recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Anbefalelsesværdigt HDMI-kabel?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAnbefalelsesværdigt HDMI-kabel?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Nicklas_Kingo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 02-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 35
Direkte link til dette indlæg Emne: Anbefalelsesværdigt HDMI-kabel?
    Sendt: 13-September-2006 kl. 17:20

Hej.

Jeg har købt et Samsung LE32R71B og en Thomson DTH8550E. Da både tv'et og dvd'en har HDMI-indgang tænkte jeg på at købe sådan et kabel. Så jeg ville gerne hvor meget bedre billedet egentligt bliver? Og om i kunne anbefale et godt kabel?

På forhånd tak.

Mvh. Nicklas Kingo

Til top
Stouenberg Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-April-2006
Point: 226
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2006 kl. 17:45

Det finder du her Nicklas:

http://avconnection.dk/

8-) Steen

BUSH DABradio + det løse...
Til top
Don Pedro Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-Oktober-2005
Point: 169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2006 kl. 06:27
Hilsen Don P.
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2006 kl. 13:48
Oprindeligt skrevet af Stouenberg Stouenberg skrev:

Det finder du her Nicklas:

http://avconnection.dk/

Tak, jeg har tænkt mig at købe det der high grade kabel, er det godt?
Til top
the_rieper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-September-2006
Point: 545
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2006 kl. 15:11

selvom det er lidt dyrt synes jeg at det er super lækkert.. hvidt snakeskin. http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Kabel/Digitalkabel/A RGON_5103H_HDMI_kabel_10_meter.htm

Til top
martin2618 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 09-August-2006
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2006 kl. 14:09
Helt uden sammenligning det bedste HDMI-kabel på markedet:     

http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Kabel/Digitalkabel/Q ED_Qunex_HDMI-P_kabel_1_meter.htm

...og nej, det er ikke dyrt :)
Til top
Decap_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-September-2006
Point: 175
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2006 kl. 15:01

Her er noget jeg ikke forstår. og sikkert aldrig kommer til.

Hvorfor er det lige at folk insisterer på at bruge spandevis af penge på kabler til overførsel af digitale signaler? Der skal skelnes mellem et 0 eller 1, og data overføres via "differential pair", hvilket betyder at der skal SERIØS støj før bits ikke længere læses korrekt.

Jeg ser simpelthen ingen grund til at man køber andet end det billigste, eftersom alle HDMI kabler gennemgår kvalitetskontrol og derfor overholder visse standarder. Så til Niklas: Ja køb du bare det kabel fra avconnections. Alt andet er spild af penge.

Til top
claust Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 28-November-2005
Point: 372
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2006 kl. 15:08
HØRT !!!
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2006 kl. 19:36

Jeg er fuldstændig enig med Decap_dk

Kabler der overfører digitale signaler har ikke god eller dårlig billedkvalitet - enten virker de eller også gør de ikke. Der er ikke nogen mulighed for billedmæssig kvalitetsforringelse grundet indstrålende støj eller andet - det er noget der hører analoge kabler til.

Der er selvfølgelig krav til en vis afskærmning og kvalitet for at kunne overføre alle de digitale informationer over de længder som kablet leveres i, og dermed sikre en stabil overførsel så der undgåes egentlige forstyrrelser eller udfald i billedet grundet signaltab, men sålænge alle 0 og 1 kan overføres tabsfrit, så kan de altså ene og alene overføres som enten 0 eller 1, hvorefter den modtagende enhed omsætter rækkefølgen af disse til at vise nøjagtigt det der er sendt i nøjagtig den kvalitet det blev sendt, bit for bit.

0 eller 1 bliver ikke grumset på vejen, eller mister kontrast/farvedybde eller lign., blot fordi vi ikke køber et entusiastkabel til en mindre formue.

At forlange 600kr for eks. 1mtr Qed HDMI kabel er simpelthen det rene bondefangeri - og en egnet sag for forbrugerprogrammet kontant

Det værste er næsten at læse produktbeskrivelsen for de dyre HDMI kabler. De beskriver blot at HDMI standarden sikrer TABSFRI digital overførsel, bla. bla. hvilket er standard for HDMI og intet har med det konkrete kabel at gøre - hvis vi allerede i den indledende beskrivelse korrekt har defineret HDMI som TABSFRI digital kvalitet - hvad er det så lige vi helt præcis ændrer ved at investere i de dyre kabler fremfor de billigere der også tilbyder TABSFRI digital kvalitet. Hvad kan være bedre end TABSFRI ?

Skal det være "bedre" billedkvalitet end ved tabsfri, så vil det jo betyde at vi tilfører noget, hvorved vi ikke længere taler om tabsfri kvalitet og heller ikke om overførsel af 0 og 1 som en bestemt digital sekvens i sin originale sammensætning.

Læser vi på HK under det Qued kabel som martin2618 anbefaler - kan vi læse:

Tabsfri billedoverførsel
HDMI regnes for den absolut bedste metode til at overføre billedsignaler. Du undgår at konvertere fra digital til analog i DVD-afspilleren og tilbage til digital igen i projektoren eller skærmen. På den måde bevarer du det originale digitalformat hele vejen. Det ses let på resultatet. HDMI giver flere detaljer, færre fejl i billedet og en helt overlegen gengivelse af farver og kontraster.

Det er helt standard HDMI information - der intet har at gøre med hvorfor lige dette kabel skal koste kr. 600,- pr.meter , mens et andet kabel med identisk tekst kun skal koste kr. 100,- pr. meter.  Desuden kan vi læse at det også kan overføre lyd - doh, det kan alle HDMI kabler. Så kan vi godtnok også læse at det har afskærmning og forgyldte kontakter, men det har det til 100,- pr.meter også, desuden kan vi læse at det er lilla - øh, betyder lilla kabel bedre billede?

Vi kan selvfølgelig tale om ting som materialevalg, forarbejdningskvalitet, design, holdbarhed, imponatoreffekt, placeboeffekt (ikke mindst) osv. som parametre der kan påvirke prisen, men konkret billedmæssig kvalitetsforskel på et "billigere" (men iøvrigt 100% fungerende) og et dyrt entusiast HDMI kabel? - den køber jeg altså bare ikke.

Ligesom jeg heller ikke køber kalk eller bagepulver tabletter til 50kr. stk. med overnaturlige helbredende virkninger på alt muligt mærkeligt.  

Redigeret af spawn - 26-September-2006 kl. 21:49
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Casper Andersen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 27-September-2006
Point: 24
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2006 kl. 01:36
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Jeg er fuldstændig enig med Decap_dk

Kabler der overfører digitale signaler har ikke god eller dårlig billedkvalitet - enten virker de eller også gør de ikke. Der er ikke nogen mulighed for billedmæssig kvalitetsforringelse grundet indstrålende støj eller andet - det er noget der hører analoge kabler til.

Der er selvfølgelig krav til en vis afskærmning og kvalitet for at kunne overføre alle de digitale informationer over de længder som kablet leveres i, og dermed sikre en stabil overførsel så der undgåes egentlige forstyrrelser eller udfald i billedet grundet signaltab, men sålænge alle 0 og 1 kan overføres tabsfrit, så kan de altså ene og alene overføres som enten 0 eller 1, hvorefter den modtagende enhed omsætter rækkefølgen af disse til at vise nøjagtigt det der er sendt i nøjagtig den kvalitet det blev sendt, bit for bit.

0 eller 1 bliver ikke grumset på vejen, eller mister kontrast/farvedybde eller lign., blot fordi vi ikke køber et entusiastkabel til en mindre formue.

At forlange 600kr for eks. 1mtr Qed HDMI kabel er simpelthen det rene bondefangeri - og en egnet sag for forbrugerprogrammet kontant

Det værste er næsten at læse produktbeskrivelsen for de dyre HDMI kabler. De beskriver blot at HDMI standarden sikrer TABSFRI digital overførsel, bla. bla. hvilket er standard for HDMI og intet har med det konkrete kabel at gøre - hvis vi allerede i den indledende beskrivelse korrekt har defineret HDMI som TABSFRI digital kvalitet - hvad er det så lige vi helt præcis ændrer ved at investere i de dyre kabler fremfor de billigere der også tilbyder TABSFRI digital kvalitet. Hvad kan være bedre end TABSFRI ?

Skal det være "bedre" billedkvalitet end ved tabsfri, så vil det jo betyde at vi tilfører noget, hvorved vi ikke længere taler om tabsfri kvalitet og heller ikke om overførsel af 0 og 1 som en bestemt digital sekvens i sin originale sammensætning.

Læser vi på HK under det Qued kabel som martin2618 anbefaler - kan vi læse:

Tabsfri billedoverførsel
HDMI regnes for den absolut bedste metode til at overføre billedsignaler. Du undgår at konvertere fra digital til analog i DVD-afspilleren og tilbage til digital igen i projektoren eller skærmen. På den måde bevarer du det originale digitalformat hele vejen. Det ses let på resultatet. HDMI giver flere detaljer, færre fejl i billedet og en helt overlegen gengivelse af farver og kontraster.

Det er helt standard HDMI information - der intet har at gøre med hvorfor lige dette kabel skal koste kr. 600,- pr.meter , mens et andet kabel med identisk tekst kun skal koste kr. 100,- pr. meter.  Desuden kan vi læse at det også kan overføre lyd - doh, det kan alle HDMI kabler. Så kan vi godtnok også læse at det har afskærmning og forgyldte kontakter, men det har det til 100,- pr.meter også, desuden kan vi læse at det er lilla - øh, betyder lilla kabel bedre billede?

Vi kan selvfølgelig tale om ting som materialevalg, forarbejdningskvalitet, design, holdbarhed, imponatoreffekt, placeboeffekt (ikke mindst) osv. som parametre der kan påvirke prisen, men konkret billedmæssig kvalitetsforskel på et "billigere" (men iøvrigt 100% fungerende) og et dyrt entusiast HDMI kabel? - den køber jeg altså bare ikke.

Ligesom jeg heller ikke køber kalk eller bagepulver tabletter til 50kr. stk. med overnaturlige helbredende virkninger på alt muligt mærkeligt.  

Det er derfor det er fedt for pebs som jeg selv at følge med herinde, der kommer bare så mange guldkorn! Jeg havde slet ikke tænkt den tanke..

Mvh Casper

Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2006 kl. 15:04
Tak spawn, så tror jeg bare at jeg vil købe et billigt.
Til top
BrianJVC Se dropdown menu
--
--
Brian er stoppet hos JVC

Oprettet: 26-Maj-2004
Point: 1188
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2006 kl. 20:05
Oprindeligt skrevet af Decap_dk Decap_dk skrev:

Her er noget jeg ikke forstår. og sikkert aldrig kommer til.

Hvorfor er det lige at folk insisterer på at bruge spandevis af penge på kabler til overførsel af digitale signaler? Der skal skelnes mellem et 0 eller 1, og data overføres via "differential pair", hvilket betyder at der skal SERIØS støj før bits ikke længere læses korrekt.

Jeg ser simpelthen ingen grund til at man køber andet end det billigste, eftersom alle HDMI kabler gennemgår kvalitetskontrol og derfor overholder visse standarder. Så til Niklas: Ja køb du bare det kabel fra avconnections. Alt andet er spild af penge.

Det er ikke korrekt. Der er ingen garanti for godt signal igennem alle kabler, og der er ingen ensartet kvalitetskontrol på dette.

Jeg kan kun anbefale at købe de bedre kabler, kan man bruge 10.000,- på en god fladskærm, kan man også bruge 500 til 1000,- på et godt kabel, ellers får du ikke fuld udnyttelse. Læg mærke til det kun er kabler fra de bedre producenter, hvor de giver garanti for perfekt kvalitet, og måske endda 1080P signal, dette får du ikke igennem alle kabeltyper. Og længden kræver også brug af ordentlige råvarer, så om igen.

JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu