|
Råd vedr. effektforstærker |
Besvar ![]() |
Side 123 5> |
Forfatter | |
Wish ![]() Bruger ![]() Oprettet: 12-Juni-2010 Status: Offline Point: 202 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 21-Maj-2014 kl. 09:28 |
Hej Recordere!
Så er den gal igen, upgrade-itis har ramt mig... Jeg leder efter noget der kan give mig et generelt løft til lyden og har kigget lidt på om en effekt-forstærker kunne være svaret. Har set på nogle meget forskellige, som et par Vincent SP T-100 monoblokke og en Harman Kardon Signature 1.3, men har desværre ikke rigtig mulighed for at få testet dem i hjemlige omgivelser, så nu tænkte jeg at jeg ville spørge de kloge hoveder på Recordere.dk til råds. Er der noget at hente, rent kroner-til-ydelse-mæssigt? Er der et bedre sted jeg kunne opgradere? Er der gode forslag til effekt-forstærkere? Mit setup er: Panasonic VT50 Onkyo TX-NR818 Oppo 103 Dali Mentor 6 fronter Dali Mentor Vokal center Dali Zensor 1 baghøjtalere SVS PC-13 Ultra subwoofer Apple TV3 Mit rum er ca. 12 kvadratmeter og budgettet er lidt elastisk, men gerne omkring eller under 10.000. Jeg har kigget på en masse brugt, så det er ikke et problem for mig. Idéelt skulle effekten gerne kunne tændes via signal-sensing, da Onkyo'en ikke har en rigtig 12v trigger, men det er ikke afgørende. På forhånd tak! |
|
![]() |
|
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvis du kører dine Mentor som small, tror jeg ikke du vil hente noget særlig hørbart med en effekt. Derimod vil der formentligt være meget og hente via en pro kalibrering af din Onkyo's audyssey.
|
|
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.
|
|
![]() |
|
E100 ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 12-Juli-2013 Sted: Vestsjælland Status: Offline Point: 255 |
Til 12 m2 er der ikke noget af dit grej der virker underdimensioneret
![]() Dog måske et lille men, hvis du beder din rumkorrektion om at "redde" meget dårlig akustik, kan det give en hård belastning på effektdelen (gratis mad findes desværre ikke, nogle skal lave jobbet) Jeg havde selv tidligere elendig akustik og redningsforsøg kunne sagtens tage pippet fra en Onkyo TX-NR5007 - i det tilfælle hjalp et effekttrin meget (at skifte loftet hjalp dog mere) Jeg har idag en Onkyo PR-SC5509 med xt-32 og et pro kit. Den kalibrerede mikrofon er ifølge Audyssey mere precis ved høje frekvenser en standard mikrofonen. Den største forskel er at man selv kan lave sin targetkurve (inden for +/- 3 dB af standard kurverne) og dette kan være en stor fordel, personligt har jeg ikke tilstræbt en flad kurve. Pro kittet koster 3000 i hifi klubben, licensen til din reciver køber du på Audyssey's hjemmeside (mener det er 100 dollar pr. apparat reg. på serienr.) Hvis du er intereseret og selv betaler for licensen, kan vi godt prøve at lege med mit kit en dag (bor på vestsjælland)
|
|
![]() |
|
E100 ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 12-Juli-2013 Sted: Vestsjælland Status: Offline Point: 255 |
Har tjekket på Audyssey's hjemmeside.
Licensen koster 150 dollar - og din kan ikke prokalibreres ![]() De Onkyo'er der kan pro kalibreres er PR-SC885 PR-SC886 PR-SC5508 PR-SC5509 TX-NR3009 TX-NR3010 TX-NR5009 TX-NR5010 Hvis nogen vil læse yderligere http://audyssey.com/technologies/multeq/multeq-pro
|
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19569 |
Hvad mangler du i den nuværende lyd? Klaus |
|
![]() |
|
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
Hvorhenne finder du listen over dem der kan pro kalibreres? Er forholdsvis sikker på at strecker Jesper havde hans txnr 5008 pro kalibreret.
|
|
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.
|
|
![]() |
|
En pro kalibrering kan også meget vel aflaste receiveren og sub's, frem for og belaste dem yderligere. I mine Dirac kurver dæmper jeg meget mere end jeg hæver, og opnår dermed en kraftig aflastning af højttalere og forstærkere.
|
|
|
|
![]() |
|
JeTex ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3802 |
Det største problem er vel 12m2 med det setup.
|
|
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
|
![]() |
|
Rasmus8D ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-November-2011 Status: Offline Point: 1336 |
Som jetex skriver - jeg tænker også de 12 m2 er et issue?
Når det så er sagt, så skriver du ikke om det bedre biolyd eller stereo du savner? Men uanset hvad så havde jeg nok selv gået efter en bedre surround, 818 er en fin maskine, men f.eks 3010 som jeg senest har haft, er væsentlig bedre... Du kan jo få mere vellyd for pengene, fremfor lidt mere styr på lyden, det vel også begrænset hvor højt du skal spille på så få m2? |
|
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Også min tanke! Du kan proppe nok så meget heftigt udstyr ind i rummet, uden at det hjælper. Lyden vil altid komme til at lide under "stående bølger" i rummet. |
|
![]() |
|
Jeg logger in med mit installer pasword på audysseys hjemmeside og ser hvad det er muligt at købe licens til. Om det tidligere har været muligt at købe licens til andre skal jeg ikke kunne sige. Det er et meget lukket system. Når licensen til et produkt er købt, kan men genererer en key kode der gælder i 30 dage, efter dette er koden ugyldig og en ny skal genereres (gratis) via installer log in. - Så hvis Audyssey lukker kan ingen installatører suportere noget som helst efter 30 dage. Det er heller ikke mulig at uploade profiler fra produkterne, hvis en installatør har loadet en profil, kan en anden installatør ikke arbejde videre på denne profil (med mindre han får backupfilen fra den første) men må starte forfra.
|
|
![]() |
|
Her er et tænkt eksempel. De enkelte dB og frekvenser er ikke væsentlige og bare valgt så vi har noget at snakke ud fra. ![]() Vi starter med et signal der svinger i styrken fra 70 dB ved Y til 100 dB ved X. Vores mål er 100 dB output ved alle frekvenser - Grøn Løsning 1 - Rød Vi forstærker alle frekvenser op til 100 dB X er der allerede, Y forstærkes med +30 dB (øvrige frekvenser forstærkes efter behov til 100 dB) Rød er i mål, alt er 100 dB Løsning 2 - Blå Vi dæmper X -30dB til Y's niveau 70 dB (øvrige frekvenser dæmpes efter behov til 70 dB) Vi har nu 70 dB ved alle frekvenser Vi forstærker alle frekvenser +30 dB Blå er i mål, alt er 100 dB Forklar mig venligst: I hvilket løsningsforslag forstærker vi ikke frekvens Y med +30 dB så vi opnår omtalte aflastning af forstærkeren ?
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 5> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |