recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Placering af gulvhøjtalere?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Placering af gulvhøjtalere?

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
troopa Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-April-2014
Status: Offline
Point: 92
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér troopa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Placering af gulvhøjtalere?
    Sendt: 13-April-2014 kl. 11:46
Min stue er ikke den største ca 4,6 x 3.6 m. Har lavet en tegning af de væsenligste ting i forhold til placering af højtalere, det jeg er i tvivl om er hvor i ville placere 2 gulvhøjtalere.

Skal de placeres ude i hvert hjørne på samme væg som TVet? så vil de altså stå lidt over 4m fra hinanden eller skal de stå på hver sin side af TVet ? Har hørt noget om at man skal sidde længere væk fra højtalerne end den længde de er placere t fra hinanden? dvs hvis de står i hvert hjørne og er 4m fra hinanden bør jeg sidde mere end 4m væk? 

Overvejer nemmeligt hvor meget kabel mv jeg skal købe og hvad mit udgangspunkt bør  være.

Det drejer sig iøvrigt om forholdsvist små gulvhøjtalere (ikon 5 mk2).

Her er en flot illustration :)

Redigeret af troopa - 13-April-2014 kl. 11:50
Til top
troopa Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér troopa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2014 kl. 11:47
dobbelt post.

Redigeret af troopa - 13-April-2014 kl. 11:47
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2014 kl. 11:56

Du har en afstand på 3M til TVet, så højttalerne skal være omkring samme afstand mellem dem.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
troopa Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér troopa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2014 kl. 12:04
Det kan de ikke være.. enten kan de stå på hver side af tvet eller i hjørnerne. Dvs enten små 2m fra hinanden eller lidt over 4m. Der bliver blokeret af henholdsvis en dør i den ene side og radiator i den anden.

Redigeret af troopa - 13-April-2014 kl. 12:04
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2014 kl. 12:16
Med små højttalere ville jeg nok vælge den tætte placering på TV. Har selv godt 4 m mellem mine, og har også godt 4 m over til sofa, så det går lige nøjagtig til at suround lydbilledet hænger sammen.
Til top
troopa Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér troopa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2014 kl. 12:26
Kampus det bliver højst sandsynligt disse

Redigeret af troopa - 13-April-2014 kl. 12:26
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2014 kl. 12:39
Mnjah, det er jo ikke lige frem små højttalere. Køb ledning så du kan prøve dig frem med de to placeringsmuligheder. Hjørneplaceringen vil måske også være kritisk, da hjørnet typisk forstærker/mudrer bassen. Så hvis det er muligt, så træk dem så langt væk fra hjørnet som muligt.
Til top
troopa Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér troopa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2014 kl. 12:56
Hmm tja altså når man sidder i sofaen i midten vil der være 3 m til tvet, men der vil jo stadigt være 4 m til højtalerne hvis de står i hjørnet da de står diagonalt og ikke lige for som tvet gør.. men ja må vel prøve mig frem.
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2011
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2014 kl. 12:57
Jeg vil til enhver tid lade dem stå med 2 meter imellem, da alternativet bliver hjørneplacering hvor 99,9% af alle højttalere fejler...

;)
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
troopa Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér troopa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2014 kl. 13:00
De vil stå 1,7m fra hinanden hvis de skal stå ved siden af tvet og samtidigt være længest fra hinanden uden at ramme dørkam/radiator. Og ca 4m og 20cm fra hinanden hvis de står i hjørnerne og samtidigt er placeret lidt væk fra væggen for bedre lyd, men er nok ikke andet for end at prøve sig frem.

Redigeret af troopa - 13-April-2014 kl. 13:01
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Point: 6691
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2014 kl. 14:08
Jeg ville prøve denne opstilling:

Det er ikke optimalt, og højttaleren i hjørnet skal sikkert have dæmpet pasporten.

Er det to højttalere, eller skal du have surround? Hvis du får en center på betyder det mindre at der ikke er ens afstand.

Venlig hilsen
KB
Til top
troopa Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér troopa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2014 kl. 14:17
Det er bare de 2 højtalere i stereo.
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu