. I begge typer musik er der jo perioder, hvor der ikke er så meget knald på musikken, og så kan det være trælst at høre på pladestøj! Der har CD'en sin fordel.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19680
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2014 kl. 07:44
Problemet ved vinyl er også at den potentielle opløsning på pladerne forsvinder ved brug. Man hiver en spids af et af verdens hårdeste materialer gennem en ujævn rille i noget halvblødt plastic.

Det hårde materiale "vinder".....

Klaus

Redigeret af KlausDM - 14-Februar-2014 kl. 07:47
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2014 kl. 10:00
Sikke noget vrøvl! Nålen kører jo ikke nede i bunden af rillen, men registrerer "ujævnhederne" på rillens sider. Mine plader er op til 50 år gamle, men omhyggelighed i håndtering gør at de er som nye. Det samme gælder nu også mine CD'er, der er knapt så gamle.
Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Point: 538
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prasmus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2014 kl. 13:35
Klaus må i et eller andet omfang have ret, der må være et vist slid.

I praksis har jeg dog ikke observeret forringet lyd på plader der har været afspillet rigtig mange gange. Måske fordi vi snakker om et nåletryk på 1-2 gram og en meget lille masse, eller fordi forringelsen er så lille og man jo vender sig til lyden ved hver afspilning.

Knas/pladestøj er mere et spørgsmål om hvordan pladen er blevet behandlet end mediet som sådan. Jeg har naturligvis plader der knaser noget, og det må man acceptere, men jeg har også plader der praktisk talt ikke knaser overhovedet ved normalt lytteniveau. Skruer man vildt op i en passage med tavshed, så kan man naturligvis høre noget, men når musikken så starter har man heller ikke nogle trommehinder mere.

Jeg gik selv tilbage til plader for nogle år siden, da jeg købte en ny pladespiller, og jeg blev faktisk selv overrasket over hvor lidt knas der faktisk var, jeg huskede det som meget værre - måske pga. en dårligere pladespiller/når førhen.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu