recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sony vs JVC: Det endelige opgør
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sony vs JVC: Det endelige opgør

 Besvar Besvar Side  123 9>
Forfatter
Besked
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12242
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Sony vs JVC: Det endelige opgør
    Sendt: 12-Juni-2014 kl. 13:50
Da min JVC X30 er på kurophold i England kører jeg for tiden med en lånt Sony HW55, som jeg efterhånden har brugt i hvert fald 40 timer med. X30'eren har før været til genoptræning et sted på Sjælland, og i de seks uger havde jeg en X35 til låns. Derfor er jeg måske den bedst kvalificerede almindelige bruger, udi at afsige dom over Sony vs JVC, hvad angår deres entry-level modeller

Alle betragtninger vedrørende billedkvalitet skal ses i lyset af, at jeg har en Lumagen RadianceXD spændt for projektoren, som kører med seneste firmware og er kalibreret med den dersens fancy auto-kalibrering, der bruger et højt antal punkter til kalibreringen.

Farvegengivelse
Uden scaler kan Sony'en kalibreres mere korrekt og med scaler vinder JVC, men i mit setup gælder kun med. Helt konkret var laveste delta-værdi med JVC'en 0,6 eller 0,7, mens Sony'ens bedste var 1,0. Gennemsnittet var tilsvarende højere på sidstnævnte. Ikke nogen gigantisk forskel, og en man nok ikke kan se med det blotte øje, men JVC ér mere præcis.

Sort snak
På sortniveau/kontrast vinder JVC. Det mørkeste sort Sony kan præstere er tydeligt lysere end hos modstanderen. I forlængelse heraf møder vi Sony'ens, mener jeg, absolut svageste punkt: Den kommer fuldstændig til kort i nogle af de mørkere scener jeg har set. Billedet bliver fyldt med støj og får måske endda vertikale striber over hele skærmen. Det er jo ikke noget jeg har haft mulighed for at sammenligne direkte, men lignende har jeg ikke observeret i tusindvis af timer med JVC'en. Det er fuldstændig samme type film og serier som projektorerne udsættes for; f.eks. Spartacus: War of the Damned, som jeg startede på JVC'en for en uges tid siden. Det er ikke noget der gør at projektoren er ubrugelig, men det er i mine øjne en væsentlig svaghed.

Lys og opsætning
Hvad angår lys jorder Sony’en JVC, men det vidste vi jo godt. Med ny lampe kan JVC klare 12 fL, mens ”min” Sony leverede 16 fL med 250 timer på lampen, da den blev kalibreret forleden.

Sony’ens ikke-motoriserede linse finder jeg lidt komisk, men når det hele er indstillet bliver det selvfølgelig lidt ligegyldigt. Jeg mistænker min overbo for at trampe rundt så meget, at det over tiden flytter projektoren lidt, så jeg har haft brug for den motoriserede linse flere gange.

Lortefjernbetjening
Et kritikpunkt vedrørende Sony er fjernbetjeningen. Jeg finder ærligt talt Sonys prioriteringer vedrørende denne dybt perverse! Der er for eksempel direkte adgang til skarphed, lys og kontrast-indstillingerne nederst på fjernbetjeningen. WTF? Den slags går man jo ikke og piller ved til daglig. Hvis man gør, så er det fordi, at der er noget galt med indstilling eller kalibrering! Sony-remoten er generelt fyldt med knapper som er temmelig unødvendige, fordi man netop ikke går og leger med indstillingen i det daglige. For at gøre det værre, så mangler der direkte adgang til video-inputs, samt en knap der tager dig direkte til info-skærmen. Derudover er den helt unødvendigt kæmpestor. I det hele taget en afsindigt dårligt prioriteret fjernbetjening. Dette bør selvfølgelig ikke være en afgørende faktor i valget mellem Sony og JVC, men jeg tager mig til hovedet over, hvordan man kan prioritere SÅ ringe, på en dims man trods alt kommer i kontakt med hver eneste gang, man bruger projektoren.

Skarphed
Det er svært for mig at konkludere noget vedrørende skarpheden. Lige nu virker Sony’en muligvis skarpere, men det kan have at gøre med, at den har friske paneler, ny lampe, eller måske at skarpheden bare er indstillet bedre, end da jeg indstillede skarpheden på min JVC. Det kan også godt være, at Sony’en laver noget falsk skarphed, som ikke kan slås fra. Who knows...

Das bläser
Der er blevet skrevet en del om hvor meget de to/tre projektorer ”larmer”. Helt kort kan det siges, at ingen af dem ”larmer” overhovedet! Alle tre er meget støjsvage projektorer (vi går ud fra at JVC’erne kører i low lamp mode, selvfølgelig), som larmer mindre end tilsvarende DLP-apparater. Jeg vil sige, at X30 og HW55 lyder af omtrent lige meget, måske med en lillebitte sejr til sidstnævnte. Men lyden er anderledes, og jeg vil helt subjektivt vurdere, at JVC’ens lyd er mere behagelig, hvor Sony’ens nok er lidt såen "skarpere" i det. Nu er det jo ved at være en lille uge siden at jeg lyttede til min X30, så igen er det svært. JVC X35 larmer lidt mere end X30, og det er jo den eneste relevante model (selvom den også skulle være udgået, nu?), så her vinder Sony. Men vi taler, som sagt, om tre projektorer der uden problem kan køre i en normal stue, uden at genere det mindste i selv de mest stille scener.

Konklusion
Jeg kunne sagtens leve med Sony’en, hvis skæbnen vil at det fremover skulle være den projektor jeg har kørende her i hulen. Jeg vil dog hellere have en JVC X30 uden problemer, eller en X35 ditto. Jeg kan trods alt bedre lide billedet der. Jeg har ”kun” et 108” lærred, og skillelinjen hvor man burde vælge projektoren med flere fL går ved de der 120”. Jeg synes næsten at Sony’en har for meget lys her, men jeg har jo også brugt nogle tusinde timer med sølle 12 fL

Jeg opdaterer selvfølgelig dette indlæg, hvis jeg kommer i tanke om, eller bliver mindet om, noget der mangler.

Redigeret af Naiera - 14-Juni-2014 kl. 01:16
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2014 kl. 14:37
interesant ang detaljer i det sorte. Jeg oplevede ( sammen med en kammerat ) at JVCen havde det lidt svært med farvegengivelsen i det sorte. Bl.a en scene i hobbitten , som så absolut mærkelig ud. Men det er også uden Lumagen scaler.

Kan jo lige opsummere - JVC største ulempe er farvegengivelse og gamma. Sidstnævnte drifter fra eks ca 2.55 i det mørke , til 2.2 i det .

Sonyen største svaghed ( i forhold til JVC ) er kontrast. Dog oplevede jeg ikke den støj du beskriver. Jeg har haft både X30 og X35 til låns

På et lille billed med lumagen scaler, er JVCen en killer
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12242
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2014 kl. 14:47
Som skrevet er mine betragtninger lavet ud fra MED scaler. Det er sådan det er i mit setup, så det er sådan det er relevant for mig. Vi kan godt blive enige om, at Sony er mere præcis uden scaler, men det interesserer mig sådan set ikke så meget.
Til top
Leviathan.jk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-April-2009
Sted: Købrnhavn
Status: Offline
Point: 823
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Leviathan.jk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2014 kl. 15:33
Meget interessant sammenligning, Tak for den. Imponerende så meget lys, der er i Sony'en. Var de uden DI på Sony'en?
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12242
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2014 kl. 16:47
Jeg er lige ved at finde ud af hvad Otto har indstillet Sony'en til
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-Januar-2012
Status: Offline
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2014 kl. 18:36
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Jeg er lige ved at finde ud af hvad Otto har indstillet Sony'en til
Du kan se det under Picture Menu -> Cinema Black Pro -> Advanced Iris.

Off = Slår iris fra.
Manual = Manuel iris.
Auto Limited = Dynamisk iris, men begrænset lysstyrke.
Auto Full = Dynamisk iris. Fuld knald.

Jeg gætter på at Otto har slået dynamisk iris fra.

Personlig kører jeg også iris off, reality creation off, men fornuftigt billede kan opnås med auto limited, som hjælper en del på sortniveauet. Hvis du har for meget lys kan du bruge den manuelle iris. Afhængigt af hvilken gamma der er kalibreret til kan der opnåes meget forskellige oplevelser af billedet. Jeg har dog ikke oplevet det med støj i mørke scener som du snakker om. Tænker om det måske er scaleren som giver problemer her?
Til top
Leviathan.jk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-April-2009
Sted: Købrnhavn
Status: Offline
Point: 823
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Leviathan.jk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2014 kl. 19:04
Jeg går også ud fra, at Otto har slået DI fra. Måske lidt ot, men når man ikke vil bruge DI, kan man så Ikke med fordel vælge den mindre model? Eller er der mere i det end bare den manglende DI?
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2014 kl. 19:20
Oprindeligt skrevet af Leviathan.jk Leviathan.jk skrev:

Jeg går også ud fra, at Otto har slået DI fra. Måske lidt ot, men når man ikke vil bruge DI, kan man så Ikke med fordel vælge den mindre model? Eller er der mere i det end bare den manglende DI?

DI og at der følger 3D briller med til den store. Ellers er de ifølge Sony ydelsesmæssigt ens.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12242
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2014 kl. 20:36
Oprindeligt skrevet af Stereolab Stereolab skrev:


Jeg har dog ikke oplevet det med støj i mørke scener som du snakker om. Tænker om det måske er scaleren som giver problemer her?


Så du tror at det er markedets bedste scalers skyld?
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-Januar-2012
Status: Offline
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2014 kl. 21:03
Lige meget hvor god en scaler du har kan der være problemer med opsætningen eller kombinationen af flere produkter der kan give uhensigtmæssigheder. Jeg har ikke hørt noget andre steder om det problem du ser. Du er tilgengæld den første jeg har læst der bruger scaler til kalibrering af Sony'en. Det kan også være at projektoren er defekt. Det bør ikke være der, vil jeg mene :)
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12242
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2014 kl. 21:18
Lad nu være med at få det til at lyde som om det er mit setup der er anderledes eller underligt, fordi jeg bruger en scaler til kalibreringen. Det er en helt igennem fornuftig ting at gøre, da man får bedre farvegengivelse, styr på gammaforløbet og så videre.

Det var ikke et problem med JVC'en, så hvorfor skulle det vise sig nu, med en projektor der, som vi alle ved, har dårligere kontrast? Scaleren har noget dithering-halløj den kan lave, men det blev slået fra her for længe siden.

Hvad der ellers kan være galt må du tage op med auto-kalibreringen eller måske Otto
Til top
Jonas Bojer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-April-2008
Sted: Århus C
Status: Offline
Point: 801
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas Bojer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2014 kl. 21:39
HAr du testet detaljer i sort niveau ved samme lysstyrke. Altså hvis du skruer lyset ned på Sonyen og så sammenligner sort?

Hilsen Jonas Bojer
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 9>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu