|
Placering af gulvhøjtalere? |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | |
troopa ![]() Bruger ![]() Oprettet: 06-April-2014 Status: Offline Point: 92 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 13-April-2014 kl. 11:46 |
Min stue er ikke den største ca 4,6 x 3.6 m. Har lavet en tegning af de væsenligste ting i forhold til placering af højtalere, det jeg er i tvivl om er hvor i ville placere 2 gulvhøjtalere.
Skal de placeres ude i hvert hjørne på samme væg som TVet? så vil de altså stå lidt over 4m fra hinanden eller skal de stå på hver sin side af TVet ? Har hørt noget om at man skal sidde længere væk fra højtalerne end den længde de er placere t fra hinanden? dvs hvis de står i hvert hjørne og er 4m fra hinanden bør jeg sidde mere end 4m væk? Overvejer nemmeligt hvor meget kabel mv jeg skal købe og hvad mit udgangspunkt bør være. Det drejer sig iøvrigt om forholdsvist små gulvhøjtalere (ikon 5 mk2). Her er en flot illustration :) ![]() Redigeret af troopa - 13-April-2014 kl. 11:50 |
|
![]() |
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
dobbelt post.
Redigeret af troopa - 13-April-2014 kl. 11:47 |
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
Du har en afstand på 3M til TVet, så højttalerne skal være omkring samme afstand mellem dem.
|
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
![]() |
|
Det kan de ikke være.. enten kan de stå på hver side af tvet eller i hjørnerne. Dvs enten små 2m fra hinanden eller lidt over 4m. Der bliver blokeret af henholdsvis en dør i den ene side og radiator i den anden.
Redigeret af troopa - 13-April-2014 kl. 12:04 |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Med små højttalere ville jeg nok vælge den tætte placering på TV. Har selv godt 4 m mellem mine, og har også godt 4 m over til sofa, så det går lige nøjagtig til at suround lydbilledet hænger sammen.
|
|
![]() |
|
Kampus det bliver højst sandsynligt disse
Redigeret af troopa - 13-April-2014 kl. 12:26 |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Mnjah, det er jo ikke lige frem små højttalere. Køb ledning så du kan prøve dig frem med de to placeringsmuligheder. Hjørneplaceringen vil måske også være kritisk, da hjørnet typisk forstærker/mudrer bassen. Så hvis det er muligt, så træk dem så langt væk fra hjørnet som muligt.
|
|
![]() |
|
Hmm tja altså når man sidder i sofaen i midten vil der være 3 m til tvet, men der vil jo stadigt være 4 m til højtalerne hvis de står i hjørnet da de står diagonalt og ikke lige for som tvet gør.. men ja må vel prøve mig frem.
|
|
![]() |
|
Rasmus8D ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-November-2011 Status: Offline Point: 1336 |
Jeg vil til enhver tid lade dem stå med 2 meter imellem, da alternativet bliver hjørneplacering hvor 99,9% af alle højttalere fejler...
;) |
|
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
|
|
![]() |
|
De vil stå 1,7m fra hinanden hvis de skal stå ved siden af tvet og samtidigt være længest fra hinanden uden at ramme dørkam/radiator. Og ca 4m og 20cm fra hinanden hvis de står i hjørnerne og samtidigt er placeret lidt væk fra væggen for bedre lyd, men er nok ikke andet for end at prøve sig frem.
Redigeret af troopa - 13-April-2014 kl. 13:01 |
|
![]() |
|
Brixen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6691 |
Jeg ville prøve denne opstilling: ![]() Det er ikke optimalt, og højttaleren i hjørnet skal sikkert have dæmpet pasporten. Er det to højttalere, eller skal du have surround? Hvis du får en center på betyder det mindre at der ikke er ens afstand. |
|
Venlig hilsen
KB |
|
![]() |
|
Det er bare de 2 højtalere i stereo.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |