|
Asus TN- eller IPS 4K pc-skærm |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
F.Nielsen ![]() Bruger ![]() Oprettet: 29-November-2006 Sted: Nordjylland Status: Offline Point: 103 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 24-September-2014 kl. 10:17 |
|
Håber det er ok, jeg skriver til jer for at få jeres råd i køb af pc-skærm med TN eller IPS panel.
Jeg skal bruge den til visning af mine mange fotos - ikke billedredigering - optaget fra mit Sony RX100 kamera med 20.2 MP http://www.bestbuy.com/site/sony-cyber-shot-dsc-rx100-20-2-megapixel-digital-camera-black/5755149.p?id=1218690261560&skuId=5755149
Det er vigtigt for mig at få så mange detaljer og størst mulig skarphed på fotoene.
Derudover bruger jeg skærmen til alm. kontorarbejde, søgning på nettet og lidt spil på TrackMania.
Jeg har fået købt en Asus PB287Q skærm 4K, men har stadig et par ugers returret. http://www.asus.com/dk/Monitors/PB287Q/ Den har et TN-panel. Skærmen giver meget godt detaljer, god skarphed og kontrast på fotos. Farverne er udemærkede men ikke mættede. Betragtningsvinklen er begrænset og farverne ændrer sig, hvis jeg vipper skærmen.
Jeg er nu kommet til at se, den bliver afløst af Asus PB279Q 4K http://www.ultra-hdtv.net/asus-pb279q-27-zoll-4k-ultra-hd-ahva-panel-fuer-730-euro
Den har et IPS-panel og lidt flere tilslutningsmuligheder. Farverne bliver sikkert bedre og med bedre betragtningsvinkler.
Men bliver detaljerne, skarpheden og kontrasten bedre?
Hvilken af de to skærme vil i anbefale mig til mit brug?
Kan se der også er en 32" 4K skærm på vej fra Asus. Den bliver sikker dyr, men vil det være bedre at vælge så stor skærm?
http://hothardware.com/News/ASUS-PA328Q-32Inch-Monitor-Does-4K-At-60Hz-Over-DisplayPort-And-HDMI-20/
Skarpheden bliver vel lidt dårlige på 32" i forhold til 27/28"
På forhånd tusind tak for jeres hjælp. |
||
![]() |
||
jake51 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 02-Januar-2005 Sted: Randers Status: Offline Point: 6251 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Har du et grafikkort, der kan klare 4K?
|
||
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson |
||
![]() |
||
F.Nielsen ![]() Bruger ![]() Oprettet: 29-November-2006 Sted: Nordjylland Status: Offline Point: 103 |
|
Ja, det bør det kunne.
Min stationære pc'er er en XForce Plus med med et Asus GTX780 grafikkort og Intel Core I7-4790K 4x4.00GHz cpu.
http://www.mm-vision.dk/intel-xforce-plus-hurtig-ssd og lavet nogle opgraderinger bl.a. strømforsyning.
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
|
En skærm med IPS-panel vil give dig bedre betragtningsvinkel. Til gengæld vil du få ringere kontrastniveau, dårligere sort og mindre skarphed.
M.v.h. |
||
![]() |
||
|
Redigeret af F.Nielsen - 24-September-2014 kl. 12:00 |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
|
Jeg ville beholde den med TN-panel! Det var også årsagen til mit valg af fladskærm med TN-panel. Du kan evt. overveje at investere i pro-kalibreringsudstyr. Det kan fås for lige godt tusind kroner, og kan benyttes på alle skærme - inkl. TV. Og vil selvfølgelig kunne bruges på dine fremtidige skærme også. Det vil give dig de bedst mulige (mest korrekte) farver og kontrast på dine skærme. M.v.h. |
||
![]() |
||
Torben Rasmussen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Flatpanels.dk Oprettet: 06-Februar-2007 Sted: København Status: Offline Point: 4378 |
|
TN har ikke et bedre sortniveau ift. IPS i generelle termer. TN har en lav responstid og det er den primære fordel ved denne type panel. Jeg ville personligt, ikke bruge penge på en TN skærm i så stor en størrelse NETOP fordi betragtningsvinklerne er så dårlige. Jo større skærm, des tydeligere bliver dette problem, da vinklen til hjørnerne bliver større når bredden øges.
|
||
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
||
![]() |
||
Rasmusdc ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-December-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1756 |
|
jeg vil til hver en tid gå efter et IPS over et TN..
eneste TN har kørende for sig er responstiden, det er en direkte elendig skærm til alt andet, selv det bedre TN panel der er i dit 4k display Sortniveauet på IPS = TN .. men VA er bedre. farvenøjagtigheden på et IPS er MEGET bedre end et TN. og ved en skærm en den størrelse som nævnt, så vil betragnings vinklen være et problem SELV om du sidder lige foran.. ikke så meget fra side til side, men du vil opleve især ved hvid baggrunden, at toppen er lidt grønlig og bunden er lidt lilla (eller ovendt). Jeg rører ikke TN paneler mere. Skarpheden.. den har ingen forskel på TN eller IPS eller VA. det der er vigtigt er COATINGEN når det er et MATT display den antireflektive overflade, kan give en slags DSE eller "grumsethed" på din skærm.. hvorimod en REN glossy skærm er skarpere, men er super reflektiv.. der er nogle skærme der har bedre coating end andre, jeg har en PA udgave af ASUS skærme deres lav Delta color skærme, som er 10bit, den står SUPER skarpt, men en mate har lige købt ASUS billige TN 144hz den står overhovedet ikke skarp.. ALTID gå efter IPS, med mindre du virkelig ikke kan leve uden 120-144-240hz paneler. når vi snakker MS så er der jo reelt ikke forskel på de skærme.. men i den virkelige verden så kan en 5ms IPS tit virke mindre "ghosting" agtig end en 5ms TN det er mine erfaringer, men TFTCentral har en del gode sammenligninger, hvor man kan se hvor meget slør en skærm viser i værste tilfælde og i bedste, og selv 1ms 144hz paneler slører... |
||
![]() |
||
|
Jeg beklager! Jeg tog fejl!
Da jeg nævnte TN-panel, tænkte jeg på VA-panel! Så i dit tilfælde, så følg du roligt rådene om IPS. M.v.h. |
||
![]() |
||
|
Tusind tak for jeres råd. Så vil jeg benytte mig af min returret til Asus PB287Q med TN-panel. Det ser ud til, jeg skal vælge en skærm med IPS-panel (eller evt. VA-panel). Jeg har ikke brug for et 120-144-240hz. 60hz passer mig fint.
Jeg har i eftermiddags hørt fra Asus. Til mit brug vil de også absolut anbefale en skærm med IPS. Desværre har de stadig ikke omlysning om lanceringsdato eller prisen for den nye Asus PB279Q skærm. Der bliver sikkert nogen ventetid. Hvilken Asus PA skærm er det du har, som står skarpt Rasmusdc? Er 144hz skærmen som ikke er skarp den nye Asus ROG SWIFT PG278Q? Jeg har tænkt på en blank skærm pga. muligvis bedre kontrast og farver, men de er næsten alle matte. Iiyama har dog en QHD skærm http://www.edbpriser.dk/skaerm/iiyama-prolite-xb2779qs-1-sort-id-7840604.aspx den er dog ikke 4K. Jeg tror ikke, jeg får problemer med genskin, idet skærmen skal stå i et nordvendt værelse uden solskin. Iiyama Prolite XB2779QS med blank skærm men lidt mindre opløsning kan måske være en god løsning? Det ser ud til være en efterligning af Apples Imac skærme. Redigeret af F.Nielsen - 25-September-2014 kl. 08:20 |
||
![]() |
||
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
|
Måske en Eizo EV2736W også unne være en mulighed.
|
||
![]() |
||
Brixen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6676 |
|
http://www.edbpriser.dk/skaerm/eizo-coloredge-cx271-bk-sort-id-8367916.aspx
Hvis du ikke har set en Eizo Coloredge, så find et sted du kan se én inden du køber noget. Reproduces 99% of the Adobe RGB Colour Space – The IPS panel of the CX271 has a wide colour gamut which reproduces 99% of the Adobe RGB colour space. Images shot in RAW can be converted to Adobe RGB, or images shot in Adobe RGB will be displayed correctly. Whether it’s a vibrant sky or a lush green forest, images will be reproduced faithfully. The wide colour gamut ensures that the monitor reproduces almost the complete ISO-coated and US web-coated CMYK colour spaces used in printing, as well as 93% of the DCI used in post-production. Redigeret af Brixen - 25-September-2014 kl. 12:51 |
||
Venlig hilsen
KB |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |