recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Linux Mint - styresystem
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Linux Mint - styresystem

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
leant Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-Maj-2014
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 66
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér leant Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Linux Mint - styresystem
    Sendt: 21-Maj-2014 kl. 17:09
Er der nogen, som ved noget om styresystemet "Linux Mint". Er det godt og overskueligt at arbejde med, eller er det mindre godt? - Jeg er en nu forhenværende Windows XP-bruger: og jeg har hørt at "Linux Mint" skulle ligne W-XP meget, og derfor være en god afløser.

leant
Til top
Flmr77 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Februar-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flmr77 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2014 kl. 18:29
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2014 kl. 21:25
Må jeg have lov at pege dig i retning af Manjaro Linux http://manjaro.org/get-manjaro/ - jeg har stor fornøjelse af XFCE udgaven.

I modsætning til Ubuntu som jeg kom fra, så "udløber" Manjaro ikke. Ubuntu har ligesom Windows været igennem nogle generationsskifter, og lavede bla. et tvungent skifte af desktop fra Gnome (der lignede traditionel windows i funktion med pull down menuer og den slags man er vant til) til Unity (der er mere tablet/touchscreen orienteret - væk var "startknappen med menuer" og den slags) - bare surt hvis du var mere til Gnome måden at gøre tingene på.

Manjaro kan hentes med tre typer desktop, XFCE, Openbox og KDE. Hvilken der falder bedst i din smag er helt op til dig, alle tre varianter kan afprøves fra en USB stick så du ved hvad du siger ja til inden du installerer. 

XFCE er meget "windows lignende" med en "startknap" med programmer nede i venstre hjørne, ur og lydstyrke og den slags nede i højre hjørne osv., den er relativt hurtig at finde sig hjemme i hvis du kommer fra XP.

Tilbage til det med at den ikke "udløber", der kommer løbende opdateringer til systemet, men der er ikke generationsskifter ala XP til Win 7 til Win 8 hvor tingene pludselig ser anderledes ud og du skal til at hitte ud af hvor tingene nu er henne. 

Du får dog lige min standard linux advarsel med: Rigtigt meget virker rigtigt godt og der er kommet nogle rigtige lækre og "grydeklare" distributioner i omløb, fx. Manjaro, men indimellem kan der opstå situationer der skal bikses lidt med og de kan kræve noget gå-på-mod og stædighed.

Nååeja og så skylder jeg lige at sige, at jeg ikke har prøvet Mint - det kan sagtens være en fantastisk distro.. 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19228
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2014 kl. 22:18
Oprindeligt skrevet af leant leant skrev:

Jeg er en nu forhenværende Windows XP-bruger


Nu bliver jeg nysgerrig:
Hvorfor har du smidt XP på porten?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Juli-2010
Status: Offline
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2014 kl. 22:32
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af leant leant skrev:

Jeg er en nu forhenværende Windows XP-bruger


Nu bliver jeg nysgerrig:
Hvorfor har du smidt XP på porten?


Klaus

Nok pga. manglende support fra MS - de har jo trukket stikket.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19228
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2014 kl. 22:36
Men XP virker jo alligevel fint?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
leant Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-Maj-2014
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 66
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér leant Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2014 kl. 23:33
Tak for svarene. "Manjaro" kendte jeg ikke. Men beskrivelsen af den, som du giver her, giver mig lyst til at udforske den.

Hvorfor jeg har forladt Windows XP? - Jo, fordi Microsoft tilråder det. Dette system opdateres ikke mere, og bliver derfor mere og mere sårbart, skriver de; og så skal man vel ikke bare "køre videre", - Eller hvad? - Jeg er ganske enig med jer om, at W XP stadig fungerer fint; - men altså: Hvis man derved giver lettere adgang for kriminelle elementer, så er det vel ikke så godt!

Jeg har i øvrigt nedtaget UBUNTU-styresystemet på en af mine enheder, nemlig min aldrende stationære DELL-maskine. Det fungerer til dels OK. Men miljøet er jo meget anderledes end en "XP-vant" bruger har det godt med. Det værste er dog, at man tilsyneladende med dette IOS ikke kan arbejde med sites, som kræver JAVA, - f.eks. Borger.dk eller hvis man skal bruge sin nemID.

Mvh. leant

Til top
rawi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 08-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 282
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rawi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2014 kl. 05:32
Vil da lige anbefale dig siden Distrowatch.org. Jeg syntes den giver et rigtigt godt overblik over de forskellige distributioner. Der er links til download sites, fora og diverse wiki's.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19228
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2014 kl. 06:07
Oprindeligt skrevet af leant leant skrev:


Hvorfor jeg har forladt Windows XP? - Jo, fordi Microsoft tilråder det. Dette system opdateres ikke mere, og bliver derfor mere og mere sårbart, skriver de; og så skal man vel ikke bare "køre videre", - Eller hvad?


Microsoft vil gerne sælge dig et nyt operativsystem.

XP bliver ikke "mere og mere sårbart", hvis intet ændres. Det forbliver lige så sårbart som det er lige nu.

Min største anke er at med alle disse Linux distro'er, hvem sørger for sikkerhedsopdateringer der?
Hvem ved egentligt hvor sårbare Linux distro'erne er?
Reagerer udviklere overhovedet på trusler udefra?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 25-December-2010
Status: Offline
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2014 kl. 06:34
Der udsendes da også opdateringer jævnligt til Linux-distributioner - også sikkerhedsopdateringer. I en periode havde jeg Ubuntu installeret på min gamle XP-spand. Men jeg brød mig ikke om Linux - det var for ustabilt. Den gamle computer røg til skrot og jeg røg på Windows 8.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2014 kl. 07:10
Oprindeligt skrevet af leant leant skrev:

Jeg har i øvrigt nedtaget UBUNTU-styresystemet på en af mine enheder, nemlig min aldrende stationære DELL-maskine. Det fungerer til dels OK. Men miljøet er jo meget anderledes end en "XP-vant" bruger har det godt med. Det værste er dog, at man tilsyneladende med dette IOS ikke kan arbejde med sites, som kræver JAVA, - f.eks. Borger.dk eller hvis man skal bruge sin nemID.
Du får lige mine erfaringer med manjaro og nemid. Jeg bruger primært Chromium som browser, det er linux versionen af Chrome.

Borger.dk virker helt fint med nemid og chromium. Det samme gør eboks.dk og skat.dk.

Hvis jeg bruger chromium til min netbank i danske bank kan jeg fint logge på med nemid, se mine konti, indtaste girokort til betaling og den slags, men når jeg trykker godkend på en girokortbetaling eller en kontooverførsel, så kommer det der bekræftelsesvindue hvor jeg skal taste min personlige nemid kode ikke. Jeg er inde, men jeg kan ikke få lov at bekræfte mine ordrer.

Bruger jeg i stedet firefox til danske banks netbank kører det hele, den kan godt finde ud af at give mig den der bekræftelsesboks så jeg kan lægge ordrer ind. Jeg gætter på det er noget med, at danske bank laver et browsercheck inden sådan en bekræftelse og firefox er godkendt mens de ikke lige ved hvad chromium er?

I min netbank hos lån & spar bank fungerer chromium og firefox lige godt, begge kan lægge bestillinger ind og begge kan poppe op med det vindue med om jeg er sikker, men hvis jeg skal underskrive en ny aftale fra banken kan hverken chromium eller firefox takle den. Jeg kan se aftalen ligger og venter på mig, der er også knappen til at godkende aftalen med, men af en eller anden årsag magter den ikke at åbne aftalen som pdf så jeg kan se hvad det er jeg skriver under på. Manjaro har det generelt fint med pdf'er, men åbenbart ikke lige med "pdf'er vist i lån & spars webinterface"..

...så jeg har en virtuel pc med min gamle xp installeret som jeg kan starte op lige netop til det brug, det er ikke smukt, men de 1-2 gange om året jeg underskriver bankpapirer går det nok - indtil det bliver fikset i chromium/firefox.

Det er med andre ord ikke perfekt, men det fungerer i det daglige.
Til top
leant Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-Maj-2014
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 66
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér leant Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2014 kl. 07:24
"Distrowatch.org": - Tak for det tip.

"Windows XP's sårbarhed forværres ikke": - Det lyder ganske vist relativt betryggende; men jeg er alligevel ikke rolig ved at fortsætte med det, når det - om end på et uforandret niveau - generelt oplyses at være for usikkert.

"Har man sikkerhed for at de forskellige gratis-IOS'er holdes forsvarligt sikkerheds-opdateret ? ":  Tjah, - det har jeg da også overvejet lidt nu i min nyligt påbegyndte UBUNTU-hverdag. Jeg har opgivet at overbevise mig selv om, at "det har udbyderen vel nok styr på", for jeg kan ganske enkelt ikke følge med i alle program-betegnelser, som næsten dagligt præsenteres som "nødvendig opdatering til din enhed".

' - - og så er UBUNTU's drift-stabilitet i det daglige arbejde lidt for svingende; og jeg kan ikke i længden leve med dets problemer med JAVA. Fordi man jo så ikke kan arbejde med de opgaver og sites, som er baseret på JAVA. Hvis dette sidste problem ikke løses, kommer det nok til betyde, at jeg forlader UBUNTU. - Så er det jo dernæst spændende om de andre gratis IOS'er - Linux Mint m.fl. - har samme skavank.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu