recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kalibrering.. hvor højt i Hz..?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kalibrering.. hvor højt i Hz..?

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kalibrering.. hvor højt i Hz..?
    Sendt: 25-September-2014 kl. 10:47
jeg er på nippet til at prøve kræfter med noget andet kalibrering fremfor Audyssey XT32 auto kalibrering..
men hva skal man investere i.??

jeg har et akustisk behandlet rum..

hvor højt i Hz skal man kalibrere.?
skal man holde sig til sub EQ, eller skal man kalibrere hele frekvens området.?

jeg har rodet lidt med Audyssey ON/Off, og er meget glad for hva det gør ved subberne, men samtidig tager det noget "fylde" ud af stemmerne i centerkanalen og fronterne bliver lidt skingre ( især ved musik ).
det virker som om Audyssey fjerner noget mellemtone og tilføjer noget diskant..

når jeg slukker for Audyssey, så ryger den kontante "slam" fra subben, men til gengæld kommer de dybe stemmer retur i centerhøjttaleren og musik i stereo bliver lidt "blødere" og mere behageligt..

er løsningen Audyssey til Off, og så tilføje en DSP til at klare kun subberne..?

byd gerne ind med erfaringer..

Redigeret af strecker - 25-September-2014 kl. 10:55
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2014 kl. 14:08
EQ på MK s150 bliver noget lort over 400-600hz. Pågående mellemtone , da mikrofonen ser et dipp imellem 1-5Khz , som EQen prøver at rette/booste.

Jeg ville købe en miniDSP 10x10HD. Samt bruge REW som kan fungere sammen miniDSPen.

Så har du fuld kontrol...til omkring 5500,- inkl mikrofon

Den løsning skal jeg ha'
Til top
SosFarum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Juli-2007
Sted: Frederikssund
Point: 1022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SosFarum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2014 kl. 16:46
Du kan også få en MiniDSP Dirac boks til 8 kanaler.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2014 kl. 17:04
Oprindeligt skrevet af SosFarum SosFarum skrev:

Du kan også få en MiniDSP Dirac boks til 8 kanaler.

Så mister man kontrolen
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2014 kl. 19:42
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

jeg har rodet lidt med Audyssey ON/Off, og er meget glad for hva det gør ved subberne

Det Audyssey gør ved subs, er hovedsagligt at rette kurven.. Der er en anelse audyssey lyd i det, men det er 90% en korrekt sub kurve du hører med audyssey on.. Det er så også umiddelbart det eneste audyssey klare ganske fint.. Men det kan eks. Anthems ARC også - det "der". Jeg havde en SVS boks (XT32 baseret) tidligere og troede at den lyd subs fik med den koblet på var audyssey lyd, og det kunne kun opnåes med et audyssey produkt.. Det er det tilfældet, det er bare en relativ korrekt sub kurve.. 
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2014 kl. 22:22

"Så mister man kontrolen"

Kontrollen over hvad?
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2014 kl. 03:37
tak for alle de gode råd..!!! Thumbs Up

jeg valgte "den nemme" løsning og købte mig en D-speaker Antimode 8033, den lå lige til højrebenet og var billig..
der er ingen forskel at høre om det er den eller Audyssey XT32 der styrer subberne, så det er jo helt perfekt..

så Audyssey væk, og har nu kun auto kalibrering på subberne..

Redigeret af strecker - 26-September-2014 kl. 03:37
Til top
André S Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-December-2013
Sted: Danmark
Point: 745
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér André S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2014 kl. 07:05
Hvad med Audyssey Pro? Eller er det lidt af det samme som XT32?

Men ud over det, kan du ikke gå ind og skrue et par db ned på de forskellige hz? Det har jeg gjort lidt her hjemme?
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2014 kl. 07:18
Med Audyssey Pro har du langt mere kontrol over lyden..

har rodet med den manuelle EQ men det giver stadig ikke det ønskede resultat..

tror det er smartest at lade højttalerne spille som de spiller fra fabrikkens side, og så kun justere subberne..
mener Otto flere gange har frarådet at rode med EQ over 400Hz, og det kan jeg nu høre at han nok har ret i..

Til top
Dichael Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Juli-2013
Point: 197
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dichael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2014 kl. 07:38
Jeg har valgt en løsning med SVS boksen til subberne og kørt neutralt på resten. Det er, i min optik, bedre end at korrigere det hele.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2014 kl. 08:13
Jeg har endnu ikke hørt et setup som ikke lød markant bedre med Dirac, og det selvom man korrigerer hele vejen op. Syntes netop det er diskant/mellemtone Dirac klarer langt bedre end andre EQ. Øvre transienter bliver krystalklare, diskanten bliver super luftig uden tendens til skingerhed. Og mellemtone får den helt naturlige klang, med masser af kontant "slam" effekt, fyldige stemmer, uden anstrengthed/runger osv.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6683
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2014 kl. 08:17
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Med Audyssey Pro har du langt mere kontrol over lyden..

har rodet med den manuelle EQ men det giver stadig ikke det ønskede resultat..

tror det er smartest at lade højttalerne spille som de spiller fra fabrikkens side, og så kun justere subberne..
mener Otto flere gange har frarådet at rode med EQ over 400Hz, og det kan jeg nu høre at han nok har ret i..

Otto har kalibreret min Anthem receiver. Jeg har ingen sub, men Dynaudio fronter med 2 x 8" basenheder. Der er ikke rørt ved noget over 300 Hz. 

Venlig hilsen
KB
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu