recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - RMA sag Redcoon.dk; rimelig behandlingstid?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

RMA sag Redcoon.dk; rimelig behandlingstid?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
jonit Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: RMA sag Redcoon.dk; rimelig behandlingstid?
    Sendt: 07-Marts-2014 kl. 22:49

Hej 

Jeg har brug for at vide om det er rimeligt at indgive en klage til forbrugerklagenævnet over Redcoons behandlingstid for en RMA sag som pt. nu er oppe på 1 md. siden sagens oprettelse.

Det er en sag som går på den 2 årige reklamationret, da produktet var ca. 6 mdr. gammel da den gik i stykker.

Det jeg kan "google" mig til er at købeloven siger at reparationer skal være afsluttet indenfor rimelig tid, som i den forbindelse typisk opfattes som ca. 2 uger, medmindre der er noget særligt som forhindrer dette.

Her oversigt over er sagsforløbet.

d. 1/7 2013. 

Købte jeg en AV forstærker hos Redcoon.dk, modtog denne et par dage efter, ganske fint. Og har brugt den helt uden nogen problemer frem til næste dato.

6/2 2014. 

Under brug (ser en film) lyder der et knald fra forstærkeren og den slukker, tager alle kabler fra og prøver at tænde igen, det samme sker igen og nu kommer der røg op af den. Så den er tydeligvis defekt.

7/2 2014. 

Kontakter Redcoon.dk support pr telefon, og får sagen oprettet som RMA sag, og får aftalt, at GLS afhenter enheden hos mig d. 12/2 2014. Spørger indtil hvor lang tid jeg kan forvente det vil ca. tage. Jeg får ikke noget helt konkret svar, men får stillet i forventning at ca. 14 dage, nok ikke er urealistisk når nu det lød som om at enheden var brændt sammen, og formodentligt skulle ombyttes.

12/2 2014. 

Enheden afhentes på min adresse af GLS, og jeg får en kvittering for det.

14/2 2014. 

Sender jeg en mail og spørger ind til om de har modtaget min enhed, da jeg regnede med at det ville tage et par dage at de ville modtage den. (vidste ikke den skulle til tyskland på det tidspunkt), får dog ikke noget svar på det.

17/2 2014.

Har jeg stadig intet hørt fra dem derfor ringer jeg til dem for at høre nærmere, får at vide at den skulle være på vej men er ikke modtaget på lageret endnu, og jeg får en e-mail når de modtager den på deres lager i tyskland. Jeg får også et svar på e-mail som bekræftiger dette.

19/2 2014.

Får jeg en mail hvor der står "Vi har tracket din pakke og den ser ikke ud til at være forsinket." og får beskrevet at pakken først skal til kolding og derefter til lageret i tyskland og derfra til det værksted som skal kigge på den.

Men pakken er stadig ikke dukket op på lageret i tyskland. Ringer også til dem men får ikke mere at vide, men spørger ind til hvor længe de forventer det vil tage, men for ikke noget svar.

20/2 2014.

Får jeg en mail om at min pakke er modtaget på lageret d. 19/2 2014. og at den derfra vil blive sendt direkte til værkstedet. De skriver "Den gennemsnitlige behandlingstid er på 3 uger", jeg skriver tilbage og spørger hvad jeg nu kan forvente, om det er 3 uger fra de har modtaget den på lager? Og fortæller dem om at min forventetning var ca. 14 dage, med mindre der var noget specielt for forhindrede dette. Men får ikke noget svar på dette.

26/2 2014.

Nu er det gået 2 uger siden at enheden blev afhentet hos mig. Ringer derfor for at høre nærmere, og får at vide at den er sendt til værksted. Sender også en mail og spørger indtil om der er noget som forhinder at min sag kan afsluttes inden for de 3 uger de har stillet i udsigt. Får ikke noget svar på denne mail.

27/2 2014.

Får jeg en mail som lyder. "Beklager at du ikke har hørt fra mig, jeg har ventet på at høre nærmere nyt fra værkstedet. Jeg kan se at værkstedet har sendt forstærkeren til producenten, hvor sagen behandles. Vi håber at få et svar snarligt."

27/2 2014.

Da jeg har svært ved at se, hvordan at denne sag kan blive afsluttet indenfor en rimelig tid ønsker jag ikke ikke at få det til at trække ud og sender derfor en mail med dette krav. "Jeg forventer at sagen er afsluttet indenfor 5 hverdage, ellers vil jeg kræve at købet ophæves og jeg får mine penge tilbage."

28/2 2014.

Modtager jeg en mail med denne besked. "Dit indsendte produkt er blevet modtaget af os. Det vil blive sendt videre tilreparationsværksted med det samme".

Dette undrer mig da jeg dagen før fik at vide at enheden var sendt til producenten, ringer derfor til dem igen og får at vide at enheden ved en ukendt fejl igen er havnet på lageret i tyskland. men at de nu sender den videre.

For at vide at de de vil oprette det som hastesag. Får senere på dagen en mail som bekræfter det jeg fik at vide i telefonen.

4/3 2014.

Ringer jeg til dem igen for at høre status på sagen. Beder dem om at få et skrifligt svar på mit krav om at ophæve købsaftalen.

5/3 2014.

Modtager svar fra redcoon på mit krav.

"Teknisk set er der 3 ugers gennemsnitslig behandlingstid fra varen er modtaget på lageret. Behandlingstiden afhænger meget af hvad som er galt med varen og hvor travlt værkstedet har.

To af mine kollegaer har allerede kontaktet service centret ang. din sag og vi vil holde øje med den.

Vi ser helst at du får din vare tilbage så hurtigt som muligt og er glad og tilfreds, da det ikke har nogen som helst interesse fra vores side, at en sag trækker ud.

Hvis den begynder at trække ud vil vi tage sagen op, men indtil videre er vi nødt til at afvente."

5/3 2014.

Da jeg er lidt frustreret over at jeg ikke rigtigt får noget at vide om hvad der sker i min sag og hvor min forstærker egentlig befinder sig, skriver jeg følgede.

"Jeg helt forstående for at der er behandligstid og at den kan blive

forlænget hvis det er noget specielt som forhindrer en normal

behandligstid. Jeg et ikke blevet oplyst om noget der er er noget i

min sag som skulle kræve længere behandlingstid?

Uanset hvad der er normalen er i jeres arbejdsgange så er det jo ikke

rimeligt at skulle vente mere tid end rimeligt er, og i følge

købeloven opfattes dette normalt som 2 uger.

Disse 2 uger er gået, og jeg kender ikke jeres deadline for hvad i

forventer er rimeligt, de 3 uger som i har sagt er jeres normal er

også gået uden at ved mere konkret.

Jeg har gentagne gange har efterspurgt en deadline for hvornår jeg

senest kan forvente at sagen afsluttes, men har ikke fået noget klart

svar, har jeg derfor valgt at sætte en deadline selv, og kræve købet

ophævet og få mine penge tilbage.

Min tålmodighed er brugt op fordi at jeg ikke syntes at det er

rimeligt at vente i det uvisse, da i kan give mig en deadline for

hvornår i kan afslutte min sag.

Jeg vil gerne vide hvilket værksted min reciever er på, samt dreres

referencenumner."

6/3 2014.

Da jeg ikke har fået svar på min henvendelse endnu, ringer jeg. Jeg får at vide det er et godt sprøgsmål om hvor min forstærker er, og han ikke kan se i min sag hvor den er, men at han skal skrive til værksted og spørge om det.

7/3 2014. 

Her ikke fået svar på min opringning af d 6/3 og min mail fra 5/3, ringer derfor til dem igen. Får at vide at der ikke er blevet svaret fra værksted men at han kan rykke dem.

Jeg sprørger ind til om de kan fortælle hvor min forstærker er lige nu, men får at vide at det kan han ikke se, men vil rykke værkstedet igen. Jeg spørger om jeg kan få at vide hvilket værkted han skal kontakte, men det kan han ikke oplyse?

Jeg har prøvet at finde ud af hvor forstærkeren er så jeg selv kunne tjekke op på hvad status er, men det er altså pt. ikke lykkedes.

Hvis de kunne fortælle mig at min forstærker lå i kø til at blive behandlet i starten af næste uge, ville det være ok, men jeg får altså ikke noget brugbart at vide.

så langt så godt, nu er der gået 1 md. siden at jeg oprettede sagen og er ikke interesseret i at den skal trække mere ud, hvad bør jeg gøre, skal jeg sende en klage til forbrugerklagenævnet nu?

Jeg er klar over at jeg har været "oppe på stikkerne i denne sag". Jeg har på trustpilot læst om flere langvarige RMA sager hos redcoon.dk, derfor har jeg været ekstra opmærksom da jeg ikke ønsker en sag der trækker ud i månedsvis. Men én måned som nu er gået er allerede ud over hvad jeg syntes er rimeligt, for en enhed som formentlig bare burde ombyttes til en ny.

mvh jonit

Redigeret af jonit - 07-Marts-2014 kl. 22:52
Jonit... , Se mere her...
Min Bio
Til top
Dennis_m Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Februar-2013
Point: 73
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis_m Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2014 kl. 00:25
Send skriftligt krav på at du ser det somom der er brug over rimelig tid på din sag, og ønsker sagen løst og varen leveret indenfor x antal dage, ellers ønsker du købet ophævet osv. gerne brev (anbefalet) og at du ellers vil oprette sag hos forbrugerklagenævnet.

problemet ved at oprette en sag ved forbrugerklagenævnet er at inden de har startet sagen og taget kontakt til redcoon, så vil din forstærker formentlig være retur hos dig, men det er nok en god investering at oprette sagen snarest, hvis det skulle trække mere ud.
Så har du har noget at presse med, for ellers vil de nok bare blive ved med at beklage og trække sagen så de kan undgå at give penge retur.

-Dennis.
Til top
jonit Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2014 kl. 00:38
ja, det er også det jeg selv tænker. Der er vel ingen grund til bare at blive ved med at være tålmodig, det ser ikke ud som om at reparationen/ombytningen er tæt på.

Når redcoon oplyser; at de normalt har en arbejdsgang på ca. 3 uger fra de modtager varen på lageret i tyskland (hvillket i mit tilfælde tog 7 dage), dvs. 4 uger ialt, betyder det jo ikke at det er rimeligt, det syntes jeg ikke det er.

Jeg er meget uforstående hvorfor de ikke kan oplyse mig om hvor min vare er, eller hvor den er på vej hen. Hvis de har et fornuftigt registreringssystem, burde det vel være ligetil at få denne oplysning?

Har overvejet at lave en anmeldelse på TrustPilot, måske kan det også skubbe til sagen.

Redigeret af jonit - 08-Marts-2014 kl. 00:45
Min Bio
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis_m Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2014 kl. 01:25
Oprindeligt skrevet af jonit jonit skrev:

ja, det er også det jeg selv tænker. Der er vel ingen grund til bare at blive ved med at være tålmodig, det ser ikke ud som om at reparationen/ombytningen er tæt på.

Når redcoon oplyser; at de normalt har en arbejdsgang på ca. 3 uger fra de modtager varen på lageret i tyskland (hvillket i mit tilfælde tog 7 dage), dvs. 4 uger ialt, betyder det jo ikke at det er rimeligt, det syntes jeg ikke det er.

Jeg er meget uforstående hvorfor de ikke kan oplyse mig om hvor min vare er, eller hvor den er på vej hen. Hvis de har et fornuftigt registreringssystem, burde det vel være ligetil at få denne oplysning?

Har overvejet at lave en anmeldelse på TrustPilot, måske kan det også skubbe til sagen.

Nej at de selv oplyser at det tager xx antal dage betyder ikke at det er rimeligt, selvom nogle virksomheder tror at bare fordi de oplyser at det tager så og så lang tid så er det helt iorden.

Generelt er det også ret upraktisk for dem selv at de oplyser tid, hvis de er hurtigere end tiden er det topdollar, men hvis de som i denne sag ikke kan løse det indenfor tiden, havde det jo været bedre hvis de bare havde oplyst, at det er meget forskelligt og kommer an på produkt, ventetid på værksted osv. Så havde du ikke haft en forventning om de 14 dage som de selv lagde op til, at det ville tage i starten

Købeloven siger jo rimelig tid fordi det er meget forskellige hvor lang tid man kan undvære forskellige ting ,hvad der er rimeligt at undvære i længere tid. Fx. Telefon uden låneprodukt kan, man jo ikke undvære uden gene, lige så længe som en forstærker.. 

Ja, en besked på facebook og trustpilot, kan måske skubbe lidt til det, men når den er på eksternt værksted er der nok ikke meget andet end ophæve køb, de kan gøre for at få sagen hurtigere igennem, så den ligger lidt på deres ønske om at vise god service.

Arbejder med reklamationssager indenfor forbrugerelektronik til daglig, og det er min erfaring med elektronikværksteder, at det ikke går hurtigere end normalt selvom man rykker, notere hastesag, beder dem have fokus på en sag eller lign.

Nu ved jeg ikke hvad mærke forstærkeren er, men næste gang køb hos en forhandler der indkøber i danmark/norden, så plejer det at gå hurtigere ;) .
-Dennis.

EDIT: Kan se i signatur at det er onkyo, hvis den var indkøbt gennem dansk importør, så burde de bare have sendt den til service center gruppen i danmark for rep.

Redigeret af Dennis_m - 08-Marts-2014 kl. 01:28
Til top
jonit Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2014 kl. 10:21
Ja det er en Onkyo, Jeg har også fået oplyst (af onkyo i tyskland) at forstærkeren burde være sendt til service center gruppen, men jeg har kontaktet dem og de har ikke haft den på værkstedet, udfra de oplysninger jeg har haft tilgængelig.

Ja, den hænger formodentlig et sted i deres system, derfor tænker jeg også at få ophævet købsaftalen må være det rigtige.

Ja næste gang tror jeg også at jeg vælger et andet sted at handle, det jeg har sparet ser jo ud til at være givet ud igen til lang behandlingstid når man har brug for hjælp til service/reparation.

Redigeret af jonit - 08-Marts-2014 kl. 10:23
Min Bio
Til top
jonit Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2014 kl. 10:46
Dennis_m:

Er det en normal logistik procedure (for et udenlandsk forhandler) at sende en RMA vare til lager i tyskland for derefter at sende den tilbage til danmark til reparation og derefter tilbage til danmark igen?

Det er jo det redcoon har beskrevet for mig, i min logik kunne man jo her sparre rigtigt megen tid ved at have en registreringscentral i danmark? Men det er nok billigere at sende frem og tilbage?
Min Bio
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2014 kl. 11:06
Er Redcoon registreret her i landet? Ellers gælder de danske bestemmelser for rep tid vel næppe...
Til top
jonit Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2014 kl. 12:21
ja, redcoon.dk er et dansk registreret firma som derfor selvføgelig er underlagt dansk købelov, ellers var sagen jo en anden.
Min Bio
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2014 kl. 12:28
Jamen så gi den hele armen. Det tidsforløb og mgl information er helt hen i vejret.
Til top
jonit Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2014 kl. 12:32
Jeg er i tvivl om jeg opnår noget overhovedet ved at sende klage til forbrugerklagenævnet, da proceduren for klager gør at redcoon nok har sendt min forstærker tilbage/ombyttet inden sagen kan afsluttes. Det mest effektive er vel at sende en klage til redcoon direkte nu, og lave en anmeldelse på trustpilot, og fortælle om min erfaringer pt. 

Redigeret af jonit - 08-Marts-2014 kl. 12:35
Min Bio
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2014 kl. 13:15
Det gavner måske ikke din sag, men kan betyde at Redcoon fremover får mere styr på deres RMA sager. Tyder jo på de aldrig har fået modstand.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis_m Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2014 kl. 17:30
Oprindeligt skrevet af jonit jonit skrev:

Dennis_m:

Er det en normal logistik procedure (for et udenlandsk forhandler) at sende en RMA vare til lager i tyskland for derefter at sende den tilbage til danmark til reparation og derefter tilbage til danmark igen?

Det er jo det redcoon har beskrevet for mig, i min logik kunne man jo her sparre rigtigt megen tid ved at have en registreringscentral i danmark? Men det er nok billigere at sende frem og tilbage?
Nej det lyder helt tåbeligt, men hvis de har en fælles serviceafdeling sammen med andre firmaer som ligger i tyskland er det nok ikke umuligt.. 
Service center gruppen tilbyder endda at afhente/leverer reperationer hos danske firmaer og selv fragte det frem og tilbage til værkstedet, så lyder helt dumt ikke at bruge det, vi har vel en gennemsnitstid på 5-10 dage hos servicecentergruppen, fra indlevering til retur i butikken. Hvis du har serienr, så burde service center gruppen hurtigt kunne se om den er hos dem.

Kan se på http://www.eu.onkyo.com/en/authorised-service-points-378.html at de har flere autoriserede værksteder i tyskland så den er vel hos et af dem.

Men skriv på facebook/trustpilot, evt. Kontakt Onkyo kan være de kan se udfra serienr hvor der er bestilt reservedele fra, og dermed hvilket værksted der har den, men om de vil oplyse det er så nok noget andet, om ikke andet så klag sagen til dem, kan være de vil kontakte redcoon, og presse på, de er hellerik interesseret i så dårlig service..

Tror desværre ikke du får det store ud af forbrugerklagenævnssagen da de simpelthen er endnu langsommere end redcoon ;) .

Men om ikke andet hvis den ikke er blevet væk for dem så dukker den nok op igen i næste uge, selvom det er træls at vente på..

-Dennis.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu